search
menu

جنگل عباس آباد بهشهر

[ پنهان کردن ]
دیدنی‌های جنگل عباس آباد بهشهر
چه زمانی به جنگل عباس آباد بهشهر سفر کنیم؟
چگونه خود را به جنگل عباس آباد بهشهر برسانیم؟
برای ساکنان مناطق کویری و خشک کشور، هیچ تفریحی لذت‌بخش‌تر از طبیعت‌گردی به ویژه در جنگل‌های خنک و مرطوب شمال نیست. فکرش را بکنید که از گرما، ترافیک و آلودگی تهران به یک چشم‌انداز طبیعی، فرهنگی و تاریخی در جنگل عباس آباد بهشهر برسید. جایی که می‌شود از یک روز تا یک هفته در آن تفریح کرد و خسته نشد.
این جنگل در جنوب شرقی بهشهر واقع شده است و حدود ۹ کیلومتر با آن فاصله دارد. این مکان تفریحی استان مازندران علاوه بر اینکه در فهرست منابع ملی طبیعی به ثبت رسیده است از میراث جهانی یونسکو نیز به‌شمار می‌رود.


دیدنی‌های جنگل عباس آباد بهشهر


مجموعه تاریخی، فرهنگی، تفریحی و طبیعی عباس آباد را باید بزرگ‌ترین باغ دوران صفوی در ایران قلمداد کرد. مجموعه تاریخی جنگل عباس آباد بهشهر مربوط به دوران شاه عباس اول در سال ۱۰۲۰ است.
همین قدمت ۴۰۰ ساله سبب شده است که سالانه گردشگران زیادی از اقصی نقاط جهان به این منطقه بیایند و میراث تاریخی کشورمان را از نزدیک، تماشا کنند.
این باغ با ۵۰۰ هکتار مساحت دارای دریاچه، حمام، عمارت و برج نگهبانی است. یکی از شاهکارهای معماری عصر صفوی همین عمارت است که از سنگ و آجر بنا شده و در هنگام آبگیری دریاچه، بنا در آن غرق می‌شود و سپس اندک اندک با کم شدن سطح آب، سقف آن مانند جزیره‌ای نمایان می‌شود. این سبک از معماری یادآور جزر و مدهای طبیعی است که در جنگل‌های حرا در جنوب رخ می‌دهد و نمونه دست‌ساز آن را می‌توانید در بنای تاریخی جنگل عباس آباد بهشهر ببینید.
دریاچه عباس آباد هنگامی که پر از آب باشد، عمقی ۱۸ متری دارد. این دریاچه طبیعی است و با وسعت ۱۰ هکتاری‌اش یک منبع مناسب برای شالیزارهای اطراف است. هم‌جواری این دریاچه با جنگل، کوه و آثار باستانی آن را به یکی از مقاصد مهم گردشگری تبدیل کرده است.
ضمنا این امکان وجود دارد که با یک قایق پدالی در فضای دریاچه گردش کنید و زیبایی‌های اطراف را از روی سطح دریاچه ببینید.
کمی آن‌طرف‌تر، سد عباس آباد با گنجایش ۶۰۰ هزار متر مکعب آب در دره‌ای عمیق ساخته شده است که قدمت آن نیز به دوران صفویه باز می‌گردد. جنس این سد از سنگ، آجر و ساروج است و از چشمه‌های اطراف، لبریز می‌گردد.
مهندسان صفوی با طراحی یک تونل زیرزمینی در هنگام پر شدن سد آب، آن را به سمت آبگیر هدایت می‌کردند و به این شکل از تخریب و آسیب دیدن سد جلوگیری کرده‌اند. باغ جنگل عباس آباد بهشهر که پیشتر بیان کردیم که بزرگ‌ترین باغ غیرکویری ایران است، به سبب تغییر شکل ایجاد شده روی تپه توسط مهندسان دوران صفوی، از نظر معماری بسیار حائز اهمیت است.
نحوه ایجاد پلکان و ساخت عمارت بر فراز تپه به این شکل بوده است که تپه به شکل مطبق و البته با نقشه قرینه، برش خورده است و موسیقی آب در سراسر عمارت و باغ به گوش می‌رسد.
سطوح شیب‌دار و لوله‌های سفالی، همان‌طور که در باغ‌های کویری، طنینی روح‌انگیز از جریان آب ایجاد می کردند در معماری این باغ نیز به کار برده شده‌اند.
در فضای تاریخی جنگل عباس آباد بهشهر، حمام، گرمخانه، گلباغ، برج آجری نگهبانی و آسیاب آبی به چشم می‌خورد که برای گردشگرانی که به بناهای باستانی علاقمند هستند، یک تفریح مفرح را رقم خواهد زد. در اطراف محوطه باستانی چشمه‌ها، آبشارهای طبیعی و پوشش گیاهی متراکم جنگلی دیده می‌شود که برای طبیعت‌گردان از جذابیت ویژه‌ای برخوردار است.

