search
menu

رودخانه و چشمه آبگرم بلیران آمل

[ پنهان کردن ]
رودخانه و چشمه آب گرم بلیران آمل
درباره چشمه آب گرم بلیران آمل
چرا بازدید از چشمه آب گرم بلیران آمل را پیشنهاد می‌کنیم؟
ویژگی های طبیعی و گردشگری
چه زمانی برای سفر به رودخانه و چشمه آب گرم بلیران آمل مناسب تر است؟
چطور به چشمه آب گرم بلیران برویم؟
جاهای دیدنی نزدیک به چشمه آب گرم بلیران آمل

رودخانه و چشمه آب گرم بلیران آمل


وقتی صحبت از طبیعت‌گردی به میان می‌آید خطه شمال با مراتع سرسبز جنگلی و رودهای پر آب آن به ذهن خطور می‌کند. اغلب استان‌هایی که در بخش شمالی ایران قرار گرفته‌اند از محبوب‌ترین مقاصد طبیعت‌گردی برای گردشگران بشمار می‌روند. بی‌تردید از میان شهرهای شمالی ایران، مازندران دارای سرمایه‌های طبیعی و تاریخی کم‌نظیری است و ظرفیت‌های فراوان گردشگری آن منجر به جذب تعداد زیادی از گردشگران شده‌است. جای جای مازندران پر است از جاذبه‌های طبیعی ناب که هر کدامشان دیدنی‌تر از آن یکی است. در این بین همواره از شهر آمل مرکز استان مازندران به عنوان یکی از دلچسب‌ترین مقاصد طبیعت‌گردی نام برده‌ می‌شود.
رودخانه و چشمه آبگرم بلیران آمل
آمل جزو معدود شهرهایی است که در آن به فاصله زمانی یک ربع می‌توان همزمان از مناظر ساحلی دریا، نمای کوهستان و همچنین جنگل‌های انبوه دیدن کرد. هر چند زیبایی‌های بی حد و اندازه طبیعت شهرهای مختلف آمل برای اغلب گردشگران مازندران شناخته شده است؛ اما باید گفت که گردشگران کمی هستند که با جاذبه‌های گردشگری در روستاهای ییلاقی شگفت‌انگیز آمل آشنا باشند. از این رو در این اینجا قصد داریم به سراغ یکی از این روستاهای بکر در آمل برویم و بخشی از جذابیت‌های طبیعی آن را به تصویر بکشیم. در نهایت آنچه در این مطلب برای شما تهیه کرده‌ایم رودخانه و چشمه آب گرم بلیران آمل است که بی‌شک رفتن به آن یکی از به ‌یادماندنی‌ترین تجربیات در سفرهای ایرانگردی شما خواهد بود.

درباره چشمه آب گرم بلیران آمل


چشمه آب گرم بلیران در روستایی با همین نام و در بخش دشت سر در آمل قرار گرفته است. این روستای کم‌جمعیت دارای قدمت تاریخی بسیاری است و گفته می‌شود که پیشینه سکونت انسان در این منطقه به بیش از ۳۰ هزار سال قبل برمی‌گردد. گذشته از اهمیت تاریخی روستای بلیران، این روستا با دارا بودن قابلیت‌های فراوان گردشگری در دهه ۱۳۸۰ به عنوان دومین منطقه گردشگری برتر شناخته شد. فضای سنتی زیبای آن برای علاقمندان به گردشگری در روستاها جذابیت خاصی دارد و دارای جنگل‌های خیره‌کننده بسیاری است که از غنی‌ترین پوشش گیاهی برخوردارند. در واقع جنگل‌های این روستا از برجسته‌ترین جاذبه‌های توریسی آن بشمار می‌روند. اما آنچه که این جنگل‌ها را از دیگر جنگل های روستاهای دیگر آمل در حوالی خود متمایز کرده‌است وجود چشمه‌های آب گرم بلیران است که در دل این جنگل‌ها جای گرفته است. این چشمه‌ها به سبب بارش‌های سالانه همیشه پر آب هستند و از آنجا که مشرف به دامنه‌های کوهستانی پر درخت هستند، از زیبایی چشم‌گیری برخوردارند.

