search
menu

کدام شهرهای قطر میزبان جام جهانی هستند؟

[ پنهان کردن ]
دوحه
الخور
الریان
لوسیل
الوکره
بیست ‌و دومین جام جهانی فوتبال در دنیا، جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر است. این جام جهانی قرار است از تاریخ بیست‌ و یکم نوامبر تا هجدهم دسامبر ۲۰۲۲ به میزبانی کشور قطر برگزار شود (۳۰ ام آبان تا ۲۷ ام آذر ۱۴۰۱). این اولین بار است که یک کشور عربی از خاورمیانه، میزبانی جام جهانی را به عهده دارد. همچنین، بعد از جام جهانی سال ۲۰۰۲، یعنی پس از بیست سال، این دومین باری است که جام جهانی در آسیا برگزار می‌شود. این آخرین دوره از مسابقات خواهد بود که ۳۲ تیم در آن شرکت می‌کنند. برای جام جهانی سال ۲۰۲۶ و بعد از آن، برای حضور ۴۸ تیم، برنامه‌ریزی شده ‌است.
حال، فیفا در شرایطی رای به میزبانی کشور قطر برای بیست و دومین جام جهانی داد که کشورهایی چون آمریکا، ژاپن، استرالیا و کره جنوبی نیز برای میزبانی اعلام آمادگی کرده بودند. جدی‌ترین رقیب برای قطر نیز استرالیا بود. تا آخرین دقایق تصور می‌شد که میزبانی به استرالیا می‌رسد؛ اما قطر با قدرت و نفوذ زیادی که داشت، توانست میزبانی را به دست بیاورد. تخمین زده می‌شود که قطر حدودا ۱۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار هزینه کرده تا توانسته این عنوان را به دست آورد!
همچنین جام جهانی ۲۰۲۲، اولین جام جهانی است که در پاییز برگزار می‌شود. دلیل آن هم گرمای بیش از حد کشور میزبان است. دولت این کشور تعهد داده است بهترین امکانات را استفاده کند تا هوای گرم قطر معتدل شود و فضا برای بازی‌ها مناسب باشد. تعهد قطر این است که دما از ٤٣ درجه سانتی ‌گراد به ١٩ درجه سانتی گراد برسد. قطر همچنین برای اینکه بازی‌ها در بهترین شرایط ممکن برگزار شود، شهری به نام «لوسیل» افتتاح کرده است؛ چرا که قرار است مراسم افتتاحیه و اختتامیه در فضایی رویایی و مجلل، برگزار شود.
پنج شهر دوحه، الخور، الریان، لوسیل و الوکره، شهرهایی هستند که برای بازی‌ها و اسکان مسافران در نظر گرفته شده‌اند. در این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی شهرهای قطر که میزبان جام جهانی هستند بپردازیم و امکانات هر یک از این شهرها را با هم برشماریم:
کدام شهرهای قطر میزبان جام جهانی هستند؟

