search
menu

بهترین حمام های ترکی در استانبول

[ پنهان کردن ]
تاریخچه حمام ترکی در استانبول
حمام خرم سلطان ایاصوفیه؛ معروف‌ترین حمام ترکی در استانبول
حمام چال اوغلو استانبول
حمام گالاتاسارای استانبول
حمام کیلیچ علی پاشا استانبول
حمام سلیمانیه استانبول
حمام چینیلی یا کاشی کاری شده استانبول
حمام گدیک پاشا استانبول
حمام چمبرلی تاش استانبول
حمام آقا استانبول
حمام مهر ماه سلطان استانبول
حمام آجِمولو استانبول
حمام بشیکتاش استانبول
حمام هاسِکی بُستان استانبول
حمام کادیرگا استانبول
استانبول یکی از جذاب ترین شهر ها برای سفر کردن است. در این شهر زیبا مکان های دیدنی فراوانی وجود دارد. باید از کاخ های استانبول و مساجد و کلیسا و قلعه های تاریخی گرفته تا بازارهای جذاب و کافه های دلنشین استانبول دیدن کنید تا بتوانید جذابیت این شهر را با پوست و گوشتتان احساس کنید.
یکی از تفریحات جذابی که می توانید در شهر استانبول امتحان کنید، استحمام در حمام های ترکی این شهر است. حمام های قدیمی و زیبایی که به شیوه سنتی کار می کنند و بخشی از میراث زنده ترکیه به حساب می آیند.
اگر می خواهید بلیط هواپیما استانبول خریداری کنید و لذت حمام کردن در حمامهای ترکیه را تجربه کنید، لازم است که بهترین حمام‌های این شهر را بشناسید و آدرس آن ها را بلد باشید. در ادامه مقاله قصد داریم بهترین حمام های ترکی استاتبول را به شما معرفی کنیم. پس تا انتها همراه ما باشید.
در ابتدا کمی درباره تاریخچه شکل گیری حمام های ترکی حرف می زنیم.
بهترین حمام های ترکی در استانبول

تاریخچه حمام ترکی در استانبول


در گذشته های دور که زندگی مردم به شکل چادرنشینی و کوچ نشینی بود، مردم برای تمیز کردن بدنشان از دریاچه ها، رودخانه و دریا استفاده می‌کردند. با مرور زمان سازه هایی را در کنار آب ها ساختند تا هنگام حمام کردن حریم شخصی افراد حفظ شود و فاصله طبقاتی رعایت شود. نخستین سازه هایی که شبیه به حمام بودند در ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد در غرب پاکستان ساخته شدند. در کشور ترکیه،‌ در زمان امپراطوری عثمانی در هر مسجد یک حمام ساخته شد.
در ادامه با بهترین حمام های ساخته شده در شهر استانبول آشنا می شویم.

حمام خرم سلطان ایاصوفیه؛ معروف‌ترین حمام ترکی در استانبول


یکی از تاریخی ترین حمام های ترکی شهر استانبول ""Ayasofya Hurrem Sultan Hamam"" نام دارد. این حمام توسط «معمار سنان» برای خرم سلطان (همسر سلطان سلیمان یکم) ساخته شده بود. قدمت این حمام به قرن ۱۶ میلادی برمی گردد و در وسط مسجد سلطان احمد و موزه ایاصوفیه قرار گرفته است.
اگر دوست دارید یک حمام شاهانه بگیرید و احساسی که سلطان سلیمان یا همسرش در این حمام داشتند را تجربه کنید حتما ماساژ با کف را امتحان کنید. حمام خرم سلطان در فصل تابستان از ۷ صبح تا ۱۲ شب باز است. در فصل زمستان از ۸ صبح تا ۱۰ شب فعال است.
آدرس حمام خرم سلطان: Cankurtaran, Ayasofya Meydanı No:2, 34122 Fatih/İstanbul

