search
menu

موزه عبرت تهران؛ زندانی که فرار از آن ممکن نیست

[ پنهان کردن ]
درباره موزه عبرت
چرا بازدید از موزه عبرت پیشنهاد می شود؟
تاریخچه موزه عبرت تهران
معماری موزه عبرت
بخش های مختلف موزه عبرت
هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از موزه عبرت چقدر است؟
چگونه به موزه عبرت تهران برویم؟
در نزدیکی موزه عبرت از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟
چه هتل هایی در نزدیکی موزه عبرت برای اقامت وجود دارد؟
چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به موزه عبرت هستند؟

درباره موزه عبرت


موزه عبرت، از جاذبه های تاریخی سیاه و اماکن مخوف شهر تهران است که خاطرات تلخ و وحشتناکی از گذشته کشورمان را در میان دیوارهای سرد و پررمز و راز خود محبوس نگه داشته است. این مکان که در گذشته شکنجه گاه و زندانی برای نگهداری زندانیان سیاسی بوده است، داستان های دهشتناک و زننده ای از تاریخ تلخ کشورمان را با بازآفرینی صحنه های آزاردهنده شکنجه و با بهره‌گیری از هنر چیدمان برای شما روایت می کند.

چرا بازدید از موزه عبرت پیشنهاد می شود؟


موزه عبرت یکی از متفاوت ترین، مخوف ترین و وحشتناک ترین موزه های شهر دیدنی تهران است.
مکان این موزه یکی از ترسناک ترین شکنجه گاه های کشورمان است.
اتفاقات و رخدادهای تلخ گذشته این مکان به شکلی واقعی در این موزه صحنه آرایی شده است.
موقعیت مکانی مناسب این موزه امکان بازدید از سایر جاذبه های دیدنی تهران را میسر می سازد.
موزه عبرت تهران؛ زندانی که فرار از آن ممکن نیست

تاریخچه موزه عبرت تهران


کلنگ بنای مکانی که امروز از آن به عنوان موزه عبرت یاد می شود، نخستین بار در سال ۱۳۱۱ و به فرمان رضا شاه بر زمین کوبیده شد. رضا شاه قصد احداث زندانی را داشت که به هیچ وجه فرار از آن ممکن نباشد و بدین منظور، از مهندسان آلمانی برای طراحی این مکان کمک گرفت. این مکان پس از احداث، نخست به عنوان توقیفگاه و سپس در سال ۱۳۱۷ به عنوان زندان موقت شهربانی مورد استفاده قرار گرفت. اما سال ها بعد، پس از آن که ریاست کمیته مشترک ساواک و شهربانی به ساواک واگذار گردید، این زندان به شکنجه گاه زندانیان سیاسی مبدل گشت. بسیاری از مجاهدان و سرکردگان انقلابی نظیر میر محمد صادقی، بجنوردی، کیوان و محمدی به این مکان منتقل شدند و مورد آزار و شکنجه ساواک قرار گرفتند.
پس از انقلاب و آزادی زندانیان سیاسی، این مکان برای مدتی متروکه ماند، اما در اواخر دهه هفتاد، مسئولان فرهنگی کشور تصمیم گرفتند که برای یادآوری دوران تلخ گذشته به آیندگان و زنده نگه داشتن یاد و خاطر زندانیان زجر کشیده، این مکان را به موزه ای منحصربفرد مبدل سازند. برای انجام این کار، بسیاری از کارشناسان به مدارک و اسناد معتبر جمع آوری شده و همچنین شهادت افرادی که در این مکان زندانی بودند، متوسل شدند و توانستند فضای این مکان را با بازسازی صحنه هایی از شکنجه و بازجویی، به شکلی بسیار نزدیک به واقعیت طراحی کنند. پس از پایان کار، موزه عبرت در سال ۱۳۸۲ و با حضور رئیس جمهور وقت آن زمان، افتتاح گردید و در دسترس عموم قرار گرفت.

