search
menu

آبشار آهکی (اسکلیم) سوادکوه | جاذبه‌ای که از دور باید تماشایش کرد

[ پنهان کردن ]
چرا نباید وارد حوضچه‌های آبشار اسکلیم شد؟
چرا بازدید از آبشار آهکی سوادکوه را پیشنهاد می‌کنیم؟
ویژگی‌های طبیعی و گردشگری برجسته
چگونه به آبشار آهکی سوادکوه برویم؟
جاهای دیدنی نزدیک به آبشار آهکی سوادکوه
هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به آبشار آهکی سوادکوه
بعضی از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی هستند که نباید لمسشان کرد، با آن‌ها تماس از نزدیک داشت و در آن‌ها تغییری ایجاد کرد. زیرا آن‌ها محصول هزاران سال کار طبیعت یا انسان‌ها هستند. به همین دلیل است که نباید نگاره‌های تخت جمشید را لمس کرد، به آویزهای رسوبی غار علیصدر دست زد، کریستال‌های غار نمکی قشم را جدا کرد، روی کلوت‌های شهداد آفرودسواری کرد و یا وارد آبشار آهکی اسکلیم سوادکوه شد. امروز قصد داریم درباره آبشار آهکی اسکلیم صحبت کنیم. جایی که باید آن را از دور تماشا کرد و از وارد شدن به آن خودداری کرد.
سوادکوه یکی از شهرستان‌های استان مازندران است که به داشتن آبشارهای فراوان معروف است. اما آنچه که شما در آبشار آهکی سوادکوه می‌بینید، ممکن است در هیچ کجا این زیبایی و طراوت را تجربه نکنید. آبشار آهکی سوادکوه نام‌های دیگری هم دارد. ممکن است آن را به نام آبشار اسکلیم یا به زبان محلی گالش کلا هم بشناسید. در هر صورت در میان جنگل‌های سر به فلک کشیده سوادکوه این طبیعت شگفت‌انگیز شما را به بهشتی روی زمین می‌برد. کوه‌های هیرکان میزبان آب‌هایی است که از این آبشار به پایین می‌ریزند. آنچه این آبشار را جذاب کرده است، زیبایی چشم‌نواز آن است. شاید گذاشتن نام عروس آبشارهای سوادکوه بر روی آن چندان هم مبالغه نباشد. آبشار آهکی از آبشارهای منطقه لفور است و در مسیر رسیدن به آن، طبیعت زیبا، حوضچه‌های کوچک و آبشارهای متعددی را می‌بینید.
هنگامی که خود را در یک روز تعطیل به این منطقه می‌رسانید پس از سفر متوجه می‌شوید که به خستگی‌اش می‌ارزید که یک روز خود را برای دیدن این آبشار پرهیجان بگذارید. البته فقط دیدن آبشار نیست. شما می‌توانید جنگل نوردی کنید و ساعاتی را در کنار این طبیعت بکر به خوشی بگذرانید.
آبشار آهکی (اسکلیم) سوادکوه | جاذبه‌ای که از دور باید تماشایش کرد
طبیعت اطراف آبشار نیز بر خاص بودن این منطقه افزوده است. افراد زیادی در فصل تابستان و بهار این مقصد جذاب را برای گردشگری خود انتخاب می‌کنند. جالب است بدانید که قدمت این جنگل به دوران ژوراسیک می‌رسد و همین عامل هم سبب شده تا گردشگران از سراسر دنیا برای دیدن آن رنج سفر را بر خود هموار کنند. پس شما هم در یک روز تعطیل بلیط هواپیما بگیرید و خود را برای دیدن این طبیعت زیبا و بی‌نظیر آماده کنید. بدون شک گردشی شگفت‌انگیز را خواهید داشت و این مقصد را برای اوقات فراغت‌های متعدد دیگری نیز در برنامه خود قرار می‌دهید.

چرا نباید وارد حوضچه‌های آبشار اسکلیم شد؟


همان‌گونه که پیشتر گفتیم، حوضچه‌های آبشار کلیم، محصول میلیون‌ها سال، رسوب‌گذاری آهکی است که از دوران ژوراسیک تا امروز ادامه داشته است. از همین رو، هر میلی‌متر از دیواره این حوضچه‌ها، یادگاری باستانی از عمر طولانی کره زمین است. از همین رو وارد آبشار اسکلیم شدن، از نظر اخلاقی کار درستی نیست. برخی تصورات درباره تاثیر درمانی مواد معدنی در آب این آبشار هم از دید علمی چندان معتبر نیست و هیچ منبع موثق دانشگاهی تایید نکرده است که بیماری‌های اسکلتی با بودن در آب دارای مواد معدنی بهبود می‌یابد! حتی اگر چنین چیزی درست هم باشد، چشمه‌های آب گرم سرعین، برای این منظور مناسب‌سازی شده است و بهتر است به این آبشار تاریخی آسیب نزنیم.