حمام چال اوغلو استانبول


یکی از جالب ترین حمام های ترکی شهر استانبول ""Cagaloglu Hammam""است. این حمام در زمان سلطام محمود اول ساخته شده است. حمام چال اوغلو آخرین حمام بزرگی است که در دوران امپراطوری عثمانی ساخته شده است. از جذابیت این حمام همین بس که نام آن در « ۱۰۰۰ مکانی که باید قبل از مرگ ببینید» (که توسط ""The New York Times""منتشر شده) وجود دارد. صدای ریزش قطرات آب درون استخر مرکزی این حمام حس آرامش خاصی را در فضای حمام پخش می کند. این حمام منبع درآمدی برای کتابخانه و ساختار اجتماعی امپراطوری عثمانی(کلیه) بوده است.
اگر چه که این حمام در نزدیکی مخزن آب باسیلیکا قرار دارد، ‌اما معماری آن بسیار متفاوت با این مخزن است. معماری این حمام با ساختمان های قدیمی دوران عثمانی (که در آن ها المان های معماری باروک وجود دارد) نیز فرق می کند. برای حمام گرفتن در این حمام تاریخی و زیبا می توانید در روزهای شنبه و یکشنبه از ساعت ۹ صبح تا ۱۱ شب و در روزهای دیگر هفته از ساعت ۹ صبح تا ۱۰ شب به آدرس آن مراجعه کنید.
آدرس حمام چال اوغلو : Alemdar, Prof. Kazım İsmail Gürkan Cd. No:24, 34110 Fatih/İstanbul

حمام گالاتاسارای استانبول


یکی از تاریخی ترین حمام های شهر استانبول که در ناحیه بی اغلو قرار گرفته است""Galatasaray Hammam"" نام دارد. این حمام در زمان سلطنت بایزید دوم(یکی از امپراطوران عثمانی) در سال ۱۴۸۱ میلادی ساخته شده است. تنها حمام ترکی شهر استانبول است که زیر نظر وزارتخانه گردشگری کشور ترکیه اداره می شود. به همین دلیل معماری ساختمان و فرهنگ گذشته آن به خوبی حفظ شده است.
با ورود به این حمام احساس می کنید وارد تونل زمان شدید و در دوران امپراطوری عثمانی زندگی می کنید. سبک و سیاق استحمام و معماری جذاب و تاریخی آن شما را به گذشته های دور استانبول می برد. از ساعت ۸ صبح تا ۱۰ شب هر روز می توانید به آدرس حمام گالاتاسارای به نشانی زیر مراجعه کنید.
آدرس حمام گالاتاسارای: Kuloğlu, Turnacıbaşı Cd. No:8, 34433 Beyoğlu/İstanbul
بهترین حمام های ترکی در استانبول

حمام کیلیچ علی پاشا استانبول


یکی از مهم ترین نمادهای محله توپخانه استانبول حمام سنتی به نام ""Kılıc Ali Pasa Hammam است. این حمام به دست معمار سنان در سال های ۱۵۷۸ تا ۱۵۸۳ میلادی ساخته شده است. یکی از جذاب ترین عناصر به کار رفته در معماری این اثر چشم فیلی است که نور را از خودش عبور می دهد. چشم فیل، یک پنجره دایره شکلی است که بر روی گنبد حمام قرار دارد. معماری جذاب و منحصر به فرد این حمام باعث تمایز آن میان حمام های دیگر شهر استانبول می شود.
حمام کلیچ علی پاشا از ساعت هشت و نیم صبح تا 4 بعد از ظهر برای خانم ها و از ساعت چهار و نیم بعد از ظهر تا 11 شب برای آقایان است. در این حمام رویدادهای جذابی مثل حمام عروس،‌حمام داماد یا چهل حمام(که یک جشن سنتی است) برگزار می شود.
آدرس حمام کیلیچ علی پاشا: Kemankeş Karamustafa Paşa, Hamam Sk. No:1, 34425 Beyoğlu/İstanbul

حمام سلیمانیه استانبول


یکی از جذاب ترین حمام های ترکی شهر استانبول که توسط معمار سنان ساخته شده،""Suleymaniye Hammam"" است. این حمام قدمت ۵۰۰ ساله دارد و از همان ابتدا که پایتان را در آن می گذارید متوجه فضای تاریخی و جذاب آن می شوید. انگار که به زمان گذشته سفر کرده اید و در حال حمام کردن در ۵۰۰ سال پیش هستید. درهای این حمام فقط به روی خانواده ها و زوج ها باز می شود و به صورت انفرادی نمی توانید وارد آن شوید. حتما قبل از مراجعه پول نقد همراه خود داشته باشید؛ چرا که کارت اعتباری قبول نمی کنند.
اگر دلتان می خواهد در این حمام تاریخی استحمام کنید می توانید هر روز از ساعت ۹:۴۵ صبح تا ۳ بعد از ظهر به آدرس آن مراجعه کنید.
بهترین حمام های ترکی در استانبول

