search
menu

سوغات مازندران

[ پنهان کردن ]
صنایع‌دستی و سوغات استان مازندران
حصیر بافی
صنایع چوبی
سفالگری
نمد مالی
پارچه بافی
موج بافی
سوغات خوراکی استان مازندران
سوهان کنجدی یا پشت زیک
شیرینی آغوزنون
شیرینی رشته به رشته
شیرینی کماج
نان ییلاقی یا نان کوهی
شیرینی‌های کلوچه و کوکی
قماق مازندران
عسل کوهی
انواع شربت و مربا
انواع ترشی و لواشک
ماهی و خاویار
زیتون، چای و برنج
از کدام بازارها و مراکز خرید سوغات استان مازندران را بخریم؟
استان مازندران یکی از بهترین مقاصدی است که می‌توانید برای تعطیلات آخر هفته، ایام عید و یا در فصل تابستان به آن سفر کرده و ذهن و قلب خود را سراسر شادی و کیف کنید. مازندران استانی است سرسبز با مردمانی خون گرم و دوست‌داشتنی که با روی خوش از شما در شهرشان استقبال خواهند کرد. همان‌طور که می‌دانید استان مازندران علاوه بر جاذبه‌های تفریحی هیجان‌انگیز و فرح‌بخشی که دارد، پر است از فروشگاه‌ها و بازارهای متنوع و خوراکی‌های اصیل مازنی که هر مسافر داخلی یا خارجی را جذب خود می‌کند. قطعاً گذرتان به بازارهای سنتی این استان مخصوصاً در شهرهای محمودآباد، رامسر و فریدون‌کنار که به دریا نزدیک است و رفت و آمد افراد در آن بیشتر دیده‌شده، افتاده است. این شهرها علاوه بر جاذبه‌های گردشگری مانند وجود سواحل متعدد و رستوران‌ها و جنگل‌های انبوه، صنایع‌دستی ماندگار و سوغاتی ارزشمندی دارند که بازگشت از این مقاصد را با دستانی خالی غیرممکن می‌سازند. اگر قرار است برای تعطیلات پیش رو، شهرهای شمالی ایران را انتخاب کنید می‌توانید با سفر هوایی و تهیه بلیط هواپیما به هر شهری که باب سلیقه‌تان بود بروید و از هوای پاک، غذاهای محلی خوشمزه و فضای دلپذیر مازندران لذت ببرید. البته این در شرایطی است که فاصله شما تا شمال زیاد است و یا تمایل ندارید به روش زمینی و خرید بلیط قطار راهی این مقصد دل‌انگیز شوید.
زیرا این مسیر زیبایی‌های زیادی را دارد که حیف است آن را با هواپیما طی کنید. به‌عنوان‌مثال اگر ساکن پایتخت هستید تا نزدیک‌ترین شهر شمالی یعنی آمل حدود ۳ ساعت راه دارید و پس از آن می‌توانید با حدود ۳۰ دقیقه رانندگی به محمودآباد شهر ساحلی مازندران برسید. به صورت مداوم تورهای گردشگری برای شهرهای ساحلی شمالی برگزار می‌شود که می‌تواند سفر متفاوتی را برایتان رقم بزند و هیجان مضاعفی را به ارمغان بیاورد. برای اطلاع از قیمت تورها و تخفیف‌هایی که در ایام عید و یا تعطیل سال بر روی آن‌ها اعمال می‌شود می‌توانید اپلیکیشن سفرمارکت را روی تلفن همراهتان نصب کنید. در ادامه قصد داریم که درباره صنایع‌دستی معروف و سوغاتی‌های ماندگار استان مازندران صحبت کنیم. البته پس از آن به معرفی خوراکی‌ها و غذاهای محلی این استان نیز می‌پردازیم تا در زمان سفر به شمال بدون فوت وقت فقط لذت ببرید.
سوغات مازندران

