search
menu

جنگل جیغ مشهد؛ راز صدای جنگل جیغ چیست؟

آیا دوست دارید به یکی از ترسناک‌ترین مکان‌های کشور سفر کنید؟ اگر شما هم از آن دسته افراد کنجکاو و شجاعی هستید که علاقه دارید با موقعیت‌های ترسناک روبرو شوید، پیشنهاد می‌کنیم در ادامه این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله می‌خواهیم شما را با یکی از جذاب‌ترین و مهیج‌ترین دیدنی‌های مشهد، یعنی «جنگل جیغ مشهد» آشنا کنیم. تمام اطلاعات ضروری که برای سفر به این مکان مرموز احتیاج خواهید داشت را در این نوشته می‌توانید پیدا کنید.
اگر دوست دارید بدانید راز صدای جنگل جیغ مشهد چیست، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید!
جنگل جیغ مشهد؛ راز صدای جنگل جیغ چیست؟

جنگل جیغ مشهد کجاست؟

همان‌طور که از نام آن پیداست، این جنگل در نزدیکی مشهد، یعنی در استان خراسان رضوی قرار گرفته است. این جنگل ترسناک انگیزه‌ی سفر بسیاری از افراد شجاع و ماجراجو به این شهر بزرگ و دیدنی است. علی‌رغم این که این جاذبه ماورایی در منطقه جنوبی مشهد، به ترسناک بودن شهرت دارد، نباید از زیبایی‌های مناظر آن بگذریم. مناظر این جنگل آن‌قدر جذاب است که ممکن است از دیدن آن همه زیبایی، ترسناک بودن آن را از یاد ببرید.
جنگل جیغ مشهد؛ راز صدای جنگل جیغ چیست؟
جنگل جیغ که یکی از جاهای ناشناخته و دیدنی ایران است، در جنوب مشهد قرار دارد؛ نزدیک به روستایی زیبا و دیدنی به نام سربرج. روستای سربرج حدود ۳۲ کیلومتر با مشهد فاصله دارد، جنگل جیغ هم در فاصله‌ی کمی از روستا، در کنار رودخانه‌ی سربرج قرار گرفته است. می‌توان گفت با صرف زمان کمتر از یک ساعت می‌توانید خودتان را از مشهد به این جنگل زیبا ولی خوفناک برسانید.
جنگل جیغ مشهد؛ راز صدای جنگل جیغ چیست؟

دلیل نام‌گذاری جنگل جیغ مشهد

احتمالاً از نام «جنگل جیغ» حدس زده باشید که چرا این جنگل با این نام معروف شده است؛ فریادهای دلخراشی که شبانه سراسر جنگل را فرامی‌گیرد باعث شده که این مکان «جنگل جیغ» نام بگیرد. البته به دلیل نزدیکی به روستای سربرج، این جنگل را «جنگل سربرج» هم می‌گویند؛ اما بیشتر به جنگل جیغ مشهد معروف است. این نام، همراه با فضای ترسناک شبانه و ادعای حضور موجودات ماوراءالطبیعه، شهرت این جنگل را بیشتر کرده است. این جنگل یکی از ترسناک‌ترین نقاط گردشگری ایران محسوب می‌شود.
شاید جالب باشد بدانید در طول روز از صدای جیغ و فضای ترسناک جنگل خبری نیست؛ اما در شب، پژواک‌های وهم‌آمیز و سایه‌های ترسناکی که از نور مهتاب ساطع می‌شود، فضای جنگل را در برمی‌گیرد. اگر به تاریکی جنگل و صدای زوزه‌ی گرگ‌ها و ناله‌ی باد که بین درختان می‌پیچد، صدای جیغ ممتدی که در این جنگل شنیده می‌شود را اضافه کنیم می‌فهمیم چرا کمتر کسی جرئت می‌کند شبانه به جنگل جیغ برود!
جنگل جیغ مشهد؛ راز صدای جنگل جیغ چیست؟