چرا بازدید از چشمه آب گرم بلیران آمل را پیشنهاد می‌کنیم؟


• چشمه‌های زیبای آب گرم آن را در کمتر جایی می‌توان پیدا کرد
• این چشمه‌های آب گرم از خواص درمانی بیشماری برخوردارند
• مراتع سرسبز حوالی آن مکان مناسبی برای طبیعت‌گردی است

ویژگی های طبیعی و گردشگری


رودخانه گرمارود که به آن گرمرو نیز گفته می‌شود از آب‌های جاری در رشته‌کوه البرز تشکیل شده است. طول این رودخانه از نقطه شروع به بیش از ۵۰ کیلومتر می‌رسد و در مسیر عبور خود حوضچه‌های مختلفی را پدید آورده است که مکان مناسبی برای آب‌تنی و شنای گردشگران آمل فراهم کرده‌است. چشمه‌های آب گرم بسیاری در حاشیه رود شکل گرفته‌اند از میان آنها می‌توان دو چشمه اصلی گرو و لاله‌زار را نام برد. این چشمه‌های آب معدنی در دو سوی رودخانه و درست رو به روی یکدیگر قرار گرفته‌اند و در حالی که دمای یکی از آنها سردتر از چشمه دیگر است هر دو همزمان به رودخانه سرازیر می‌شوند، بنابراین می‌توان گفت دمای آب ترکیب شده آنها در بستر اصلی رودخانه از گرمای مطبوعی برخوردار است که برای شنا مناسب است.
لازم است یادآوری شود که اگر قصد آب تنی دارید از قبل تمامی تجهیزات لازم برای این کار را به همراه بیاورید. جالب است بدانید که رنگ چشمه گمرو متمایل به سفید است در حالی که رنگ چشمه لاله‌زار به واسطه گذر از مراتع جنگلی بیشتر به رنگ فیروزه‌ای است. گفتنی است چشمه‌های آب گرم بلیران گذشته از جنبه‌های زیبایی شناختی، دارای جنبه‌های درمانی بسیاری هستند. در حقیقت املاح معدنی موجود در آب این چشمه‌ها نظیر گوگرد برای درمان برخی بیماری‌های پوستی و همچنین تسکین دردهای مفصلی بسیار کاربردی است. اگر قصد دارید پس از شنا در رودخانه و دیدن زیبایی‌های محسورکننده آن شب را در این منطقه جنگلی بگذرانید می‌توانید تجهیزات کمپینگ به همراه خود داشته باشید و چادر مسافرتی خود را در فضای محسور کننده جنگلی آن بنا کنید و یا در خانه‌های روستایی اقامت کنید.
رودخانه و چشمه آبگرم بلیران آمل

چه زمانی برای سفر به رودخانه و چشمه آب گرم بلیران آمل مناسب تر است؟


از آنجا که طبیعت‌گردی در فضاهای باز طبیعی انجام می‌شود همیشه در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی آن منطقه خاص حائز اهمیت است. با در نظر گرفتن این موضوع، اگر قصد دارید به رودخانه بلیران بروید توصیه می‌کنیم در فصل بهار و یا تابستان آنجا بروید. زیرا در این زمان‌ها از یک طرف بطور کلی شدت بارندگی‌ها کمتر است و از طرف دیگر به لحاظ سردی هوا نیز شرایط آب و هوایی بهتری در منطقه حاکم است. گفتنی است در اوایل ماه پاییز نیز هوای این منطقه برای گردشگری نسبتا مساعد است از این رو تا قبل از شروع فصل سرد زمستان فرصت مناسبی برای دیدن این رودخانه تماشایی است.

چطور به چشمه آب گرم بلیران برویم؟


برای رفتن به چشمه اب گرم بلیران ابتدا لازم است به روستای بلیران در آمل بروید. بنابراین می توانید سفر خود را با خرید بلیط هواپیما ساری آغاز کنید و با از آنجا با طی مسافتی حدود یک ساعت و پانزده دقیقه به شهر آمل بروید. بعد از ورود به شهر آمل نیاز دارید تا فاصله ۱۵ کیلومتری تا روستای بلیران را با ماشین طی کنید. بعد از رسیدن به روستا از جنگل بلیران نیز گذر کنید در انتهای جنگل نیاز است در مسیر خلاف جریان آب رودخانه بصورت پیاده حرکت کنید. بدین طریق در طول مسیر نیز به گشت و گذار در جنگل‌های شگفت‌انگیز روستا مشغول می‌شوید. در نهایت پس از طی مسافتی نزدیک به ۸ کیلومتر می‌توانید با استشمام بوی گوگرد به چشمه‌های آب گرم بلیران برسید.

جاهای دیدنی نزدیک به چشمه آب گرم بلیران آمل


فاصله تا روستای ولیک سی: ۵.۵ کیلومتر
فاصله تا روستای عالی کلا: ۱۱کیلومتر
فاصله تا پارک جنگلی میرزا کوچک خان: ۳۹.۱ کیلومتر
فاصله تا رستوران چهارفصل شاندیز: ۴۵.۶ کیلومتر
فاصله تا آبشار ماهان: ۵۳.۴ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است