search
menu

جاهای دیدنی الریان قطر

[ پنهان کردن ]
جاهای دیدنی الریان قطر
برج‌های باستانی برزان
متحف، موزه هنرهای مدرن عرب‌
قلعه تاریخی الوجبه
فرو گودال موسفور
پارک اسپایر
تالاب الکرانه

جاهای دیدنی الریان قطر


گرچه فرآیند دگرگونی به مادر شهری مدرن و پیشرفته، تحولاتی در بافت و معماری شهری الریان پدید آورده است، اصالت و ستون فقرات تاریخی این منطقه در طی این روند دست‌نخورده باقی مانده و دلربایی و گیرایی این شهر دیدنی به‌عنوان مکانی تاریخی کماکان حفظ شده است. گشت‌وگذاری کوتاه در خیابان‌های سرزنده و خوش‌منظره الریان، زیبایی و یکپارچگی حاصل از تلفیق آسمان‌خراش‌هایی باشکوه و لوکس را با بناهایی تاریخی و دژهایی چند صدساله نمایان می‌سازد و ترکیب بی‌نقص و بدیع دنیای تجملاتی مدرنیته را با زندگی سنتی ساکنان بومی عرب‌زبانی که همچنان به پوشش کهن و برازنده خود وفادارند، آشکار می‌کند. وفور اماکن تفریحی و تجاری، همراه با جاذبه‌های متعدد تاریخی و فرهنگی، شهر دیدنی الریان را به مقصدی محبوب برای خریداران بلیط هواپیما قطر تبدیل کرده و موجب شده است که این شهر تماشایی به انتخاب اصلی بسیاری از شرکت‌کنندگان تور جام جهانی قطر ۲۰۲۲ برای اقامت و گشت‌وگذار مبدل گردد. در این مطلب با ۶ مورد از پرطرفدارترین جاهای دیدنی الریان، اماکن گردشگری شاخص و متمایزی که حتماً در طول اقامت در الریان باید از آن‌ها بازدید کنید، آشنا خواهید شد.
جاهای دیدنی الریان قطر

برج‌های باستانی برزان


باشکوه، تنومند و رسوخ ناپذیر؛ برج‌های نگهبانی برزان با دیوارهای قطور و نفوذناپذیر خود، نقش مؤثری در حراست از این منطقه در طول ادوار گذشته ایفا کرده‌اند. این استحکامات دفاعی به دستور فردی به نام اُم صلال محمد در اواخر قرن نوزدهم برای حفاظت از مخازن آب دوحه، منابع آب بارانی که از ارتفاعات سرازیر و در دره‌ای به نام روضه انباشته می‌شد، احداث گردیدند و بعدها توسط محمد بن جاسم الثانی در سال ۱۹۱۰ بازسازی شدند. طراحی این برج‌های پر ابهت به شکلی صورت گرفته که به یکدیگر راه داشته باشند و یک سیستم دفاعی یکپارچه و پیچیده‌ای‌ را برای غلبه بر تهدیدهای دریایی با یکدیگر تشکیل دهند. برج‌های برزان از دیوارهایی به ضخامت یک متر تشکیل شده‌اند؛ دیوارهای قطوری که با پشت‌بندهایی در بخش داخلی بنا مقاوم‌سازی و با استفاده از مصالحی باکیفیت متشکل از آهک، سیمان و سنگ‌های خام مرجانی به سبک قلعه الزباره طراحی گشته‌اند. سقف این برج‌ها از چندین لایه مختلف محافظتی تشکیل‌شده و به شکلی استادانه قیراندود و با شاخ و برگ گیاهان مانگرو و گل‌ولای عایق‌کاری گشته است تا در برابر بارش باران و آفتاب سوزاننده تابستان‌های این منطقه مقاوم باشد. برج‌های ۱۶ متری برزان را باید نمونه بارز هنر ناب مردمان این منطقه و تبحر و عمق دانش عرب‌های ساکن الریان در هنر معماری دانست.
نشانی: قطر، روستای اُم صلال محمد

