search
menu

ارز مسافرتی چیست؟ | شرایط و مدارک دریافت ارز مسافرتی ۱۴۰۲

[ پنهان کردن ]
ارز مسافرتی چیست؟ (همه چیز درباره ارز مسافرتی)
آخرین میزان ارز مسافرتی تخصیصی به هر مسافر
مدارک لازم برای دریافت ارز مسافرتی
فرایند و نحوه دریافت ارز مسافرتی از طریق بانک
درخواست ارز مسافرتی اینترنتی از طریق نرم افزار بله
برای دریافت ارز مسافرتی به کجا برویم؟
شرایط دریافت ارز مسافرتی چگونه است؟
مزایای دریافت ارز مسافرتی
قیمت ارز مسافرتی چند است؟
چند نکته طلایی در مورد ارز مسافرتی بانک ملی
شرایط دریافت ارز اربعین
نحوه دریافت ارز مسافرتی به‌صورت آنلاین
چند نکته برای دریافت ارز مسافرتی از طریق پیام‌رسان بله
چگونه می‌توان در بانک ملی حساب ارزی باز کرد؟
تفاوت ارز مسافرتی با ارز سهمیه‌ای چیست؟
سوالات متداول درباره ارز مسافرتی
اگر تا به حال با خرید بلیط هواپیما به کشورهای خارجی سفر کرده باشید، حتما نام ارز مسافرتی به گوشتان خورده است. ارزی که توسط بانک مرکزی برای مسافران سفرهای خارجی در نظر گرفته شده است و توسط بعضی شعب بانک‌ها برای پوشش بخشی از هزینه‌های آن‌ها پرداخت می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم که ارز مسافرتی چیست و برای اخذ آن باید چه مراحلی را طی کرد. اگر شما هم در این باره سوالاتی در ذهنتان دارید، توصیه می‌کنیم برای یافتن پاسخ در ادامه همراه ما باشید.

ارز مسافرتی چیست؟ (همه چیز درباره ارز مسافرتی)


مسافرانی که قصد دارند از طریق مرزهای هوایی از ایران خارج شوند، می‌توانند برای کاهش هزینه‌های خود ارز مسافرتی دریافت کنند. این نوع ارز توسط بانک مرکزی پرداخت می‌شود. قیمت ارز مسافرتی از پیش تعیین‌ شده و مشخص نیست و بسته به قیمت روز دلار اعلام می‌شود؛ بااین‌حال قیمت ارز مسافرتی از دلار آزاد کمتر است و این نوع ارز به دلیل به صرفه‌بودن و پوشش بخشی از هزینه‌های سفر مورد توجه مسافران خروجی از کشور قرار می‌گیرد و طرفداران زیادی دارد.
ارز مسافرتی چیست؟ | شرایط و مدارک دریافت ارز مسافرتی ۱۴۰۲

آخرین میزان ارز مسافرتی تخصیصی به هر مسافر


تا کمی پیش میزان ارز مسافرتی قابل دریافت برای مسافرانی پرواز خارجی، معادل ۵۰۰ یورو یا معادل آن در ارزهای دیگر بود؛ بااین‌حال چندی پیش دولت اعلام کرد که سرانه فروش ارز مسافرتی هوایی به متقاضیان به ۱۰۰۰ یورو ارز مسافرتی افزایش یافته است.
میزان ارز مسافرتی قابل دریافت توسط مسافرانی که به صورت زمینی، ریلی و دریایی سفر می‌کنند ۳۰۰ یورو یا معادل آن در ارزهای دیگر است.
در قوانین جدید تخصیص ارز مسافرتی که از اسفند ۱۴۰۱ ابلاغ شده است، مساله نیاز یا عدم‌نیاز به ویزا کشور مقصد، از شرایط تخصیص ارز مسافرتی حذف شده است و فقط نوع سفر (هوایی یا غیرهوایی) ملاک اصلی است.