صنایع‌دستی و سوغات استان مازندران


به‌طورکلی در استان مازندران صنایع‌دستی معروف و قدیمی وجود دارد که قالی‌بافی، گلیم‌بافی، جاجیم‌چه بافی، بافت گلیچه، چوقا، شمد و ملحفه، سوزن‌دوزی، رنگرزی و چاپ سنتی سفالگری و سرامیک‌سازی، محصولاتی که با پوست و چرم ساخته شده، لوازم فلزی، محصولات و صنایع چوبی، حصیربافی، طراحی سنتی و نگارگری، صحافی و جلدسازی کتب، صنایع‌دستی دریایی عروسک‌سازی و دیگر صنایع جزئی از این چرخه بزرگ هستند. البته باید این موضوع را بدانید که قالی‌بافی و گلیم‌بافی صنایع‌دستی مختص مازندران نیست اما در این استان یافت می‌شود. در ادامه به بررسی برخی از صنایع‌دستی مازندران می‌پردازیم تا در سفر به این استان بتوانید از تمام جنبه‌های گردشگری این منطقه لذت ببرید.

حصیر بافی


شاید برایتان جالب باشد که بدانید حصیر و وسایل حصیری از اولین ساخته‌های انسان‌های اولیه بوده و طبق مستنداتی که وجود دارد اولین حصیرهای ساخته‌شده مربوط به مناطق بین‌النهرین و آفریقا است. در این مکان‌ها نی و گیاهانی که در باتلاق‌ها وجود داشتند مواد اولیه ساخت حصیر بودند که انسان‌های نخستین با بافتن آن‌ها برای خود و همراهانشان زیراندازها و سایبان‌های حصیری درست می‌کردند. در حال حاضر این صنعت ادامه‌دار شده و کشور ما هم در میان ۱۶ کشور از جمله کره، ژاپن و مکزیک تولیدکننده‌ حصیر مخصوصاً شاخه حصیربافی سنتی دستی بر آتش دارد. احتمالاً ظروف حصیری را در بازارهای استان مازندران به ‌وفور می‌بینید. خوب است بدانید در این استان حصیربافی به شکل سنتی با بهترین کیفیت ساخته می‌شود و با مرغوب‌ترین متریال به فروش می‌رسد.
سوغات مازندران

صنایع چوبی


با توجه به شرایط آب و هوایی و فضای موجود در استان‌های شمالی کشور محصولات چوبی متعددی توسط اهالی این استان‌ها ساخته شده که تا به امروز فروش ویژه‌ای داشته و مورد استقبال گردشگران نیز قرار گرفته است. به‌عنوان‌مثال بسیاری از جعبه جواهرات چوبی، صفحه و مهره‌های بازی شطرنج، حتی خود بازی تخته، قلیان‌های سنتی، پیمانه و ظرف شیر یا به اصطلاح همان پیاله، قاشق‌های شربت‌خوری، قندان، مجسمه‌های حیوانات و صندوقچه چوبی و سایر موارد دیگر که در بازارها و یا حتی بعضی خانه‌های اهالی این استان می‌بینید همگی از سوغات مازندران است و در سفر به این منطقه می‌توانید از تمامی آن‌ها بازدید کرده و در صورت نیاز برای خود و یا برای عزیزانتان به‌عنوان سوغاتی تهیه کنید. در ادامه به معرفی برخی از صنایع چوبی که دست‌ساز این استان است اشاره خواهیم کرد.
لاک یا خردخار (ظرف بزرگی که دور آن رو به داخل جمع شده و بیشتر برای غذا خوردن استفاده می‌شود)، قاشق، ملاقه و کفگیر (صنایعی که در زبان محلی با نا‌م‌های گچه، پل گیر و کترا شناخته می‌شده و از ساقه و شاخه درخت شمشاد درست شده است)، دانه پاش (یک نوع سینی که برای پاک کردن برنج و حبوبات استفاده می‌شود)، جوله (وسیله‌ای مثل پارچ آب که برای نگهداری محصولات لبنیاتی و دوشیدن شیر است و یکی از انواع آن جوله‌کون است که از ریشه درخت افرا درست می‌شود)، کلز (یک نوع ملاقه چوبی که برای هم زدن و سرد کردن شیر کاربرد دارد)، کیله لاک (پیمانه‌ای که برای حدود ۶ کیلوگرم گندم ظرفیت و کاربرد دارد)، عصا (همان عصای معروف است که در زبان محلی به آن ازدار هم می‌گویند)، قند چوله (یک وسیله‌ چوبی برای خرد کردن قند)، تنباکو چوله (ظرف تنباکو) و سیرکوب (در گذشته به‌ جای هاون برای کوبیدن و خرد کردن کاربرد داشته است).

