search
menu

جزیره مروارید قطر؛ لوکس ترین جزیره ساخته دست انسان

[ پنهان کردن ]
جزیره مصنوعی مروارید قطر را بشناسیم
جزیره مروارید قطر کجاست؟
جزیره مصنوعی مروارید چطور ساخته شد؟
جاهای دیدنی جزیره مروارید قطر
جزیره مصنوعی مروارید چه تفریحاتی دارد؟
بهترین مراکز خرید جزیره مصنوعی قطر
اقامتگاه ها و هتل های جزیره مروارید قطر
بهترین کافه ها و رستوران های جزیره مصنوعی مروارید قطر
بهترین زمان سفر و بازدید از جزیره مروارید قطر
کلام آخر

در سال ۲۰۰۴ یعنی تقریباً بیست سال پیش در شهر دوحه، پایتخت کشور قطر، جزیره‌ای مصنوعی با مساحت نزدیک به چهار کیلومترمربع ساخته شد. ساخت این جزیره دو سال به طول انجامید و در سال ۲۰۰۶ به پایان رسید.

این جزیره ساخته‌ی دست بشر یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌های قطر محسوب می‌شود و با داشتن مراکز تفریحی و فروشگاه‌های شناخته‌شده‌ترین برندهای دنیا، یک مقصد محبوب برای گردشگران این کشور است. جزیره مروارید قطر از بالا شبیه به یک زنجیره‌ی مروارید دیده می‌شود که البته دلیل نام‌گذاری این جزیره هم همین است.

در این مقاله شما را با جزیره مروارید قطر و امکانات رفاهی آن آشنا خواهیم کرد؛ با ما همراه باشید!


جزیره مصنوعی مروارید قطر را بشناسیم

جزیره مروارید، جزیره‌ای ساخته‌ی دست بشر در نزدیکی دوحه است و به 12 ناحیه تقسیم شده که هرکدام دارای سبک معماری مجزایی هستند. جزیره مصنوعی قطر دارای 7 برج ازجمله بلندترین ساختمان‌های برنامه‌ریزی‌شده برای توسعه، در 40 طبقه است.

این منطقه با اسکله‌های تفریحی، قایق‌های تفریحی، برج‌های مسکونی، ویلاها و هتل‌ها به سبک مدیترانه‌ای، تجربه خریدی مجلل را با بوتیک‌ها و نمایشگاه‌های طراحان ممتاز ارائه می‌دهد. این جزیره همچنین به خاطر هتل‌ها، رستوران‌های مدرن و کافه‌های بسیاری که در خود جای داده و به دلیل مسیرهای پیاده‌روی همراه با طیف وسیعی از باغ‌های زیبا متمایز است و به دلیل ظرافت خود، گردشگران را به سفر به قطر و بازدید از این جزیره مصنوعی جذب می‌کند.


جزیره مروارید قطر کجاست؟

جزیره مصنوعی قطر در نزدیکی خلیج‌فارس، مرکز تجاری دوحه، شهر لوسیل و دهکده فرهنگی کاتارا قرار دارد و از طریق ماشین یا تاکسی قابل دسترسی است. فاصله جزیره مروارید تا فرودگاه بین‌المللی حمد حدوداً 30 تا 40 دقیقه است.

جزیره مروارید تنها 22 کیلومتر با فرودگاه بین‌المللی حمد فاصله دارد؛ بنابراین اگر در سفرتان به قطر با اجاره خودرو تردد می‌کنید یک سواری کوتاه برای رسیدن به این جاذبه باشکوه کافی است. اگر هم از طرفداران حمل و نقل عمومی در قطر باشید، نزدیک‌ترین ایستگاه مترو برای رفتن به این جزیره ایستگاه مترو Legtaifia است که ازآنجا می‌توانید سوار اتوبوس مترولینک M110 شوید و به جزیره مصنوعی بروید تا از دیدنی‌ها، کافه‌ها و رستوران‌های آن دیدن کنید.

البته جزیره مروارید قطر خود نیز شامل تعداد بسیاری هتل و اقامتگاه است که می‌تواند سفری به‌یادماندنی را برای شما رقم بزنند؛ در ادامه‌ی مطلب اطلاعات کامل‌تری در مورد هتل های جزیره مروارید قطر را آورده‌ایم.


