search
menu

طبیعت گردی در مشهد؛ معرفی مکان های طبیعی مشهد

[ پنهان کردن ]
منطقه ییلاقی شاندیز؛ شکم‌گردی در دل طبیعت
منطقه ییلاقی طرقبه؛ خوش‌آب‌وهوا و زیبا
آبشار اخلمد؛ کوه‌نوردی با منظره آبشار
آبشار بار و درخت‌های گردو
آبشار خروشان قره سو
آبشار ارتکند؛ ماجراجویی در غار آبی
آب گرم روستای میامی مشهد
سد کارده در جاده مشهد کلارت
دره‌ آل مشهد و غارهای توردرتو
غار مغان با میلیون‌ها سال قدمت
روستای حصار؛ بهشتی در اطراف مشهد
غارمزدوران؛ بنایی به قدمت هزاران سال
روستای تاریخی مج
باغ گیاه شناسی مشهد
باغ ملک آباد مشهد؛ شش تنفسی شهر
شهر مشهد یکی از توریستی ترین شهرهای ایران است و افراد زیادی با خرید بلیط هواپیما مشهد به آن سفر می کنند. وجود حرم امام رضا در این شهر سالانه هزاران گردشگر را از سراسر داخل و خارج از ایران مثل عراق راهی مشهد می کند. اکثر افرادی که به مشهد سفر می کنند می خواهند حرم امام رضا را از نزدیک ببینند. کم تر کسی را پیدا می کنید که هدف دیگری از سفر به مشهد داشته باشد. احتمالا اولین چیزی که با شنیدن شهر مشهد به ذهن شما هم می رسد حرم امام رضا و سفر زیارتی است؛ اما زیبایی های شهر مشهد محدود به حرم اما رضا و امکانات تفریحی و گردشگری داخل شهر نمی شود. کافی است که کمی از شهر دور شویم تا با انواع جاذبه های طبیعتگردی این شهر رو به رو شویم. بازدید از آبشارهای زیبا تا غارها و روستاهای جذاب و مناطق ییلاقی سرسبز مشهد سفر شما را لذتبخش تر خواهد کرد.
اگردر شهر مشهد زندگی می کنید و دلتان می خواهد با جاذبه های طبیعتگردی شهرتان آشنا شوید یا دوست دارید این شهر را از نگاه دیگری ببینید و سفر زیارتی خود را با برنامه طبیعتگردی کامل کنید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا بهترین مکان های طبیعی مشهد را معرفی کنیم.
مناطقی که در ادامه معرفی می کنیم (به غیر از باغ ملک و باغ گیاهشناسی) در نزدیکی شهر مشهد قرار دارند و می توانید با صرف چند دقیقه وقت به آنجا برسید.

منطقه ییلاقی شاندیز؛ شکم‌گردی در دل طبیعت


یکی از مناطق زیبا و معروف طبیعتگردی در استان خراسان رضوی شاندیز مشهد است. این منطقه در دشت توس قرار گرفته است. در این ناحیه دره ها و رودخانه های جذاب و چشم نوازی وجود دارد. از جمله رودخانه های موجود در آن می توان به رودخانه زشک، مغان و مج اشاره کرد. باغ‌های زیبا و درختان سرسبز این ناحیه زیبایی آن را دو چندان کرده است. گردشگران زیادی برای دیدن زیبایی های طبیعت شاندیز و لذت بردن از فضای سرسبز آن به این منطقه می‌آیند.
می‌توانید به پارک جنگلی شاندیز بروید و از قدم زدن در آن لذت ببرید. حتما از خیابان زیبای آبشار دیدن کنید. اگر بعد از گشت و گذار در طبیعت زیبای این منطقه خسته شدید و به دنبال رستوران هایی با غذاهای خوشمزه بودید،‌ حتما به رستوران ها شاندیز بروید و کباب های لذیذ آن را امتحان کنید. در این منطقه امکان تفریحی مختلفی وجود دارد که در ادامه نام آن ها را مشاهده می کنید:
• پیست اسکی ابرده
• رصد خانه نجوم رضوی شاندیز
• پیست موتورسواری ویرانی
• تله کابین زشک شاندیز
طبیعت گردی در مشهد؛ معرفی مکان های طبیعی مشهد