سفالگری


قدمت این هنر نیز به چندین هزار سال پیش برمی‌گردد. این موضوع را از وجود اشیای سفالی در غارهای ایران با تخمین عمری بیش از ۷ هزار سال متوجه شده‌اند و این وسایل را سند این صحبت می‌دانند. در حال حاضر درست است که هنر سفالگری در هر جای ایران وجود داشته و کیفیت بالایی هم دارد، اما مردم خونگرم مازندران سال‌هاست که خانه‌های خود را با ظروف سفالی تزئین کرده‌اند و در حال حاضر آن را برای فروش به گردشگران و یا ساکنین این استان در مراکز خرید عرضه کرده‌اند. خوب است بدانید که وجود خاک رس در این منطقه از علل افزایش این صنعت در مازندران است. امروزه در این استان کارگاه‌های متعددی موجود است که علاقه‌مندان علاوه بر خرید صنایع سفالی می‌توانند سر میز سفالگری بنشینند و با کمک مربی‌ها یک کوزه زیبا و کوچک بسازند. البته باید بدانید که این هنر، حوصله و استعداد زیادی می‌خواهد و نتیجه نهایی وابسته به مهارت شماست. به‌طورکلی برای ساخت سفال با اشکال مختلف با ابزارهایی مانند چرخ، کاردک (برای فرم دادن)، غربال، سطل، تشت، کوره، ول کارد، نخ، قالب گل سروکار خواهید داشت. با تهیه بلیط هواپیما ساری می‌توانید به قائمشهر بروید و به بزرگ‌ترین مرکز ساخت سفال سر بزنید.
سوغات مازندران

نمد مالی


یکی از صنایع‌دستی دیرینه استان مازندران نمد مالی است که قدمت آن به حدود چندین هزار سال پیش می‌رسد. البته به طور دقیق تاریخ و مکان پیدایش آن در جایی ذکر نشده و فقط طبق اشیایی که از سال‌ها قبل به یادگار مانده‌، می‌شود متوجه شد که استان مازندران یکی از بهترین مناطق برای این صنعت بوده است. محصولاتی چون کلاه، کوله، کلمد، دوش‌ نمد و فرش‌های نمدی از زیر مجموعه تولیدات نمدی در مازندران هستند و در سفر به مازندران با خرید بلیط قطار تهران ساری می‌توانید چند نمونه از این صنایع‌دستی را به عنوان سوغات تهیه کنید. اگر به نام این صنعت دقت کرده باشید متوجه این موضوع خواهید شد که نمد را برای تولید فقط با فشار دست و ترکیب الیاف و آب درست می‌کنند و هیچ بافتنی در آن نیست. گفته می‌شود که رونق این صنعت بیشتر در مناطق مازندران دیده می‌شود، اما تعداد کثیر آن در منطقه کجور و روستاهای اطراف رامسر وجود دارد؛ پس با رزرو ارزان و سریع تور رامسر قطعاً از نمدهای موجود در مراکز خرید بازدید خواهید کرد. خالی از لطف نیست که بدانید پشم گوسفند در رنگ‌های طبیعی خودش که سفید و سیاه و قهوه‌ای است، ماده اصلی نمد را تشکیل می‌دهد و از پشم‌های رنگ شده شیمیایی تنها برای نقش‌ اندازی آن استفاده می‌کنند. به‌طورکلی پشم گوسفند دو خاصیت دارد که نمد هم بر پایه این ویژگی‌ها تولید شده است؛ خاصیت جعدیابی و خاصیت پوسته‌ای شدن از مواردی است که نمد را تولید می‌کند. ساخت یک قطعه نمد ساده حدوداً یک روز کامل طول می‌کشد و به‌طورمعمول یک نمد حاصل تلاش و دست چند نفر است که روی آن کار می‌کنند.

