search
menu

بازار قدیمی قم

[ پنهان کردن ]
چرا بازدید از بازار قدیمی قم پیشنهاد می‌شود؟
تاریخچه بازار قدیمی قم
معماری بازار قدیمی قم
نحوه دسترسی به بازار قدیمی قم
بهترین زمان سفر به بازار قدیمی قم
زمان و هزینه پیشنهادی برای بازدید از بازار قدیمی قم
سایر جاهای دیدنی نزدیک به بازار قدیمی قم
هتل‌های نزدیک به بازار قدیمی قم
رستوران‌های نزدیک به بازار قدیمی قم
بازار قدیمی قم از جاذبه‌های تاریخی و پر طرفدار شهر مذهبی قم است. قم یکی از شهرهای شاخص ایران در زمینه اماکن و عقاید مذهبی است. شهر قم به دلیل وجود بارگاه حضرت معصومه (س) هر ساله میزبان مسافران بسیاری از نقاط مختلف ایران و حتی مسلمانان سایر کشورهای خارجی است. علاوه بر شاخص بودن این شهر از نظر دینی و مذهبی، جاهای تاریخی و دیدنی بسیاری نیز در این شهر وجود دارد که برای مسافران می‌تواند جالب توجه باشد. این شهر در گذشته نیز بسیار بااهمیت و ارزشمند بوده است چرا که در مسیر جاده تاریخی و مهم ابریشم قرار گرفته بود.از جمله جاذبه‌های تاریخی قم می‌توان به بازار قدیمی قم اشاره کرد، این بازار همانطور که از نام آن پیداست بازاری با قدمت تاریخی است که از دیرباز تا کنون محل داد و ستد و تجارت بوده است. این بازار از نظر معماری بسیار جذاب و جالب توجه است و دارای دو بخش یا دو راسته است که تاریخ بنای آن به سال ۱۳۰۰ هجری قمری می‌رسد. گردشگران و مسافرانی که قصد سفر هوایی به قم را دارند می‌توانند با خرید اینترنتی بلیط هواپیما به قم سفر کنند و از جاهای دیدنی و زیارتی آن دیدن کنند.
بازار قدیمی قم

چرا بازدید از بازار قدیمی قم پیشنهاد می‌شود؟


• این بازار که قدمت آن به حدود نیم قرن می‌رسد، تنها بخش کوچکی از جلوه هنر و معماری کشور عزیزمان ایران است.
• بازار قدیمی قم حس و حال ناب و وصف ناپذیری در مسافران ایجاد می‌کند و همین مورد عامل جذب بسیاری از گردشگران است.
• گردشگرانی که به قم سفر می‌کنند می‌توانند هم زیارت کنند و هم سیاحت و در واقع همجواری حرم حضرت معصومه (س) و مسجد جمکران و همچنین وجود اماکن تاریخی همچون بازار قدیمی قم سبب جذابیت هر چه بیشتر قم برای گردشگران شده است.

تاریخچه بازار قدیمی قم


بازار قدیمی قم همانطور که گفته شد قریب به نیم قرن یا به طور دقیقتر ۴۰۰ سال قدمت دارد. بازار قدیمی قم در سال ۱۳۰۱ هجری قمری بنا شده است. معمار اصلی بخش‌هایی از این بازار شخصی به نام معمار باشی بوده است. البته بازار قدیمی قم از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است و دو راسته و تعدادی کاروانسرا نیز دارد و ساخت آن از دوره قبل از صفویان شروع و حتی تا پایان دوره قاجار نیز ساخت آن ادامه داشته است. بازار جدید قم در زمان ناصرالدین شاه پادشاه قاجار (۱۸۸۹۶-۱۸۳۱) ساخته شد. توسعه این بازار در نخستین سالهای سلسله پهلوی (۱۹۹۵-۱۹۷۹) ادامه یافت. در طول جنگ ایران و عراق، بازار قدیمی تا حدی تخریب شده است.

معماری بازار قدیمی قم


بازار قدیمی قم از دو بخش قدیمی و جدید تشکیل شده است. قطعه قدیمی با بافتی بسیار باشکوه در سمت شرقی خیابان طالقانی قرار دارد و بخش جدید بازار شامل گسترش این بخش به سمت شمال است. بازار قدیمی و ساختمانهای اطراف آن مربوط به دوره قبل از صفویه است، اما معماری، طرح و ساختار عمومی بخش‌های جدید بیشتر مربوط به دوره صفویه و قاجار است. بخش‌های مهم بازار قدیمی قم به شرح زیر است: بخش بازار قدیمی شامل مجموعه ای از ورودی مدرسه رضویه، مسجد صابونیها، مسجد چهل ستون و ایوان و مناره‌های مدرسه قیاسیه است. بخش جدید بازار از کل کوچه‌های اطراف و حمام حاج عسگر خان تشکیل شده است. ساختمانهای اطراف آن مربوط به اماکن مذهبی بوده و در حال بهره برداری هستند. همانطور که پیشتر گفته شد برخی از بخشهای بازار مربوط به دوره سلجوقی و ایلخانی است. بخشی از این کوچه‌ها و مدارس اطراف به طور کلی وقف شده‌اند. در بخش داخلی بازار گنبدها نورگیرهایی دارند که باریکه‌ای از نور را به طور بسیار چشم نوازی به داخل بازار هدایت می‌کنند. نمای برخی بخش‌ها آجری و برخی بخش‌ها نیز گچ است و با این حال همین سادگی جلوه‌ای پر از مهر و صفا را به این بازار بخشیده است.

نحوه دسترسی به بازار قدیمی قم


این بازار مسیر بسیار آسانی دارد و تقریبا در نزدیکی حرم حضرت معصومه (س) است. برای رفتن به بازار قدیمی قم کافی است به خیابان آیت الله طالقانی بروید.
بازار قدیمی قم

بهترین زمان سفر به بازار قدیمی قم


برای سفر به قم و بازدید از این بازار بهتر است بدانید شاید پاییز و بهار بهترین فرصت است زیرا در زمان عید نوروز و تابستان به علت افزایش مسافران احتمالا بازار کمی شلوغ است. زمستانها نیز شهر قم هوای سردی دارد و ممکن است مسافران را کمی اذیت کند.

زمان و هزینه پیشنهادی برای بازدید از بازار قدیمی قم


برای بازدید و گشتن در این بازار بسیار جذاب که حس و حال بسیار جالبی را به شما می‌دهد شاید قریب به ۱ الی ۲ ساعت زمان نیاز داشته باشید. ورود به این بازار و گشت و گذار در آن رایگان است.

سایر جاهای دیدنی نزدیک به بازار قدیمی قم


امامزاده حمزه: ۵۵۰ متر
حمام تاریخی عشقعلی قم: ۹۵۰ متر
حرم حضرت معصومه (س): ۴.۱ کیلومتر

هتل‌های نزدیک به بازار قدیمی قم


هتل باران: ۲.۳ کیلومتر
هتل مهسان: ۲.۸ کیلومتر
هتل خورشید: ۲.۸ کیلومتر
هتل قم: ۳.۹ کیلومتر

رستوران‌های نزدیک به بازار قدیمی قم


رستوران خانه قدیمی یزدان پناه: ۱.۳ کیلومتر
رستوران ساحل: ۱.۷ کیلومتر
رستوران توحید: ۳.۱ کیلومتر
رستوران ایران: ۳.۷ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است