متحف، موزه هنرهای مدرن عرب‌


دل‌فریب، تماشایی و تأمل‌برانگیز؛ موزه هنرهای مدرن عرب‌ جایی برای تماشای نبوغ، ذوق هنری و خلاقیت هنرمندان عرب‌زبانی است که به زیبایی توانسته‌اند چکیده جهان‌بینی خود را در قالب هنر به جهانیان عرضه کنند. متحف یا همان موزه هنرهای مدرن عرب در سال ۲۰۱۰ در الریان قطر تأسیس گشت و به‌سرعت به مکانی پرطرفدار برای شیفتگان هنرهای مدرن مبدل شد. به اعتقاد برخی فرهیختگان، متحف در طول یک دهه فعالیت خود توانسته است مسیری فراخ را برای برقراری دیالوگ‌هایی بین‌المللی میان هنرمندان کشورهای مختلف بگشاید و فضای مناسبی را برای الهام گرفتن مخاطبان در خلق ایده‌هایی نوین فراهم سازد. گفتنی است که بیش از نه هزار شاهکار هنری در محیطی به وسعت ۵۵۰۰ مترمربع گرد هم آمده‌اند تا خوراک بصری عاشقان هنرهای مدرن مهیا گردد. این موزه به دلیل داشتن گنجینه هنری ارزشمندی از نقاشی‌هایی گران‌بها، تندیس‌هایی ذی‌قیمت و چیدمان‌های هنری شگفت‌انگیزی که نفس بینندگان را در سینه حبس می‌کنند، جزء برترین اماکن فرهنگی و هنری قطر محسوب می‌شود. ازآنجایی‌که در متحف، نمایشگاه‌های مختلفی نیز برای نشان دادن برترین آثار هنرمندان ایرانی و ترکی برپا می‌شود، بازدید از این مکان به‌تمامی هم‌وطنان و همراهان قطر ایرلاین به‌ ویژه هنرمندان کشورمان توصیه می‌گردد. چنانچه به بازدید از آثار هنری نیز علاقه نداشته باشید، دیدن این موزه فرصت مناسبی است برای تماشای تمایزات و تشابهات بین فرهنگ‌های رنگارنگ ملت‌های مختلف جهان.
نشانی: قطر، شهر الریان، شهر آموزش
جاهای دیدنی الریان قطر

قلعه تاریخی الوجبه


تنها شاهد بازمانده از جنگ الوجبه، نبرد خونینی که بین بنیان‌گذار کشور قطر، جاسم بن محمد آل ثانی و سربازان عثمانی در سال ۱۸۹۳ روی داد، قلعه ۱۵۰ ساله شکوهمند و تاریخی است که در الریان قطر واقع شده است: قلعه باستانی الوجبه چنان نفوذناپذیر و مستحکم در سال ۱۸۹۳ ساخته شد که هر تقلایی از سوی عثمانیان را برای چیرگی در جنگ ناکام گذاشت و به برگ برنده محمد آل ثانی و اصلی‌ترین دلیل پیروزی او در جنگ الوجبه تبدیل گشت. خوب است بدانید که این قلعه نه‌تنها ارزش تاریخی فراوانی برای ساکنان الریان دارد، بلکه نماد مقاومت و پایداری مردمان این منطقه نیز محسوب می‌شود. البته باید گفت دلیلی که گردشگران را برای بازدید به‌سوی این قلعه می‌کشاند، صرفاً ارزش تاریخی و قدمت بالای این دژ کهن نیست، بلکه معماری خاص و بسیار جذاب قلعه رسوخ ناپذیر الوجبه است. بازدید از این مکان و تماشای طبیعت دل‌انگیز اطراف قلعه و مناظر بیابانی این منطقه بر فراز برج‌های نگهبانی آن، از لذت‌های نابی است که به‌ندرت می‌شود در جای دیگری در قطر تجربه کرد.
نشانی: قطر، شهر الریان، روستای الوجبه

فرو گودال موسفور


در فاصله ۴۵ دقیقه‌ای غرب دوحه، جایی در نزدیکی جاده اصلی سالوا، شکاف بزرگی در دل صخره‌هایی بیابانی دهان گشوده و تا عمق صد متری زمین رخنه کرده است. چه برفرازش ایستاده باشید و چه از پایین به وسعت حیرت‌انگیزش بنگرید، فرو گودال موسفور (به انگلیسی: Musfur Sinkhole) صحنه شگرف و اعجاب‌انگیزی برای تماشاست. این گودال مهیب که در تمامی فهرست‌هایی با عنوان جاهای دیدنی الریان قطر جا خوش کرده است، عمیق‌ترین و کهن‌ترین گودالی است که در کل کشور قطر کشف شده است. بخش درونی فرو گودال موسفور نیز همانند نمای بیرونی آن باشکوه است و خنکی داخل آن موجب شده است که به جان پناهی برای گریز از گرمای طاقت‌فرسای این منطقه مبدل گردد. برای دسترسی به این گودال دو راه پیش روی شماست: اگر از نظر وضعیت جسمانی در شرایط مناسبی قرار دارید، می‌توانید از بخش پایینی گودال به بخش فوقانی آن صعود کنید و از تمام طول مسیر لذت ببرید، اما اگر صرفاً دوست دارید از نزدیک تماشاگر فرو گودال موسفور باشید و تصاویری زیبا و خاطره‌انگیز از محوطه بیرونی آن ثبت کنید، در نزدیکی بخش فوقانی گودال با خودروی خود توقف کنید.
نشانی: قطر، شهر الریان، جاده سالوا
جاهای دیدنی الریان قطر