آدرس حمام سلیمانیه: Süleymaniye, Mimar Sinan Cd. No 20, 34116 Fatih/İstanbul

حمام چینیلی یا کاشی کاری شده استانبول


یکی از خاص ترین حمام های ترکی شهر استانبول ""Cinili Hammam"" است. این حمام به دستور کوسم سلطان(همسر سلطان احمد یکم) در سال ۱۶۴۰ میلادی ساخته شده است. تمام قسمت های این حمام با کاشی تزئین شده بود که متاسفانه با مرور زمان تعداد زیادی از این کاشی ها تخریب شده یا جایگزین شده است. اما در دستشویی های این حمام روشویی هایی را می بینید که از زمان گذشته تا به حال پابرجا بوده است.
ارتفاع بالای سقف گنبدی شکل حمام چینیلی باعث شده تا هوای داخل آن مطبوع تر از حمام های دیگر شهر استانبول باشد. اگر به این حمام سر بزنید متوجه می شوید که در فضای داخلی آن نسبت به حمام های دیگر، هوای تازه تری وجود دارد. ساعت کار حمام چینیلی از ساعت ۷ صبح تا ۱۰ شب است.

آدرس حمام چینیلی: Çavuşdere Cad Çinili Hamam Sok No 6, 34664 Üsküdar/İstanbul

حمام گدیک پاشا استانبول


یکی از حمام های تاریخی شهر استانبول ""Gedikpasa Hammam""است. این حمام توسط یکی از معروف ترین معماران زمان عثمانی به نام خیر الدین(Hayrettin) برای گدیک احمد پاشا (یکی از پادشاهان امپراتوری عثمانی) در سال ۱۴۷۵ میلادی ساخته شده است. حمام گدیک پاشا یکی از مهم ترین آثار معماری به جای مانده از امپراتوری عثمانی است.
در این حمام تاریخی استخر، سونا و قسمتی برای ماساژ وجود دارد. پس اگر به دنبال استخر ترکیه هستید، بهتر است با یک تیر دو نشان بزنید و از این مجموعه دیدن کنید. نکته جالبی که در طراحی این حمام رعایت شده است وجود دو بخش مجزا برای آقایان و خانم ها است. ساعت کاری این حمام از ۹ صبح تا 10 و نیم شب است. این حمام در نزدیکی بازار بزرگ قرار گرفته است. برای بازدید از آن می توانید به آدرس آن مراجعه کنید:
آدرس حمام گدیک پاشا: Mimar Hayrettin, Hamam Cad, Gedik Paşa Cd. No:61 D:No:61, 34126 Fatih/İstanbul
بهترین حمام های ترکی در استانبول

حمام چمبرلی تاش استانبول


""Cemberlitas Hammam"" یکی از حمام های زیبای شهر استانبول است که به دستور نوربانو سلطان در سال ۱۵۸۴ساخته شده است. هنوز هم می توان نوشته های خطی امپراتوری عثمانی را بر روی دیوارهای این حمام مشاهده کرد. طراحی این حمام به گونه ای است که برای خانم ها و آقایان دو بخش مجزا تعبیه شده است. این حمام توسط معمار برجسته امپراتوری عثمانی(معمارسنان) ساخته شده است. معماری حمام چمبرلی نسبت به حمام های قبل از آن بسیار متفاوت بوده و همین موضوع باعث خاص شدن آن شده است. این حمام ۳۸ روشویی دارد.
اگر بلیط هواپیما به مقصد استانبول را خریداری کردید و قصد دارید در سفر خود به این شهر از حمام های ترکی دیدن کنید حتما به حمام چمبرلی سر بزنید. برای دسترسی به حمام چمبرلی به آدرس آن به نشانی زیر مراجعه کنید.
آدرس حمام چمبرلی: Mollafenari, Vezirhan Cd. No:8, 34440 Fatih/İstanbul

حمام آقا استانبول


اگر می خواهید در میان حمامهای ترکیه، یک حمام ساده و زیبا را در شهر استانبول ببینید حتما به ""Aga Hammam"" سر بزنید. این حمام توسط هفتمین پادشاه عثمانی به نام «محمد دوم » در سال ۱۴۵۴ میلادی ساخته شده است. حمام آقا یک حمام خصوصی برای پادشاه عثمانی و پسرانش بوده است. در آن زمان محله بی اوغلو (که حمام آقا در آن ساخته شده است) خالی از سکنه بوده و محمد دوم برای شکار کردن به این ناحیه می رفت. او برای استراحت خود و پسرانش ساختمانی را در این منطقه می سازد و حمام آقا را در آن بنا می کند .حمام آقا از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۰ شب باز است. برای بازدید از آن به آدرس زیر مراجعه کنید:
آدرس حمام آقا: Kuloğlu, Turnacıbaşı Cd. No:48, 34433 Beyoğlu/İstanbul