دوحه


شهر دوحه در قطر، یکی از پرطرفداترین و جذاب‌ترین مقاصد گردشگری در دنیا حساب می‌شود. سالیانه افراد زیادی برای تفریح و سیاحت، دوحه انتخاب می‌کنند. امسال با توجه به برگزاری مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر، سفر به دوحه طرفداران زیادی پیدا کرده است. اگر شما هم به دنبال (تورهای جام جهانی قطر) برای سفر به این شهر و کشور جذاب هستید، در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با این شهر آشنا شوید.
شهر دوحه، پایتخت این کشور است. دوحه در شرق کشور قطر، جنوب الخور و شمال الوکره قرار دارد. دوحه مرکز اقتصادی و سیاسی قطر است و امروزه سریع‌ترین شهر آن از نظر رشد و پیشرفت محسوب می‌شود. اگر شما هم علاقه دارید از این شهر زیبا دیدن کنید، تور دوحه قطر را از سفرمارکت تهیه کنید.
دوحه تا به امروز، میزبان رویدادهای مختلف ورزشی و سیاسی بوده است. مسابقات آسیایی در سال ۲۰۰۶، اولین نشست وزیران در دور مذاکرات توسعه دوحه در سازمان تجارت جهانی، بازی‌های پان عرب در سال ۲۰۱۱ و جام ملت‌های آسیای سال ۲۰۱۱ همه در قطر برگزار شده‌اند.
شهر دوحه میزبان دو بازی گروه A، یک بازی گروه B، دو بازی گروه C، یک بازی گروه D، یک بازی گروه E، دو بازی گروه F، دو بازی گروه G و یک بازی گروه H است. این بازی‌ها در استادیوم‌ الثومامه و استادیوم ۹۷۴ برگزار می‌شوند.
استادیوم الثومامه در ۱۲ کیلومتری جنوب دوحه قرار دارد. طراحی این استادیوم، فرهنگ عرب را با نمای خود نشان می‌دهد و از الگوهای گهفیه الهام گرفته است. این ورزشگاه از آب بازیافتی برای آبیاری مناطق سبز استفاده می‌کند و در نتیجه در مصرف آب شیرین در مقایسه با یک استادیوم معمولی ۴۰ درصد صرفه‌جویی می‌کند. در این استادیوم برای پوشش ۸۴ درصد از چشم‌انداز از درختان بومی استفاده می‌شود. الثومامه در چهل و نهمین دوره فینال امیر کاپ در ۲۲ اکتبر ۲۰۲۱ افتتاح شده است.
استادیوم راس ابوعبود نیز که بیشتر با نام استادیوم ۹۷۴ شناخته می‌شود، اولین استادیوم مدولار است که از ۹۷۴ کانتینر ساخته شده است. جالب است بدانید قرار است این استادیوم پس از اتمام جام جهانی قطر کاملا تخریب شود و از قطعات و کانتینرهای مصرف شده‌اش استفاده صنعتی دیگری شود.
پس از این که وارد شهر دوحه شوید، برای حمل و نقل درون این شهر و رسیدن به این ورزشگاه‌ها، گزینه‌های زیادی در دسترس خواهد بود. می‌توانید از اتوبوس‌های این شهر استفاده کنید. اتوبوس‌ها از نزدیکی فرودگاه ایستگاه دارند و دسترسی شما را به تمامی جاذبه‌های توریستی و مراکز خرید ممکن می‌سازند. این اتوبوس‌ها علاوه ‌بر سفرهای درون‌شهری، به بیرون از شهر نیز رفت‌ و آمد دارد. تاکسی هم از دیگر وسایلی است که برای حمل ‌و نقل در دوحه می‌توانید از آن استفاده کنید. تاکسی‌ها در این شهر به دو دسته معمولی و شیک با ماشین لیموزین دسته‌بندی می‌شوند. قطر همچنین ۴ خط مترو دارد که دارای ۱۰۰ ایستگاه بوده و حدود ۳۰۰ کیلومتر را پوشش می‌دهند. مترو از سریع‌ترین و ارزان‌ترین وسایل حمل ‌و نقل در این کشور به شمار می‌رود. در پایان معرفی این شهر، لازم به ذکر است که بلیط هواپیما دوحه از سفرمارکت قابل تهیه است. (قیمت هتل در دوحه قطر) نیز بسته به بودجه‌ای که به آن اختصاص می‌دهید متنوع است و می‌توانید با اختصاص هزینه نسبتا معقولی برای سفر به قطر اقدام کنید.
قطعا یکی از مهم‎ترین موارد در سفر به هر کشوری نیز تماشای جاذبه‌های گردشگری آن است. شهر دوحه قطر نیز از این نظر نیز یکی از جذاب‌ترین شهرهای جهان به شمار می‌رود و جاذبه‌های تماشایی زیادی در آن وجود دارد.
کدام شهرهای قطر میزبان جام جهانی هستند؟