پارچه بافی


یکی از زیر مجموعه‌های صنعت نساجی پارچه‌بافی است که از هنرهای دستی قدیمی استان مازندران هم به شمار می‌رود. امروزه می‌توانید این صنایع را در نقاط مختلف این استان پیدا کنید. پارچه‌بافی هنری است که با روی کار آمدن دستگاه‌های صنعتی در میان مردم کمرنگ شد اما همچنان هنرمندان پارچه‌باف در مازندران این هنر را زنده نگه داشته‌اند و با ریسیدن نخ، دست به تولید پارچه‌های نخی، ابریشمی و پشمی زده‌اند. جالب است بدانید در گذشته نام هر یک از پارچه‌هایی که بافته می‌شد با دیگری متفاوت بود. به‌عنوان‌مثال پارچه‌های نخی، لطیف و خنکی که برای تابستان در نظر گرفته می‌شد شمد نام داشت. یا پارچه‌های ابریشمی که با نام الیجه و پارچه‌هایی از جنس پشم با نام چوغا و باشلق شناخته می‌شوند. به‌طورمعمول در مازندران برای دوخت کت زنانه از پارچه‌هایی با جنس ابریشم و برای دوخت پالتو از پارچه‌های پشمی استفاده می‌شود.
سوغات مازندران

موج بافی


در سفر به مازندران می‌توانید پتو، رخت خواب، کرسی، سجاده و پشتی‌هایی را ببینید که هنرمندان مازندرانی با استفاده از موج‌بافی آن‌ها را تولید کرده‌اند. اگر با تور گردشگری مازندران همراه شدید می‌توانید از این صنعت از نزدیک بازدید کنید و محصولاتی را ببینید که با پشم و دستگاه بافندگی تولید شده‌اند. اگر از دوستداران صنایع‌دستی باشید این صنعت می‌تواند برایتان بسیار جالب باشد. محصولاتی که با این دستگاه تولید شده‌اند می‌توانند سوغاتی خوبی برای افرادی باشند که منازلی سنتی دارند و یا برای قسمتی از خانه یا محل کارشان به دنبال دکور نوستالژیک و سنتی هستند.

سوغات خوراکی استان مازندران


آوازه خوش عطر و طعم غذاهای شمال را که قطعاً شنیده‌اید. هرکدام از آن‌ها هوش و هوس را از سر می‌پراند تا جایی که بیشتر غذاهای شمالی به اکثر مناطق ایران سرایت کرده و به عنوان وعده‌های اصلی طبخ و سرو می‌شود. حال تصور کنید که غذاهای خوشمزه مازندرانی را در جایی میل کنید که شناسنامه آن خوراکی متعلق به همان‌جا است و با استفاده از مواد غذایی که در همین استان کشت می‌شود درست شده‌اند. از قدیم‌الایام رسم بوده و شاید این‌طور جا افتاده که هر فردی که به استان‌های شمالی ایران می‌رفت در مسیر برگشت برای عزیزان خود کلوچه و کوکی‌هایی را به عنوان سوغات شمال می‌خرید اما امروزه صنعت سوغات خوراکی این کشور بیشتر شناخته شده و دست افراد برای خرید بازتر است. از انواع برنج و چای تا زیتون و ترشی‌جات خوشمزه این استان همگی برای خرید شما در مغازه‌های متعدد موجود است. در ادامه می‌خواهیم به سوغاتی‌هایی اشاره کنیم که به عنوان خوراکی‌های قدیمی و محلی این استان در دسترس گردشگران قرار گرفته است.
سوغات مازندران

سوهان کنجدی یا پشت زیک


در اولین معرفی از سوغات معروف مازندران به یکی از خوشمزه‌ترین و معروف‌ترین شیرینی‌ها می‌پردازیم که با نام پشت زیک یا سوهان کنجدی معروف است. احتمالاً این شیرینی دل‌چسب و دوست‌داشتنی را تابه‌حال امتحان کرده‌اید و طعم فراموش‌نشدنی و بافت جالب آن را چشیده‌اید. زیرا سوهان کنجدی در همه جای ایران موجود است اما بدیهی است که خوردن آن در مازندران لذت دیگری دارد. خوب است بدانید که برای تهیه این شیرینی از شکر، کنجد، عسل، گردو، کره، زعفران و هل استفاده می‌شود. این شیرینی در همه جای مازندران موجود است و زمانی که با اجاره ویلا و سوئیت در شمال به این منطقه رفتید می‌توانید از این سوغاتی لذت ببرید.

