search
menu

بهترین جاهای دیدنی دوحه قطر که نباید از دستشان دهید!

[ پنهان کردن ]
بازار سوق واقف دوحه قطر
فستیوال سیتی دوحه
ویلاجیو مال
تپه‌های ماسه‌ای
پارک اسپایر و برج معروف آن
کورنیش دوحه
جزیره مصنوعی مروارید قطر
موزه هنر اسلامی دوحه
موزه شیخ فیصل بن قاسم آل ثانی
موزه ملی قطر
آثار هنری شرق و غرب جهان
قلعه الزباره و روستای متروکه
استادیوم‌های ورزشی
جنگل ساحلی التکیره
موزه‌های مشیرب
مسجد کاتارا دوحه قطر
روستای فرهنگی کاتارا
صحرای دوحه
متحف
موزه توهم دوحه
پارک میا دوحه
برج‌های بارزان
قلعه زکریت
خور العدید
قطر کشوری در جنوب غربی آسیا است که پایتخت آن دوحه نام دارد. این کشور در شرق عربستان و در بخش جنوبی خلیج‌فارس واقع‌شده است. این کشور یکی از مقاصد محبوب گردشگری است و همه‌ساله گردشگران بسیار زیادی با خرید بلیت هواپیما به این کشور سفر می‌کنند. به همین دلیل فرودگاه بین‌المللی دوحه که فرودگاه حمد نام دارد، به یک دروازه جهانی برای مسافران و گردشگران سراسر دنیا تبدیل‌شده است. کشور قطر به‌خصوص شهر دوحه یکی از امن‌ترین مکان‌ها در دنیا است.
دوحه شهری در سواحل خلیج‌فارس است و پایتخت تجاری قطر و یکی از مهم‌ترین مراکز مالی خاورمیانه محسوب می‌شود. این شهر تا به امروز میزبان اجلاس‌های بین‌المللی همچون اتحادیه بین‌المجالس، پیمان‌نامه سازمان ملل و دیگر موارد بوده است.
ترکیب ناب و نادر مناظر کویری با سازه‌های خوش‌خط‌وخال مدرن و سنتی و اماکن باستانی شگفت‌انگیزی که دیرینه‌ای صدساله دارند و مراکز خرید اشرافی و لوکسی که همانند گیاهانی فلزی و غول‌پیکر از هر گوشه و کنار این کشور رشد کرده و پهنه آسمان را به تصرف خود درآورده‌اند، میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ را به مکانی خاص و متفاوت تبدیل کرده‌ است؛ مقصد دل‌فریب و بی‌همتایی که برخی سرزمین عجایب می‌نامندش و برخی دیگر اجماع اضداد؛ امّا قطر در حقیقت هیچ‌کدام از این عناوین و القاب نیست، بلکه جواهر گران‌سنگی است که به‌خوبی تراش‌خورده است تا به شکل کنونی خود، به برلیانی صیقل‌خورده و درخشان مبدل گردد. همانند هر کشور پرگردشگر دیگری، این کشور تماشایی نیز شهرت و اعتبار خود را مدیون برخی جاذبه‌های دیدنی و اماکن شگفت‌انگیزی است که سوخت رونق صنعت گردشگری این مقصد محبوب را تأمین می‌سازند.
دوحه قدمت طولانی دارد و در ابتدا یک روستا برپایِ صید مروارید و ماهی بوده است. این شهر آثار تاریخی و گردشگری بسیار زیادی در خود جای‌داده است. از مشهورترین آثار تاریخی شهر کهن دوحه می‌توان به منطقه تاریخی الجساسیه، الواکر، شهر تاریخی الزباره، قلعه الوجبا و روستای قدیمی کتارا اشاره کرد.
اگر قصد دارید از تور دوحه قطر استفاده کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به بررسی جاهای دیدنی دوحه قطر می‌پردازیم.
بهترین جاهای دیدنی دوحه قطر که نباید از دستشان دهید!

