search
menu

پارک پردیسان تهران؛ از پل معلق تا شهربازی

[ پنهان کردن ]
آشنایی با پارک پردیسان تهران
چرا باید از پارک پردیسان تهران دیدن کرد؟
دیدنی‌های پارک پردیسان تهران
موزه تنوع زیستی پارک پردیسان تهران
سینمای محیط زیست پردیسان
باغ وحش پارک پردیسان
پل معلق نهج البلاغه یا آسمان
نمای برج میلاد تهران
تفریحات پارک پردیسان تهران
جشنواره بادبادک بازی تهران
امکانات پارک پردیسان تهران
پارک پردیسان تهران کجا است؟
مسیرهای دسترسی به پارک پردیسان تهران کدامند؟
پارک‌ها از جمله مکان‌هایی هستند که در هر شهری چه کوچک و چه بزرگ با تعدادی از آنها مواجه می‌شویم. آیا تا به حال فکر کرده‌اید که ضرورت اشغال فضاهای شهری به چنین مکان‌هایی چیست و یا اصلا کاربرد ایجاد این فضاها با توجه به کمبود جا برای ساخت و ساز در برخی از کلان شهرهای بزرگ چه چیزی می‌تواند باشد. در جواب به این سوال باید گفت که شاید در نگاه اول چنین به نظر برسد که وجود این پارک‌ها صرفا به جهت زیباسازی فضای شهری است اما با این که یکی از دلایل اصلی خلق چنین مکان‌هایی در میان انبوه ساختمان‌ها و برج‌های بلند شهری به جنبه زیبایی شناختی مربوط می‌شود، دلیلش تنها به این مورد محدود نمی‌شود. در حقیقت پارک‌ها و بوستان‌ها یکی از اجزای لاینفک در شهرهای بزرگ هستند که این امکان را به شهروندان آن می‌دهند تا فارغ از پیچیدگی‌ها و هیاهوی زندگی‌های مدرن، در این فضاهای عمومی سبز به استراحت و تفریح مشغول شوند و توان و انرژی از دست رفتن خود را بازیابی کنند.
از این منظر هر چه شهری پر جمعیت‌تر باشد و سبک زندگی مردم آن از پیچیدگی بیشتری برخوردار شود، لزوم وجود فضاهایی به نام پارک‌ عمومی نیز در آن بیشتر احساس می‌شود. مسلم است که در تهران به عنوان شهر پایتخت نیز تعداد بسیار زیادی از پارک‌های‌ سرسبز و دلنشینی وجود دارند که محل فراغت ذهنی برای شهروندان و حتی گردشگران این شهر محسوب می‌شوند. شما هم می‌توانید با خرید بلیط هواپیما ارزان و سفر به پایتخت در این پارک بی نظیر لحظات خوشی را تجربه کنید. ما در این مقاله از میان بوستان‌های زیبای پایتخت به سراغ پارک پردیسان تهران رفته‌ایم و قصد داریم شما را با فضای آرامش‌بخش و مفرح آن آشنا کنیم تا اگر در یک روز تعطیل به دنبال گزینه‌ای برای یک تفریح چند ساعته بودید که حسابی سر حالتان کند، رفتن به این پارک را در اولیت قرار دهید.
پارک پردیسان تهران؛ از پل معلق تا شهربازی

آشنایی با پارک پردیسان تهران


پارک پردیسان تهران یکی از بوستان‌های قدیمی و معروف شهر تهران است که معمولا یکی از اولین انتخاب‌های خانواده‌ها برای گشت و گذار در طبیعت در روزهای تعطیل و یا پایان هفته‌ها است. این پارک که در منطقه دو تهران و در ناحیه شمال غرب قرار گرفته‌است با دارا بودن مساحت تقریبی ۳۰۰ هکتار در زمره وسیع‌ترین بوستان‌های عمومی شهر قرار دارد. ایده احداث چنین پارکی اولین بار در دهه ۱۳۵۰ و توسط سازمان محیط زیست آن زمان مطرح شد و پروژه ساخت آن چندین سال به طول انجامید. معماری اصلی فضای پارک نیز بر عهده یکی از برترین معماران خارجی به نام ایان مک هارگ گذاشته شد.
با این حال تکمیل فرایند احداث پارک تا سالها به دلایل مختلف به تعویق افتاد تا اینکه در دوران بعد از انقلاب طرح اصلی احداث این پارک اجرایی شد و در سال‌های بعد از آن نیز رفته رفته توسعه یافت. هدف اولیه احداث این پارک جنگلی ایجاد محیطی بود که در آن پژوهشکده آموزشی، زیستگاه جانوری و تفرجگاه طبیعی با یکدیگر تلفیق شوند. امروزه نیز در بخش‌های مختلف این پارک می‌توان این تلفیق سه‌گانه را به وضوح مشاهده کرد. ناگفته نماند که نقش بسزایی که فضای سبز و پوشش گیاهی این پارک در پاکسازی هوای پایتخت ایفا می‌کند آنچنان پر رنگ است که لقب ریه تنفسی شهر تهران را به این پارک داده‌اند.