الخور


شهر الخور قطر یکی دیگر از شهرهای میزبان جام جهانی است که استادیوم البیت در آن واقع شده است. الخور در منطقه شمالی قطر واقع شده ‌است و مرکز استانی با همین نام دارد. این شهر از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین شهرهای کشور قطر است و از نظر اقتصادی نیز اهمیت ویژه‌ای برای قطر دارد. همان طور که ذکر شد این شهر از جمله شهرهای منتخب در میزبانی از رقابت‌های این دوره از مسابقات جام جهانی است. از همین رو در ادامه معرفی این شهر می‌خواهیم به بررسی دقیق‌تر آن بپردازیم.
دو بازی گروه A، یک بازی گروه B، دو بازی گروه E و یک بازی گروه F در استادیوم البیت شهر الخور برگزار می‌شود.
یکی از مهم‌ترین استادیوم‌های قطر برای جام جهانی که میزبان بازی افتتاحیه نیز خواهد بود استادیوم البیت است. البیت، دومین استادیوم بزرگ قطر در جام جهانی ۲۰۲۲ است که مجموعا ۹ بازی جام جهانی در آن برگزار می‌شود. طراحی این استادیوم از تاریخ فرهنگ عرب و بادیه‌نشینان الهام گرفته است؛ این نما در سقف استادیوم البیت مشهود است. داخل استادیوم هتل‌ لوکسی نیز ساخته شده است که بالکن اتاق‌های آن مشرف به زمین فوتبال است! برای حمل و نقل در این شهر نیز می‌توانید مشابه دوحه از تاکسی، اتوبوس، مترو و کرایه ماشین استفاده کنید.
الخور همچنین جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد. جنگل ساحلی التکیره، پارک الخور، جزیره بنفش و ساحل الفرکیه از جاذبه‌های این شهر هستند.

الریان


شهر الریان واقع در کشور قطر، شهری پرجمعیت و توریستی است که در ساحل شرقی شبه‌جزیره قطر در نزدیکی دوحه قرار گرفته است. این شهر دیدنی، بخش وسیعی از شهرداری الریان را در برگرفته و با جمعیتی در حدود ششصد هزار نفر، عنوان پرجمعیت‌ترین بخش مرکزی قطر را به خود اختصاص داده است. وجود جاذبه‌های گردشگری طبیعی و مصنوعی پرشماری از قبیل: ورزشگاه بین‌المللی خلیفه، پارک دیدنی اسپایر و مرکز خرید ویلاجیو قطر و امکانات رفاهی مناسب و اقامتگاه‌های لوکس و استثنائی فراوانی که برای میزبانی از جام جهانی ۲۰۲۲ قطر احداث شده، همگی باعث شده‌اند این مکان به مقصد مطلوب و شگفت‌انگیزی برای خریداران بلیط هواپیما قطر مبدل گردد.

کدام شهرهای قطر میزبان جام جهانی هستند؟

در جام جهانی ۲۰۲۲، دو بازی گروه A، چهار بازی گروه B، یک بازی گروه C، دو بازی گروه D، سه بازی گروه E، سه بازی گروه F و سه بازی گروه H در شهر الریان برگزار می‌شود. استادیوم احمد ابن علی، استادیوم بین المللی خلیفه و استادیوم شهر آموزش همگی در الریان قرار دارند و بازی‌های واقع در الریان در این سه استادیوم برگزار می‌شود.
احمد بن علی استادیومی است که در شهر الریان قطر میزبان بازی‌های جام جهانی خواهد بود. این استادیوم که در لیگ ستارگان قطر به عنوان ورزشگاه اصلی باشگاه ورزشی الریان شناخته می‌شود و همچنین در سال ۲۰۰۳ ساخته شد، امّا برای اینکه استانداردهای لازم را برای برگزاری جام جهانی دریافت کند، بازسازی شد. این استادیوم به دلیل ظاهر مواجی که دارد مورد توجه قرار گرفته است. ظرفیت استادیوم احمد بن علی پس از پایان جام جهانی به ۲۰ صندلی کاهش پیدا خواهد کرد.
استادیوم بین المللی خلیفه، مشهورترین و اولین استادیوم قطر است که در سال ۱۹۷۶ میلادی ساخته شد و مجددا در سال ۲۰۱۷ برای میزبانی جام جهانی بازسازی شد. البته قبل از این رویداد مهم، این ورزشگاه از استادیوم های میزبان جام جهانی قطر ۲۰۲۲ بوده است. همچنین لازم به ذکر است که در تاریخ ۳۰ آبان، اولین بازی ایران در جام جهانی قطر مقابل تیم انگلیس در استادیوم بین المللی خلیفه برگزار خواهد شد! اگر مشتاق تماشای این بازی هستید، از تور مسافرتی قطر غافل نشوید.
کدام شهرهای قطر میزبان جام جهانی هستند؟