بازار سوق واقف دوحه قطر


یکی از بهترین مکان‌های گردشگری در دوحه قطر، بازار سوق واقف است. این بازار قدمت زیادی دارد و ساخت آن به دویست و پنجاه سال پیش برمی‌گردد. بازار سوق واقف در مرکز شهر مدرن دوحه واقع شده است. با مراجعه به این مکان می‌توانید با فرهنگ و سنت مردمان این مرز و بوم آشنا شوید.
این بازار یکی از محبوب‌ترین بازارهای دوحه در میان مردمان بومی و محلی است و به علت تاریخ و قدمت طولانی که دارد، به یک مکان گردشگری محبوب نیز تبدیل‌شده است.
در لغت به معنای بازار سرپایی است، اما در توصیف آن باید گفت که همچون دیگ ذوبی است که از ترکیب عناصر فرهنگی مختلف و گاه متضاد پدید آمده است؛ سوق واقف در حقیقت از اماکن انگشت‌شماری است که فرهنگ چند صدساله ساکنان قطر را در قالب اجناسی رنگارنگ به معرض نمایش گذاشته است؛ کالاهایی ذی‌قیمت که هرکدام مسیری طولانی را طی کرده‌اند تا به این بازار برسند و قلب شیفتگان اجناس مرغوب و صنایع‌دستی برگزیده و گران‌بها را بربایند و با زیبایی ظاهری و ارزش فرهنگی والای خود دکور منازل آن‌ها را بیارایند. جواهرات، بدلیجات، ادویه‌‌جات، پوشاک محلی، پارچه‌های ابریشمی و صنایع‌دستی باارزشی که با مهارتی بسیار زیاد ساخته شده‌اند تا سوغات درخوری برای گردشگران باشند، همگی در بازار با اصالتی که نمای سازه‌هایش تداعی‌گر معماری قرن بیستم برای گردشگران است، در معرض فروش قرار داده شده‌اند. حتی حیواناتی نظیر پرندگان وحشی نیز در این بازار به فروش می‌رسند؛ البته باید اعتراف کرد که شرایط نگهداری این حیوانات چندان جالب نیست، و این امر موجب شده است که برخی انجمن‌های حمایت از حیوانات نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و پویشی را برای مقابله با خریدوفروش حیوانات در این مکان تشکیل دهند.
با ورود به این بازار می‌توانید در راسته‌های مختلف و پرپیچ و خم سوق واقف قدم بزنید و مغازه‌های رنگارنگ را تماشا کنید. اگر از تماشای بازار و قدم زدن در آن خسته شدید، این امکان برای شما وجود دارد که به یکی از رستوران‌های باکیفیت بازار مراجعه کنید و غذایی نوش جان کنید. سوق واقف رستوران‌های ایتالیایی، تایلندی، سوریه‌ای، یمنی و دیگر مواردی از رستوران های ارزان دوحه دارد که در اغلب آن‌ها قلیان نیز سرو می‌شود.
بازار سوق واقف دوحه برای یادآور تاریخ گذشته بازسازی شده است. در این بازار می‌توانید فروشگاه‌های ادویه‌جات، پارچه فروشی، شیرینی‌ها، سوغاتی‌ها، کالای خانگی و صنایع هنری مختلف را مشاهده کنید. در راسته‌ای از این بازار نجارها و خیاط‌ها مشغول کار هستند که تماشای آن‌ها بسیار لذت‌بخش است. مردان قطری در بسیاری از مغازه‌های این بازار لباس‌های محلی می‌دوزند.
این بازار در مرکز شهر و بین دو خیابان الریان و موشریب واقع شده است و به صورت پیاده از کورنیش قابل دسترسی است.
نشانی: قطر، دوحه، محله السوق
بهترین جاهای دیدنی دوحه قطر که نباید از دستشان دهید!

فستیوال سیتی دوحه


یکی از بزرگترین بازارهای قطر، فستیوال سیتی است که می‌توانید کلیه لازم مورد نیاز خود را از آن خریداری کنید. این بازار سینما، مرکز تفریحی و مغازه‌هایی دارد که همگی نماینده معتبرترین برندهای جهان هستند. نماینده ایکیا، سواچ، پاندورا، بزرگترین نمایندگی مونوپریکس و مرکز اولین فروشگاه‌ اتحادیه ملی بسکتبال و بسیاری دیگر از برندهای بین‌المللی در این بازار دیده می‌شود.
به زودی پارک برفی مجللی در این مجموعه افتتاح می‌شود. این مرکز خرید مساحتی معادل ششصد هزار مترمربع دارد و از سال دو هزار و هجده به بعد بزرگترین مرکز خرید در قطر محسوب می‌شود.
از ویژگی‌های خوب این مرکز خرید می‌توان به محوطه آن اشاره کرد. در این محوطه قسمتی جهت ورزش وجود دارد. می‌توانید در حیاط این مجموعه دوچرخه سواری کنید و یا استراحت کنید و از محیط لذت ببرید.
سینمای چهاربعدی و مجهز این مجموعه شما از هر تفریح دیگری بی‌نیاز می‌کند. این سینما هجده صفحه نمایش دارد و فیلم‌های باکیفیت و هیجان‌انگیزی در آن پخش می‌شود. این بازار در Umm Salal و شمال دوحه واقع شده است.

ویلاجیو مال


یکی از شیک‌ترین مراکز خرید دوحه ویلاجیو مال یا Villaggio Mall است که در منطقه Aspire و در خیابان الوعب و غرب دوحه واقع شده است. این مرکز خرید بیش از ۲۰۰ فروشگاه متنوع دارد و هر محصولی که در نظر داشته باشید را می‌توانید از آن تهیه کنید. بهترین برندهای آمریکایی، آلمانی، ایتالیایی و دیگر کشورها در این مرکز خرید نمایندگی دارند. این مرکز خرید از سال ۲۰۱۲ افتتاح شده است و مالک آن فردی به نام عبدالعزیز محمدالریان است.
در حال حاضر این مرکز خرید شهرت جهانی پیدا کرده است. روزانه به طور متوسط بیش از پنجاه هزار نفر از این مجموعه بازدید می‌کنند. این مرکز خرید سیصد و شصت هزار مترمربع مساحت دارد که ۳۳۰۰ متر آن را بخش پارکینگ در برگرفته است. در ابتدا این مرکز خرید قرار بود یک مرکز ورزشی باشد اما در ادامه به یک مرکز تفریحی، سرگرمی، خرید و همه جانبه تبدیل شد.
این مرکز خرید به معماری و طراحی داخلی بی‌نظیرش شهرت پیدا کرده است. داخل این مجموعه به شکل یک ونیز کوچک طراحی شده است و به واسطه قایق می‌توانید از بخش‌های مختلف آن بازدید کنید. زیرا یک کانال آبی در مرکز این پاساژ قرار گرفته است.
یک زمین اسکیت روی یخ در این مجموعه وجود دارد که به محبوبیت آن افزوده است. کارتینگ، بولینگ، بیلیارد، ماشین برقی، سینما و دیگر موارد از تفریحات این مجموعه هستند.
بهترین جاهای دیدنی دوحه قطر که نباید از دستشان دهید!