شیرینی آغوزنون


این شیرینی یک سوغات خوراکی خوشمزه و مقوی که با چشیدن آن مزه گردو و در بعضی‌اوقات کنجد را احساس خواهید کرد. ظاهر این شیرینی شبیه به نان‌های محلی است اما طعم و عطر متفاوتی با آن دارد. با توجه به محتویات شیرینی آغوزنون مواد مغذی زیادی مثل فسفر، کلسیم و آهن وارد بدن شده و برای کودکان نیز بسیار مفید است. خوب است بدانید که در استان مازندران برای پذیرایی در جشن‌های بومی و محلی از شیرینی آغوزنون استفاده می‌کنند چون همگی این شیرینی را بهترین شیرینی مازندرانی می‌دانند؛ آغوزنون مانند یک سنت در شب یلدا هم در سفره‌های خانه‌ها مشاهده می‌شود. اگر در تعطیلات به مازندران سفر کردید، خرید این شیرینی به عنوان سوغات را در برنامه کارتان قرار دهید.
سوغات مازندران

شیرینی رشته به رشته


یکی دیگر از معروف‌ترین سوغاتی‌های استان مازندران که قرار است از وجود آن مطلع شوید، یک نوع شیرینی است که ظاهری شبیه به پشمک دارد ولی از لحاظ ضخامت مقداری قطورتر است. شیرینی رشته به رشته بعد از شیرینی آغوزنون از محبوب‌ترین خوراکی‌ها میان مازندرانی‌ها است. اگر قصد درست کردن این شیرینی را در منزل دارید باید بگوییم که می‌توانید برای تهیه این شیرینی از گردو، آرد برنج، روغن، پودر قند و هل استفاده کنید. در سفر به شمال کشور به جز بازدید از مناطق گردشگری و چشیدن خوراکی‌های جذاب و خوشمزه، از مهم‌ترین مسائل پیدا کردن یک اقامتگاه مناسب است که می‌توانید با نصب اپلیکیشن سفرمارکت از بهترین ویلاها و خانه‌های موجود در این استان مطلع شوید و به همراه آن از تخفیفاتی که همواره در این اپ وجود دارد استفاده کنید.

شیرینی کماج


احتمالاً نام این یکی شیرینی بیشتر به گوشتان آشنا است. شیرینی کماج یکی دیگر از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین سوغاتی‌های خوراکی استان مازندران است که شبیه به یک کلوچه است، اما ظاهر و مزه‌ای متفاوت دارد. اگر دوست دارید از محتویات این شیرینی خوشمزه مطلع باشید باید بگوییم که کماج را از شکر، آرد برنج، زعفران، تخم‌مرغ، وانیل، زردچوبه، گلاب و شکر درست می‌کنند و در گوشه و کنار این استان به ‌راحتی پیدا می‌شود. اگر با تهیه بلیط قطار قرار است که به یکی از شهرهای مازندران سفر کنید یادتان نرود که این شیرینی خوشمزه را خریداری کنید و به عنوان سوغات برای عزیزان خود ببرید. البته این موضوع را در نظر داشته باشید که خرید کماج را به آخرین لحظات ماندنتان در سفر موکول کنید، زیرا ممکن است به علت ماهیت این شیرینی، مواد داخل آن مانده شود و خوشمزگی اولیه خود را نداشته باشد.
سوغات مازندران