چرا باید از پارک پردیسان تهران دیدن کرد؟


۱. این پارک در زمره بزرگترین بوستان‌های تهران قرار دارد.
۲. از منظر محیط زیستی این پارک در پالودگی هوای شهر پایتخت نقش مهمی ایفا می‌کند.
۳. جزو اولین پارک‌های تخصصی در زمینه محیط زیست است که ویژگی‌های تمایزی از سایر پارک‌ها دارد.
۴. جشنواره جذاب بادبادک‌ بازی هر ساله در این پارک برگزار می‌شود.
۵. مکان فوق العاده‌ای برای تفریحات خانوادگی و ورزش‌های دسته‌جمعی است.
۶. چشم‌انداز برج میلاد نیز از داخل این پارک کاملا مشهود است.
۷. از کلینیک این پارک می‌توان در جهت تیمار حیوانات بیمار بهرمند شد.
۸. در این بوستان زیبا می‌توان حیوانات خانگی را برای چرخاندن در فضای باز همراه خود آورد.
۹. یکی از وسیع‌ترین پل‌های معلق خاورمیانه یعنی پل نهج البلاغه در بخشی از این پارک قرار گرفته‌است.
۱۰. باغ وحش پارک برای دوستداران حیوانات بسیار جالب توجه است.
۱۱. بازدید از بخش‌های مختلف این پارک می‌تواند برای کودکان جنبه آموزشی داشته باشد.
پارک پردیسان تهران؛ از پل معلق تا شهربازی

دیدنی‌های پارک پردیسان تهران


در پارک پردیسان تهران فضاهای سرسبز و چشم‌اندازهای مسرت بخش طبیعی بسیاری وجود دارند که آن را به یکی از دیدنی‌های تهران تبدیل کرده‌اند. با این حال وجه تمایز پارک پردیسان با بوستان‌های دیگری که در پایتخت وجود دارند این است که اغلب بخش‌های مفرح و دیدنی‌های این پارک به گونه‌ای تخصصی هستند و آنچنان خاص هستند که در کمتر پارک دیگری مشاهده می‌شود. از این رو تجربه بازدید از آن نیز تجربه‌ای متفاوت از دیگر بوستان‌هایی است که تا به حال به آنها رفته‌اید. لازم به ذکر است که برای ورود به بیشتر بخش‌های پارک لازم است بلیط ورودی تهیه شود. اکنون در ادامه بخش‌های جذاب و دیدنی این بوستان خاص را با هم مرور خواهیم کرد.

موزه تنوع زیستی پارک پردیسان تهران


یکی از جذاب‌ترین بخش‌های پارک پردیسان تهران که به طور خاص مورد توجه طرفداران محیط زیست قرار گرفته‌است، موزه تنوع زیستی پارک پردیسان است. این موزه در سال ۱۳۸۳ احداث شده‌است که از مساحت کلی پارک پردیسان تقریبا مساحت ۱۸۰۰ متر را به خود اختصاص داده‌است. این موزه عمدتا محل نگهداری گونه‌های جانوری یا گیاهی است که بیشتر آنها از مناطق مختلف کشور جمع‌آوری شده‌اند و برخی از آنها نیز از نقاط مختلف جهان اعم از کشورهای آسیایی و اروپایی گردآوری شده‌اند. علاوه بر آن تعداد قابل توجهی از گونه‌های جانوری بصورت تاکسی‌درمی در معرض نمایش بازدیدکنندگان قرار گرفته‌است. گفتنی است شمار این نمونه‌های تاکسی‌درمی‌ شده به بیش از ۹۰۰ گونه مختلف می‌رسد. از این رو بطور کلی این موزه را می‌توان یکی از ارزشمندترین گنچینه‌های طبیعی خاور میانه دانست که می‌تواند در پژوهش‌های محیط زیستی نیز مورد استفاده قرار بگیرد.
پارک پردیسان تهران؛ از پل معلق تا شهربازی