معماری موزه عبرت


همان طور که پیش تر نیز گفته شد، معماری این مکان به گونه ای طراحی شده است که امکان فرار از آن تا حد ممکن کاهش یابد. طراحی مدور و راهروهای پیچ در پیچ این زندان به حدی گیج کننده است که هر کس در آن قدم بگذارد، به راحتی قادر نخواهد بود راه خروج را بیابد. جالب است بدانید که در زمان برپایی موزه، برخی از کارگران راه خود را گم می کردند و ساعت ها در این مکان سرگردان می شدند. گفتنی است که طراحی دایره شکل این زندان نه تنها گریز از آن را بسیار دشوار و حتی غیرممکن می کند، بلکه از خروج فریاد و زجه زندانیان به فضای بیرون از آن جلوگیری می کند. اگر دوست دارید خودتان در این هزار تو قرار بگیرید و از قسمت‌های آن دیدن کنید به سایت خرید آنلاین بلیط هواپیما سر بزنید و با تهیه بلیط هواپیما تهران به شهری که از گذشته تا کنون محل استقرار حکومت‌های متفاوتی بوده پرواز کنید.
موزه عبرت تهران؛ زندانی که فرار از آن ممکن نیست

بخش های مختلف موزه عبرت


این موزه به گونه ای طراحی شده است که شما را مرحله به مرحله با نحوه ورود و مستقر شدن زندانیان در زندان آشنا سازد. از اتاق افسر نگهبان (نخستین جایی که زندانیان در بدو ورود بدان وارد می شوند) گرفته تا اتاق رئیس زندان، کلیه بخش های موزه به همان شکلی که در گذشته بوده، طراحی و دکور شده اند. بازدیدکنندگان از این موزه به ترتیب از بخش های امانات (محل نگهداری وسایل زندانیان)، عکاسخانه (محل ثبت عکس و تشکیل پرونده زندانیان)، سلول های مختلف عمومی و انفرادی (۱۸ سلول عمومی و ۸۴ سلول انفرادی)، اتاق پانسمان، شکنجه گاه های مختلف، مکان ملاقات و در آخر اتاق رئیس زندان دیدن خواهند کرد. افزون بر این، دو بخش جذاب و متفاوت نیز در موزه عبرت طراحی گردیده که بی تردید توجه هر بازدیدکننده ای را به خود جلب خواهد کرد: بخش یادبودها و بخش سلاح های پهلوی. مجموعه ای از پلاک های حکاکی شده، یادگاری های زندانیان، انواع تجهیزات جاسوسی و اسلحه های دوره پهلوی در این دو بخش یافت می شود.
موزه عبرت تهران؛ زندانی که فرار از آن ممکن نیست

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از موزه عبرت چقدر است؟


از آنجایی که این موزه در چندین طبقه بنا شده است، بازدید از کلیه بخش های آن دست کم یک ساعت زمان می برد. البته برای بازدید از این موزه باید مبلغ اندکی نیز پرداخت کنید؛ مبلغی که بی شک در مقایسه با دیدنی های این موزه بسیار ناچیز خواهد بود.

چگونه به موزه عبرت تهران برویم؟


برای بازدید از این موزه ابتدا باید از طریق متروی شهری و یا خودروی شخصی به میدان امام خمینی بروید، سپس به ضلع شمالی میدان رفته و به سمت خیابان یارجانی حرکت کنید. موزه عبرت را در این خیابان خواهید یافت.

در نزدیکی موزه عبرت از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟


موزه ارتباطات: ۱۹۰ متر
کتابخانه و موزه ملی ملک: ۳۵۰ متری
سردر باغ ملی: ۳۵۰ متری
موزه ملی ایران: ۴۰۰ متری
خیابان سی تیر : ۵۵۰ متری
پارک شهر: ۹۵۰ متر

چه هتل هایی در نزدیکی موزه عبرت برای اقامت وجود دارد؟


هتل بزرگ فردوسی: ۲۱۰ متر
هتل حافظ: ۵۵۰ متر
هتل آرمان: ۶۰۰ متر
مسافرخانه چهل ستون: ۷۰۰ متر

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به موزه عبرت هستند؟


رستوران ترمه: ۹۲ متر
رستوران شاطر عباس: ۷۰۰ متر
رستوران خیام: ۱.۶ کیلومتر
رستوران شمس العماره: ۳.۱ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است