search
menu

سد کارده مشهد؛ تفریح در طبیعت کوهستانی

[ پنهان کردن ]
سد کارده کجاست؟
تاریخچه سد کارده مشهد
امکانات سد کارده
بهترین زمان بازدید از سد کارده
هتل و اقامتگاه اطراف سد کارده مشهد
بهترین مسیر دسترسی به سد کارده
جاهای دیدنی و روستاهای اطراف سد کارده مشهد
کلام آخر
سؤالات متداول
مشهد در میان رشته‌کوه‌های بینالود و هزار مسجد جا خوش کرده است و همین باعث شده اغلب جاهای دیدنی نزدیک مشهد طبیعتی بکر و خیره‌کننده داشته باشند؛ سد کارده در نزدیکی روستای ال، فاصله کمی با مشهد دارد و میزبان کسانی است که دوست دارند از شلوغی شهر فاصله بگیرند و در طبیعت آرامش خود را بازیابند.
سد کارده که در تمام طول سال آب دارد و منظره‌ای از کوه‌های سر به فلک کشیده را ترسیم می‌کند، از جمله بهترین جاهای دیدنی اطراف مشهد با آب‌وهوایی مطبوع است. اگر تمایل دارید با این مکان تفریحی بیشتر آشنا شوید، توصیه می‌کنیم تا پایان این مقاله همراه سفرمارکت باشید.
سد کارده مشهد؛ تفریح در طبیعت کوهستانی

سد کارده کجاست؟


سد کارده در ناحیه‌ای کوهستانی در شمال مشهد قرار گرفته است و موقعیت آن باعث شده آب‌وهوایی دلپذیر داشته باشد. برای بازدید از سد کارده مشهد، باید از شهر مشهد به سمت کلات خراسان حرکت کنید. پس از اینکه حدوداً ۵۰ کیلومتر از شهر فاصله گرفتید، می‌توانید این سد زیبا و وسیع را پیش روی خود ببینید. منظره‌ای زیبا و وصف‌ناپذیر که در میان کوه‌های هزار مسجد و بینالود قرار گرفته و منظره‌ای دل‌انگیز ساخته است. سد کارده از بتن ساخته شده و در نزدیکی روستایی به همین نام قرار دارد؛ البته مشخص نیست نام این روستا از چه مکان یا لغتی گرفته شده است.
سد کارده مشهد؛ تفریح در طبیعت کوهستانی

تاریخچه سد کارده مشهد


سد کارده در مشهد از جمله قدیمی‌ترین جاهای دیدنی اطراف مشهد بوده که در نزدیکی روستای کارده قرار دارد. گنجایش آب این سد بالغ بر ۳۶ میلیون مترمکعب بوده و به همین ترتیب توانسته بخش زیادی از آب منطقه را تأمین نماید.
در این سد بتنی، دو قوس متقارن قرار دارد که ارتفاع آن‌ها ۶۷ متر و طول تاج آن‌ها نیز به ۱۴۴ متر می‌رسد. جالب است بدانید گنجایش این سد در گذشته ۴۴ میلیون مترمکعب بود که رفته‌رفته این مقدار کم شده است.
سد کارده مشهد؛ تفریح در طبیعت کوهستانی
نکته‌ی جالب دیگری که درباره سد کارده مشهد وجود دارد این است که در گذشته این مکان محل قرارگیری جاده ابریشم بوده و نوعی مکان خشک به حساب می‌آمد؛ اما بر اثر تغییرات اقلیمی و بارش‌های فراوان در این منطقه، به شکل کنونی تبدیل شده است.
ساخت پروژه سد کارده در سال ۱۳۶۱ آغاز و پس از گذشت ۶ سال، در سال ۱۳۶۷ سرانجام این سد با وسعتی بالغ‌بر ۵۴ هزار هکتار ساخته شد. نکته‌ی جالب درباره این سد، این است که با استفاده از سازه‌های مهندسی طراحی شده و می‌توان آب موجود در سد را کنترل کرد.
سد کارده مشهد؛ تفریح در طبیعت کوهستانی

