search
menu

خانه طاهری سمنان

[ پنهان کردن ]
درباره خانه طاهری سمنان
چرا بازدید از خانه طاهری سمنان را پیشنهاد می کنیم؟
تاریخچه خانه طاهری سمنان
معماری خانه طاهری سمنان
بخش‌های مختلف خانه طاهری سمنان
هزینه و زمان بازدید پیشنهادی از خانه طاهری سمنان
چگونه به خانه طاهری سمنان برویم؟
در نزدیکی خانه طاهری سمنان از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟
چه هتل هایی در نزدیکی خانه طاهری سمنان برای اقامت وجود دارد؟
چه رستوران‌هایی در نزدیک خانه طاهری سمنان وجود دارد؟

درباره خانه طاهری سمنان


شهر سمنان که از جمله شهرهای تاریخی ایران محسوب می‌شود در سال‌های اخیر دست‌خوش تغییرات بسیاری شده است. اما هم‌چنان می‌توان بافت کهن شهر را در قسمت جنوبی آن مشاهده کرد. در واقع، با خرید بلیط هواپیما سمنان و سفر به این شهر و بازدید از بافت کهن و تاریخی آن می‌توانیم با بناهای مهم بسیار زیادی از نظر تاریخی، فرهنگی و مذهبی را آشنا شویم. بیش‌تر خانه‌های تاریخی بافت کهن شهر سمنان متعلق به دوره قاجار بوده و برخی از این بناها به عهد صفوی و تیموری تعلق دارند. خانه تاریخی زیبایی در جنوب غربی سمنان و در محله اسفنجان واقع شده است که خانه طاهری سمنان نام گرفته است. با قدم زدن Taheri's House از معماری قاجاری آن لذت خواهید برد و با شیوه زندگی گذشته مردم مرفه شهر سمنان بیشتر آشنا می‌شوید.
خانه طاهری سمنان

چرا بازدید از خانه طاهری سمنان را پیشنهاد می کنیم؟


خانه‌های اعیان‌نشین قاجاری می‌توانند چشم هر بیننده را به خود جلب کند و خانه طاهری سمنان یکی از این خانه‌ها است.
لذت تماشای خانه‌ طاهری به خاطر شهرت فراوانش همیشه برای گردشگران شهر سمنان بسیار زیاد بوده است.
این خانه با دیگر مکان‌های مهم شهر فاصله چندانی ندارد.

تاریخچه خانه طاهری سمنان


خانه طاهری سمنان در میان باغی بزرگ و در نزدیکی خانه رجبی در سال ۱۳۴۶ هجری قمری ساخته شد. این خانه در ابتدا به خان محله اسفنجان تعلق داشت. این بنا هم‌اکنون در خیابان ابوذر سمنان قرار دارد. در محله اسفنجان با مرکزیت تکیه پهنه با قدمت بیش از سه هزار سال بناهای مهمی مانند مسجد جامع، بازار و حمام پهنه قرار دارند. جالب است بدانید که قسمت اعظم خانه طاهری مرمت شده است. ناگفته نماند که این بنا در سال ۱۳۷۹ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. در سال ۱۳۹۵سرپرست میراث فرهنگی سمنان از تعریف کاربری جدید برای خانه طاهری خبر داد. در آن سال تصمیمات حول این محور بود که خانه‌های تاریخی سمنان به بخش خصوص واگذار گردد تا با مرمت این خانه‌ها بتوان آن‌ها را احیا کرد.
خانه طاهری سمنان

معماری خانه طاهری سمنان


در معماری به کار رفته در خانه‌های سنتی ایرانی به طور معمول سعی می‌شده است نیازهای ساکنین خانه با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی برآورده گردد. سبک معماری به کار رفته در خانه طاهری سمنان که نمونه‌ای از خانه‌های سنتی درونگرای ایرانی است، به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی تعلق می‌گیرد. طرح کلی این بنا مانند سایر خانه‌های درونگرا شامل یک حیاط در مرکز بنا است و سایر فضاها و عناصر در گرداگرد حیاط قرار می‌گیرند. مساحت خانه طاهری سمنان در حدود ۱۶۳۰ و زیربنای آن در حدود ۱۲۴۰ متر مربع است. مصالحی که در ساخت این بنا به کار رفته است شامل خشت، چوب و ساروج می‌شود که پس از گذشت سال‌ها هنوز هم دوام خود را حفظ کرده‌اند. همچنین آجرکاری سردر ورودی و نمازخانه و گچ‌کاری دیواره اتاق‌ها تزئینات اصلی به کار رفته در بنا را شامل می‌شوند. از سایر زیبایی‌های معمارانه به کار رفته در این بنا می‌توان به قوس‌های فراوان، گچ‌بری سرستون‌ها و پایه ستون‌ها در ایوان‌ها نام برد.
خانه طاهری سمنان