تپه‌های ماسه‌ای


Dune Bashing یکی از لذت‌بخش‌ترین فعالیت‌های تفریحی در قطر است که به معنی رانندگی در تپه‌های پرفراز و نشیب است. اگر به بازدید از جاهای دیدنی تاریخی علاقه‌مند نیستید، می‌توانید به مراکز تفریحی همچون تپه‌های ماسه‌ای بروید و از هیجان آن‌ها لذت ببرید. تپه‌های ماسه‌ای دوحه در قطر ارتفاع زیادی دارند و شیب آن‌ها نیز زیاد است. رانندگی در میان این تپه‌ها بسیار هیجان‌انگیز است. لازم به ذکر است که رانندگی روی تپه‌ها توسط اپراتورها و رانندگان ماهر صورت می‌گیرد. اگر با کودکان خود به این تپه‌ها مراجعه می‌کنید، از راننده بخواهید کمی آرام‌تر رانندگی کند.
می‌توانید در شب به یکی از چادرهای لوکس عربی مراجعه کنید و در آن استراحت کنید و یا از غذادهای محلی نوش جان کنید و زیر آسمان پرستاره بخوابید.

پارک اسپایر و برج معروف آن


از چشم‌اندازهای سرسبزی که با گیاهانی گوناگون و رنگارنگ مزین شده‌اند گرفته تا مسیرهای پیاده‌روی خوش‌منظره‌ای که سوزاندن کالری را به تفریحی لذت‌بخش تبدیل ‌کرده‌، پارک اسپایر بهشتی برای دوستداران ورزش و عاشقان طبیعت است. این پارک تماشایی با داشتن مناظری رؤیایی و محیط باصفایی مناسب برای چادرزنی و پیک‌نیک قادر است لحظاتی به‌یادماندنی را برای شما خلق کرده و تجربه لذت‌بخش انجام فعالیت‌های ورزشی را در فضایی ‌باز برای شما فراهم کند. این پارک پهناور و محبوب در منطقه مسکونی بعیا در شهرداری الریان قطر قرار گرفته و با وسعتی برابر با ۸۸ هزار مترمربع و امکاناتی از قبیل: محوطه بازی کودکان، دریاچه مصنوعی (تنها دریاچه مصنوعی در کل کشور قطر)، تجهیزات ورزشی، مسیرهای مخصوص پیاده‌روی و دویدن، دستشویی و کافی‌شاپ، برترین و بزرگ‌ترین پارک تفریحی قطر برای تماشای مناظر زیبای این مقصد جذاب و خیره‌کننده بشمار می‌رود. وجود برج باشکوه مشعل و نقاشی‌ها و شاهکارهای هنری سه‌بعدی که در جای‌جای این پارک تماشایی به چشم‌ می‌خورند، همگی بر زیبایی نمای این مکان افزوده و پارک اسپایر را به محیطی دلپذیر و خانواده پسند مبدل کرده است.
یکی از بهترین پارک‌ها و سرسبزترین مکان‌ها در دوحه پارک اسپایر است که در پشت مرکز خرید ویلاجیو و حیات پلازا واقع شده است. این پارک بزرگترین پارک شهر است و یک جاذبه دیدنی متفاوت محسوب می‌شود زیرا بسیار سرسبز است و در میان شهر خشک و کویری دوحه واقع شده است. این پارک در نزدیکی برج اسپایر واقع شده است. این برج ۳۳۰ متر ارتفاع دارد و از چشم‌انداز بسیار زیبایی برخوردار است.
در این پارک می‌توانید گیاهان مختلف، درخت‌های زیبا، بوته‌ها، تپه‌های سرسبز، فواره‌های بلند و دیگر موارد را مشاهده کنید. مکان‌هایی جهت کمپینگ و پیک‌نیک در این پارک تعبیه شده است.
این پارک مساحتی معادل هشتصد و هشتاد هزار مترمربع دارد و از بخش‌های مختلفی همچون زمین ورزشی، پیست دویدن، زمین بازی کودکان، درختان مرتفع و سرسبز، کفپوش لاستیکی، رستوران‌ها و کافه‌ها و دیگر بخش‌ها تشکیل شده است. یک دریاچه بزرگ تر مرکز این پارک قرار گرفته است که موجودات آبزی مختلفی در آن زندگی می‌کنند.
این پارک یکی از بهترین مقاصد گردشگری و ورزشی در خاورمیانه محسوب می‌شود. این پارک میزبان موفقیت‌آمیز بازی‌های آسیایی در سال ۲۰۰۶ بوده است. به همین دلیل به شهرت رسیده است.
نشانی: قطر، الریان، منطقه مسکونی بعیا
بهترین جاهای دیدنی دوحه قطر که نباید از دستشان دهید!