تاریخچه جنگل و شروع صدای جنگل جیغ مشهد

جالب است بدانید در گذشته‌ی تقریباً نزدیک هیچ خبری از صدای جیغ جنگل مشهد نبوده است، به طور دقیق‌تر می‌توان گفت صداهای جیغ نسبتاً ناگهانی و از سال ۱۳۹۰ شروع شده‌اند. داستان ازاین‌قرار است که رودخانه‌ای به نام رودخانه‌ی سربرج در کنار این جنگل جاری بوده است. سال‌های پیش این رودخانه، که از زیباترین رودخانه های اطراف مشهد هم هست، خشک شد؛ ولی در سال ۱۳۹۰ به‌یک‌باره رودخانه به طرز غیرمنتظره‌ای جریان گرفت و از آن زمان تاکنون، رودخانه سربرج به طور مداوم پرازآب بوده است.
تقریباً بلافاصله پس از پرآب شدن ناگهانی رود، صداهای عجیبی هم از جنگل به گوش رسیدند. از آن سال به بعد مردم محلی روستا فریادهای عجیب و ترسناکی از اطراف جنگل می‌شوند. این موضوع باعث شده که داستان‌های عجیب‌وغریب متعددی درباره حضور موجودات ماورایی و یا نفرین‌شدن جنگل، توسط مردم محلی شکل بگیرد. برخی می‌گویند که صدای جنگل جیغ مشهد در شب، به علت شیاطین است و فریادهای ترسناک از سمت اجنه و شیاطین ساطع می‌شود. آنها همچنین پرآب بودن رودخانه را به طلسم این موجودات نسبت می‌دهند.
جنگل جیغ مشهد؛ راز صدای جنگل جیغ چیست؟

افسانه‌های بومی و باورهای محلی جنگل جیغ

صدای جنگل جیغ مشهد که صداهایی وهم‌آور و دلهره‌آمیز است، منجر به ایجاد مجموعه‌ای از افسانه‌ها و نظریات متعدد شده است. افرادی که به وجود موجودات ماوراءالطبیعه در جنگل باور دارند، اعتقاد دارند که هیچ موجودی در این جنگل زندگی نمی‌کند و تنها سکنه جنگل جیغ در مشهد، شیاطین و اجنه هستند. شب‌ها این موجودات سرگردان بیدار می‌شوند و صداهای ترسناکی ایجاد می‌کنند.
برخی از مردم صداها را به برخورد باد با درختان و برگ‌ها در شب نسبت می‌دهند که به دلیل قدرت باد و شکل شاخ‌وبرگ، صدایی شبیه به جیغ ایجاد می‌کند. نظریه دیگری حاکی از آن است که ملخ‌هایی که پس از طغیان رودخانه در این منطقه زندگی می‌کنند، صداهایی شبیه به فریاد ایجاد می‌کنند. بااین‌حال، سؤالاتی در مورد معقول بودن این فرضیه‌ها مطرح شده است. از جمله اینکه اگر باد این صداها را ایجاد می‌کند، چرا در شب‌هایی که باد نمی‌وزد این صداها تکرار می‌شوند یا اینکه اگر صداها متعلق به ملخ‌هاست پس چرا ملخ‌ها به مزارع و درختان آسیبی نمی‌زنند؟!
جنگل جیغ مشهد؛ راز صدای جنگل جیغ چیست؟
برخی دیگر هم ادعا می‌کنند در گذشته‌های دور، زنی در این جنگل زنده‌زنده سوزانده شده است. آنها اعتقاد دارند فریادهایی که از جنگل شنیده می‌شود، متعلق به همین زن است که به دنبال قاتل خود می‌گردد و در جنگل پرسه می‌زند. بااین‌حال حتی این ادعا هم توجیه نمی‌کند چرا صدای جنگل جیغ مشهد از سال ۱۳۹۰ به‌یک‌باره شروع شده است.
باوجود همه‌ی این باورها و داستان‌های محلی، راز جنگل جیغ مشهد هنوز به‌درستی کشف نشده است! بااین‌حال در ادامه به یک دلیل محتمل و علمی برای این صدا می‌پردازیم.
جنگل جیغ مشهد؛ راز صدای جنگل جیغ چیست؟