نان ییلاقی یا نان کوهی


نان کوهی یا نان ییلاقی یکی دیگر از خوراکی‌های خوشمزه‌ای است که در سفر به مازندران می‌توانید به عنوان سوغات این استان خریداری کنید و از چشیدن این نان محلی لذت ببرید. با توجه به نام نان کوهی شاید فکر کنید که این نان مربوط به مناطق ییلاقی این استان است اما باید بدانید که نان کوهی جزو شیرینی‌های سنتی مازندران آن‌هم در شهر آمل است. اگر در نظر دارید که با تهیه بلیط لحظه آخری سفرمارکت به این شهر بروید، می‌توانید خرید این بلیط را به سفرمارکت بسپارید زیرا سفرمارکت با یک جستجوی ساده می‌تواند ده‌ها شرکت هواپیمایی را بر روی نمایشگر شما لیست کند و در این صورت است که می‌توانید بهترین بلیط را به مقصد آمل خریداری کنید. البته این مورد را در نظر داشته باشید که فاصله تهران تا آمل تنها ۳ ساعت است و اگر ساکن پایتخت هستید بهتر است برای رفتن به این شهر از تورهای مسافرتی آمل استفاده کنید. پس از رسیدن به آمل و بازدید از جاذبه‌های گردشگری آن یادتان نرود که این نان کوهی را تهیه کنید و مزه‌ لذیذش را که شبیه نان شیرمال است، بچشید. طبخ این شیرینی بیشتر در ماه رمضان رونق می‌گیرد، درست مثل زولبیا و بامیه که در همه فصول موجود است اما خوردن آن در ماه مبارک رمضان لطف دیگری دارد. این شیرینی اصیل و محلی مازندران از تخم‌مرغ، شیر، شکر، کره، آب و آرد درست می‌شود و داخل آن را از کنجد، گردو یا شکر یا زرده تخم‌مرغ پر می‌کنند. خوب است بدانید این شیرینی کوهی یکی از محبوب‌ترین خوراکی‌هایی است که میان مردمان مازندرانی به فروش می‌رسد.

شیرینی‌های کلوچه و کوکی


در لیست معرفی سوغاتی‌های خوراکی استان مازندران باید به شیرینی‌هایی اشاره کنیم که دیگر همه ایران از حضور آن آگاه هستند. کمتر کسی پیدا می‌شود که در سفر به استان‌های شمالی ایران از شیرینی‌های کوکی و یا کلوچه میل نکند و از آن برای عزیزان خود به عنوان سوغاتی نخرد. در گذشته این موضوع به‌قدری میان مردم جا افتاده بود که هرکسی کلوچه یا کوکی می‌دید می‌دانست این محصول از شمال کشور خریداری شده، اما امروز به لطف وجود کارخانه‌های متعدد دیگر در تمام نقاط ایران کلوچه یافت می‌شود؛ اما نباید از این حقیقت به‌سادگی گذشت که کلوچه‌های شمال طعم و عطر دیگری دارد. اگر قصد داشتید به طرف یکی از شهرهای ساحلی مازندران بروید و تعطیلاتتان را در سواحل دریای خزر بگذرانید، می‌توانید با جستجو و رزرو ویلا، سوئیت و اقامتگاه در سفرمارکت؛ به صدها خانه یا هتل دسترسی پیدا کرده و اقامتی بیادماندنی را در شمال کشور تجربه کنید. با این کار می‌توانید هم از میانگین هزینه‌ها باخبر باشید و هم می‌توانید مطابق با میل و سلیقه خود اقامتگاهتان را انتخاب کنید.

قماق مازندران


قماق یکی دیگر از شیرینی‌هایی است که در استان مازندران به عنوان یک سوغاتی جذاب و کم‌کالری شناخته شده است. اگر رژیم غذایی دارید یا می‌خواهید یک شیرینی کم‌کالری را تست کنید، قماق بهترین انتخاب است. این شیرینی در تمام نقاط مازندران به وفور یافت می‌شود و اگر برای گذراندن تعطیلات به این منطقه رفتید حتماً سعی کنید از فروشندگان محلی این شیرینی را برای صبحانه خریداری کنید و طعم بی‌نظیر آن را بچشید.
سوغات مازندران

عسل کوهی


یکی دیگر از انواع سوغات استان مازندران که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و خواهان زیادی دارد، عسل کوهی است. این عسل‌ها با توجه به ماهیت تهیه آن از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و خواص درمانی و کالری مفید زیادی را در خود گنجانده‌اند. اگر برای صبحانه به دنبال یک عسل متفاوت و مرغوب هستید، حتماً در سفر به مازندران از عسل کوهی این استان برای خود و به عنوان سوغاتی برای عزیزانتان تهیه کنید.

انواع شربت و مربا


علاوه بر شیرینی، انواع شربت و مربا نیز در استان مازندران با بهترین کیفیت یافت می‌شود. اگر به این استان سفر کرده باشید، در فروشگاه‌هایی که برای فروش سوغاتی‌های خوراکی تعبیه شده می‌توانید انواع شربت‌های طبیعی، عرقی‌جات متنوع و مرباهای میوه‌ای یا تهیه شده از شهد گل را پیدا کنید. به‌عنوان‌مثال از محبوب‌ترین مرباهای استان مازندران می‌توان به مربای بهار نارنج اشاره کرد.