منطقه ییلاقی طرقبه؛ خوش‌آب‌وهوا و زیبا


یکی از دیدنی‌ترین مکان های طبیعی مشهد، منطقه ییلاق طرقبه است. منطقه ییلاقی طرقبه بسیار خوش آب و هوا است و مناظر آن بسیارچشم نواز است. اگر دوست دارید مدتی را در طبیعت اطراف شهر مشهد بگذرانید و در کنار دوستان و خانواده تان پیک نیک کنید،‌ حتما به این منطقه بروید. در کنار این منطقه، دره های زیبایی چون مایان و دهبار قرار دارد. کافی است از شهر مشهد نیم ساعت رانندگی کنید تا به رودخانه های زیبای طرقبه برسید. نام مکان های دیدنی این منطقه را در ادامه می بینیم:
• حصار گلستان
• دریاچه چالیدره
• چشمه عسل
• کنگ
• عنبران
• ابرده
• ارتفاعات کردینه
• جنگل ارغوان طرقبه

آبشار اخلمد؛ کوه‌نوردی با منظره آبشار


یکی از جذاب ترین مناطق طبیعتگردی در نزدیکی شهر مشهد آبشار اخلمد است. این آبشار زیبا در دو کیلومتری روستای اخلمد قرار دارد. آبشار اخلمد از دو قسمت تشکیل شده است. در اطراف دره این آبشار تعداد زیادی درخت میوه را می بینید که برای اهالی روستا است. اگر دوست دارید ساعاتی را در طبیعت مشهد بگذرانید و از هوای خوب و آرامش طبیعت استفاده کنید حتما برای بازدید از این آبشار وقت بگذارید. کوه‌های اطراف این ناحیه می تواند برای افرادی که سنگنورد هستند جذاب باشد.
طبیعت گردی در مشهد؛ معرفی مکان های طبیعی مشهد

آبشار بار و درخت‌های گردو


یکی از دیدنی ترین آبشارهای شهر شهر مشهد آبشار بار است. این آبشار زیبا در دره های رشته کوه بینالود قرار گرفته است. در اطراف این آبشار زیبا درختان گردوی بسیاری را می بینید. اگر دوست دارید چند ساعتی را در دل طبیعت پیک نیک کنید و ازفضای زیبای اطراف لذت ببرید حتما به این آبشار سر بزنید.

آبشار خروشان قره سو


یکی دیگر از مکان های طبیعتگردی که باید در سفر خود به شهر مشهد از آن دیدن کنید، آبشار قره سو است. آبشاری خروشان و زیبایی که منظره چشم نوازی را ایجاد کرده است. هنگامی که به نزدیکی آبشار رسیدید چشمان خود را برای لحظاتی ببندید و تنها به صدای ریزش آب از چند متری به پایین گوش کنید. ذهنتان را از همه چیز پاک کنید و غرق شنیدن صدای زیبای طبیعت این ناحیه شوید. بعد از این کار شادی و سرور بیشتری را تجربه خواهید کرد.

آبشار ارتکند؛ ماجراجویی در غار آبی


آبشار ارتکلند یکی از مناطق طبیعتگردی در اطراف شهر مشهد است. در اطراف این آبشار، غار آبی وجود دارد که برای ماجراجویان طبیعتگرد که به دنبال هیجان بیشتر هستند مناسب است. کوههای هزار مسجد نیز در نزدیکی این آبشار قرار دارد. اگر دوست دارید از طبیعت چشم نواز مشهد دیدن کنید حتما به سراغ این آبشار بروید و از زیبایی های آن لذت ببرید.

آب گرم روستای میامی مشهد


میامی روستای کوچکی در 50 کیلومتری مشهد است که علاوه بر آب گرم، چند کاروانسرا و یک امامزاده نیز دارد. آب گرم روستای میامی مشهد خواص درمانی زیادی دارد و افراد بسیاری به آن مراجعه می‌کنند. علاوه بر این، یکی از زیباترین کاروانسراهای ایران نیز در این منطقه قرار گرفته است.