جزیره مروارید قطر؛ لوکس ترین جزیره ساخته دست انسان

جزیره مصنوعی مروارید چطور ساخته شد؟

جزیره مروارید قطر جزیره‌ای مصنوعی به مساحت 13.9 کیلومترمربع است که در یکی از مناطق بسیار توسعه یافته و مجلل قطر قرار دارد و حدود 46000 نفر را در خود جای داده است. مرکز خرید معروف Medina Centrale نیز در این جزیره مصنوعی قرار گرفته است. جزیره مصنوعی مروارید همچنین دارای کافه‌ها و فضای بازی، پارک‌ها و مسیرهای پیاده‌روی بسیاری است که می‌توانید در طول تعطیلات خود از محیط پرجنب‌وجوش آن لذت ببرید.

جزیره مروارید قطر با سبک مدیترانه‌ای متمایز با جوامع مسکونی با طراحی مجلل، هتل‌ها و دیگر جاذبه‌های شهر ساخته شده است. این منطقه پرجنب‌وجوش که مردم را از هر قشری به خود جذب می‌کند، جایی است که می‌توانید از زندگی شبانه جذاب قطر لذت ببرید، از برندهای معروف خرید کرده و یک تعطیلات مجلل را تجربه کنید. به‌درستی می‌توان آن را سرزمینی جذاب با ویلاهای کلاسیک، مساجد، ساحل، محله قنات مروارید و آسمان‌خراش‌ها نامید.


جاهای دیدنی جزیره مروارید قطر

جزیره مروارید، یکی از بهترین جاهای دیدنی دوحه قطر، با امکانات متنوع گردشگری است که در آن، معماری مدرن و سنتی به هم تنیده‌اند و گردشگران را به یک تجربه چندبعدی تاریخی و معاصر دعوت می‌کند. سواحل زیبا، جاذبه‌های دیدنی و ورزش‌های آبی متنوع، تفریحات خوبی را برای بازدیدکنندگان ایجاد می‌کنند. ازجمله جاهای دیدنی جزیره مروارید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.


پورتو عربیا (Porto Arabia)

پورتو عربیا، واقع در قلب جزیره، ناحیه مدیترانه‌ای است که برخی از فروشگاه‌های برند، مراکز خرید، مناطق مسکونی لوکس و همه برندهای بین‌المللی را در خود جای داده است. پورتو یک ساحل زیبا است که مهم‌ترین اسکله جزیره را در خود جای داده و دارای امکانات و گذرگاه‌های آبی زیبایی است که با قایق‌سواری در آن حس رفتن به ونیز را خواهید داشت.


کاستا مالزا (Costa Malza)

کوستا مالزا یک منطقه گرمسیری کاملاً آرام در محله قنات مروارید و دارای معماری لوکس و مدرن است. زیبایی شگفت‌انگیز معماری منطقه را می‌توان با هتل معروف کمپینسکی که در این جاذبه بکر جزیره مروارید واقع شده، تجربه کرد. چشم‌انداز مسحورکننده و لذت‌بخش این منطقه باعث شده که به یکی از جاهای دیدنی جزیره مصنوعی قطر که دارای سواحل عمومی و خصوصی است تبدیل شود.


جزیره مروارید قطر؛ لوکس ترین جزیره ساخته دست انسان

باغ فلورستا (Floresta Gardens)

منطقه مسکونی ویلایی، چند برج و مرکز خرید، باغ فلورستا را تشکیل داده‌اند. این جزیره که معماری به سبک مدیترانه‌ای را به نمایش می‌گذارد، یکی از باارزش‌ترین مکان‌های دیدنی در مروارید است. این جزیره فضای وسیعی را ارائه می‌دهد که به‌خوبی طراحی شده تا بهترین گزینه زندگی را برای جامعه فراهم کند. باغ فلورستا با مساحت حدود 15 هکتار توانسته 5000 نفر را در خود جای دهد.