بخش‌های مختلف خانه طاهری سمنان


از بخش‌های مختلف خانه طاهری می‌توان به هشتی، آب انبار، بخش اندرونی، بخش بیرونی، آشپزخانه، ایوان، هشتی، اتاق خادم و زیرزمین را نام برد. در گذشته تمام این بخش‌ها مورد استفاده ساکنین خانه بوده است. ورودی این خانه هشتی‌ای بسیار زیبا است که با چند پله به حیاط مرکزی ساختمان می‌رسد. خانه طاهری دارای دو حیاط است. در ابتدای بازدید از خانه با حیاط اصلی مواجه خواهید شد. حیاط فرعی در پشت بنا قرار گرفته است و در گوشه‌ای از آن می‌توانید مطبخ خانه را نیز مشاهده کنید. این خانه بادگیری بلند و منحصر به فرد در قسمت جنوبی بنا دارد. بادگیر این خانه مانند سایر خانه‌های سنتی سمنان در اتاق تابستانه قرار دارد تا در ماه‌های گرم سال هوای اتاق مطبوع باشد. همچنین برای جلوگیری از وارد شدن گرما به داخل اتاق پنجره‌های اتاق تابستانه به صورتی طراحی می‌شدند که نور و گرمای کمی به داخل اتاق وارد شود و دمای اتاق معتدل باقی بماند. ضمنا، ظرافت کار نجاران گذشته را می‌توانید در درهای چوبی این بنا مشاهده کنید.

هزینه و زمان بازدید پیشنهادی از خانه طاهری سمنان


هزینه بازدید از خانه طاهری سمنان برای بازدیدکنندگان ایرانی معمولا رقم بسیار کمی است. بدین ترتیب گردشگران ایرانی می‌توانند در سفر خود به شهر سمنان، حدود ۲ ساعت از زمانشان را به بازدید از زیبایی‌های خانه طاهری اختصاص دهند.

چگونه به خانه طاهری سمنان برویم؟


برای بازدید از خانه طاهری سمنان کافی است خود را به محله اسفنجان سمنان برسانید. پس از آن از خیابان ابوذر راهی کوچه شهید محمدعلی مهدوی شوید تا به خانه طاهری سمنان برسید.

در نزدیکی خانه طاهری سمنان از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟


مسجد امام سمنان: ۲۷۰ متر
موزه مهر و سکه کومش: ۲۷۰ متر
گرمابه پهنه: ۳۰۰ متر
مسجد جامع سمنان: ۴۰۰ متر
قلعه پاچنار: ۴۵۰ متر
میدان دروازه ارگ سمنان: ۱.۵ کیلومتر

چه هتل هایی در نزدیکی خانه طاهری سمنان برای اقامت وجود دارد؟


هتل سنتی سمنان: ۱.۲ کیلومتر
هتل آپارتمان برج سفید: ۱.۶ کیلومتر
هتل گوتکه‌مال: ۲.۷ کیلومتر
اقامتگاه بوم‌گردی بابا یعقوب: ۳ کیلومتر
هتل قدس: ۳.۳ کیلومتر

چه رستوران‌هایی در نزدیک خانه طاهری سمنان وجود دارد؟


سفره‌خانه سنتی آب انبار پاچنار: ۴۰۰ متر
رستوران عمارت بادگیر: ۵۵۰ متر
کافه رستوران سنتی بازار: ۶۰۰ متر
سفره‌خانه فرحی: ۶۵۰ متر
رستوران و کافه سنتی نقش جهان: ۷۰۰ متر
رستوران دارچین: ۳.۴ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است