کورنیش دوحه


یکی از بهترین تفریحاتی که در سفر به دوحه قطر می‌توانید آن را تجربه کنید، قایق‌ سواری در دریا و مشاهده کشتی‌های سنتی است. برای این کار می‌توانید به منطقه کورنیش دوحه Doha Corniche مراجعه کنید و کشتی‌های بادبانی زیبا را تماشا کنید. کورنیش دوحه حدوداً هفت کیلومتر به موازات خلیج دوحه امتداد دارد و بخش‌های مختلفی شامل تفرجگاه، پارک، رستوران، خیابان و منطقه دولتی دارد. پارک کورنیش یکی از محبوب‌تری مقاصد گردشگری است که خود تفریحات بسیار زیادی دارد.
به‌جرات می‌توان گفت که هیچ مکانی به‌جز مسیر پیاده‌روی هلالی شکل کورنیش دوحه قادر نیست صحنه رؤیایی غروب زیبای خورشید قطر را این‌چنین شاعرانه و باشکوه به تصویر کشد. این مسیر دیدنی و خوش‌منظره با فضای سرسبز و دل‌انگیز اطراف خود، بخش وسیعی از آب‌های نیلگون خلیج‌فارس را احاطه و چشم‌انداز خیره‌کننده و دل‌فریبی از افق بسیار تماشایی پایتخت قطر در اطراف خود خلق کرده است. چه خواستار برپایی پیک‌نیکی خانوادگی در مکانی خوش‌نما و دلگشا باشید و چه دوستدار دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی در محیطی پهناور و باصفا، کورنیش دوحه قادر است لحظاتی فراموش‌نشدنی را در خاطر شما ثبت کند. این پیاده‌راه عریض و طولانی که از موزه هنرهای اسلامی آغاز شده و به هتل شرایتون گرند دوحه ریزورت اند کانونشن منتهی گشته است، چیزی حدود ۷ کیلومتر وسعت دارد و برای گشت‌وگذاری طولانی‌مدت و پیاده‌روی برد بلند بسیار ایده آل است. بی‌تردید امکان پیاده‌روی در حین تماشای مناظری بی‌نظیر و رؤیایی از کرانه دوحه، لذت نابی است که هیچ گردشگری نباید از تجربه‌ آن محروم گردد.
می‌توانید در ساحل دوحه کورنیش قدم بزنید و از غروب و طلوع خورشید لذت ببرید. این ساحل طراحی به شکل هلال دارد و زیبایی آن در شب و هنگام غروب چندین برابر می‌شود. بخش‌هایی از این ساحل مدرن است و آسمان خراش‌های مرتفعی دارد که زیبایی خاصی به چهره شهر بخشیده‌اند.
این ساحل یک مکان مناسب جهت پیاده روی از هتل شرایتون خلیج غربی آغاز و تا موزه هنرهای اسلامی ادامه دارد. بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی که با رزرو هتل های ارزان دوحه سفر کرده‌اند، به این ساحل رفته و به آب تنی و شنا می‌پردازند. دریای ساحل کورنیش کم عمق است و تفریحات آبی و ساحلی بسیار زیادی در آن وجود دارد.
نشانی: قطر، دوحه، خیابان الکورنیشه
بهترین جاهای دیدنی دوحه قطر که نباید از دستشان دهید!

جزیره مصنوعی مروارید قطر


مروارید قطر نام یکی از زیباترین جزیره‌های مصنوعی جهان است که در قطر و نزدیکی شهر دوحه واقع شده است. مساحت این جزیره مصنوعی معادل ۴۰۰ هکتار است و پس از اتمام پروژه ساخت این جزیره، ۳۲ کیلومتر ساحل تازه به کشور قطر افزوده شد.
جزیره مصنوعی مروارید قطر در اصل از ۱۳ جزیره کوچک تشکیل شده است که مجموعاً پانزده هزار واحد مسکونی در خود جای‌داده‌اند. این جزیره ۲۰ کیلومتر با فرودگاه بین‌المللی دوحه فاصله دارد. مروارید قطر توسط بهترین معماران و طراحان جهان برنامه‌ریزی و ساخته شده است.
بازدید از این جاذبه گردشگری رایگان است و بین ۳ الی ۴ ساعت زمان نیاز است تا بتوانید از تمامی بخش‌های آن بازدید کنید. این جزیره در دهانه تالاب خلیج عربی و شهر دوحه ساخته شده است. دلیل نامگذاری آن به اسم مروارید (Pearl)، شکل ظاهری آن است. همچنین غواصان در گذشته در این منطقه به صید مروارید می‌پرداختند. ساختن این مجموعه از سال ۲۰۰۴ آغاز و در سال ۲۰۱۸ به پایان رسید. طراحی ساختمان‌ها و معماری این جزیره از خانه‌های ساخته شده در سواحل غربی مدیترانه الهام گرفته شده است. مشابه این خانه‌ها را می‌توانید در ایتالیا، اسپانیا و جنوب فرانسه نیز پیدا کنید.
بیشتر ساکنین این جزیره ثروتمندان و سرمایه‌گذاران خارجی هستند و کسانی که بتوانند در این جزیره خانه خریداری کنند، اقامت دایم کشور قطر دریافت می‌کنند.
این جزیره جاذبه‌های گردشگری زیادی همچون ساحل پورتو عربیا، کوستا مالاتس، آسمان خراش‌های شیک و لوکس، مراکز خرید مجلل، اسکله‌های تفریحی، سینمای درجه یک، منطقه ابراج و دیگر موارد اشاره کرد.
همزیستی تفریح و تجمل، لذت و سرمستی را برای گردشگران و رشد و شکوفایی را برای ساکنان جزیره تماشایی مروارید پدید آورده است. این جزیره مصنوعی که در نزدیکی ساحل غربی (West Bay District) دوحه قرار گرفته، با برج‌هایی مسکونی، قایق‌هایی تفریحی، اقامتگاه‌هایی لوکس، ویلاهایی مجلل و مراکز تجاری پرزرق‌وبرقی که خرید را به تفریحی بسیار لذت‌بخش و سرگرم‌کننده مبدل کرده‌اند، نبض تجارت و بازرگانی قطر را در دست گرفته و تجربه منحصربه‌فردی از اقامت در شبه‌جزیره قطر را به خریداران بلیط هواپیما قطر پیشکش کرده است. وجود برخی از برترین غذاخوری‌ها و رستوران‌های لوکس و چند ستاره قطر در این منطقه موجب شده است که شیفتگان غذاهایی بسیار باکیفیت و گران‌قیمت، مدتی را برای چشیدن غذاهای خاص و لذیذ این منطقه، در این جزیره تماشایی اقامت کنند. تلفیق نابی از چشم‌اندازهایی استثنائی و خارق‌العاده، تفریحاتی هیجان‌انگیز، بوتیک‌ها و فروشگاه‌هایی خاص و کم‌نظیر، امکانات رفاهی ممتاز و عالی و اماکن اقامتی اعیانی و پرطمطراقی که تجمل‌گرایی را به سطح دیگری ارتقا داده‌اند، موجب شده است که جزیره مصنوعی مروارید به مقصد تفریحی ایده آل برای گردشگرانی که دوست دارند چهره متفاوتی از قطر را تماشا و تصاویر باشکوهی از این منطقه متمایز و ۴۰۰ هکتاری را شکار کنند، مبدل گردد.
نشانی: قطر، دوحه، ۳۵۰ متری منطقه ساحل غربی دوحه
بهترین جاهای دیدنی دوحه قطر که نباید از دستشان دهید!

