search
menu

فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز | اطلاعات پرواز فرودگاه تبریز

[ پنهان کردن ]
قدمت فرودگاه بین المللی تبریز
اولین پروازهای فرودگاه تبریز
بخش‌های فرودگاه تبریز
باقی خدمات فرودگاه تبریز
دسترسی به فرودگاه تبریز چگونه است؟
آدرس فرودگاه تبریز
اطلاعات پرواز فرودگاه تبریز
فرودگاه بین المللی تبریز یکی از بزرگ‌ترین فرودگاه‌های بزرگ ایران در شمال غرب است که به صورت ۲۴ ساعته عملیات حمل و نقل هوایی پرواز تبریز در آن انجام می‌شود. این فرودگاه علاوه بر وسیع و پرتردد بودن امکانات خوبی نیز برای مسافران در نظر گرفته است. به همین دلیل به عنوان یکی از باکیفیت‌ترین فرودگاه های ایران شناخته می‌شود. در این مقاله از سفرمارکت همراه ما باشید تا درباره این مجتمع وسیع بیشتر بدانید.
فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز | اطلاعات پرواز فرودگاه تبریز

قدمت فرودگاه بین المللی تبریز


فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز در سال ۱۳۲۹ کار خود را با یک باند خاکی آغاز کرد. سپس در سال ۱۳۳۵ تجهیزات مدرن به آن افزوده شد و به عنوان یک فرودگاه وسیع در منطقه شناخته شد. این مجموعه با پایگاه دوم شکاری، بلوار بابایی و جاده تبریز صوفیان همسایه است به همین دلیل موقعیت دسترسی نسبتا خوب و مهمی دارد. فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز حدود ۴۲۰ هکتار مساحت دارد به همین دلیل می‌توان آن را یکی از بزرگ‌ترین فرودگاه های ایران دانست. شاید جالب باشد که بدانید با وجود تاسیس فرودگاه در ۱۳۲۹ تا سال ۱۳۸۸ اداره فرودگاه از داخل شهر انجام می‌شد اما بعدها دفتر مدیریت آن به داخل مجموعه منتقل شد.

اولین پروازهای فرودگاه تبریز


بد نیست بدانید که از جمله نخستین پروازهایی که در این فرودگاه صورت گرفت توسط شرکت ملی هواپیمایی ایران (هما) انجام شد که مقصد آن شهر تهران بود. این پرواز هفته‌ای دوبار انجام می‌شد که به مروز زمان به تعداد آن افزوده شد. بعدها در سال ۱۳۵۶ پرواز حجاج نیز برای اولین بار از این فرودگاه صورت گرفت که شروع جدیدی بود برای پروازهای خارجی.

بخش‌های فرودگاه تبریز


فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز بخش‌های گوناگونی دارد که در ادامه به طور مفصل به آن‌ها می‌پردازیم.
فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز | اطلاعات پرواز فرودگاه تبریز

سالن پروازهای داخلی
مهم‌ترین و پرترددترین قسمت فرودگاه تبریز سالن پروازهای داخلی است. از این سالن مسافران عازم شهرهای دیگر شده و قبل از پرواز ساعاتی چند در آنجا توقف می‌کنند. در سالن پروازهای داخلی صندلی‌های راحتی، سرویس بهداشتی، دستگاه عابربانک، تهویه و فروشگاه سوغاتی وجود دارد که در طول شبانه روز مورد استفاده مسافران قرار می‌گیرند. همچنین وسعت زیاد این سالن شرایطی را ایجاد کرده تا افراد درگیر شلوغی جمعیت نشوند و به آسانی بتوانند تردد کنند.

سالن پروازهای بین المللی
این سالن مختص مسافرانی است که قصد خروج از کشور را دارند. به همین دلیل طوری طراحی شده تا مسافران قبل از عزیمت بتوانند در فضای وسیع آنجا در آرامش استراحت کنند. سالن پروازهای خارجی نیز مانند دیگر سالن‌ها تهویه، دستگاه عابربانک، سرویس بهداشتی و غیره دارد و افراد برای تامین نیاز خود هیچ دغدغه‌ای ندارند. همچنین فضای مناسب برای چک کردن مدارک افراد در نظر گرفته شده که با داشتن پرسنل دقیق کار چک کردن پاسپورت و غیره را به طور سریع انجام می‌دهند.