چرا بازدید از آبشار آهکی سوادکوه را پیشنهاد می‌کنیم؟


ممکن است از خودتان بپرسید چرا بین این همه آبشار، آبشار آهکی سوادکوه این همه مشهور است؟ آبشارهای متعددی ممکن است حتی در نزدیکی محل زندگی‌تان هم باشد؛ اما آبشار سوادکوه چیز دیگری است. دلایلی که این مکان را منحصربه‌فرد کرده است، متعدد هستند که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.
• طبیعت بکر و جنگل‌های سر به فلک کشیده اطراف آبشار
• صخره‌های آهکی آبشار که زیبایی آن را چند برابر کرده است
• امکان تماشای آبشارها و حوضچه‌های متعدد در مسیر رسیدن به آبشار

ویژگی‌های طبیعی و گردشگری برجسته


اگر یک بار آبشار آهکی سوادکوه را ببینید، خاطره‌ای از زیبایی‌های بکر این طبیعت در ذهنتان نقش می‌بندد که هرگز آن را فراموش نمی‌کنید. برای رسیدن به این آبشار باید از جنگل‌های سرسبز و دیدنی عبور کنید. آبشار اسکلیم یک آبشار معمولی نیست. صخره‌های آهکی آن مربوط به دوران ژوراسیک است؛ دورانی که هنوز بشر پای روی این کره خاکی نگذاشته بود و حتی میلیون‌ها سال پس از آن نیز اثری از اجداد ما روی زمین نبود. شاید همین صخره‌های قدیمی است که بر زیبایی آبشار افزوده است.
آب از دل کوه‌های آهکی قدیمی می‌گذرد و سرازیر می‌شود.
البته گونه‌های گیاهی متعددی مانند ازگیل، راش، لیلکی و ... نیز در این منطقه به‌وفور دیده می‌شوند. هنگامی که به این آبشار می‌رسید و ساعتی را در کنار آن وقت گذراندید، می‌توانید امتداد مسیر رودخانه را طی کرده و یک مکان مناسب و هموار را برای کمپ زدن پیدا کنید و روز خود را در کنار صدای آرامش‌بخش آب و آواز پرندگان جنگلی بگذرانید.
آبشار آهکی (اسکلیم) سوادکوه | جاذبه‌ای که از دور باید تماشایش کرد

چگونه به آبشار آهکی سوادکوه برویم؟


اما چگونه به آبشار آهکی سوادکوه برسیم و چه مسیری را باید برای رسیدن به آن باید طی کرد؟ اگر در شهرها و استان‌های دیگر اقامت دارید و احساس می‌کنید ممکن است وقت نداشته باشید تا از دیدن این آبشار لذت ببرید، یک بلیط هواپیما چارتر به دادتان می‌رسد تا سریع خودتان را به شهرهای نزدیک آبشار مانند تهران، مازندران و… برسانید.
برای رسیدن به این آبشار از تهران، در یک صبح دل‌انگیز جاده تهران فیروزکوه را به سمت سوادکوه و شیرگاه پیش بگیرید. پس از اینکه شیرگاه را پشت سر گذاشتید، حدود سه ساعت طول می‌کشد تا به منطقه سوادکوه برسید. البته حدود یک کیلومتر باید در داخل جنگل طی کنید تا به این رودخانه پر آب برسید. اصلاً نگران طی کردن این مسیر نباشید؛ زیرا حوضچه‌های آهکی زیبا، آبشارهای متعدد و طبیعت بکر منطقه آن قدر شما را محو تماشای خود می‌کند که اصلاً متوجه نمی‌شوید چه قدر طول کشیده است تا این مسیر را طی کرده‌اید.
آبشار آهکی (اسکلیم) سوادکوه | جاذبه‌ای که از دور باید تماشایش کرد

جاهای دیدنی نزدیک به آبشار آهکی سوادکوه


اگر سری به آبشار آهکی سوادکوه زدید و یا با قول محلی‌ها آبشار گالش کلا را دیدید، بهتر است کمی هم جاذبه‌های گردشگری اطراف آن را ببینید و گردش خود را کامل کنید.
جنگل لفور
این جنگل زیبا خود مقصد گردشگران زیادی از سراسر ایران و کشورهای دیگر است که جویبارها، رودها، طبیعت و مناظر بی‌نظیر این جنگل هم می‌تواند ساعت‌ها شما را به خود مشغول کند. گشت و گذار در این جنگل یکی از جاذبه‌های گردشگری است که می‌توانید در این سفر از آن لذت ببرید.
سد خاکی لفور یا البرز
سد خاکی لفور که ابتدا سد پاشاکلا نام داشت ارتفاعی ۷۲ متری دارد. این سد در محل تلاقی رودخانه‌های آذررود، اسکلیم رود و کار سنگ رود احداث شده است. در نزدیکی جنگل لفور می‌توانید از این سد و مناظر زیبای اطراف آن هم دیدن کنید.

هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به آبشار آهکی سوادکوه


حال که برای رسیدن به آبشار آهکی سوادکوه تلاش خود را کردید باید ببینید چگونه می‌توانید خستگی در کنید. هر چند از دیدن این آبشار و مناظر اطراف آن خسته نمی‌شوید؛ اما پس از هر سفر باید بتوان خستگی را از تن به در کرد. می‌توانید به شهرهای نزدیک مانند سوادکوه و ... بروید. اما سکنی گزیدن در اقامتگاه‌های بوم‌گردی و کلبه‌های جنگی این منطقه لطف دیگری دارد. انواع کلبه جنگلی در سوادکوه وجود دارد که می‌توانید آنها را برای گذراندن شبی خوش برای خود و عزیزانتان در نظر بگیرید.
فاصله تا کلبه‌های جنگلی جوارم سوادکوه حدود ۳۸ کیلومتر
فاصله تا کمپ تجهیز شده لفور در سوادکوه ۵۰ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است