چه زمانی به جنگل عباس آباد بهشهر سفر کنیم؟


گردشگران ممکن است از محوطه فرهنگی، تاریخی، طبیعی عباس آباد در تابستان به علت شرجی زیاد و در زمستان به علت برودت جوی نتوانند نهایت استفاده را ببرند، بنابراین بهترین فصل برای بازدید از این جذابیت‌های بصری و باستانی، فصل بهار است.
البته تماشای برگ‌ریزان جنگل عباس آباد بهشهر در فصل پاییز لطفی مضاعف دارد، اما اگر در این فصل به مازندران سفر می‌کنید حتما لباس گرم به همراه داشته باشید.
این محوطه تفریحی دارای سرویس بهداشتی، کافه، رستوران، فروشگاه و نمازخانه است و از این بابت دغدغه‌ای نداشته باشید.
بازدید از محوطه باستانی از ساعت ۸ صبح تا ۱۸ عصر امکان‌پذیر است و برای ورود باید بلیط تهیه نمایید که البته با توجه به امکانات این محوطه و جلوه‌های بی‌نظیری که از معماری و آرامش مواجه خواهید بود، رقم بسیار ناچیزی به نظر می‌رسد.
اگر سفر چند روزه‌ای را تدارک دیده‌اید، راه‌های متفاوتی پیش روی شما قرار دارد. هم امکان برپایی کمپ وجود دارد، هم می‌توانید در اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی استراحت کنید و هم با مسافرخانه‌ها و هتل‌های اطراف فاصله چندانی ندارید.
فقط حتما این مساله را در نظر داشته باشید که محوطه تاریخی و طبیعی جنگل عباس آباد بهشهر هم در منابع ملی و هم منابع جهانی به ثبت رسیده است. بنابراین مراقب زیستگاه گیاهی و جانوری این منطقه باشید.

چگونه خود را به جنگل عباس آباد بهشهر برسانیم؟


اگر ساکن پایتخت هستید و قصد دارید یک آخر هفته آرامش‌بخش را بگذرانید، از جاده هراز به سمت آمل حرکت کنید. در جاده کمربندی، از خروجی بابل، ساری خارج شوید و بعد از پشت سر گذاشتن مرکز استان مازندران به بهشهر بروید.
اگر در ترافیک معمول این مسیر گرفتار نشوید، بین ۴ تا ۵ ساعت سفر شما برای رسیدن به جنگل عباس آباد بهشهر به طول خواهد انجامید. اما اگر حوصله رانندگی ندارید و در دیگر استان‌های کشورمان سکونت دارید، خرید بلیط ارزان هواپیما می‌تواند در سریع‌ترین زمان ممکن شما را به مقصد برساند و در وقت و انرژی شما هم صرفه‌جویی کند.
جنگل عباس آباد بهشهر

برای خرید بلیط ارزان هواپیما می‌توانید از طریق سفرمارکت اقدام کنید. در هر کدام از سه شهر مازندران که پروازتان بر زمین نشست، خودتان را به بهشهر برسانید.
شما می‌توانید از طریق سفرمارکت برای خرید بلیط ارزان هواپیما به مقصد رامسر، ساری یا نوشهر اقدام کنید.
از فرودگاه ساری تا بهشهر ۴۰ دقیقه، از فرودگاه رامسر تا بهشهر ۴ ساعت و نیم و از فرودگاه نوشهر تا جنگل عباس آباد بهشهر، ۳ ساعت و نیم فاصله ماشینی وجود دارد. طبیعی است که با خرید بلیط ارزان هواپیما به مقصد ساری، مسیر دسترسی به محوطه تاریخی و تفریحی عباس‌آباد راحت‌تر می‌شود.
در بدو ورود به بهشهر به بلوار شهید هاشمی‌نژاد خواهید رسید. در این بلوار به دنبال بلوار امام رضا بگردید. پس از رسیدن به بلوار امام رضا به سمت هتل عباس‌پور حرکت کنید، در مسیر و نرسیده به هتل در سمت راست، جاده عباس آباد را خواهید دید. برای تماشای محوطه تاریخی، فرهنگی، طبیعی، دریاچه و جنگل عباس آباد بهشهر باید همین مسیر را بپیمایید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است