search
menu

قلعه پاچنار سمنان

[ پنهان کردن ]
قلعه پاچنار سمنان
چگونه به قلعه پاچنار سمنان برویم؟
قلعه غربی
قلعه شرقی
دیدنی های اطراف نزدیک به قلعه پاچنار سمنان
هتل های نزدیک به قلعه پاچنار سمنان
رستوران ‌های نزدیک قلعه پاچنار سمنان

قلعه پاچنار سمنان


سمنان به دلیل موقعیت استراتژیکی که داشته است مورد توجه حکومت‌های بسیاری قرار گرفته است. به خصوص در زمان حکومت فتحعلی شاه که سمنان وطنش بود، باعث شد این شهر به دوران طلایی خودش برسد از این رو سمنان خواستگاه آثار تاریخی بسیاری است که در این مقاله، قلعه پاچنار را معرفی می‌کنیم:
در شهر سمنان قلعه ای با دیوار های بلندی قرار دارد که با ظاهر مخوفش نگاه هر بیننده ای را به خود جلب می کند و به قلعه پاچنار معروف است. بازدید ازاین قلعه برای گردشگران هیجان انگیز است. این دژ محکم تاکنون از پستی‌ بلند‌های دوران گذر کرده و دارای قدمتی بیش از ۱۰۰۰ سال می باشد. اولین چیزی که برای گردشگران جای سوال است این است که چگونه در آن زمان با امکانات محدود چنین دیوارهای بلند و قطوری را ساخته اند. جالب است بدانید دیوارهای بالایی قلعه ضخامتی بیش از ۱ متر دارند. از نحوه ساخت، معماری و همچنین مصالح به کار رفته در این قلعه می‌توان قدمت قلعه پاچنار را به دوران حکومت طاهریان نسبت داد.
قلعه پاچنار سمنان
دوقلعه در کنار هم قلعه پاچنار را تشکیل می‌دهند از این رو این قلعه معروف به قلعه دوقلو سمنان نیز می‌باشد. قلعه غربی ۶۸۰ متر مربع و قلعه شرقی ۴۲۰ متر مربع زیربنا دارد. این قلعه دارای ۱۳ متر ارتفاع از سطح زمین می‌باشد. همچنین داریا تعدادی پله‌ به صورت نامنظم است که پشت بام قلعه را به دو قسمت دخمه مانند وصل می‌کند. از آنجایی که در قلعه ‌ها برج‌های دیده بانی برای حفظ امنیت برج تعبیه شده است، بنابراین قلعه پاچنار سمنان نیز ازاین قاعده جدا نمانده و داری دو برج در گوشه های قلعه می‌باشد که قطر هر کدام به دو متر می‌رسد.

چگونه به قلعه پاچنار سمنان برویم؟


اگر با ماشین شخصی خود به شهر سمنان سفر می‌کنید باید خودتان را از طریق بلوار ابذر یا حافظ برسانید سپس وارد اولین کوچه در سمت راست می‌شوید در امتداد کوچه می‌توانید دیوار‌های سر به فلک کشیده قلعه را ببینید.
قلعه پاچنار سمنان

قلعه غربی


قسمت غربی که وسعت بیشتری از قلعه را به خود اختصاص داده است از دو طبقه تشکیل شده است. در طبقه اول این قسمت دالانی بزرگ وجود دارد همچنین می‌توانید از اتاقی ۱۲ متری،چند آغل و اصطبل نیز دیدن کنید. در طبقه دوم قلعه غربی می‌توانید شاهد چندین اتاق کوچک همانند دخمه با درهای کوچک از جنس چوب باشید. وقتی برای بازدی از این قسمت می‌روید خواهید دید در قسمتی از ضلع غربی هنوز افرادی سکونت دارند.

قلعه شرقی


یخش شرقی قلعه در فاصله ۱۰۰ قدمی از قسمت غربی ساخته شده است. از آنجایی که این قسمت از نظر وسعت به نسبت قسمت غربی مساحت کمتری دارد، دارای یک برج دیده‌بانی نیز می‌باشد. متاسفانه به بخش شرقی کم توجهی شده است و قسمتی از آن به دلیل ساخت دبیرستان ویران شده و همانگونه به حال خود رها شده است.

دیدنی های اطراف نزدیک به قلعه پاچنار سمنان


عمارت و باغ امیر
خانه طاهری
موزه گرمابه پهنه
موزه مهر و سکه کومش
موزه تاریخ شهر سمنان

هتل های نزدیک به قلعه پاچنار سمنان


هتل گوتکه مال سمنان
اقامتگاه بوم گردی بابا یعقوب
هتل آپارتمان برج سفید
هتل دربند سمنان
مهمانسرای جهانگردی سمنان
هتل خانه گل سمنان

رستوران ‌های نزدیک قلعه پاچنار سمنان


کافه رستوران سنتی بازار
رستوران عمارت بادگیر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است