یکی از نقاط تمایز طراحی شهر لوسیل قطر، ۴ برج بلند است که به ‌صورت قرینه اطراف میدان طراحی و ساخته شده‌اند. دو برج از این چهار برج ۷۰ طبقه‌ای هستندو دو برج دیگر ۵۰ طبقه دارند. طراحی این شهر مدرن را دفتر مهندسی نورمن فاستر بر عهده گرفته تا طراحی آن کنار سازه‌های جدید و مدرن دارای تمامی فاکتورهای حفاظت از محیط زیست نیز باشد. یکی از ویژگی‌های منحصر به ‌فرد شهر لوسیل قطر، تونل‌های زیرزمینی آن است تا افراد بتوانند در خنکای آن و با پای پیاده در بخش‌های مختلف شهر حرکت کنند.
سیستم خنک‌سازی ساختمان‌های این شهر نیز بسیار مدرن بوده و در مصرف انرژی صرفه جویی می‌کند. برخی از سرمایش این ساختمان‌ها توسط نیروی خورشید تامین شده و بخش دیگر آن توسط لوله‌های آب سرد در ساختمان تامین می‌شود. برای تامین امنیت این شهر از دوربین‌های مداربسته در بخش‌های مختلف شهر استفاده شده است.
منطقه تجاری شهر لوسیل قطر یکی از ویژگی‌های بارز این شهر است که شما در سفر به آن می‌توانید تجربه یک خرید دلچسب را امتحان کنید. ساختمان‌های تجاری این شهر در محدوده خیابان تجاری که نماد آن برج ۴ قلو لوسیل پلازا است. این مجموعه بزرگ ۱٫۳ میلیون متر مربع مساحت داشته و دارای ساختمان‌های مرتفعی با ۷۵ طبقه ارتفاع از جمله ساختمان بانک مرکزی، بانک ملی و ساختمان مرکزی سرمایه گذاری در کنار پاساژهای بزرگ است.
در منطقه تجاری شهر لوسیل قطر می‌توانید مجموعه‌ای متنوع از خرده فروشی‌ها، فروشگاه‌های لوکس، برندهای معتبر و شرکت‌های تجاری ببینید. وندوم مال یا پلاس وندوم شناخته شده‌ترین مرکز خرید این شهر است که یک میلیون متر مربع مساحت داشته که معماری بسیار خاص و زیبا دارد. این مرکز خرید دارای یک تالار گنبددار بسیار زیبا است که طراحی آن از مرکز خرید قصر بزرگ در پاریس فرانسه الهام گرفته شده است.