حمام مهر ماه سلطان استانبول


یکی از حمام های تاریخی شهر استانبول ""Mihrimah Sultan Hammam"" نام دارد. این حمام توسط معمار سنان در سال های ۱۵۶۲ تا ۱۵۶۵ میلادی برای دختر سلطان سلیمان یکم (مهر ماه سلطان) ساخته شده است. یک بخش از حمام مختص استفاده زنان و یک بخش هم برای مردان ساخته شده است. در این حمام تاریخی مراسم های سنتی کشور ترکیه مثل حمام عروس یا حمام داماد اجرا می شود. حمام مهر ماه سلطان یکی از معروف ترین حمام های ترکی شهر استانبول است. اگر دوست دارید حمام ترکی را در استانبول تجربه کنید، در ساعات شش و نیم صبح تا یازده شب به آدرس زیر مراجعه کنید.
آدرس حمام مهرماه سلطان: Karagümrük, Fevzi Paşa Cd. No:333 D:333, 34091 Fatih/İstanbul

حمام آجِمولو استانبول


Acemoğlu"" یکی از حمام های خاص و منحصر به فرد شهر استانبول است. این حمام برای استفاده سربازان پیاده نظام ارتش عثمانی ساخته شده بود. زمان ساخت و نام معمار آن مشخص نیست. حمام آجمولو در زمان سلیمان یکم( دهمین سلطان امپراتوری عثمانی) بازسازی شده است.
این حمام تنها حمام باقی مانده از امپراتوری عثمانی است که توسط سربازان ارتش آن زمان استفاده می شده است. بعد از منحل شدن ارتش، درب های این حمام به روی عموم مردم باز شد و از آن به بعد تبدیل به یک حمام عمومی شد. در حال حاضر حمام آجمولو بخشی از هتلی است که کنار آن ساخته شده است.
آدرس حمام آجمولو: Rüstem Paşa, Şehzadebaşı Cd. No:5, 34134 Fatih/İstanbul

حمام بشیکتاش استانبول


یکی از بهترین حمام های ترکی شهر استانبول ""Beşiktaş Bath"" است. نام حمام بشیکتاش در گذشته ""Köyiçi Hamam"" بوده است. نام معمار سازنده آن مشخص نیست. بعضی از قسمت های حمام سنان پاشا (که توسط معمار سنان ساخته شده است) ‌مثل چهارچوب های درب، به این حمام منتقل شده است. هنوز می توانید در حمام بشیکتاش استحمام کنید. کافی است در بین ساعات ۷ صبح تا ۱۰ شب به آدرس آن به نشانی زیر مراجعه کنید.
آدرس حمام بشیکتاش: Sinanpaşa, Şair Veysi Sk. 2/1, 34353 Beşiktaş/İstanbul

حمام هاسِکی بُستان استانبول


Haseki Bostan Bath یکی از بهترین حمام های ترکی شهر استانبول است. از زمان ساخت و معمار آن اطلاعات دقیقی در دسترس نیست اما گفته می شود که این حمام به دستور محمد دوم(هفتمین پادشاه عثمانی) ساخته شده است. سرویس گرمایشی این حمام یکی از بهترین ها است. این حمام ۴ قرن است که فعالیت می کند. با این وجود بسیار تمیز است و بهداشت به خوبی در آن رعایت می شود.
اگر تور ترکیه استانبول را خریداری کرده‌اید و دوست دارید در یکی از بهترین حمام های تاریخی آن استحمام کنید حتما به حمام هاسکی بستان بروید.
آدرس حمام هاسِکی بُستان: Haseki Sultan, Mucit Sk. No:1, 34096 Fatih/İstanbul

حمام کادیرگا استانبول


یکی از بهترین حمام های ترکی شهر استانبول Kadırga Bath"""" است. این حمام تاریخی در سال ۱۷۳۴ توسط وزیر یحیی پاشا ساخته شده است. این حمام برای سالیان دراز توسط نیروی دریایی امپراتوری عثمانی استفاده می شده است. همچنین خدمه و مسافران کشتی هایی که در بندر نزدیک آن پهلو می‌گرفتند برای استحمام به حمام کادیرگا می رفتند.
از زمان بایزید دوم(یکی از فرمانروایان امپراتوری عثمانی) تا به حال، حمام کادیرگا بارها بازسازی شده است. این موضوع باعث شده که بخش های مختلفی از بنای اصلی تغییر کند و ظاهر آن نسبت به گذشته متفاوت شود. حمام کادیرگا یکی از زیباترین و تمیزترین حمام های ترکی شهر استانبول است. برای بازدید یا استحمام در این حمام باید از ساعت ۸ صبح تا ۹ شب به آدرس آن به نشانی زیر مراجعه کنید.
آدرس حمام کادیرگا: Şehsuvar Bey, Kadırga Limanı Cd. No:69, 34130 Fatih/İstanbul

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است