محله ابرج (Abraj Quartier)

محله ابرج به دلیل معماری منحصربه‌فرد و قرارگیری برج‌های هفتگانه که منجر به یک سبک زندگی جذاب شده، مشهور است. ساختمان‌های بلند و مراکز تجاری، شرکت‌ها و دیگر فضاهای تجاری در خیابان ابرج وجود دارد که آن را به یکی از مهم‌ترین جزایر در مروارید قطر تبدیل کرده است. چشم‌انداز مشرف به ساحل و آرامش آن، محله ابرج را به یکی دیگر از شگفتی‌های جزیره تبدیل کرده و به دلیل امکانات کامل و مناسبی که دارد، مکانی عالی برای اقامت تاجران و بازرگانان است.


دهکده جیاردینو (Giardino Village)

دهکده جیاردینو در نزدیکی مدینا سنترال مروارید، در مجاورت منطقه پرجنب‌وجوش پورتو عربیا محصور شده است. مجموعه‌ای از گزینه‌های مسکونی مختلف در اینجا آن را به مکانی متمایز برای اقامت در جزیره موارید قطر در مقایسه با جزایر دیگر تبدیل می‌کند. این منطقه شامل ویلا، سالن بدنسازی، زمین تنیس و امکانات تفریحی و رفاهی بسیاری است.


ایزولا دانا (Isola Dana)

اکنون ایزولا دانا به‌عنوان یکی از بکرترین مکان‌ها است که در اطراف 9 جزیره مستقل و برخی از فضای مسکونی خصوصی در مروارید قطر قرار دارد. خانه‌هایی به شکل قصر پادشاهان ویژگی اصلی این منطقه است که نمی‌توان آن را در هیچ جای دیگری در جزیره مروارید قطر یا کل خاورمیانه پیدا کرد. سواحل خصوصی، اسکله و قایق‌های تفریحی در ایزولا دانا وجود دارد که باعث محبوبیت آن شده و تورهای کشتی یا کروز در ایزولا دانا انجام می‌شود.


باغ پرلیتا (Perlita Gardens)

باغ پرلیتا یکی از باغ‌های سرسبز است که در جنوب مدینا سنترال واقع شده و ازجمله جاهای سرسبز و آرام جزیره شناخته می‌شود. در این منطقه مراکز خرید، فضای وسیع برای ویلاها و سایر ویژگی‌ها برای ایجاد یک زندگی راحت وجود دارد که مملو از آرامش و زیبایی است.


مدینا سنترال (Medina Centrale)

یکی از معروف‌ترین و بکرترین مناطق مروارید قطر، مدینا سنترال یک شهر مدیترانه‌ای است و یکی از شلوغ‌ترین و پررفت‌وآمدترین منطق این جزیره به شمار می‌رود. این منطقه شامل تراس و باغ‌، رستوران و کافه، 130 فروشگاه بزرگ و کوچک و مراکز خرید است که می‌توان اوقات فراغت خود را در آن سپری کرد.


محله قنات (Qanat Quartier)

محله قنات یکی از جاهای دیدنی جزیره مصنوعی است که شامل معماری اینجا توسط کانال‌های پر آب، ساختمان‌های رنگارنگ، پل‌ها و خروجی‌هایی که جذابیت ایتالیایی را به رخ می‌کشند، تعریف می‌شود. در کنار گذرگاه‌های پیاده، بوتیک‌ها و کافه‌های شیک تجربه‌ای جذاب را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهند.

ویوا بحریا مراکش (VIVA Bahriya)

ویوا بحریا، جزیره مصنوعی قطر که دارای برج‌های به سبک مراکشی با امکانات رفاهی و تفریحی بسیار، ازجمله جاذبه های دیدنی دوحه قطر و جزیره مروارید است که می‌توانید برای بازدید یا اقامت در مروارید قطر انتخاب کنید. این منطقه شامل 28 برج مسکونی به سبک عربی و مراکشی است و برج‌های دو قلو المتحده هم در ویوا بحریا قرار دارد که شامل 24 طبقه و 480 واحد مسکونی است.


جزیره مروارید قطر؛ لوکس ترین جزیره ساخته دست انسان

جزیره مصنوعی مروارید چه تفریحاتی دارد؟

جزیره مروارید قطر با تنوع زیادی از تفریحات خود بازدیدکنندگان را جلب می‌کند. از سواحل آرام و زیبا برای لذت بردن از آفتاب و ورزش‌های آبی گرفته تا پارک‌های سبز و فضاهای تفریحی مدرن، این جزیره ارائه دهنده تجربه‌های گردشگری استثنایی است که می‌توانید با تور دوحه به این جزیره رفته و از امکانات آن نهایت لذت را ببرید.