لوسیل


شهر لوسیل قطر، یکی از شهرهای تازه تاسیس شده در این کشور است. قرار است بخشی از مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در لوسیل برگزار شود. پروژه ساخت این شهر در سال ۲۰۰۵ رقم خورد، اما با توجه به مشخص شدن زمان برگزاری جام جهانی، ساخت آن در سال‌های اخیر سرعت بیشتری پیدا کرد. در این بخش با شهر زیبای لوسیل بیشتر آشنا خواهیم شد.
شهر لوسیل قطر ابتدا یک روستای کوچک واقع در حدود ۱۵ کیلومتری شمال دوحه بوده است که رئیس قبیله آل ثانی در آن زندگی می‌کرده است. نقطه شناخته‌شده و معروف این شهر تپه صخره‌ای مرتفعی است که در گذشته دریانوردان آن را برای پیدا کردن خشکی و این روستا نشان می‌کرده‌اند.
قدمت این روستا به‌طور دقیق چندان قابل تخمین نیست، اما تاریخ ساخت برخی از ساختمان‌های آن به سال ۱۹۰۱ باز می‌گردد. همان طور که اشاره شد، در سال ۲۰۰۵، شهر لوسیل قطر فعالیت‌های عمرانی خود را آغاز کرد. این شهر امکاناتی مانند فروشگاه‌های لوکس، زمین گلف، مناطق مسکونی، مارینا، استراحتگاه‌های جزیره‌ای، جزایر مصنوعی ساخته انسان، امکانات تفریحی و… دارد. شهر لوسیل قطر ۱۹ منطقه دارد و قرار است ۲۵۰ هزار نفر را در خود جای دهد.
شهر لوسیل میزبان سه بازی گروه C، دو بازی گروه G و یک بازی گروه H است. این بازی‌ها در استادیوم‌ ملی لوسیل برگزار می‌شوند.
بزرگ‌ترین و مهم‌ترین استادیوم قطر برای جام جهانی ۲۰۲۲ استادیوم ملی لوسیل است. استادیومی که میزبان فینال بیست و دومین دوره جام جهانی خواهد بود. ظرفیت استادیوم لوسیل اکنون ۸۰ هزار نفر است و پس از اتمام جام جهانی قطر به ۴۰ نفر کاهش خواهد یافت و در عوض از فضای خالی ایجاد شده امکانات مختلفی مانند فروشگاه، کافه، کلینیک درمانی و تجهیزات آموزشی و وزرشی اضافه می‌شود.
کدام شهرهای قطر میزبان جام جهانی هستند؟

الوکره


الوکره شهر مرکز شهرداری الوکره در کشور قطر است. الوکره از شرق به سواحل خلیج فارس محدود شده و پایتخت قطر، دوحه، در شمال این شهر واقع شده ‌است. پیش از این الوکره روستای کوچک ماهیگیری و صید مروارید بود. در طول سال‌ها، به یک شهر کوچک با جمعیت بیش از ۸۰۰۰۰ نفری تبدیل شد و در حال حاضر دومین شهر بزرگ قطر محسوب می‌شود.
شهر الوکره میزبان سه بازی گروه D و یک بازی گروه H است. این بازی‌ها در استادیوم‌ الجنوب برگزار می‌شوند.
استادیوم الجنوب که با نام استادیوم الوکره شناخته می‌شد، پس از بازسازی استادیوم بین‌المللی خلیفه دومین ورزشگاهی بود که برای بازی‌های جام جهانی قطر آماده شد. استادیومی که در ساخت آن از المان‌های معماری نئوفوتوریسم و پست مدرن استفاده شده است و نمای خارجی آن نیز الهام گرفته از جهازاتی (لنج های سنتی) هست که اعراب در گذشته برای صید مروارید استفاده می‌کردند. جالب است بدانید به غیر از برگزاری مسابقات فوتبال در استادیوم الجنوب قطر امکانات دیگری مانند: رستوران، فروشگاه، سالن عروسی، موسسه آموزشی، پیست دوچرخه‌سواری و اسب‌سواری هم در این مجموعه دارد!

سخن پایانی
در این مقاله با هم به بررسی شهرهای قطر که میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ هستند پرداختیم. دیدیم که در هر شهر چه تعداد از بازی‌ها انجام می‌شود و نگاه کوتاهی به استادیوم‌های هر شهر انداختیم. سپس وضعیت حمل و نقل، موقعیت جغرافیایی و جاذبه‌های گردشگری هر شهر را نیز مورد بررسی قرار دادیم. امیدواریم این متن، یک دید کلی از وضعیت شهرهای قطر در جام جهانی ۲۰۲۲ به شما داده باشد. همچنین در پایان لازم به ذکر است که برای سفر به این کشور، (قطر ایرویز) می‌تواند گزینه خوبی باشد. در مورد ویزای قطر برای ایرانیان نیز نگران نباشید چرا که قانون ویزای بدو ورود برای اتباع ایرانی تصویب شده است. پس با خیال راحت برای خرید بلیط جام جهانی قطر اقدام کنید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است