search
menu

پارک نهج البلاغه تهران؛ از پل معلق تا آبشار چندمتری

[ پنهان کردن ]
معرفی پارک نهج البلاغه تهران
فاز اول تا چهارم بوستان نهج البلاغه
طراحی پارک نهج البلاغه
جاهای دیدنی پارک نهج البلاغه تهران
دیگر امکانات پارک نهج البلاغه تهران
چند نکته
ساعت بازدید پارک نهج البلاغه تهران
چگونه به پارک نهج البلاغه تهران برویم؟
نزدیکترین مترو به پارک نهج البلاغه تهران
مگر می‌شود درباره دیدنی های تهران صحبت کرد و به پارک نهج البلاغه تهران نپرداخت؟ این بوستان خوش آب و علف که یکی از بهترین پارک‌‌ های تهران است را می‌توان همچون ریه شهر دانست که با فضای سبز و درختان بلند خود هوایی مطلوب ایجاد می‌کنند. خنکای هوا، سایه‌های دنج و چمنزارهای باصفا تنها گوشه‌ای از زیبایی‌های پارک نهج البلاغه است که حسابی حال و هوایمان را عوض می‌کند. در این مقاله می‌خواهیم به معرفی این بوستان مشهور بپردازیم تا مشتاق شده و به دیدنش بروید.
  پارک نهج البلاغه تهران؛ از پل معلق تا آبشار چندمتری

معرفی پارک نهج البلاغه تهران


در گذشته‌های نه چندان دور در غرب تهران و در حوالی دره فرحزاد منطقه‌ای وسیع وجود داشت که رودخانه‌ای کم آب از آن عبور می‎‌کرد. ولی دیری نپایید که شهرداری تهران برای این مکان نقشه‌ای اندیشید. این زمین پهناور خیلی زود به یکی از محبوب‌ترین پارک‌ های تهران بدل شد و بعد از طراحی به عنوان بوستان نهج البلاغه در سال ۱۳۸۸ افتتاح شد. این پارک که حالا همگان او را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بوستان‌های کشور می‌شناسند، امکانات تفریحی زیادی را در خود جای داده است. ناگفته نماند که این پارک به دلیل وسعت زیاد در چهار فاز ساخته شد و امروزه می‌توان به عنوان یکی از تفریحی‌ترین مناطق پایتخت از آن نام برد.

فاز اول تا چهارم بوستان نهج البلاغه


فاز یک پارک نهج البلاغه تهران در پاییز ۱۳۸۸ افتتاح شد که از شمال بزرگراه شهید همت شروع شده و تا بلوار همیلا ادامه دارد. مساحت این محدوده حدود ۳۵ هکتار تخمین زده شده است. فاز دوم بوستان نیز در حوالی بزرگراه حکیم تا بزرگراه همت ساخته شده و در سال ۱۳۹۲ مورد بهره برداری قرار گرفت. دیگر فازهای بوستان نهج البلاغه در نزدیکی فرحزاد تا خیابان جلال آل احمد قرار دارد که با احداث آن مساحت پارک به ۲۰۰ هکتار رسید.

طراحی پارک نهج البلاغه


پارک نهج البلاغه تهران به واسطه ساخته شدن در کنار رودخانه و دره دارای شیب است. به همین دلیل مهندسان آن را به شکل طبقاتی احداث کرده‌اند که توسط دو رود تقسیم می‌شود. در بالای این رود پل معلق قرار دارد که با زیبایی هرچه تمام‌تر ساخته شده و جذابیت خاصی به پارک بخشیده است. شیب بوستان نهج البلاغه ۱۰ الی ۳۵ متر است و ارتفاع آن تا کف پارک حدود ۵۵ متر برآورد شده است.
  پارک نهج البلاغه تهران؛ از پل معلق تا آبشار چندمتری