سد کارده در جاده مشهد کلارت


یکی از تفرجگاه های دیدنی شهر مشهد سد کارده است. این سد بر روی رودخانه ای به همین نام ساخته شده است. رودخانه کارده طبیعت بسیار زیبایی دارد. جریان آب این رودخانه دائمی است و در اطراف آن مناظر کوهستانی خیره کننده‌ای را می‌بینید. در اطراف این سد امکاناتی نظیر محلی برای استراحت موقت و فروشگاه قرار دارد. برای دسترسی به این سد باید به کیلومتر ۲۰ جاده مشهد به کلارت بروید. در انتهای خیابان خواجه ربیع می توانید به این سد دسترسی داشته باشید. اگر به مشهد سفر کردید و دوست داشتید بخشی از زمان سفر خود را در طبیعت بگذرانید حتما از سد کارده دیدن کنید.
طبیعت گردی در مشهد؛ معرفی مکان های طبیعی مشهد
برای آشنایی با رودخانه های اطراف مشهد، حتما سری به مجله گردشگری سفرمارکت بزنید.

دره‌ آل مشهد و غارهای توردرتو


یکی از زیباترین دره های استان خراسان رضوی که در ۴۵ کیلومتری شمال شرقی شهر مشهد قرار گرفته است، دره آل نام دارد. این دره در مسیر مشهد به کلارت در روستایی به همین نام (روستای آل) قرار دارد. حتما وقت بگذارید و به دیدن این دره بروید و از زیبایی های آن لذت ببرید.
در نزدیکی این دره،‌دره دیگری به نام «دره انجیر» قرار دارد. این دره زیبا به دلیل عرض کمی که دارد و موانع صخره ای که از درختان انجیر پوشیده شده است این منطقه را جذاب تر کرده است. غار دره آل یکی دیگر از جاذبه های طبیعتگردی این منطقه است. این غار دهانه بزرگ و دیواره های مرتفع و بلندی دارد.

غار مغان با میلیون‌ها سال قدمت


اگر دوست دارید طبیعت اطراف شهر مشهد را بگردید و از زیبایی های آن لذت ببرید حتما سری به غار مغان بزنید. این غار زیبا در ۶۰ کیلومتری جنوب شهر مشهد در دره مغان قرار گرفته است. باید از روستاهای بلندر،‌ اردمه و خان رود بگذرید تا به مسیر دسترسی این غار برسید. این غار در سال ۱۳۲۴ توسط تیم هفتاد نفری کوهنوردان شناسایی شد. در انتهای این غار فسیل یک حلزون پیدا شده که قدمت آن به ۱۰۰ میلیون سال پیش برمیگردد. به همین دلیل زمین شناسان ساختار این غار را قدیمی تر از رشته کوه البرز و دماوند می دانند. هر چه بیشتر به داخل غار بروید پهنای آن وسیع تر می شود. در داخل غار مغان چندین چاه عمودی وجود دارد. اگراهل ماجراجویی هستید و به غارنوردی علاقه دارید پیشنهاد می کنیم با یک تیم حرفه ای به غار مغان بروید.

روستای حصار؛ بهشتی در اطراف مشهد


اگر به دنبال طبیعت زیبا با آب و هوای فرح بخش هستید حتما به روستای حصار سر بزنید. این روستا در مسیر مشهد به طرقبه، بعد از بند گلستان قرار دارد. آب و هوای آن سرد اما لذتبخش است. این روستای زیبا در دهستان درزآب قرار گرفته است. به این علت به آن حصار می گویند که توسط کوههای اطراف محصور شده است. از جاذبه های طبیعتگردی این روستا می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• رودخانه زیبا
• چشمه های پر آب
• باغ های میوه
• مزارع سرسبز و جذاب
حتما در سفر خود به شهر مشهد از این روستا دیدن کنید و غذاهای خوشمزه محلی آن مثل اشکنه و ‌بلغور شیر را امتحان کنید. غذاهای محلی این روستا طعم متفاوتی دارند. این روستا یک منطقه گردشگری به حساب می آید و هر ساله زائرین مشهد را مهمان زیبایی ها و جذابیت های خود می کند. اگر به روستای حصار سر زدید حتما سوغاتی های آن را بخرید. سوغاتی های این روستا آلو خشک، هلو و گیلاس است.
طبیعت گردی در مشهد؛ معرفی مکان های طبیعی مشهد