موزه هنر اسلامی دوحه


یکی از محبوب‌ترین مکان‌های گردشکری در دوحه قطر، موزه هنرهای اسلامی است. این موزه در سال ۲۰۰۸ تاسیس شده است و معمار آن آی.ام.پی معمار مشهور آمریکایی است. موزه‌ هنرهای اسلامی دوحه از چنان شهرتی میان گردشگران برخوردار گشته است که به اعتقاد برخی سفر به پایتخت قطر بدون بازدید از این مکان، سفری کامل نیست. معماری شگفت‌انگیز هندسی این موزه که توسط معمار چینی‌تبار معروفی به نام یو مینگ پی با نام مستعار آی.ام.پی طراحی شده، چنان دل‌فریب و زیباست که هر بیننده‌ای را مفتون و محو تماشای خود می‌سازد. اما این موزه صرفاً ظاهری زیبا نیست، بلکه بزرگ‌ترین مجموعه هنرهای اسلامی را در خود جای داده است؛ فقط نقاشی‌های موجود در کلکسیون این موزه از سه قاره مختلف و در طول چهارده قرن گردآوری شده‌اند! حتی اگر به بازدید از گالری‌های هنری و آثار تاریخی گردآوری‌شده در نمایشگاه موزه علاقه‌ای نداشته باشید، بازهم تماشای مناظر فریبنده پارک دیدنی می.آی.ای و صرف نوشیدنی گوارایی در کافی‌شاپ یا غذای لذیذی در رستوران آی.دی.ای.ام (IDAM) می‌تواند دلیلی کافی برای بازدید از این مکان باشد.
در مراسم افتتاح و گشایش این موزه یکی از مشهورترین نوازنده‌های آمریکایی به نام یو-یوما برنامه اجرا کرد. این موزه را می‌توان نماد فرهنگی خلیج‌فارس دانست. موزه هنرهای اسلامی دوحه میزبان آثار تاریخی بی‌نطیری است که از سال ۶۰۰ میلادی تا قرن نونزده جمع‌آوری شده‌اند. در سال‌های آینده این موزه به یک مکان ارزشمند جهت یادگیری و دانستن فرهنگ گذشتگان تبدیل خواهد شد.
این موزه حجمی هرمی شکل دارد و پله‌های آن منحنی شکل است که در سالن اصلی واقع شده‌اند. این موارد سبب شباهت آن به موزه لوور فرانسه شده است.
این موزه در زمینی به مساحت چهل و پنج هزار مترمربع ساخته شده است و آثار باستانی اسلامی زیادی همچون کتاب‌های خطی، نسخه‌های اصلی قرآن، پارچه‌های نفیس، سنگ‌های قیمتی و گران‌بها، سکه‌های قدیمی طلا و نقره، ظروف قدیمی و دیگر موارد در آن به معرض نمایش گذاشته شده است. برخی از این آثار تاریخی به پیش از اسلام و دوره ساسانیان مربوط می شود. برخی از این آثار نیز ایرانی هستند و همواره مورد توجه گردشگران قرار می گیرد.
این موزه هنرهای سالامی یک موزه کم‌نظیر در جهان است و بسیاری از گنجینه‌های آن در جهان تک است. این نمایشگاه از هفت طبقه تشکیل شده است که دو طبقه آن زیر آب ساخته شده است و بیش از ۴۵۰۰ اثر هنری در مجموع این طبقات جمع آوری شده است.
نشانی: قطر، دوحه، کورنیش
بهترین جاهای دیدنی دوحه قطر که نباید از دستشان دهید!

موزه شیخ فیصل بن قاسم آل ثانی


این موزه از شگفت‌انگیزترین و جالب‌ترین موزه‌ها در دوحه است که در ۲۳ کیلومتری غرب این شهر واقع شده است. این موزه یک مجموعه شخصی از شیخ فیصل بن قاسم آل ثانی یکی از امیران قطر است. این فرد مجموعه ارزشمند را از ۱۰ سالگی جمع آوری کرده است. او وسایل این موزه که شامل کتاب‌های مذهبی قدیمی، منسوجات، بسته‌های قدیمی و دیگر موارد می‌شود را از سفرهایش به دست آورده است.
گفته می‌شود بیش از پانزده هزار اثر هنری در این موزه وجود دارد. در یک سالن از این مجموعه می‌توانید یک قایق مروارید سنتی و اتومبیل‌های آمریکایی تماشا کنید. این موزه جاهای مختلفی دارد که بهتر است از تمامی بخش‌های آن بازدید کنید. به عنوان مثال خانه سوریه (Syrian house) خانه‌ای است که قبل از جنگ به صورت تکه تکه به قطر فرستاده شد و سپس دوباره به هم متصل شد