جاهای دیدنی پارک نهج البلاغه تهران


بوستان نهج البلاغه دیدنی‌های متعددی را در خود جای داده که باعث محبوبیت بیشتر آن شده است. یکی از این جاذبه‌ها پل معلق پارک نهج البلاغه تهران است که به عنوان اولین پل معلق پایتخت شناخته می‌شود. این پل ۲۸۵ طول و ۶۵ متر ارتفاع دارد و پارک را به بوستان پردیسان وصل می‌کند. ظرفیت پل معلق پارک نهج البلاغه ۲۰۰ نفر است و به صورت کاملا استاندارد طراحی شده است. این پل به دلیل چشم‌انداز خوب و معماری منجصر به فرد جایی عالی برای عکاسی کردن به شمار می‌آید. یکی دیگر از جاذبه‌های بوستان نهج البلاغه بوستان شهدا است که یادآوری تلاش مجاهدین در طول هشت سال جنگ تحمیلی است. از دیگر جذابیت‌های پارک نهج البلاغه تهران می‌توان به سرگرمی‌ها و بازی‌ها اشاره کرد که برای تمام سنین طراحی شده‌اند. بانجی جامپینگ، پیست پرس، لانگچر، سینما ۶بعدی، مجموعه بازی کودکان، سرزمین شگفت انگیز، وسایل ورزشی، شهربازی بیلینو، زمین اسکیت، مسیر دوچرخه سواری و غیره از جمله محبوب‌ترین تفریحات در پارک محسوب می‌شوند. همچنین در آنجا می‌توانید به باغ کوهپایه‌ای بروید و در کنار آبشار بلند آن عکس یادگاری بگیرید و یا در مسیر چوبی قدم بزنید. وجود این همه جاذبه باعث شده تا هر ساله گردشگران و حتی مسافران زیادی پس از تهیه بلیط هواپیما چارتر راهی تهران شده و از این بوستان دیدن کنند.

دیگر امکانات پارک نهج البلاغه تهران


در بوستان نهج البلاغه خدمات رفاهی نیز وجود دارد که مورد استفاده گردشگران قرار می‌گیرد. رستوران، بوفه، مسجد، آلاچیق، سرویس بهداشتی، فضای استراحت و پارکینگ از جمله اصلی‌ترین خدمات رفاهی است که در پارک قرار گرفته‌اند. لازم به یادآوری است که پارکینگ پارک نهج البلاغه ظرفیت نگهداری ۷۵۰ ماشین را دارد، پس ازین بابت جای نگرانی نیست.

چند نکته


- پارک جنگلی نهج البلاغه تهران ۹ کیلومتر مربع مسیر پیاده‌روی دارد.
- در این بوستان ۱۸۰۰ متر فضا برای ورزش در نظر گرفته شده است.
- آمفی تئاتر روباز دیگر امکانات پارک نهج البلاغه تهران است که طرفداران زیاد دارد.
- سافاری پارک نهج البلاغه تهران یکی دیگر مشهورترین دیدنی های تهران در این بوستان است.
- یادمان شهدای پارک در شهر بوستان و در نزدیکی آبشار سنگی واقع شده است.
- تشک بادی، چرخ و فلک، فوتبال دستی، خانه کودک و محوطه ماسه از دیگر وسایل سرگرمی بوستان نهج البلاغه مختص کودکان است.
- فاز یک و دو پارک به وسیله تونل به یکدیگر وصل می‌شوند.
  پارک نهج البلاغه تهران؛ از پل معلق تا آبشار چندمتری

ساعت بازدید پارک نهج البلاغه تهران


بوستان نهج البلاغه به صورت شبانه روزی به روی عموم باز است. در هر زمان از روز می‌توانید به آنجا بروید و بدون نگرانی از تعطیل شدن تفریح کنید.

چگونه به پارک نهج البلاغه تهران برویم؟


برای رفتن به این بوستان بهتر است خود را به منطقه پونک برسانید و در انتهای بلوار همیلا به پارک برسید.

نزدیکترین مترو به پارک نهج البلاغه تهران


اگر می‌خواهید با مترو به پارک نهج البلاغه بروید، باید در خط یک مترو تهران سوار قطار شده و سپس در ایستگاه مترو همت پیاده شوید. در نهایت در مدت زمان کمی به بوستان می‌رسید.

کلام پایانی
پارک نهج البلاغه در تهران یکی از مشهورترین پارک های تهران است که به دلیل داشتن امکانات قابل قبول مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد. وسایل تفریحی، خدمات رفاهی، لوکیشن مناسب و چشم‌انداز خوب از جمله اصلی‌ترین ویژگی‌های این بوستان است که آن محبوب همگان کرده است. اگر قصد دارید تا با رزرو تور به تهران سفر کنید و یا تعطیلات آخر هفته خود را در پارکی دنج و باصفا سپری کنید، پارک نهج البلاغه می‌تواند گزینه مطلوبی باشد.

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است