پارک اسپایر


چنانچه در نقشه گوگل شهر الریان را بیابید، در بخش جنوب شرقی این شهر دیدنی، فضای سبز وسیعی را خواهید یافت که بخش قابل‌توجهی از نقشه را در برگرفته است؛ این فضای سبز که در حقیقت چیزی حدود هشت‌صد و هشتاد هزار مترمربع وسعت دارد، منطقه اسپایر قطر نام دارد که پارکی سرسبز و دوست‌داشتنی با همین نام را در مرکز خود در برگرفته است. این پارک نه‌تنها از فضایی دل‌نشین و رنگارنگ، محیطی در تضاد رنگی با طبیعت بیابانی اطراف خود برخوردار گشته، بلکه مجموعه بی‌نقص و جامعی از امکانات رفاهی و ورزشی را در بطن خود جای داده است. چه قصد برپایی کمپ و چادرزنی داشته باشید و چه قصد پیاده‌گردی و انجام فعالیت‌های ورزشی، پارک اسپایر دقیقاً همان‌جایی است که برای گذراندن عصری به‌یادماندنی بدان نیاز دارید. در داخل این پارک، برکه آبی قرارگرفته که پرندگان و حیوانات آبی در آن شنا می‌کنند و جلوه بسیار زیبایی به طبیعت شگفت‌انگیز بخشیده‌اند. افزون براین، برجی به ارتفاع ۳۰۰ متر که به مشعل معروف است و نماد الریان محسوب می‌شود، از درون پارک قد برافراشته و آسمان پارک را شکافته تا نمای خیره‌کننده و شگفت‌انگیزی را در این پارک پدید آورد و به شکوه و عظمت این پارک وسیع و پهناور بیفزاید. ناگفته نماند که وجود کافی‌شاپ، رستوران و مرکز خرید لوکس و وسیعی در داخل پارک موجب شده است که بازدید از پارک اسپایر به بایدهای سفر به الریان و شرکت در تور قطر مبدل گردد.
نشانی: قطر، اسپایر زون، اسپایر پارک
جاهای دیدنی الریان قطر

تالاب الکرانه


در ۶۰ کیلومتری جنوب غربی دوحه، تالاب الکرانه با مناظر رؤیایی و فضای فرا واقع‌گرایانه خود، چون زمردی در طبیعت بیابانی این منطقه می‌درخشد و پذیرای شیفتگان طبیعت و عکاسانی است که دوست دارند تصاویری استثنائی و خارق‌العاده از چهره متفاوت مناطق کویری قطر شکار کنند. گرچه این تالاب مصنوعی و ساخته دست انسان است، وجود شمار زیادی از گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری در این منطقه موجب شده است که این تالاب بدون هیچ تفاوتی با تالاب‌های طبیعی، با چشم‌اندازهای شگفت‌انگیز و طبیعت دل‌نشین خود، هوش از سر بازدیدکنندگان برباید و آن‌ها را محو زیبایی‌های توصیف ناشدنی خود سازد. خوب است بدانید که بازدید از این منطقه کاملاً رایگان است، اما به دلیل قرار گرفتن این تالاب در مکانی پرت و دورافتاده، دسترسی به امکانات رفاهی تا شعاع ۲۰ کیلومتری این تالاب وجود ندارد، بنابراین برای بازدید از این مقصد‌ بایست آب و مواد غذایی کافی با خود همراه داشته باشید تا بدون هیچ مشکلی، عصری دل‌انگیز و به‌یادماندنی را در فضای خارق‌العاده و بهشتی این منطقه سپری کنید.
نشانی: قطر، ۶۰ کیلومتری جنوب غربی دوحه، شهر الریان
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است