موزه ملی قطر


برای تماشای روایتی دیدنی از کشور قطر در زمان ماقبل تاریخ و تجربه سفری بصری به گذشته این مقصد جذاب باید به خیابان پارک موزه دوحه، جایی که بنای شگرف و اعجاب‌انگیز موزه ملی قطر قرار گرفته است، بروید تا کتاب تاریخ قطر را در میان گالری‌های گوناگونی ورق بزنید که براساس ترتیب زمانی طبقه‌بندی شده‌اند و همانند تکه‌های پازلی بزرگ، هرکدام بخشی از میراث فرهنگی و تاریخی ساکنان این منطقه را در اشیاء باستانی، کتب خطی و اسناد تاریخی خود جای داده‌اند. بنای حیرت‌انگیز و استثنائی این موزه توسط معماری فرانسوی به نام ژان نوول با تأثیر از شکل و ساختار خوشه سنگ‌های بیابانی طراحی و در مارس سال ۲۰۱۹ احداث گردید. موزه ملی قطر، افزون بر داشتن مجموعه ذی‌قیمتی از گنجینه‌هایی تاریخی (بیش از ۸۰۰۰ عتیقه و شیء باستانی)، کاخ شیخ عبدالله بن جاسم آل ثانی را که بطن هویت ملی قطر بشمار می‌رود، در خود جای داده است. گفتنی است که هزینه بازدید از این موزه برای بزرگ‌سالان برابر با ۱۳ دلار است که برای دانش‌آموزان نصف این مبلغ دریافت می‌گردد. ناگفته نماند که کودکان زیر ۱۶ سال از پرداخت هزینه ورودیه این موزه معاف‌اند.
این موزه در سال ۲۰۱۹ تاسیس شده است و به جای موزه قدیمی ملی قطر ساخته شده است. این موزه توسط معمار مطرح فرانسوی به نام ژان نوول طراحی شده است. شکل ظاهری این موزه از یک گل به نام رز صحرا الهام گرفته شده است. بازدیدکنندگان این موزه می‌توانند تاریخ ملت خاورمیانه را کشف و مشاهده کنند. در بخش مدرن معماری این مجموعه یک کاخ تاریخی واقع شده است که در گذشته موزه ملی بوده است.
موزه ملی قطر که ساخت آن بیش از یک دهه طول کشید، می‌تواند داستان این کشور را از گذشته‌های دور تا به امروز بازگو کند. این موزه زمینی به وسعت پنجاه و دو هزار مترمربع دارد. مسیر بازدیدکنندگان حدوداً یک مایل است. در این مسیر می‌توانید سیر تاریخی کشور از دوره قبل تاریخ سکونت و تا امروز را مشاهده کنید.
بهترین جاهای دیدنی دوحه قطر که نباید از دستشان دهید!

آثار هنری شرق و غرب جهان


قطر یکی از کشورهایی است که به ارتقا هنر و فرهنگ علاقه‌مند است. به همین دلیل همواره از هنرمندان جهان می‌خواهد که آثار هنری بسازند. آثار هنری شرق و غرب در شن‌هایی در غرب دوحه و در ۶۰ کیلومتری آن واقع شده است. این آثار توسط مجسمه سازی به نام Richard Serra ساخته شده است. در این مکان چهار عدد لوح وجود دارد که هرکدام ارتفاعی معادل ۱۵ متر دارند و در حدود یک کیلومتر از کویر به سمت دریا ادامه دارند. این مکان یکی از مکان‌های گردشگری در دوحه قطر است که همه ساله گردشگران بسیار زیادی را به سمت خود جذب می‌کند.

قلعه الزباره و روستای متروکه


در دل کویری بی‌آب‌وعلف و قلب ناکجاآبادی که فرسنگ‌ها با نزدیک‌ترین آبادی فاصله دارد و برای دسترسی بدان باید مسیری طولانی را صبورانه، سوار بر شتری که سلانه سلانه راه می‌رود، طی کرد، دژ تاریخی و باشکوهی لانه کرده که گیرایی و مقبولیت خود را مدیون انزوا و عزلتی است که دور از هرگونه تجمل و غل‌ و غش در کنج عزلت خویش اختیار کرده است: قلعه الزباره نمونه بارز معماری ناب و بی‌نقص ساکنان این منطقه است؛ طراحی بی‌همتایی که این دژ کهن را پس از گذشت چیزی حدود صدسال سرپا نگه داشته و به یادبودی گران‌مایه برای تفاخر اعراب در داشتن اصالت و تمدنی غنی مبدل کرده است. بازدید از این قلعه باستانی امکان سفری به گذشته و برقراری پیوندی با تاریخ صد ساله این منطقه را فراهم می‌کند و چهره متفاوتی از قطر را برشما آشکار می‌سازد.
اگر به مکان‌های تاریخی و باستانی علاقه‌مند هستید، بازدید از قلعه الزباره و روستای متروکه می‌تواند برای شما بسیار جذاب باشد. این روستا بازسازی شده است و اولین میراث جهانی قطر در یونسکو است. قدمت این مکان به بیش از ۱۷۰۰ سال پیش برمی‌گردد. قلعه الزباره که در سال ۱۹۳۸ ساخته شده است، جدیدترین بخش این مکان است. سال‌ها پیش تجار چینی و بریتانیایی در این مکان به خرید و فروش مروارید، ماهی و دیگر محصولات دریایی می‌پرداختند. از این مکان یک روستای متروکه نیز به جای مانده است که بیشتر به شهر ارواح شبیه است. این روستا معماری جذابی دارد و تماشای آن خالی از لطف نیست. درهای ورودی توخالی، دیوارهای نازک و بخش‌هایی دیگر از این روستا همچنان سالم مانده است.
نشانی: قطر، شمال غرب ساحل شبه‌جزیره قطر، شهر تاریخی الزباره

استادیوم‌های ورزشی


قطر در سال ۲۰۲۲ میزبان جام جهانی است. به همین دلیل در حال حاضر مشغول به ساخت استادیوم‌ها و آماده کردن زیرساخت‌هایی جهت میزبانی از تور جام جهانی ۲۰۲۲ است. فوتبال برای مردم قطر یکی از بهترین ورزش‌ها و محبوب‌ترین آن‌ها است. همه ساله تورهای ورزشی جهانی ATP در دوحه برگزار می‌شود. در این رقابت‌ها حرفه‌ای‌ترین تنیسورها مانند اندی موری، راجر فدرر، سرنا ویلیامز و کارولین وزنیکی شرکت می‌کنند.
مسابقات جهانی موتورسواری و تورنومنت‌های گلف نیز در این رویدادها وجود دارند. در کنار این ورزش‌ها می‌توانید شاهد برگزاری ورزش‌های سنتی همچون اسب‌سواری و شترسواری نیز باشید. باشگاه ورزشی Losail Circuit دارای مسیرهایی برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری است که مراجعه به آن برای عموم آزاد است.
بهترین جاهای دیدنی دوحه قطر که نباید از دستشان دهید!