راز جنگل جیغ مشهد کشف شد...؟

کارشناسان محیط‌زیست اعتقاد دارند که صدای جنگل جیغ مشهد متعلق به جیرجیرک‌هایی است که به «کز» یا «چز» معروف هستند. کارشناسان تخمین زده‌اند که هزاران جیرجیرک در این منطقه زندگی می‌کنند. این جیرجیرک‌ها در درختان کنار رودخانه زندگی می‌کنند و برخی از درختان میزبان تا 3000 جیرجیرک هستند. این‌طور که کارشناسان ادعا می‌کنند، در شب جیرجیرک‌ها صداهایی ایجاد می‌کنند و باعث شکل‌گیری فضایی وهم‌آور در جنگل می‌شوند. این جیرجیرک‌ها حدود 40 روز عمر می‌کنند.
جنگل جیغ مشهد؛ راز صدای جنگل جیغ چیست؟
بااین‌حال، افسانه‌های محلی نظریه‌های کارشناسان را رد می‌کند. برخی معتقدند که مقامات و کارشناسان داستان جیرجیرک را برای فرونشاندن ترس در منطقه و روستاهای مجاور منتشر کرده‌اند.
با وجود انبوهی از داستان و حدس و گمان، راز جنگل جیغ مشهد در شب همچنان مبهم است. اخیراً بازدیدکنندگان گزارش داده‌اند که چه در طول روز و چه در شب، سکوت غیرمنتظره‌ای در جنگل برپاست که باعث ایجاد سؤالاتی در مورد این پدیده می‌شود. شاید آرامش کنونی که جنگل جیغ را دربرگرفته به خشک‌شدن رودخانه مرتبط باشد. بااین‌وجود، زیبایی طبیعی جنگل همچنان پابرجاست.
جنگل جیغ مشهد؛ راز صدای جنگل جیغ چیست؟

آب و هوای جنگل جیغ مشهد در طول سال

برای بازدید از جنگل جیغ باید ابتدا به روستای سربرج بروید؛ دمای هوا در این روستا که در جنوب مشهد قرار گرفته همیشه چند درجه از مشهد سردتر است. همان‌طور که احتمالاً می‌دانید، شهر مشهد در اغلب ماه‌های سال دمای خنکی دارد؛ به همین دلیل بهترین زمان برای بازدید از مشهد و جنگل جیغ، بهار و تابستان در نظر گرفته می‌شود. بهار و تابستان فضای منحصربه‌فردی در جنگل به وجود می‌آورد؛ گل‌ها شکوفا می‌شوند و مناظر سرسبز جنگل را تزیین می‌کنند.
دمای هوای این جنگل در پاییز و زمستان سردتر می‌شود؛ شهر مشهد و روستای سربرج در زمستان شاهد بارش برف‌وباران هستند؛ به همین دلیل اگر قصد سفر در این فصول را دارید، بهتر است خودتان را برای هوای سرد و برفی این مقصد آماده کنید و بااحتیاط رانندگی کنید. توصیه می‌کنیم قبل از سفر حتماً آب‌وهوا را از قبل بررسی کنید و مناسب‌ترین زمان را برای شروع سفر انتخاب کنید.
جنگل جیغ مشهد؛ راز صدای جنگل جیغ چیست؟

پوشش گیاهی و جانوری جنگل جیغ در مشهد

همان‌طور که گفتیم جنگل جیغ در مشهد در کنار یک رودخانه شکل گرفته است؛ وجود آب زلال رودخانه باعث شده این جنگل پوشش گیاهی و جانوری کامل و چشمگیری داشته باشد. در کناره‌های رودخانه، هم درختان میوه مثل گیلاس و سیب و هم درختان همیشه‌سبزی مثل چنار به چشم می‌خورند.
حیوانات و پرندگان مختلفی در میان این درختان زندگی می‌کنند. لازم به ذکر است که حیوانات وحشی مانند روباه و گرگ نیز در این جنگل دیده شده‌اند؛ بنابراین بهتر است به‌هیچ‌عنوان به‌تنهایی عازم سفر به جنگل جیغ در مشهد نشوید.
جنگل جیغ مشهد؛ راز صدای جنگل جیغ چیست؟