مدارک لازم برای دریافت ارز مسافرتی


• اصل گذرنامه به همراه کپی (با اعتبار حداقل ۶ ماه)
• اصل بلیط هواپیما با مهر آژانس هواپیمایی به همراه کپی یا رسید نسخه الکترونیکی (یک‌طرفه یا دو طرفه تفاوتی ندارد.)
• رسید عوارض خروج از کشور
• ویزای کشور مقصد (در صورت نیاز)
توجه داشته باشید که ۱۰۰۰ یورو ارز مسافرتی فقط از درگاه خروجی فرودگاه‌ها به مسافران پرداخت می‌شود؛ یعنی برخلاف گذشته امکان دریافت دلار و یورو ارز مسافرتی از صرافی‌ها وجود ندارد؛ بلکه اسکناس‌ها فقط از طریق خودپردازهای بانک ملی در فرودگاه‌های بین‌المللی سراسر کشور عرضه می‌شوند.

فرایند و نحوه دریافت ارز مسافرتی از طریق بانک


۱: مراجعه مسافر به همراه مدارک مورد نیاز به شعبه‌های ارزی بانک ملی و بانک ملت (مدارک مورد نیاز: بلیط سفر، گذرنامه معتبر، ویزای کشور مقصد در صورت نیاز، عوارض خروج از کشور)
۲: بررسی مدارک توسط بانک ملی و بانک ملت
۳: پرداخت معادل ریالی ارز توسط مسافر
۴: صدور رسید توسط بانک و ارائه به مسافر
۵: عبور از گیت فرودگاه و مراجعه به باجه ارزی
۶: ارائه رسید و دریافت اسکناس ارز
متقاضیان با ارائه مدارک مورد نیاز می‌توانند به شعب منتخب بانک‌های عامل ملی، ملت و سامان مراجعه کرده و ارز مسافرتی دریافت کنند.

درخواست ارز مسافرتی اینترنتی از طریق نرم افزار بله


مسافران سفرهای خارجی از یک هفته پیش از تاریخ پرواز می‌توانند با استفاده از نرم افزار بله، به‌صورت اینترنتی برای دریافت ارز مسافرتی اقدام کنند. در نظر داشته باشید که تنها پس از پرداخت عوارض خروج از کشور امکان ثبت درخواست برای دریافت ارز مسافرتی را دارید. کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:
۱. در قسمت خدمات نرم افزار بله گزینه‌ی ارز مسافرتی را انتخاب کنید.
۲. برای دریافت ارز مسافرتی باید اطلاعاتی از جمله تاریخ پرواز، کد ملی، شماره پاسپورت و … را وارد کنید.
۳. در نرم افزار بله مقدار ارز مسافرتی مورد نظر را از بین ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار انتخاب کنید.
۴. پس از تعیین ارز درخواستی، به صفحه‌ی پرداخت منتقل می‌شوید. در پایان یک کد ۱۵ رقمی به شما داده می‌شود که برای دریافت ارز مسافرتی در فرودگاه به آن نیاز دارید.
۵. برای دریافت ارز مسافرتی کافی است پس از رفتن به فرودگاه برای خروج از کشور، با ارائه‌ی اطلاعاتی نظیر کد ۱۵ رقمی و پاسپورت، ارز مسافرتی خود را از بادجه‌های مخصوص بانک ملی در فرودگاه دریافت کنید.

برای دریافت ارز مسافرتی به کجا برویم؟


شعب ارزی بانک ملی یا بانک ملت فرایند کنترل مدارک، دریافت هزینه خرید ارز مسافرتی و ارائه رسید دریافت ارز در فرودگاه را انجام خواهند داد. نهایتا تا ۷ روز قبل ‌از پرواز خارجی خود باید برای ارائه مدارک جهت دریافت ارز اقدام کنید.