انواع ترشی و لواشک


اگر به مقاله‌های درج شده در بلاگ سفرمارکت سر زده باشید، احتمالاً در مقاله سوغاتی‌های تهران به ترشی‌جات و لواشک برخورده‌اید. جالب است بگوییم که انواع لواشک از سوغاتی‌های مازندران نیز هست و در این استان به وفور یافت می‌شود؛ لواشک‌های بسیار خوشمزه‌ای که از میوه‌های طبیعی تهیه می‌شوند و دل هر فردی را به هوس می‌اندازد. در این استان علاوه بر لواشک‌ها، با حجم زیادی از ترشی‌های خانگی و صنعتی مواجه می‌شوید که رنگ و بوی آن‌ها هوش از سرتان می‌برد. در استان‌های شمالی ایران می‌توانید لواشک و ترشی‌های متنوع مانند ترشی بادمجان، ترشی سیر، ترشی لیته و ترشی مرکبات را خریداری کنید.
سوغات مازندران

ماهی و خاویار


همان‌طور که می‌دانید استان مازندران در ساحل دریای خزر واقع شده و اکثر شهرهای آن ورودی به دریا دارند، به همین علت ماهی و خاویار و یا هر غذای دریایی دیگری در این استان به تازه‌ترین شکل خود پیدا می‌شود. اگر به غذاهای دریایی علاقه دارید و یا از طرفداران غذاهای شمالی هستید باید بگوییم که به مکانی عالی قدم می‌گذارید زیرا انواع ماهی سفید، اردک ماهی، ماهی سالمون و کیلکا از بهترین ماهی‌هایی هستند که در شمال ایران می‌توانید پیدا کنید.

زیتون، چای و برنج


به عنوان آخرین بخش از معرفی سوغاتی‌های خوراکی شمالی باید مواردی را ذکر کنیم که دیگر تقریباً همه افراد از وجود آن باخبرند و روی کیفیت و مرغوبیت آن سال‌هاست که حساب باز کرده‌اند. اصلاً وقتی نام برنج و چای شمال را می‌شنویم و یا بوی آن‌ها به مشاممان می‌خورد خود به خود متوجه جنس اعلا و درجه‌یک آن می‌شویم. معمولاً افراد در سفر به مازندران چند کیلو چای و برنج را تهیه می‌کنند و به منزل خود می‌برند، زیرا بر این باورند که بهترین محصولات متعلق به شمال ایران است. در این مناطق آب و هوا شرجی بوده و به علت رطوبت خاک تمامی محصولات کشت‌شده کیفیت بسیار خوبی دارند. از دیگر سوغاتی‌های مازندران زیتون‌پرورده است که طعم‌های متفاوت و بی‌نظیری دارند. در اغلب موارد می‌توانید به هنگام خرید چند نمونه از زیتون‌ها را تست کنید و اگر از طعم آن راضی بودید و باب سلیقه‌تان بود خریداری کنید. درباره مسائل بهداشتی هم خیالتان راحت باشد زیرا تمام این باکس‌های زیتون پوشیده شده‌اند و تنها باید با قاشق یک‌بارمصرف آن‌ها را تست کنید.

از کدام بازارها و مراکز خرید سوغات استان مازندران را بخریم؟


در استان مازندران به علت رفت و آمد زیاد گردشگر و مسافر از تمام شهرهای اطراف و البته وجود توریست‌های خارجی در تمام مناطق؛ فروشگاه‌ها، بازارهای سنتی، دست‌فروش‌های متعدد، مراکز خرید طبقاتی، مجتمع‌های تفریحی و جمعه بازارهایی وجود دارد که کاملاً از پس نیاز هر فرد برآمده و به عنوان یک مرکز برای خرید سوغاتی و یا نیازهای روزمره کاربرد دارند. در ادامه برخی از بازارهای مهم و معروف مازندران را که جایگاه خوبی برای خرید سوغاتی است، به شما معرفی خواهیم کرد تا در سفر به مازندران بهتر بتوانید گشت بزنید و تفریح کنید. لازم به ذکر است که با خرید تور شمال می‌توانید با توجه به شهر مقصدتان از این مراکز خرید بازدید کنید و لیدرهای هر تور این وظیفه را دارند که برای آشنایی بیشتر شما با مکان‌های توریستی و جاهای دیدنی مازندران، شما را به این مناطق مشایعت کنند.
سوغات مازندران