غارمزدوران؛ بنایی به قدمت هزاران سال


اگر دوست دارید در طبیعت شهر مشهد ماجراجویی را تجربه کنید حتما به غار مزدوران بروید. این غار در ۹۵ کیلومتری جاده مشهد_سرخس و در ۳ کیلومتری مزدوران در ارتفاعات «چاهک» و «شورلق» قرار گرفته است. قدمت آن به ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد. عرض ورودی این غار ۲ متر و ارتفاع آن ۲٫۵ متر است. این غار زیبا حدود ۱۰۰ متر طول دارد. در درون غار تعدادی ستون استاگمیت قرار دارد. بهتر است قبل از شروع غارنوردی آب کافی همراه خود داشته باشید چرا که در غار آبی وجود ندارد. عرض این غار ۵۰ متر و ارتفاع آن ۲۰ متر است. می توانید از چشمه آبی که در نزدیکی غار قرار دارد استفاده کنید. اگر اهل غارنوردی هستید و دوست دارید در سفر خود به شهر مشهد تجربه متفاوتی داشته باشید حتما به غارمزدوران بروید.

روستای تاریخی مج


روستای مج یکی از روستاهای جذابی است که در ۶۷ کیلومتری جنوب شهر مشهد قرار دارد. اگر به شهر مشهد سفر کردید حتما از این روستا بازدید کنید. بازدید از آن به خصوص در فصل بهار که درختان روستا شکوفه می دهند و جشنواره گل های وحشی و شقایق شروع می شود لذت سفر را برای شما دو چندان می کند. این روستای زیبا در دهستان تکاب کوه میش قرار دارد. قدمت این روستا به قبل از اسلام باز می گردد.

باغ گیاه شناسی مشهد


یکی از جذاب ترین جاذبه های طبیعتگردی در شهر مشهد، باغ گیاهشناسی است. این باغ از بخش های مختلفی مثل مجموعه گیاهان منطقه رویشی ایران،‌ بخش آربراتوم و سیستماتیک گیاهی، مجموعه گیاهی سوزنی برگان، باغ گل رز، مجموعه نمایشی باغ صخره ای، مجموعه نهالستان و گلخانه تکثیری تشکیل شده است. در سفر خود به شهر مشهد حتما از این باغ بسیار زیبا دیدن کنید. این باغ مخصوص کسانی است که می خواهند با گیاهان مختلف آشنا شوند و به دنیای گیاهان علاقه دارند یا می خواهند در سفر خود به شهر مشهد کمی از وقت خود را در طبیعت بگذرانند در میان گیاهان و درختان مختلف قدم بزنند و حال بهتری را تجربه کنند.
طبیعت گردی در مشهد؛ معرفی مکان های طبیعی مشهد

باغ ملک آباد مشهد؛ شش تنفسی شهر


باغ ملک آباد مشهد یکی از دیدنی ترین بخش های شهر مشهد است که بازدید از آن را به طبیعت‌دوستان توصیه می‌کنیم. این باغ را شش تنفسی مشهد می نامند. چرا که درختان آن در تصفیه هوای شهر مشهد نقش موثری دارند. در داخل این باغ کاخی به همین نام وجود دارد که بعد از انقلاب اسلامی تبدیل به موزه شد و در حال حاضر به عنوان موزه ملک آباد شناخته می شود. در این باغ چندین نوع درخت میوه، قنات،‌چاه و گلخانه ای شامل گل و گیاه های متنوع وجود دارد.
سخن آخر
همان‌طور که دیدید، جاذ‌به‌های مشهد تنها به حرم و مکان‌های داخل شهر محدود نمی‌شود و با چند دقیقه رانندگی می‌توانید مکان‌های طبیعی خارق‌العاده‌ای را کشف کنید. همه‌چیز برای ماجراجویی مهیاست؛ کافی است بلیط قطار مشهد را بخرید و خود را مهمان یک سفر جاده‌ای زیبا کنید.

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است