شرایط دریافت ارز مسافرتی چگونه است؟


• ارز مسافرتی تنها سالی یک بار به افراد داده می‌شود.
• لازم است که متقاضیان بیشتر از ۵ سال سن داشته باشند.
• باجه ارزی فرودگاه‌های بین‌المللی امام خمینی تهران، اهواز، اصفهان، تبریز، مشهد، شیراز یا ارومیه پس از دریافت رسید صادرشده توسط بانک، اسکناس ارز را به مسافر ارائه می‌کنند.
• دریافت ارز در فرودگاه به یک ساعت زمان نیاز دارد.
• اگر قصد دارید برای تمام اعضای خانواده‌تان ارز مسافرتی بگیرید، در هنگام ارائه مدارک لازم است تمامی افراد در محل مربوطه حاضر باشند.
• افرادی که گذرنامه خدمات یا سیاسی دارند، نمی‌توانند ارز مسافرتی دریافت کنند.

مزایای دریافت ارز مسافرتی


یکی از بزرگ‌ترین مزایای ارز مسافرتی این است که قیمت ارز مسافرتی نسبت به نرخ مصوب بازار کمتر است؛ این اختلاف قیمت می‌تواند در هزینه‌های کل سفر افراد اخلاف فاحشی ایجاد کند. در واقع شما با دریافت ارز مسافرتی از هزینه‌های سفرتان کم کرده و مخارج دیگر خود را کنترل می‌کنید. به همین دلیل همواره به مسافران این گونه ارز را پیشنهاد می‌کنیم.

قیمت ارز مسافرتی چند است؟


همان‌طور که پیش‌تر گفتیم قیمت ارز مسافرتی مبلغ مشخص و ثابتی نیست؛ نرخ ارز مسافرتی یا همان معادل ریالی که باید برای خرید آن پرداخت کنید، نرخ مصوب بانک مرکزی است و معمولا ارزانتر از نرخ بازار آزاد است و جذابیت آن هم همین موضوع است.
ارز مسافرتی چیست؟ | شرایط و مدارک دریافت ارز مسافرتی ۱۴۰۲

چند نکته طلایی در مورد ارز مسافرتی بانک ملی


- اسکناس ارز مسافرتی پس از گیت خروجی فرودگاه توسط باجه بانک ملی یا بانک ملت و یا خودپردازهای موجود در فرودگاه تحویل می‌شود.
- توجه نمایید که برای خرید ارز مسافرتی جهت سفر زیارتی باید نام شما در سیستم سازمان حج و زیارت قابل مشاهده باشد.
- لازم به یادآوری است که به مسافران کمتر از ۵ سال ارز مسافرتی تعلق نمی‌گیرد.

شرایط دریافت ارز اربعین


اگر می‌خواهید به کشور عراق سفر کنید و ایام اربعین را در حرم امام حسین و حضرت ابوالفضل عزاداری کنید، این بخش از نوشتار را بادقت بخوانید.
• ارز تخصیص یافته شده به هر زائر ۲۰۰ هزار دینار است.
• برای دریافت این ارز باید در سامانه سماح ثبت‌نام کنید.
• حداقل سن متقاضی دریافت این ارز باید ۵ سال باشد.
• بعد از ثبت‌نام در سامانه سماح می‌توانید وارد پیام‌رسان بله شوید و خرید خود را از طریق این پیام‌رسان انجام دهید. سپس با دریافت کد ره‌گیری به بانک‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، مراجعه کنید. همچنین می‌توانید با مدارک یادشده به شعب مشخص‌شده بانک‌هایی که در ادامه گفته می‌شود مراجعه و با پرداخت مبلغ، دینار عراقی را خریداری کنید.
مدارک لازم برای دریافت ارز اربعین را در ادامه مشاهده می‌کنید:
• اصل کارت ملی
• گذرنامه یا برگ تردد اربعین
برای دریافت ارز می‌توانید به بانک‌های زیر مراجعه کنید:
• بانک ملی
• بانک تجارت
• بانک صادرات
• بانک سپه
• پست‌بانک