بهترین زمان بازدید از جنگل جیغ مشهد

روستای سربرج به‌عنوان یک تفرجگاه تابستانی شناخته می‌شود و دمای خنک‌تری نسبت به شهر مشهد دارد. بهترین زمان برای بازدید از این روستا و جنگل جیغ و طبیعت گردی در مشهد، فصول بهار و تابستان است. در نیمه اول سال جنگل بسیار زیبا، باطراوت و سرسبز است. اگر دوست دارید که صداهای عجیب‌وغریب را بشنوید، سفر خود را برای خرداد و تیر برنامه‌ریزی کنید. در این بازه زمانی صدای خوفناک جنگل به‌وضوح شنیده می‌شود.
توصیه می‌کنیم به دلیل شرایط نامساعد آب‌وهوایی و بارش شدید برف‌وباران، در پاییز و زمستان به روستای سربرج و جنگل جیغ در مشهد نروید. اگر تمایل دارید در نیمه‌ی دوم سال راهی این جنگل شوید، حتماً با کسانی هم‌سفر شوید که به‌خوبی منطقه را می‌شناسند و با شرایط این جنگل آشنایی دارند. همچنین بهتر است به‌هیچ‌عنوان شبانه به جنگل نروید.
جنگل جیغ مشهد؛ راز صدای جنگل جیغ چیست؟

بهترین مسیر دسترسی به جنگل جیغ مشهد

ساکنان و مسافران شهر مشهد برای رسیدن به جنگل جیغ باید مسیری 32 کیلومتری را تا روستای سربرج طی کنند. این سفر معمولاً بدون درنظرگرفتن ترافیک، 40 تا 50 دقیقه طول می‌کشد.
مسافرانی که از تهران می‌آیند برای رسیدن به جنگل جیغ مسافتی تقریباً 925 کیلومتری را پیش رو دارند. البته می‌توانید برای دسترسی راحت‌تر به مشهد، با خرید بلیط هواپیما تهران مشهد یا با بلیط قطار تهران مشهد سفر کنید. همان‌طور که گفتیم، این جنگل در استان خراسان رضوی و جنوب شهر مشهد قرار دارد. افرادی که با ماشین شخصی از تهران می‌آیند، از طریق اتوبان امام رضا (ع) با عبور از سمنان، دامغان، شاهرود، سبزوار و نیشابور به مشهد می‌رسند.
مسیرهای بعدی بزرگراه صلاح‌الذهب و کلانتری است که در کنار مسیر کوتاهی در جاده خلج به روستای سربرج در 23 کیلومتری منتهی می‌شود. در مسیر، جنگل جیغ را می‌توان در سمت چپ مشاهده کرد، البته قسمت‌هایی نیز در طی مسیر مشاهده خواهید کرد که به‌عنوان باغ خصوصی از هم تفکیک شده‌اند.
جنگل جیغ مشهد؛ راز صدای جنگل جیغ چیست؟

آیا امکان اقامت در جنگل جیغ مشهد وجود دارد؟

همیشه بحث موضوع اقامت و انتخاب اقامتگاه مناسب ذهن هر گردشگری را مشغول می‌کند؛ مخصوصاً زمانی که قصد اقامت در مکان عجیبی مثل جنگل جیغ مشهد را داشته باشید! گردشگران می‌توانند اقامتی امن و راحت در اقامتگاه‌های بوم‌گردی طرقبه در نزدیکی روستای سربرج داشته باشند. مسافرانی که با خانواده از این منطقه بازدید می‌کنند، ممکن است اتاق‌هایی را از روستاییان محلی اجاره کنند. اگر تنهایی سفر می‌کنید، برای ایمنی بیشتر، از اقامت شبانه در جنگل پرهیز کنید.
کمپینگ هم گزینه اقامتی محبوبی برای علاقه‌مندان به بازدید از جنگل جیغ است؛ بااین‌حال، درنظرگرفتن چند نکته مهم است. ازآنجایی‌که جنگل محل زندگی حیوانات وحشی است، بهتر است مکانی را برای کمپینگ انتخاب کنید که دور از دسترس حیوانات باشد. در صورت مشاهده حیوانات، بهتر است آمادگی برای مقابله با آنها را داشته باشید.
یکی دیگر از موارد مهمی که در کمپینگ باید در نظر بگیرید، سرمای شبانه جنگل است. برای اطمینان از تجربه کمپینگ راحت، بهتر است کیسه‌خواب و لباس گرم با خود ببرید. علاوه بر این، مطمئن شوید که تمام وسایل لازم کمپینگ را برای اقامت خود در جنگل جیغ در مشهد به همراه داشته باشید. در فصول سرد سال، باتوجه‌به دمای سرد جنگل، از کمپینگ در جنگل اجتناب کنید.
جنگل جیغ مشهد؛ راز صدای جنگل جیغ چیست؟

