search
menu

خانه تاریخی کلانتر سمنان

[ پنهان کردن ]
درباره خانه تاریخی کلانتر سمنان
چرا از خانه تاریخی کلانتر سمنان دیدن کنیم؟
تاریخچه خانه تاریخی کلانتر سمنان
معماری خانه تاریخی کلانتر سمنان
ساعت و هزینه بازدید از خانه تاریخی کلانتر سمنان
چگونه به خانه تاریخی کلانتر سمنان برویم؟
سایر محل های دیدنی نزدیک خانه تاریخی کلانتر سمنان
محل های اقامتی نزدیک خانه تاریخی کلانتر سمنان
رستوران های نزدیک خانه تاریخی کلانتر سمنان

درباره خانه تاریخی کلانتر سمنان


شهر سمنان در جنوب رشته کوه البرز و شمال کویر نمکی ایران قرار دارد. این شهر دارای آب و هوای گرم خشک است ولی هر چهار فصل را تجربه می کند. قدمت شهر سمنان به ایران باستان باز می گردد و در گذشته این شهر بخشی از امپراتوری ماد بوده است. شهر سمنان از نظر بافت تاریخی یکی از شهرهای مهم ایران است.
خانه های تاریخی متعددی در این شهر قرار دارند که با سرمایه گذاری بخش خصوصی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته اند و بیشتر آن ها بعنوان رستوران های سنتی مورد استفاده قرار گرفته اند. از جمله ی این خانه های تاریخی می توان به خانه ی تدين، ادب، منشي الاطبا، رنجبران، حاجيان، حاج ناصر و خانه ی رجبی یا خانه ی تاریخی کلانتر اشاره کرد. خانه ی تاریخی کلانتر که در میدان ابوذر سمنان قرار دارد نمونه ی بارز معماری خانه ی کویری با طراحی بادگیر و مصالح خاص بکار رفته در معماری این خانه ها است. این خانه تاریخی امروزه بعنوان رستوران بین المللی و مجموعه گردشگری-تاریخی مورد استفاده است. سالانه گردشگران زیادی با خرید بلیط هواپیما به این شهر سفر و از بناهای تاریخی آن دیدن می کنند.
خانه تاریخی کلانتر سمنان

چرا از خانه تاریخی کلانتر سمنان دیدن کنیم؟


این خانه ی تاریخی در شهر سمنان نمونه بارزی از معماری یک خانه ی اصیل کویری ایران است که از نظر نوع بادگیر و معماری اتاق ها و پنجره هایش یک نمونه ی بسیار جذاب است.
خانه تاریخی کلانتر سمنان جز آثار ملی بشمار می رود که در ۱۲ آذر سال ۱۳۷۵ بعنوان اثر ملی ثبت شده است.
امروزه این بنا مورد توجه گردشگران بی شماری است زیرا علاوه بر داشتن جنبه های تاریخی و معماری بعنوان سفره خانه سنتی و رستوران بین المللی نیز کاربرد دارد.
این خانه در نزدیکی چندین اثر تاریخی است که گردشگران می توانند بعد از بازدید از آن، بازدید از سایر بناهای تاریخی را در برنامه خود قرار دهند.

تاریخچه خانه تاریخی کلانتر سمنان


خانه تاریخی کلانتر (عمارت بادگیر) متعلق به دوره قاجار می باشد. این بنای تاریخی برای دارالحکومه سمنان ساخته شده بود و بعدها خانواده رجبی یا کلانتر سمنان در آن ساکن شدند و به همین علت به خانه کلانتر یا خانه رجبی نیز معروف است. در تاریخ ۱۲ آذر ۱۳۷۵ این عمارت تاریخی توسط میراث فرهنگی و گردشگی در فهرست آثار ملی ثبت گردید. خانه تاریخی کلانتر یا خانه رجبی در سال ۱۳۹۶ توسط بخش خصوصی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و امروزه بعنوان بزرگترین رستوران سنتی سمنان نیز کاربرد دارد.
خانه تاریخی کلانتر سمنان