امکانات سد کارده


سالانه مسافران زیادی از سد کارده بازدید می‌کنند و این سد به یکی از مقاصد محبوب برای طبیعت گردی در مشهد تبدیل شده است؛ این مسئله باعث شده امکانات مناسب و باکیفیتی در این سد تعبیه شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به محل اسکان موقت، سرویس‌های بهداشتی و فروشگاه‌های متنوع اشاره کرد. این امکانات باعث شده خانواده‌ها بتوانند همراه کودکان یا افراد سالمند از این سد زیبا بازدید کنند.
ذکر این نکته الزامی است که امکان شنا در این سد وجود ندارد و پیشنهاد می‌کنیم تحت هیچ شرایطی در آب پشت سد شنا نکنید؛ بااین‌حال اگر از دوستداران ماهیگیری هستید، با همراه داشتن وسایل و لوازم مناسب می‌توانید در آب سد به ماهیگیری بپردازید.
سد کارده مشهد؛ تفریح در طبیعت کوهستانی

بهترین زمان بازدید از سد کارده


برای کسب تجربه‌ای به‌یادماندنی از سد کارده، پیشنهاد می‌کنیم زمان مناسبی از سال را برای بازدید انتخاب کنید. همان‌طور که پیش‌تر نیز عنوان شد این سد با مناطق کوهستانی محصور شده است و سد کارده آب‌وهوایی معتدل و کوهستانی دارد. دمای هوای سد کارده در تابستان گرم و آفتابی و در زمستان سرد و برفی است؛ به همین دلیل توصیه می‌کنیم در پاییز و بهار به بازدید از سد کارده بروید.
در اطراف این منطقه زمین‌های زراعی، پرورش ماهی، باغ‌های سرسبز و... وجود دارد که جذابیت این مکان را دوچندان می‌کند. در زیستگاه این محیط می‌توانید خرچنگ‌ها، قورباغه، سنجاقک و گل‌‌های خودرو و وحشی زیبایی را مشاهده کنید. در سالیان اخیر به دلیل حضور مسافرین فراوان، به این مکان نگاه ویژه‌ای شده و می‌توانید از گذراندن لحظات خود در مجموعه، لذت ببرید.
سد کارده مشهد؛ تفریح در طبیعت کوهستانی

هتل و اقامتگاه اطراف سد کارده مشهد


اگر تصمیم دارید یک آخر هفته‌ی لذت‌بخش و جذاب را پشت سر بگذارید، می‌توانید برنامه‌ریزی خود را برای حضور در سد کارده در مشهد انجام دهید. باتوجه‌به اینکه در اطراف سد کارده محلی برای اقامت شبانه وجود ندارد؛ پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد دارید شب در اطراف سد بمانید، حتماً چادر و لوازم ضروری کمپ را همراه خودتان داشته باشید. در ضمن بهتر است به صورت گروهی یا خانوادگی کمپ کنید و اگر تعدادتان کم است، به مشهد بازگردید.
بااین‌حال توصیه‌ی ما به شما این است که از کمپ زدن در اطراف سد بپرهیزید و شب را در یکی از هتل های مشهد بگذرانید.
هتل آپارتمان سامرا مشهد با فاصله ۴۵ کیلومتر، اقامتگاه سنتی اصالت با فاصله ۴۶ کیلومتر و اقامتگاه سنتی آب میرزا مشهد با فاصله ۴۶ کیلومتر از نزدیک‌ترین هتل‌ها و اقامتگاه‌های موجود به سد کارده مشهد هستند.
سد کارده مشهد؛ تفریح در طبیعت کوهستانی

بهترین مسیر دسترسی به سد کارده


همان‌طور که پیش‌تر نیز عنوان شد، برای دسترسی به سد کارده، باید از سمت شمال مشهد و از طریق جاده کلات از شهر خارج شوید. اگر با بلیط قطار مشهد یا با هواپیما به این شهر سفر کرده‌اید، بهتر است برای بازدید از سد کارده یک خودرو کرایه کنید. پس از اینکه به کلات رسیدید، باید ۲۰ کیلومتر دیگر را به سمت روستای کارده طی کنید تا به این سد برسید. طی کردن این مسیر در حدود یک ساعت زمان خواهد برد.
لازم به ذکر است که جاده و مسیر دسترسی به این سد مناسب و آسفالت بوده و می‌توانید با خودروی شخصی به راحتی و بدون مشکل به این مکان برسید.
سد کارده مشهد؛ تفریح در طبیعت کوهستانی

جاهای دیدنی و روستاهای اطراف سد کارده مشهد


جاهای دیدنی اطراف مشهد و سد کارده کم نیستند؛ شما می‌توانید با یک تیر چند نشان زده و به سایر مکان‌های تفریحی اطراف این سد نیز سری بزنید. در ادامه به بررسی برخی از موارد خواهیم پرداخت.