جنگل ساحلی التکیره


جنگل ساحلی التکیره "Al Thakira Mangroves" از مشهورترین نقاط کشور قطر است. این مکان یک اکوسیستم سبز و منظره خوش آب و هوا دارد که در شهر خشک و کویری دوحه قرار گرفته است. این منطقه ماهی‌های خاص، پرندگان مختلف و فلامینگوهایی دارد که از مناطق مختلف مهاجرت کرده‌اند. در این منطقه می‌توانید یک قایق پارویی اجاره کنید و در رودخانه حرکت کنید. در سفر به این منطقه کفش مناسب و دوربین عکاسی را فراموش نکنید! در دوحه جنگل وجود ندارد به این دلیل که در یک کشور بیابانی قرار گرفته اما باید بگوییم که جنگل ساحلی التکیره محال را ممکن کرده است. این جنگل در میان شن‌های بیابان و صحرا قرار گرفته و جالب است بدانید که آبی زلال دارد و زیستگاه فلامینگوها و ماهیخوارها است. این جنگل یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های دیدنی دوحه است.

موزه‌های مشیرب


این موزه‌ها ۴ شگفتی تاریخی هستند که نشان دهنده تاریخ ماهیگیری در شهر دوحه هستند. در این موزه می‌توانید چگونگی آغاز سفر به دوحه و تبدیل آن به یک دهکده ماهیگیری را مشاهده کنید. اگر به جنبه‌های مختلف تاریخ علاقه‌مند هستید، تماشای این موزه‌ها می‌تواند برای شما بسیار جذاب باشد. چهارخانه کمپانی، بین جلود، رادوانی و خانه محمدبن جاسم از بخش‌های جداناپذیر این موزه هستند.

مسجد کاتارا دوحه قطر


مسجد کاتارا دوحه یکی از زیباترین جاهای دیدنی قطر است که در منطقه سوق واقف واقع شده است. این مسجد توسط فردی به نام زینب فاضل اوغلو طراح مشهور مساجد ترکیه طراحی شده است. این مسجد معماری کم‌نظیری دارد و تماشای آن خالی از لطف نیست. تزئینات این مجموعه به واسطه تیمی صورت گرفته است که مرمت کاخ دولما استانبول را برعهده گرفته بودند. این مسجد نمای بیرونی بسیار زیبایی دارد که با کاشی‌های فیروزه‌ای و کاشی‌های بنفش رنگ تزئین شده است. مسجد کاتارا دوحه طراحی داخلی فوق‌العاده‌ای دارد که سبب افزایش جذابیت آن شده است. مناره‌ها، گنبد، محراب و صحن این مسجد همگی از مساجد قدیمی و مشهور در جهان الهام گرفته شده است.
با این که این مسجد وسعت کمی دارد اما کتیبه‌های تاریخی و کاشی‌های معرق زیادی دارد که توجه گردشگران را به خود جذب می‌کند. فراموش نکنید قبل سفر، راهنمای سفر به قطر را مطالعه کنید.
بهترین جاهای دیدنی دوحه قطر که نباید از دستشان دهید!

روستای فرهنگی کاتارا


با رفتن به روستای فرهنگی کاتارا (Katara Cultural Village) می‌توانید ترکیب ارزشمند هنر و فرهنگ قطری‌ها را در یک جا ببینید. کاتارا در ساحل شرقی بین غرب خلیج و مروارید قرار گرفته و مکانی است که برای هنرمندان، فیلم ‌سازان و عکاس‌ها فضایی کاربردی و مناسب است. در این روستا مسجدی با نمای فیروزه‌ای و بنفش رنگ وجود دارد که مکان ویژه‌ای برای علاقه‌‌مندان به هنر به شمار می‌رود. با رفتن به این روستا می‌توانید از سالن آمفی تئاتر که با منظره دریا وجود دارد دیدن کنید. جشنواره‌های مختلفی در این آمفی تئاتر برگزار می‌شود که شامل جشنواره سنتی دوحه، جشنواره میراث فلسطین و کنسرت‌ها است.

صحرای دوحه


یکی از تفریحات هیجان‌انگیز کشور قطر که بازدید از آن برای گردشگران از اهمیت بالایی برخوردار است، بیابان‌های قطر و تور سافاری است. صحرای دوحه یکی از محبوب‌ترین بیابان‌ها و مکان‌های گردشگری قطر به شمار می‌رود. این صحرا به‌اندازه کیلومترها شن دست‌نخورده و بکر دارد که چشم‌انداز آن باعث می‌شود تا احساس کوچک بودن به شما دست داده و در هیبت آن غرق شوید. وسعت آن باعث می‌شود تا به‌وسیله یک سافاری از این شن‌های دست‌نخورده و جذاب دیدن کرده و لذت ببرید. سافاری‌های صحرا که محبوب‌ترین گردش‌های بیابانی هستند، بهترین راه برای تماشای تپه‌های وسیع شنی به‌حساب می‌آیند. از تفریحات دیگر این صحرا می‌توان به برگزاری کمپ‌های صحرایی، تماشای ستارگان، جشن و موسیقی در شب و دیدن پیوند دریا و بیابان اشاره کرد. در هر کمپ صحرایی عموماً سه چادر برپا می‌شود، دو چادر برای استراحت توریست‌ها و یک چادر هم برای دورهمی‌ها، جشن و موسیقی. وسط این کمپ‌ها نیز آتش درست می‌کنند که وجود آن باعث روشنایی در شب خواهد شد. پیشنهاد می‌شود که در سفر به دوحه، گشت‌وگذار در این صحرای مهیج و جذاب را از دست ندهید.