معماری خانه تاریخی کلانتر سمنان


این بنا معماری بسیار زیبا و چشم نوازی دارد که نظر هر گردشگری را به خود جلب می کند. همانطور که از نام این بنا مشهود است، این خانه تاریخی خانه کلانتر سمنان بوده است و به همین دلیل به خانه تاریخی کلانتر معروف است. این خانه ی تاریخی به دلیل قرار گرفتن در منطقه ی گرمسیری و کویری متناسب با اقلیم این ناحیه ساخته شده است. این بنا بادگیر بلندی دارد که یکی از زیباترین و بلندترین بادگیرهای خانه های کویری در کل ایران است. از آن جایی که این بنا زمانی ساختمان دارالحکومه بوده، بادگیر آن نیز مختص برای دارالحکومه طراحی شده است.
خانه تاریخی کلانتر سمنان
این بادگیر بلند در قسمت جنوبی بنا علاوه بر خنک نمودن و تعدیل دمای داخل بنا، برای استراق سمع و جمع آوری صداهای ناشی از حمله یا عبور بیگانگان، مناسب بوده است، این ویژگی فقط در ۲ بادگیر در ایران وجود دارد، به همین دلیل این بنا به عمارت بادگیر نیز شهرت دارد. مساحت این بنا ۲۴۰۰ متر مربع است و ویژگی یک عمارت حکومتی را دارد که دارای بخش های مختلف از جمله دو حیاط، ۱۷ اتاق شامل اتاق های مهمان و اتاق های خانوادگی، حمام، آب انبار، اصطبل، اتاق خدمه، حوضخانه و قراولخانه است. این بنا یک حیاط مرکزی دارد که یک حوض هشت ضلعی در وسط آن ساخته شده است و محیطی با صفا برای گردشگران را بوجود آورده است.
پنجره های بزرگ اتاق ها و ایوانی با ستون های چوبی و آجری در یک سمت حیاط قرار دارند و فضایی روح نواز را بوجود آورده است. اتاق ها به دو دسته ی اتاق های تابستانی با بادگیر برای خنک شدن هوا و اتاق های زمستانی با دو طبقه برای زودتر گرم شدن آن ها طراحی شده اند، البته بخش عمده این قسمت تخریب شده است. این بنا یک زیر زمین نیز دارد که مانند تونلی چند خانه را به هم متصل می سازد. همچنین باید ذکر کرد که مصالح ساخت این خانه خشت و آجر است.
خانه تاریخی کلانتر سمنان

ساعت و هزینه بازدید از خانه تاریخی کلانتر سمنان


در سفر خود به این شهر می توانید ۱ الی ۲ ساعت از زمانتان را برای بازدید از این عمارت اختصاص دهید. از آنجاییکه این خانه تاریخی کاربری رستوران دارد کافی است تنها هزینه وعده ی غذایی که سفارش داده شده را پرداخت کنید.

چگونه به خانه تاریخی کلانتر سمنان برویم؟


برای رفتن به این خانه تاریخی کافی است به خیابان طالقانی سمنان رفته و در نبش میدان ابوذر این بنا را مشاهده خواهید کرد.

سایر محل های دیدنی نزدیک خانه تاریخی کلانتر سمنان


قلعه ی پاچنار: ۲۱۰ متر
مسجد جامع سمنان: ۸۰۰ متر
میدان دروازه ارگ سمنان: ۱.۲ کیلومتر
باغ امیر سمنان: ۲ کیلومتر

محل های اقامتی نزدیک خانه تاریخی کلانتر سمنان


هتل سنتی سمنان: ۶۵۰ متر
هتل آپارتمان ونوس: ۱.۶ کیلومتر
اقامتگاه بومگردی بابا یعقوب: ۲.۷ کیلومتر
هتل قدس: ۳ کیلومتر

رستوران های نزدیک خانه تاریخی کلانتر سمنان


رستوران پاچین: ۲ کیلومتر
رستوران دارچین: ۲.۶ کیلومتر
رستوران ایتالیایی: ریوان ۳۰۲ کیلومتر
رستوران مجلس افروز: ۳.۲ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است