سالن یخی سابزیرو Subzero Ice Lounge

قدم زدن در میان مجسمه‌های بزرگ یخی در Subzero Ice Lounge یک تجربه منحصربه‌فرد است. در این سالن یخی دمای هوا به -9 درجه‌ی  سانتی‌گراد می‌رسد؛ به همین دلیل به مهمانان دستکش، ژاکت‌های پتو مانند و نوعی کت عربی معروف به «فروا» داده می‌شود. این سالن یخی در اصل یک فریزر غول‌پیکر با مجسمه‌های یخی زیبا ازجمله یک شتر، یک توپ، یک قایق سنتی عربی و یک تخت پادشاهی است.


کیوریوسیتی Curio City

کیوریوسیتی یک فضای بازی مخصوص کودکان زیر ۱۲ سال در حزیره مروارید قطر است. بچه‌ها می‌توانند در این زمین بازی در اتاق‌های مجهز با شخصیت‌های محبوب کودکان، از مرد عنکبوتی گرفته تا پرنسس السا بازی کنند یا در کافه‌هایی با گل‌های مصنوعی و شیرینی، همراه با میز و صندلی برای مشتریان نقش بازی کنند. همچنین یک اتاق هنری و صنایع‌دستی مجهز و یک خانه درختی، یک گودال شنی، ماشین‌های پدالی و اتاقی پر از اسباب‌بازی از دیگر امکانات کیوریوسیتی هستند که می‌توانید چندین ساعت کودکان شما را سرگرم کند و سفری تکرارنشدنی برای آن‌ها بسازند.


پله ‌های پیانویی Piano Stairs

یکی از راه‌پله‌های محله قنات که در بین گردشگران بسیار محبوب هستند و به شکل پیانو طراحی شده‌اند پله‌های پیانویی است. این پله‌ها شامل ۳۰ پله است که با کلیدهای پیانویی که دارند افراد با هر قدمی که برمی‌دارند با چراغ‌های چشمک‌زن می‌توانند آهنگ‌های ملودیک تولید کنند و از طرفی با پریدن روی پله‌ها، افراد را مجبور به تحرک و جنب‌وجوش می‌کند و باعث تولید آهنگ‌های کلاسیک و جذاب می‌شود.


کیدی زون Kiddy Zone

کیدی زون به‌عنوان موفق‌ترین فروشگاه اسباب‌بازی قطر با داشتن خدمات عالی، محیط دلپذیر و مجموعه متنوعی از اسباب‌بازی‌های باکیفیت برای مشتریان شهرت بسیار زیادی پیدا کرده است. کیدی زون انواع بی‌شماری از وسایل بازی برای پسران، دختران، نوزادان، دانش‌آموزان پیش‌دبستانی و دبستانی و اسباب‌بازی‌های خلاقیتی و هنری، بازی‌های الکترونیکی، لباس‌های مارک‌دار، خوراکی‌های خوشمزه، لوازم‌آرایشی و جواهرات کودکان و کوپن‌های هدیه را در خود جای داده است.


جزیره مروارید قطر؛ لوکس ترین جزیره ساخته دست انسان

سینماهای نوو Novo Cinemas

اگر علاقه‌مند به تماشای فیلم‌های روز هستید، پیشنهاد می‌کنیم به نوو سینما در مدینا سنترال بروید. این مجموعه از ۱۲ سالن سینما تشکیل شده که مجموعاً گنجایش بیش از 1500 نفر را دارند. در سینماهای نوو بهترین انیمیشن‌ها و فیلم‌های دنیا پخش می‌شوند و می‌توانید در محیطی جذاب و مدرن به تماشای فیلم بنشینید.


مگاپلیس megapolis

مگاپولیس یکی از بهترین مکان‌های برای یک تفریح خانوادگی است؛ این مجموعه سرگرمی سرپوشیده در مدینا سنترال واقع شده و شامل بازی‌هایی مانند بولینگ، اتاق‌های فرار، واقعیت مجازی، دارت، بیلیارد، اتاق‌های کارائوکه (خوانندگی)، در کنار فودکورتی با تعداد زیادی کافه و رستوران می‌شود.