نحوه دریافت ارز مسافرتی به‌صورت آنلاین


یکی از راه‌هایی که از طریق آن می‌توانید ارز مسافرتی دریافت کنید، پیام‌رسان بله است. برای دریافت ارز مسافرتی از این طریق لازم است که مراحل زیر را طی کنید:
1. پیام‌رسان بله را بر روی گوشی هوشمند خود نصب کنید.
2. وارد گزینه «بانک ما» شوید.
3. به روی گزینه «ارز مسافرتی» کلیک کنید.
4. مشخصات فردی نظیر نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، کد ملی، کد پستی، شماره گذرنامه و تاریخ تولد را وارد کنید.
5. تعهدنامه را تأیید کنید.
6. تاریخ پرواز، نام فرودگاه، کشور مقصد، نوع ارز و تعداد ارز را مشخص کنید.
7. پرداخت را انجام دهید.
8. شناسه فروش را یادداشت کنید.
9. زمانی‌که به فرودگاه رفتید، با مراجعه به باجه بانک ملی ایران یا دستگاه دریافت ارز، ارز خود را دریافت کنید.

چند نکته برای دریافت ارز مسافرتی از طریق پیام‌رسان بله


• تنها در صورتی می‌توانید ارز مسافرتی را از طریق پیام‌رسان بله دریافت کنید که شماره تلفن حساب کاربری بله و صاحب حساب متعلق به یک کد ملی باشد.
• با هر شماره همراه در پیام‌رسان بله، تنها امکان یک‌بار ارز مسافرتی دریافت کرد.
• درصورتی‌که پس‌از تاریخ سفر، ارز خود را دریافت نکنید، می‌توانید تا ۱۰ روز بعد از تاریخ سفرتان نسبت‌به ابطال فروش ارز و استرداد وجه ریالی اقدام کنید.
• اگر مشخصات پرواز یا گذرنامه‌تان را در پیام‌رسان بله اشتباه وارد کنید، امکان ویرایش وجود ندارد و باید به شعب ارزی بانک ملی مراجعه کنید.
• برای مشاهده رسید تراکنش و اطلاعات خرید می‌توانید به بخش رسید یا «مشاهده جزئیات رسید» در قسمت «ارز مسافرتی» مراجعه کنید.
• شناسه‌ی فروشی که در آخرین مرحله دریافت می‌کنید، یک کد ۱۵ رقمی است.

چگونه می‌توان در بانک ملی حساب ارزی باز کرد؟


برای افتتاح حساب ارزی در بانک ملی می‌توانید به ۳ روش زیر اقدام کنید:
۱. روش اول مراجعه به بانک و ارائه مدارک مورد نیاز مثل شناسنامه و کارت ملی است.
۲. روش دوم نصب اپلیکیشن «بام» بر روی گوشی هوشمندتان است. درصورتی‌که در این اپلیکیشن ثبت‌نام کنید و حساب ریالی داشته باشید و اطلاعاتتان در سیستم ثبت‌شده باشد، به‌آسانی می‌توانی نسبت‌به افتتاح حساب ارزی خود نیز اقدام کنید.
۳. روش سوم نصب اپلیکیشن «ایوا» بر روی گوشی هوشمندتان است. درصورتی‌که در این اپلیکیشن ثبت‌نام کنید و اطلاعاتتان را وارد کنید، می‌توانید حساب ارزی خود را در بانک ملی باز کنید.