سینمای محیط زیست پردیسان


سینمای محیط زیست پردیسان یکی از قسمت‌های جذاب و متفاوت در پارک پردیسان تهران است که در سال ۱۳۹۱ به این مجموعه اضافه شد. هدف اصلی از ساخت این سالن سینمایی ایجاد فرهنگ زیست محیطی در میان عامه مردم و آگاهی بخشی عمومی در زمینه حفاظت از محیط زیست کشور است. این بخش شامل یک سالن سینمایی تخصصی است که مختص نمایش فیلم‌های آموزشی و جالب در خصوص محیط زیست و مسائل مربوط به آن است. مراجعه‌کنندگان با تماشای فیلم‌های اکران شده در این سینما می‌توانند به جواب بسیاری از پرسش‌های خود در حوزه زیست محیطی برسند. لازم به ذکر است که این سینما فقط در روزهای پایان هفته و به عبارتی پنج‌شنبه‌ها و جمعه‌ها پذیرای بازدیدکنندگان پارک است.

باغ وحش پارک پردیسان


یکی دیگر از بخش‌های پارک پردیسان تهران، باغ وحش آن است که در قسمت شمال غرب فضای پارک قرار گرفته‌است. اگرچه وسعت این باغ وحش به اندازه باغ وحش‌های بزرگی که در شهرهای دیگر وجود دارند نیست، اما تنوع حیواناتی که در آن نگهداری می‌شوند نسبتا زیاد است. در حقیقت باید گفت این بخش از پارک بیشتر از آنکه باغ وحش محسوب شود یک مرکز بازپروری حیوانات محسوب می‌شود. زیرا بسیاری از حیواناتی که به این بخش آورده می‌شوند صرفا بصورت موقت نگهداری می‌شوند تا بعد از تیمار و تخصیص مکانی دائمی برای نگهداری، از این بخش منتقل می‌شوند. اردک، طاووس، خرس، لاک پشت و جغد از جمله حیواناتی هستند که همواره در این مرکز می‌توان دید.

پل معلق نهج البلاغه یا آسمان


پل معلق نهج البلاغه که نام دیگرش پل آسمان تهران است، از منحصر به فردترین و هیجان‌انگیزترین دیدنی‌های پایتخت است که قسمتی از آن در پارک پردیسان تهران قرار گرفته‌است و این پارک را به بوستان نهج البلاغه متصل می‌کند. این پل معلق که جنس آن از گالوانیزه است در سال ۱۳۸۹ ساخته شده‌است و نزدیک به ۲۸۵ متر طول دارد و عرض آن نیز حدود دو متر و نیم است. آنطور که برآور شده‌است بطور همزمان کمی بیش از ۲۰۰ نفر می‌توانند بر روی این پل قرار بگیرند. بازدیدکنندگان در حین تردد از این پل می‌توانند علاوه بر مناظر سرسبز و چشم‌انداز فوق العاده‌ای که در پایین پل قرار دارد، شاهد بخشی از پل زیبا و مشهور طبیعت هم باشند. از این رو تردد بر روی این پل می‌تواند حس هیجان و آرامش را همزمان به بازدیدکنندگان القا می‌کند.
پارک پردیسان تهران؛ از پل معلق تا شهربازی

نمای برج میلاد تهران


برج میلاد یکی از اصلی‌ترین المان‌های شهری پایتخت محسوب می‌شود که به نماد و سمبلی برای این شهر تبدیل شده‌است. این برج تقریبا در فاصله پنج کیلومتری پارک پردیسان تهران قرار گرفته‌است و از داخل پارک به راحتی می‌توان چشم‌انداز آن را تماشا کرد. از آنجا که برج میلاد برای بسیاری از افراد یکی از سوژه‌های جالب برای عکاسی به حساب می‌آید، از این رو در این پارک فرصت فوق العاده‌ای برای گرفتن عکس‌های خلاقانه با نمای برج میلاد وجود دارد و اغلب بازدیدکنندگان در حال گرفتن سلفی با نمای برج میلاد در فضای پارک هستند.