جاهای دیدنی اطراف جنگل جیغ در مشهد

جنگل سربرج و راز صدای جنگل جیغ مشهد، همواره گردشگران کنجکاو و ماجراجو را به سمت خود جذب می‌کند. طبیعت زیبای این جنگل با داستان‌های وهم‌انگیزی که از دیگران درباره آن می‌شنویم ترکیب شده است و محیطی هیجان‌انگیز و پر از رمز و راز ایجاد کرده است. به‌غیراز خود جنگل، پدیده‌ها و جاذبه‌های مختلفی در اطراف آن قرار دارند که ارزش بازدید را دارند. این مناطق عبارت‌اند از:
جنگل جیغ مشهد؛ راز صدای جنگل جیغ چیست؟

غار مغان صد میلیون ساله


یکی از جاذبه‌های منحصربه‌فرد اطراف جنگل جیغ، غار مغان است. فسیل‌هایی از حلزون در این غار که قدمت آن به صد میلیون سال پیش برمی‌گردد، پیدا شده است. در اعماق غار می‌توان اشکال استالاکتیت‌ها، استالاگمیت‌ها و ستون‌های آهکی را دید که بسیار جذاب هستند.
جنگل جیغ مشهد؛ راز صدای جنگل جیغ چیست؟

طرقبه


طرقبه در 18 کیلومتری مشهد، یک تفرجگاه خوش‌منظره است که به‌خاطر طبیعت جذابش مشهور است. زیباترین جلوه طرقبه را می‌توانید در بهار و تابستان مشاهده کنید، زمانی که گیاهان شکوفا می‌شوند و هوا برای گشت‌وگذار بسیار مطبوع است. البته فاصله‌ی طرقبه با جنگل جیغ مشهد کمی زیاد است؛ ولی جذابیت‌های بی‌شمار طرقبه باعث می‌شوند بخواهید سری هم به این محل دیدنی بزنید.
جنگل جیغ مشهد؛ راز صدای جنگل جیغ چیست؟

روستای سربرج


روستای سربرج که نزدیک‌ترین جاذبه به جنگل جیغ مشهد است، با جذابیت زندگی روستایی و مردم محلی مهمان‌نواز خود بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند. می‌توانید در کوچه‌باغ‌های روستا قدم بزنید و با مردم محلی درباره افسانه‌های عجیب جنگل ترسناک جیغ صحبت کنید.
تنها هفت کیلومتر دورتر هم ویرانه‌های تاریخی قلعه روستا قرار دارد، مکانی که پیشنهاد می‌کنیم حتماً از آن دیدن کنید.
جنگل جیغ مشهد؛ راز صدای جنگل جیغ چیست؟

روستای تجر


بعد از جنگل جیغ در مشهد، می‌توانید به روستای تجر بروید که در فاصله ۴ کیلومتری روستای سربرج واقع شده است. تجر در میان کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده و مناظر سرسبز قرار دارد. رودخانه‌ای مملو از آب زلال در روستا جریان دارد که محیطی ایده‌آل برای علاقه‌مندان به طبیعت ایجاد کرده است. روستای تجر که در امتداد بزرگراه مشهد، طرقبه و نیشابور قرار دارد، به‌عنوان مکانی ایده‌آل برای پیک‌نیک و گردش در طبیعت شهرت دارد.
جنگل جیغ مشهد؛ راز صدای جنگل جیغ چیست؟