ارز مسافرتی چیست؟ | شرایط و مدارک دریافت ارز مسافرتی ۱۴۰۲

تفاوت ارز مسافرتی با ارز سهمیه‌ای چیست؟


۱. نرخ دلار مسافرتی ارزان‌تر از دلار سهمیه‌ای و همچنین دلار در بازار آزاد است.
۲. سهمیه دلار با کارت ملی بیشتر از ارز مسافرتی است. برای دلار سهمیه‌ای شما می‌توانید تا ۲۰۰۰ دلار در سال خرید کنید. اما همان‌طورکه گفتیم سهمیه ارز مسافرتی ۵۰۰ یا ۳۰۰ یورو است.
۳. برای خرید دلار مسافرتی نیاز دارید به ارائه مدارک سفر از قبیل گذرنامه، بلیط هواپیما، رسید عوارض خروج از کشور و ویزای کشور مقصد(در صورت نیاز) دارید. اما دریافت ارز سهمیه‌ای تنها با ارائه کارت ملی، کارت بانکی و سیم‌کارت که به‌نام شخص متقاضی است، امکان‌پذیر است.
ممکن است شرایط دریافت ارز مسافرتی هر ازگاهی تغییر پیدا کند. لذا همواره توصیه ما این است که قبل از سفر اطلاعات دقیق را از بانک مرکزی دریافت کنید. فراموش نکنید که احراز هویت در زمان دریافت ارز امر مهمی است و باید مدارک شناسایی، حواله و پاسپورت خود را ارائه دهید. به خاطر بسپارید که ارز مسافرتی می‌تواند کمک مالی خوبی برایتان باشد و بخشی از هزینه‌های سفر شما و خانواده‌تان را کاهش دهد.

سوالات متداول درباره ارز مسافرتی


چطور می‌توان با اپلیکیشن بله وقت بانک گرفت و کارهای ارز مسافرتی را انجام داد؟
در ابتدا لازم است که این اپلیکیشن را بر روی گوشی خود نصب کنید. سپس وارد بخش «بانک ما» شوید. روی گزینه « ارز مسافرتی» کلیک کنید. مشخصات فردی خود را وارد کنید. تعهدنامه را تعیین کنید. تاریخ پرواز، نام فرودگاه، کشور مقصد، نوع ارز و تعداد ارز را مشخص کنید و در انتها پرداخت را انجام دهید و شناسایی فروش را دریافت کنید.
نکته: برای دریافت ارز مسافرتی به‌منظور سفر حج تمتع هنوز امکانی در پیام‌رسان بله وجود ندارد و بانک ملی اعلام کرده‌است که به‌زودی این امکان را برای زائران حج تمتع نیز ایجاد می‌کند.

قیمت ارز مسافرتی (نسبت‌به ارز بازار) چقدر است؟
یکی از مزیت‌های دریافت ارز مسافرتی قیمت پایین‌تر آن نسبت‌به ارزهای موجود در بازار آزاد است. به‌همین دلیل برای پوشش برخی از هزینه‌های سفر به خارج به شما پیشنهاد می‌کنیم که به سراغ دریافت این ارز بروید. ارز مسافرتی نیز همانند ارزهای رایج در بازار نوسان دارد و ممکن است بعد از گذشت چند روز تغییر کند.

آیا دریافت ارز مسافرتی باعث قطع یارانه می‌شود؟
اگر شما ارز مسافرتی یا دلار یارانه‌ای دریافت کنید، مشخصاتتان در سیستم ثبت می‌شود و این احتمال وجود دارد که دیگر جزو دهک‌هایی که یارانه به آن‌ها تعلق می‌گیرد به حساب نیایید.

اگر اسکناس ارز مسافرتی را در فرودگاه نگیریم، پولی که به بانک داده‌ایم چه می‌شود؟
حداکثر تا ۱۰ روز پس‌از تاریخ پروازتان فرصت دارید تا برای ابطال فروش ارز و استرداد وجه ریالی اقدام کنید.

برای دریافت ارز مسافرتی از چه زمانی می‌توانیم درخواست دهیم؟
حداکثر تا ۷ روز کاری قبل‌از تاریخ پروازتان باید برای دریافت ارز مسافرتی درخواست دهید.

منبع: خبر آنلاین، ایرنا، فارس
تاریخ بروزرسانی: اسفند ۱۴۰۲
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است