تفریحات پارک پردیسان تهران


فضای مسرت بخش و چشم‌گیر پارک پردیسان تهران منجر شده‌است تا این پاک محلی برای تجمع ورزش دوستان باشد. اگر صبح زود به این پارک بروید شاهد جمعیت زیادی از افرادی می‌شوید که در حال انجام نرمش و یا دویدن در فضای پارک هستند و برخی نیز ورزش روزانه خود را با استفاده از لوازم ورزشی که در فضای عمومی پارک تعبیه شده‌است انجام می‌دهند. علاوه بر آن انجام ورزش‌های مفرحی نظیر دوچرخه سواری و پیاده‌روی در این بوستان جنگلی رواج بسیاری دارد. یکی از نکات جالب و حائز اهمیت این بوستان زیبا این است که در این پارک می‌توان حیوانات خانگی دوست داشتنی خود را به گردش برد و آزادانه در فضای پارک به همراه آنها پیاده‌روی کرد. افزون بر این انجام تفریحاتی مانند بانجی جامپینگ و سوئینگ از روی پل نهج البلاغه که در بخشی از بوستان واقع شده‌است طرفداران خاص خود را دارد. گذرگاه‌ها و محوطه‌های پارک نیز فضای مناسبی برای کمپینگ برای خانواده‌هایی است که به این پارک می‌آیند.

جشنواره بادبادک بازی تهران


پارک پردیسان تهران از گذشته به عنوان محلی برای تجمع بادبادک بازان پایتخت شهرت داشته‌است و انجام این کار در میان اهالی پایتخت محبوبیت بسیاری دارد. بطوری که اغلب در روزهای آخر هفته تعداد زیادی از بادبادک‌های رنگارنگ بر فراز آسمان این پارک پرواز می‌کنند و زیبایی آسمان صاف و پاکیزه آن را دو چندان می‌کنند. نمای زیبای این بادبادک‌ها در کنار چشم‌انداز برج مرتفع میلاد، جلوه خاصی به فضای پارک می‌دهد که از فاصله چند صد متری خارج از پارک نیز تماشای آن لذت بخش است. به پرواز در آوردن این بادبادک‌های زیبا حس خوشایندی به کودکان می‌دهد و بزرگسالان نیز با یادآوری خاطرات نوستالژیک دوران کودکی از انجام این فعالیت لذت می‌برند.

امکانات پارک پردیسان تهران


در پارک پردیسان تهران تقریبا همه امکاناتی که برای یک تفریح جانانه در فضای دلباز و چشم‌نواز پارک نیاز است فراهم شده‌است. از جمله این امکانات می‌توان به پارکینگ خودرو، سالن اجتماعات، سرویس‌های بهداشتی و اغذیه فروشی اشاره کرد. علاوه بر آن مسیرهای معین برای پیاده‌روی در فضای پارک تعبیه شده‌است تا ورزشکاران بتوانند به راحتی در این مسیرها تردد کنند. انواع لوازم ورزشی و دستگاه‌های بدنسازی نیز در این پارک تعبیه شده‌است که مورد استقبال علاقمندان به ورزش قرار گرفته‌است. نیمکت‌های نشیمن و آلاچیق‌هایی که در پارک قرار دارد نیز به مراجعان کمک می‌کند تا به راحتی بتوانند به استراحت در محیط آرامش‌بخش پارک مشغول شوند.

پارک پردیسان تهران کجا است؟


اگر بخواهید به پارک پردیسان تهران بروید باید به منطقه دو پایتخت بروید. این پارک در ضلع شمالی بزرگراه حکیم قرار گرفته‌است و مابین بزرگراه های شیخ لطف الله و یادگار امام (ره) قرار دارد.

مسیرهای دسترسی به پارک پردیسان تهران کدامند؟


برای رفتن به پارک پردیسان تهران راه‌های مختلفی پیش روی شما است. بهترین راه استفاده از مترو است که در این صورت لازم است در ایستگاه میدان صنعت از مترو پیدا شوید و فاصله باقی مانده که تقریبا ۲ کیلومتر تا ورودی پارک است را با تاکسی طی کنید. راه دیگر هم طی کردن این مسیر با خودروی شخصی یا تاکسی است که در این صورت، عبور از بزرگراه‌های همت و حکیم می‌تواند شما را به مقصد برساند.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است