بهترین مراکز خرید جزیره مصنوعی قطر

بوتیک‌های لباس و جواهرات و وجود فروشگاه‌های لوکس و به‌روز، تجربه‌ی خریدی بی‌نظیر را برایتان رقم خواهند زد. مراکز خرید جزیره مروارید بسیار مجلل و دیدنی هستند و بهترین و به‌روزترین اجناس و لباس‌های دنیا را به فروش می‌رسانند. ازجمله مراکز خرید این جزیره می‌توان به بازار Giardino Mall و Floresta Galleria Mall و مراکز خرید Villaggio، Lagoona Mall و Mall Doha اشاره کرد.


اقامتگاه ها و هتل های جزیره مروارید قطر

اقامتگاه‌ها و هتل‌های جزیره مروارید در قطر، با برخورداری از امکانات لوکس و خدمات بی‌نظیر، تجربه‌ای راحت و لذت‌بخش برای مهمانان فراهم می‌کنند. ازجمله هتل‌های معروف این منطقه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


هتل 5 ستاره Marsa Malaz Kempinski

از بهترین هتل‌های پنج ستاره در جزیره مروارید قطر، Marsa Malaz Kempinski است که به‌عنوان یکی از مجلل‌ترین هتل‌های جزیره شناخته می‌شود. این هتل پنج ستاره معماری اروپایی و عربی دارد و منظره‌ی پانوراما خلیج عربی از پنجره‌های این هتل قابل مشاهده است.


هتل مروارید هیلتون (Hilton Doha The Pearl Residences)

هتل مروارید هیلتون دوحه که نزدیک به جاذبه‌های اصلی جزیره مانند پورتو عربیا، مدینا سنترال و مرکز خرید لاگونا قرار دارد، تجربه‌ای مجلل از اقامت در این مقصد باشکوه را ارائه می‌دهد. این هتل با داشتن امکاناتی مانند پارکینگ، رستوران‌ها و سالن‌های استراحت، باشگاه کودکان و استخر یکی از بهترین هتل‌های لوکس قطر برای اقامتی تکرارنشدنی است. این هتل دارای اتاق‌های جادار و امکاناتی برای یک اقامت راحت مانند تلویزیون، حمام اختصاصی، کتری، کمد لباس و موارد دیگر است.


هتل سدرا ارجان (Sedra Arjaan By Rotana)

این هتل اتاق‌های جادار و مبله را برای اقامتی راحت ارائه می‌دهد و تمام امکانات رفاهی را برای گردشگران فراهم کرده است. پنت هاوس سدرا ارجان دارای امکاناتی مانند آشپزخانه، سالن نشیمن و استخر است تا مهمانان تعطیلاتی راحت و مجلل داشته باشند. این هتل دارای 250 اتاق با معماری زیبا و فضای داخلی به علاوه‌ی مبلمان لوکس، استخرهای روباز، جکوزی و مرکز تناسب‌اندام است.


جزیره مروارید قطر؛ لوکس ترین جزیره ساخته دست انسان

بهترین کافه ها و رستوران های جزیره مصنوعی مروارید قطر

جزیره مصنوعی مروارید به‌عنوان یک مقصد مناسب برای لذت خوردن طعم‌های متنوع شناخته می‌شود و بهترین کافه‌ها و رستوران‌هایی که تجربه غذاهای لذیذ و منحصربه‌فرد را ارائه می‌دهند در این جزیره قرار دارد. این منطقه با مجموعه‌ای از رستوران‌های بین‌المللی با مناظری جذاب و آشپزی‌های متنوع، گردشگران را به خود جذب کرده است.

در ادامه بهترین رستوران های جزیره مروارید را آورده‌ایم که لذت غذا خوردن در آن‌ها را هرگر فراموش نخواهید کرد:


رستوران حسن کولچو اغلو (A Turkish Culinary Experience At Hasan Kolcuoglu)

یکی از بهترین رستوران‌های مروارید قطر که بهترین تجربه آشپزی را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد، حسن کولچو اوغلو، غذاخوری است که در غذاهای لذیذ ترکی تخصص دارد و آن‌ها را با اصیل‌ترین طعم سرو می‌کند. حسن کولچو اوغلو که به خاطر کباب‌ها و سایر غذاهای لذیذش مشهور شده، منویی دارد که با هر ذائقه‌ای سازگار است.