سالن سی آی پی
اکثر فرودگاه‌های بزرگ کشور سالن سی آی پی دارند. در این سالن شما می‌توانید قبل از پرواز با پرداخت هزینه‌ای در محیط اختصاصی آنجا نشسته و خوراکی مورد علاقه‌تان را سفارش دهید. معمولا در سالن سی آی پی انواع دسرها، غذاها و نوشیدنی‌ها در اختیار افراد قرار داده می‌شود و این امکان وجود دارد تا در اتاق سیگار سالن سیگار بکشید. سپس در هنگام سوار شدن به هواپیما ماشین وی آی پی سالن به استقبال شما می‌آید و پرسنل آنجا که از قبل برایتان کارت پرواز گرفته‌اند شما را تا پای هواپیما بدرقه می‌کنند. این خدمات لاکچری تنها با پرداخت هزینه در هنگام ورود به سالن در اختیارتان قرار می‌گیرد بسیار مقرون به صرفه است. همچنین کمک می‌کند تا از محیط شلوغ سالن پرواز به دور باشید و بدون خستگی راهی سفر شوید.

گمرک فرودگاه
فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز بخش گمرک نیز دارد که به کار ترخیص و جا به جایی کالاهای اساسی می‌پردازد. این فرودگاه که تنها مختص جا به جایی مسافران نیست تلاش دارد تا با حمل سریع اقلام ضروری نیاز جامعه را به سادگی رفع کند و همه روزه محموله‌های مختلفی از آن تردد می‌کنند.

ترمینال بار کارگو
کارگو به جا به جایی محموله‌ها در ابعاد گسترده اشاره دارد و ترمینال کارگو جایی برای بررسی و خارج کردن محموله‌ها شمرده می‌شود. این قسمت یکی از مهم‌ترین بخش‌های فرودگاه تبریز است که به خوبی مدیریت می‌شود و حساسیت زیادی نسبت به آن وجود دارد. افرادی که قصد ارسال وسلیه‌ای بزرگ به شهری دیگر دارند از جمله مشتریان ترمینال بار کارگو محسوب می‌شوند که در ازای پرداخت هزینه در کمترین زمان وسایلشان به مقصد می‌رسند. لذا اگر بار نسبتا زیادی همراه دارید باید قبل از دریافت کارت پرواز به این بخش مراجعه کرده و در ازای پرداخت مبلغی معین آن را به قسمت بار هواپیما بفرستید.

مرکز تعمیر و نگهداری هواپیما
هر فرودگاهی یک بخش برای نگهداری و تعمیر هواپیماها دارد و فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز نیز شامل این گزینه است. در این قسمت هواپیماهایی که به تعمیر نیاز دارند از خط هوایی کنار گذاشته شده و بر روی آن‌ها کار تعمیرات انجام می‌شود. همچنین در بعضی شرایط که پروازی صورت نمی‌گیرد برای جلوگیری از ازدحام هواپیماهای غبر قابل استفاده را به این مرکز فرستاده و تا زمان استفاده نگهداری می‌کنند. شستشو، سرویس و تعمیر از جمله کارهایی است که در مرکز تعمیر و نگهداری هواپیماها انجام می‌شود که البته همه آن زیر نظر متخصصان این حوزه صورت می‌گیرد.

پارکینگ طبقاتی
برای جلوگیری از هرج و مرج در پارک خودروها پارکینگ طبقاتی برای فرودگاه تبریز در نظر گرفته شده است که جایی امن برای خودروها است. این پارکینگ با داشتن تهویه مناسب و پرسنل کاربلد به صورت ۲۴ ساعت به نگهداری از اتومبیل‌ها می‌پردازد. حتی مسافرانی که قصد سفر کوتاه خارجی دارند می‌توانند در ازای پرداخت مبلغی معین ماشین خود را تا زمان برگشت در پارکینگ فرودگاه نگه داشته و با آن به منزل برگردند.

اتاق مادر و کودک
وجود اتاق مادر و کودک به خانم‌های شیرده این امکان را می‌دهد تا در فضایی خلوت و آرام به کودک خود رسیدگی کنند. این اتاق که به صورت رایگان در اختیار افراد قرار می‌گیرد بسیار زیبا طراحی شده و تمیز نگهداری می‌شود. همچنین در عین خلوت بودن به بیرون دید ندارد و بانوان می‌توانند با خیالی آسوده به نوزاد خود شیر بدهند.

رستوران و کافی شاپ‌ها
از آنجایی که عده‌ای دوست دارند قبل از سفر خوراکی میل کنند مسولین فرودگاه رستوران و کافه‌ای دنج به این منظور در نظر گرفته‌اند. در انجا منویی متنوع از انواع غذاها و نوشیدنی‌ها در اختیارتان داده می‌دهد و بهترین‌ها به شما تقدیم می‌شود. همچنین این امکان وجود دارد تا خوراکی ساده‌ای خریداری کرده و تا انتهای سفر همراه خود داشته باشید. فست فود و صبحانه نیز از دیگر اقلامی است که در کافه و رستوران فرودگاه تبریز به مسافران تحویل داده می‌شود که از کیفیت خوبی برخوردارند.