توصیه‌هایی برای بازدید از جنگل جیغ

سفر به هر مکانی چه طبیعت و چه شهر، قوانین، نکات و توصیه‌های مرتبط با خودش را دارد که باید حتماً رعایت شوند. قبل از شروع سفر به جنگل جیغ در مشهد، توصیه‌های زیر را حتماً در نظر داشته باشید:
• ملاحظات آب‌وهوایی: جنگل جیغ در نیمه دوم سال هوای سرد کوهستانی دارد. اگر در این فصول برای سفر برنامه‌ریزی می‌کنید، لباس‌های گرم و وسایل ضروری را به همراه خود داشته باشید.
• احترام به طبیعت: جنگل پر از درختان سرسبز و گونه‌های گیاهی متنوع است؛ بنابراین، با پرهیز از هرگونه اقدامی که ممکن است به زیستگاه طبیعی آسیب برساند، در طول گشت‌وگذار خود، در حفظ محیط‌زیست کوشا باشید.
• جلوگیری از آتش‌سوزی: از روشن‌کردن آتش در جنگل جیغ خودداری کنید، مگر در موارد ضروری. در صورت روشن‌کردن آتش، قبل از حرکت مطمئن شوید که کاملاً خاموش شده است.
• انتخاب کفش مناسب: برای پیاده‌روی راحت در زمین‌های ناهموار جنگلی، کفش‌های محکم و مناسب طبیعت را انتخاب کنید.
• آماده‌سازی کمپینگ: درحالی‌که برای کاوش در جنگل به تجهیزات خاصی نیاز نیست، اگر می‌خواهید اقدام به کمپینگ و چادرزدن کنید، برای اقامت راحت در طبیعت، خود را به وسایل ضروری کمپینگ مجهز کنید.
• ورود رایگان: دسترسی به جنگل جیغ رایگان است و شما می‌توانید در اوقات فراغت خود بدون محدودیت زمانی به گشت‌و‌گذار در جنگل بپردازید.
جنگل جیغ مشهد؛ راز صدای جنگل جیغ چیست؟

کلام آخر

خود را برای رویارویی با منشأ صداهای ترسناک جنگل جیغ آماده کنید و به مکانی که در هاله‌ای از ابهام و داستان‌های ترسناک است، سفر کنید. اگر از آن دسته افرادی هستید که عاشق هیجان و مشتاق ماجراجویی‌های ترسناک هستند، چمدان‌های خود را ببندید و به این سرزمین پررمزوراز بروید. در این مقاله درباره جنگل سحرآمیز و ترسناک جیغ در مشهد صحبت کردیم. اگر تصمیم دارید شب را در فضای خوفناک جنگل بگذرانید، حتماً کمپینگ گروهی را انتخاب کنید. از بردن کودکان و افرادی که ناراحتی قلبی دارند، به این مکان خودداری کنید.

سؤالات متداول


جنگل جیغ کجاست؟


جنگل جیغ مشهد در نزدیکی روستای سربرج در فاصله تقریبی 28 کیلومتری مشهد قرار دارد.

آیا صدای جنگل جیغ مشهد واقعی است؟


اصوات وهم‌آور جنگل مشهد واقعی است و این صداها بر جذابیت ماورایی جنگل می‌افزاید.

آیا بازدید از جنگل جیغ مشهد محدودیت سنی دارد؟


برای گشت‌وگذار در جنگل جیغ مشهد محدودیت سنی مشخصی وجود ندارد، اما توصیه می‌شود از همراه‌داشتن کودکان برای بازدید خودداری شود.

آیا می‌توان شبانه از جنگل جیغ بازدید کرد؟


بله، شبانه می‌توانید از جنگل بازدید کنید و اقدام به کمپینگ کنید. بااین‌حال توصیه می‌شود مراقب حمله حیوانات وحشی باشید.

تفریحات جنگل جیغ مشهد چیست؟


بازدیدکنندگان می‌توانند در جنگل جیغ به فعالیت‌های مختلفی از جمله پیاده‌روی، عکاسی از طبیعت، پیک‌نیک، کمپینگ و غیره مشغول شوند.



فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است