متحف


موزه متحف هنر مدرن قطر یکی از جاهای دیدنی این شهر است که بیش از ۹۰۰۰ اثر هنری را در خود جای‌داده است. این آثار در یک بازه زمانی ۳۵ ساله گردآوری شده‌اند. هر قسمتی از این موزه آثاری خاص دارد و اطلاعات کامل پیرامون اثرهنری در کنار هر گنجینه ثبت شده است. شما به صورت کاملاً رایگان می‌توانید از این موزه بازدید کنید. همچنین سرویس رفت و برگشت به این موزه رایگان است. اغلب آثار این مجموعه توسط شیخ حسن بن محمد بن علی آل ثانی جمع‌آوری شده است.

موزه توهم دوحه


موزه توهم موزه‌ای است که مشابه آن در بسیاری از شهرهای جهان وجود دارد. تماشای این موزه یک تجربه متفاوت برای گردشگران است. گردشگران در این موزه با تصاویر عجیب و غریب و گیج کننده روبه‌رو خواهند شد. این موزه بخش‌های گوناگونی دارد که می‌تواند در هر بخشی از آن عکاسی کنید. موزه توهم دوحه یک مکان عالی برای وقت‌گذرانی است به‌خصوص هنگامی کودکان همراه شما هستند.

پارک میا دوحه


یکی از زیباترین پارک‌ها دوحه، میا پارک است که در اسکله این شهر واقع شده است. این پارک چشم انداز زیبا و فضای سبز خوبی دارد. همچنین سالن بدنسازی، سینما، تورهای قایق‌رانی، رستوران و کافه، مسیر پیاده‌روی و دیگر موارد از امکانات تفریحی و رفاهی این پارک محسوب می‌شوند. اگر به پیکنیک و کمپ علاقه‌مند هستید، پارک میا دوحه می‌تواند گزینه بسیار خوبی برای شما باشد. در روزهای آخر هفته بازارهای حراجی در پارک میا برگزار می‌شود که می‌توانید خرید بسیار خوب و بصرفه‌ای از آن‌ها داشته باشید.
بهترین جاهای دیدنی دوحه قطر که نباید از دستشان دهید!

برج‌های بارزان


یکی از زیباترین برج‌های تاریخی دوحه برج‌های بارزان هستند که منظره بی‌نظیری به گردشگران ارائه می‌دهند. این برج‌ها طبق تاریخ در اواخر دهه ۱۸۰۰ ساخته شده‌اند و پس از به سلطنت رسیدن شیخ محمدبین جاسم آل ثانی مجدداً بازسازی شدند. این برج‌ها در گذشته برج‌های دیده‌بانی بودند که برای اطمینان از عدم جنگ از آن‌ها استفاده می‌شد. این برج‌ها دارای بخش‌هایی همچون مسجد و اتاق پذیرایی هستند که تماشای آن‌ها بسیار جذاب است. می‌توانید از داخل برج و پلکان آن استفاده کنید تا بتوانید منظره‌ای زیبا از منطقه را تماشا کنید. دیوارهای برج ضخیم هستند و این موضوع سبب شده است تا آفتاب به داخل نفوذ نکرده و دمای داخلی برج همیشه خنک باشد.

قلعه زکریت


قلعه زکریت از جمله قلعه‌های تاریخی است که در قطر قرار گرفته است. متاسفانه هیچ اطلاعاتی درباره نحوه ساخت و بانی آن در دسترس نیست اما کارشناسان در حوزه تاریخ با جستجوهای فراوان دریافتند که این قلعه مربوط به قرن ۱۸ است. اگر به مناطق فرهنگی و تاریخی علاقه دارید پیشنهاد می‌کنیم پس از بازدید از ساحل خلیج فارس، به سمت قلعه زکریت بروید و از آن قلعه که شبیه به یک مربعی شکل دیدن کنید. قلعه زکریت در اثر گذشت سال‌های متوالی مقداری تخریب شده اما باز هم زیبایی خاص خودش را به نمایش می‌گذارد.

خور العدید


یکی از میراث‌های جهانی یونسکو که در کشور قطر قرار گرفته خور العدید (Khawr al Udayd) است. این منطقه محافظت شده با ۷۰۵ کیلومتر مربع مساحت یکی از اصلی‌ترین مناطق دیدنی قطر به شمار می‌رود. خورالعدید با تپه‌های شنی عظیم و ماسه‌هایی که به رنگ طلایی هستند زیبایی بصری بسیار زیادی را تقدیم نگاه گردشگران می‌کند لازم است بدانید که این منطقه به هنگام شب و زیر نور ماه منظره فوق العاده‌ای را به نمایش می‌گذارد. خور العدید، به دریای درون زمین هم معروف است زیرا آب دریا در ساحل آن، به سمت قسمت بیابانی آن هم آمده است.
بهترین جاهای دیدنی دوحه قطر که نباید از دستشان دهید!

سخن پایانی
قطر یکی از غنی‌ترین کشورها از لحاظ آثار تاریخی و گردشگری است. بیشتر این آثار در پایتخت این کشور یعنی شهر دوحه واقع شده است. علاوه‌بر لیست بالا جاهای دیدنی دیگری همچون سوق شاهین، برج‌الخور، خانه کمپانی، کتابخانه ملی، پارک انگری برد، شهر آموزش و پرورش، اردوگاه بادیه نشینان، مسعید و دیگر موارد در دوحه وجود دارند که تماشای آن‌ها خالی از لطف نیست. همچنین اگر قصد سفر به قطر با تور جام جهانی قطر ۲۰۲۲ را دارید، به سفرمارکت سر بزنید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است