خدمات فرودگاه تبریز چیست؟
تاکنون دانستیم که فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز چه بخش‌هایی دارد و بد نیست تا با خدمات متفرقه آن نیز آشنا شویم.

خدمات ویژه معلولین
این واقعیت باید در نظر گرفته شود که تمام مسافران پرواز افراد سالم نیستند و گاهی در میان آن‌ها معلولین و افراد توانخواه نیز وجود دارند. به همین دلیل مسئولین فرودگاه با طراحی مسیر عبور ناشنوایان، مسیر عبور ویلچر و محل پارک خودرو معلولین تلاش کرده‌اند تا این قشر از جامعه را نیز راضی نگه دارند. همچنین تلفن عمومی، سرویس بهداشتی معلولین و خدمات باربری معلوین از دیگر خدماتی است که برای افراد تعبیه شده است. لذا اگر در سفر فرد معلول همراه دارید نگران این موضوع نباشید؛ چرا که پروسه پرواز برایشان بسیار آسان انجام می‌شود.

غرفه‌های فروش سوغات
یکی دیگر از خدماتی که در این فرودگاه وجود دارد فروشگاه‌های عرضه سوغات و صنایع دستی است. در آنجا می‌توان انواع شیرینی و تنقلات خاص تبریز و همچنین صنایع دستی آنجا را پیدا کرد که با قیمت‌های مختلف به فروش می‌رسند. همچنین این امکان وجود دارد تا قبل از خرید شیرینی‌ها را از قبل تست کرده و با مزه‌شان آشنا شوید. لذا اگر در طول سفر موفق به خرید سوغات نشدید جای نگرانی وجود ندارد زیرا فروشگاه‌های فرودگاه متنوع‌ترین‌ها را به شما عرضه می‌کنند.

باقی خدمات فرودگاه تبریز


- دستگاه عابربانک
- سرویس بهداشتی تمیز
- نمازخانه
- حمل‌کننده چمدان
- تاکسی سرویس
- سیستم سرمایشی و گرمایشی استاندارد

دسترسی به فرودگاه تبریز چگونه است؟


بد نیست بدانید که همواره اتوبوس‌های شهری از داخل فرودگاه به مقصد بازار تبریز در ترددند و مسافران با مبلغی کم می‌توانند با آن خود را به مرکز شهر برسانند. همچنین خدمات تاکسیرانی به صورت شبانه روزی در فرودگاه وجود دارد و با قیمت‌های مصوب اقدام به جا به جایی مسافران می‌کنند.

خوب است بدانید که...
- ساری، تهران، کیش، عسلویه، مشهد و تبریز از جمله اصلی‌ترین مقاصدی‌اند که از مبدا تبریز پرواز دارند.
- استانبول، دبی، وان، تفلیس، هامبورگ، ازمیر، ایروان، بغداد، ادنا، مکه و باکو از جمله مقاصد خارجی‌اند که از تبریز به آنجا پرواز انجام می‌شود.
- این فرودگاه امروزه ۲۰۰ پرواز داخلی و ۲۰ پرواز خارجی دارد.
- فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز کد یاتا و ایکائو نیز دارد. اگر قصد سفر به یک کشور خارجی از این فرودگاه را دارید، شاید بخواهید درباره ارز مسافرتی اطلاعاتی داشته باشید و که توصیه می‌کنیم مقاله مربوط به آن را بخوانید.
- توصیه می‌کنیم قبل از رفتن به فرودگاه وضعیت پرواز خود را از شماره ۰۴۱۳۵۲۳۴۷۰۱ بپرسید و سپس راهی شوید.
- اگر به هر دلیل وسایل خود را در کابین هواپیما جا گذاشتید به دفتر شرکت هواپیمایی مربوطه مراجعه کنید.

آدرس فرودگاه تبریز


این فرودگاه بزرگ در بزرگراه شهید بابایی و میدان شهید مدنی قرار دارد و پس بیست دقیقه رانندگی از مرکز شهر به آنجا می‌رسید.

اطلاعات پرواز فرودگاه تبریز


برای آگاهی از اطلاعات پروازهای خروجی و ورودی فرودگاه تبریز می‌توانید در بخش اطلاعات پرواز فرودگاه تبریز که توسط سازمان فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران پشتیبانی می‌شود، به طور روزانه روند پروازها به این فرودگاه را دنبال کنید.

کلام آخر
فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز در نوع خود بسیار مجهز و وسیع است و هرگونه نیاز مسافران را رفع می‌کند. اگر شما هم قصد سفر به این شهر دارید از جاهای دیدنی تبریز غافل نشوید تا برنامه کاملی برای سفر داشته باشید. همچنین می‌توانید با قطار تبریز تهران همراه شده و با قیمت‌های طلایی راهی سفر شوید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است