در این رستوران کباب یک متری سرو می‌شود که با دنده بره کبابی، فلفل سبز کبابی، تکه‌های مرغ، کباب آدانا، گوجه‌فرنگی کبابی و ادویه‌های متنوع تهیه می‌شود. در این رستوران نه‌تنها می‌توانید طعم بهترین کباب‌ها را بچشید، بلکه می‌توانید از غذاهای لذیذی مانند چای ترکی و باقلوای معروف در جزیره مروارید قطر هم لذت ببرید.


رستوران Jwala

رستوران جوالا برای هندی‌ها، فهرستی عالی از منوها دارد که طعمی متفاوت و جذاب را ارائه می‌دهد و Jwala بهترین رستوران خانوادگی در مروارید برای چشیدن طعم اصیل هند است. این رستوران به زیبایی با استفاده از هنر و نقوش هندی طراحی شده که فضای داخلی را خیره‌کننده جلوه می‌دهد.


رستوران آرابسک Arabesque

آرابسک یک رستوران خاورمیانه‌ای است که غذاهای سنتی عربی را که توسط سرآشپزهای حرفه‌ای درست می‌شوند ارائه می‌دهد. کسانی که در این رستوران غذا می‌خورند، برای دسر می‌توانند شاورما، سالاد تبوله، مناکیش، گوشت کفتا و کیک عسلی را سفارش دهند؛ کیک عسلی یکی از بهترین دسرهایی است که هر گردشگری باید حداقل یک بار بخورد.


تورو تورو (Toro Toro)

رستوران تورو تورو یکی دیگر از رستوران‌های معروف جزیره مصنوعی قطر است که سنت‌ها را حفظ کرده و به اشتراک گذاشته است. این رستوران ترکیبی از سبک و طعم پان لاتین است. محبوب‌ترین غذاهای این رستوران ماهی سالمون کبابی، گوشت بره، میگوی ترد، استیک کاملاً پخته و سالاد الهام گرفته از لاتین است.


بهترین زمان سفر و بازدید از جزیره مروارید قطر

اگر قصد رفتن به جزیره مروارید قطر را دارید به دلیل هوای گرم و شرجی این منطقه، بهتر است فصل بهار و تابستان را برای سفر انتخاب نکنید. می‌توان گفت بهترین زمان برای سفر به قطر و جزیره مروارید فصل پاییز، زمستان و اوایل بهار است، چون در این زمان هوا معتدل و خنک شده و از گرمای هوا کلافه و خسته نخواهید شد.

البته با خریداری تور قطر می‌توانید در هر زمانی از سال به جزیره مروارید سفر کنید؛ چرا که در هنگام تردد در سطح شهر از خودروهایی با سیستم خنک‌کننده استفاده می‌شود و تمام مراکز تفریحی، مراکز خرید و هتل‌ها با سیستم‌های تهویه هوا مجهز هستند؛ پس اصلا گرمای هوا را احساس نخواهید کرد.


جزیره مروارید قطر؛ لوکس ترین جزیره ساخته دست انسان

کلام آخر

جزیره مروارید قطر، یکی از جزایر مصنوعی در خلیج‌فارس واقع در شهر دوحه است. این جزیره با سواحل آرام و زیبا، به یک مقصد گردشگری محبوب تبدیل شده است. مروارید با امکانات گردشگری، بازارهای محلی و زیبایی‌های طبیعی خود، گردشگران را به یک سفر فراموش‌نشدنی دعوت می‌کند. این جزیره با فعالیت‌های تفریحی، رستوران‌های لوکس و فضاهای مدرن برای خرید و تفریح، یک شهر تفریحی در میان دریا فراهم می‌کند. این جزیره مصنوعی با معماری مدرن و ترکیبی از امکانات تفریحی و دیدنی، جایگاه خود را به‌عنوان یک منطقه گردشگری و تجارت در منطقه برجسته کرده و به جزیره‌ای بی‌نظیر در قلب خلیج‌فارس تبدیل شده است.

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است