بازار ترکمن‌ها در شهر ساری: از بهترین بازارها برای خرید در مازندران آن‌هم در شهر ساری بازار ترکمن‌ها است. بازار ترکمن‌ها یک بازار معروف و البته محبوب است که به برای خرید انواع لباس زنانه، مردانه، کیف و کفش، محصولات پوشیدنی، اکسسوری و زیورآلات و همچنین سوغاتی‌های ماندگار و صنایع‌دستی مناسب اختصاص یافته است. به عبارتی اگر برای گشت و گذار و خرید سوغاتی برای عزیزانتان به دنبال یک مرکز خرید خوب می‌گردید، بازار ترکمن‌ها بهترین گزینه برای شما است. در این بازار علاوه بر مواردی که ذکر شد، وسایل تزئینی خانه (دکوری‌جات)، پوشاک بچگانه، لوازم خانه و آشپزخانه، بدلیجات متنوع و سایر موارد در ویترین چیده شده‌اند و منتظر ورود شما به بازار ترکمن‌ها هستند. بازار بزرگ ماهی‌فروشان ساری از دیگر مناطق توریستی و خرید سوغات خوراکی است که آن‌هم در شهر ساری قرار گرفته و می‌توانید در سفر به ساری از این بازار نیز دیدن کرده و در صورت نیاز مواد غذایی دریایی تازه را از آن تهیه کنید.
همچنین اگر سری به شهر ساری زدید، می‌توانید در مجله گردشگری سفرمارکت، با بهترین رستوران های ساری و محبوب‌ترین کافه های ساری هم آشنا شوید.

بازارهای محلی و هفتگی در شهر رامسر: رامسر یکی دیگر از شهرهای پر رفت و آمد در استان مازندران از نظر گردشگر و مسافر است. به همین دلیل هم یکی از بهترین مراکز خرید مازندران بازارهای محلی است که در این شهر وجود دارند و آن‌قدر از لحاظ تنوع و کیفیت بالا هستند که هرکسی را مجاب به خرید می‌کنند. به عبارتی در این بازارهای محلی از خوراکی‌های خوشمزه و بومی بگیرید تا سوغاتی‌های محلی و صنایع‌دستی، همه چیز یافت می‌شود. البته در این بازارها میوه‌ها، سبزیجات و ده‌ها بوی خوشمزه و عطر محصولات تازه نیز مشامتان را پر خواهد کرد. مخصوصاً بوی سیر تازه که اصلی‌ترین ماده پخت غذا در شمال است. در این بازار به راحتی می‌توانید انواع مواد غذایی خوش عطر و کاربردی مانند رب انار، انواع ترشی‌های دست‌ساز و یا شرکتی، زیتون‌پرورده، ماهی و میگو تازه و صدها مورد دیگر که از سوغات شمال است را پیدا کنید و پس از گشت‌وگذاری لذت‌بخش با کوهی از خرید راهی اقامتگاهتان شوید. اگر اقامتگاهتان را از طریق سایت سفرمارکت و از صفحه رزرو هتل رامسر انتخاب کرده باشید، در این صورت فاصله کمی با جاذبه‌های گردشگری این شهر دارید؛ پس می‌توانید ادامه روز را به دیدن جاهای دیدنی این استان مشغول شوید.

بازار روز شهر نوشهر: اگر به سمت شمال کشور رفتید می‌توانید برای خرید سوغاتی‌های متنوع شمالی از معروف‌ترین و بهترین مراکز خرید مازندران، یعنی بازار روز نوشهر دیدن کنید. بازار روز نوشهر یک بازار محلی و سنتی است که در هر ساعتی شلوغ است، اما همین شلوغی هم در این بازار لطف دیگری دارد. در این مکان می‌توانید انواع صنایع‌دستی، خوراکی‌های محلی، انواع ترشی جات، سبزی‌جات تازه، مواد غذایی دریایی و سایر موارد را تهیه کنید.
سوغات مازندران

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است