دره ال



در اطراف سد کارده روستای ال و دره ال قرار دارند که یکی از جاذبه‌های منطقه محسوب می‌شود. دره ال ۵ چشمی فصلی دارد که از زیباترین رودخانه های اطراف مشهد محسوب می‌شوند؛ تعدادی آبشار کوچک و بزرگ نیز اطراف آن وجود دارد. این آبشار و چشمه‌ها در هنگام بارندگی پرآب بوده و گردشگران زیادی برای استراحت و لذت بردن از این فضای طبیعی به آن مراجعه می‌کنند.
سد کارده مشهد؛ تفریح در طبیعت کوهستانی

روستاهای اطراف سد کارده مشهد



جاهای دیدنی اطراف مشهد و سد کارده تنها به چشمه و آبشار محدود نمی‌شود؛ روستاهای اطراف این سد جزء مناطق بکر گردشگری به حساب می‌آیند. روستای خواجه حسین‌آباد دو امامزاده با نام‌های بی‌بی صنوبر و میرسبحان را در خود جای داده است و افراد زیادی برای زیارت به این روستا سفر می‌کنند. علاوه بر این، روستاهای فیروزآباد، اندرخ و میل اخنگان نیز از دیگر اماکن تفریحی موجود در اطراف این سد هستند.

غار کارده



در اطراف سد کارده روستای ال، غاری با این نام وجود دارد که دارای قدمتی چندهزارساله بوده و بسیار پرپیچ‌وخم است. اگر قصد دارید از این مکان نیز بازدید کنید، توصیه می‌کنیم حتماً از راهنمایی‌های یک راهبر مسلط استفاده کنید تا راه را گم نکنید و به مشکل برنخورید. همچنین توصیه می‌کنیم تا انتهای این غار نروید؛ زیرا پرتگاه‌های خطرناکی دارد و ممکن است خطرناک باشد.
سد کارده مشهد؛ تفریح در طبیعت کوهستانی

کلام آخر


اگر اهل گشت‌وگذار هستید و تصمیم دارید در مناطق کوهستانی و طبیعت استان خراسان رضوی گردش کنید، توصیه می‌کنیم سد کارده را از یاد نبرید. سد کارده امکانات رفاهی مناسبی برای گردشگران دارد و همه ساله تعداد زیادی از گردشگران از این سد بازدید می‌کنند.
امیدواریم از این مطلب لذت برده باشید و اطلاعات خوبی را از آن دریافت کرده باشید. شما می‌توانید سایر مقالات موجود در سفرمارکت را مطالعه کرده و اطلاعات گردشگری مناسب و ارزشمندی را از آن‌ها به دست آورید.

سؤالات متداول



سد کارده کجاست؟



برای رسیدن به سد کارده، باید مسیر مشهد به کلات را طی کرده و پس از طی کردن حدود ۵۰ کیلومتر و رسیدن به کلات، در حدود ۲۰ کیلومتر ادامه دهید تا به این سد برسید. به طور میانگین برای رسیدن به این سد نیازمند یک ساعت زمان هستید.

دیدنی ترین روستاهای اطراف سد کارده مشهد کدام‌اند؟



در اطراف سد کارده روستای ال و روستای خواجه حسین‌آباد قرار دارند. همین‌طور غار کارده و آبشار و چشمه‌های روستا ال نیز از دیگر مکان‌های تفریحی و دیدنی اطراف این سد هستند.

آیا در محیط این سد امکانات مناسبی قرار دارد؟



سد کارده بین مسافران و شهروندان مشهد محبوبیت بالایی دارد؛ به همین دلیل در اطراف سد فروشگاه‌های متنوع و مختلفی جهت دسترسی گردشگران به انواع وسایل وجود دارد. همچنین تفریحگاه و مکان‌های مناسبی برای استراحت مسافرین نیز در مجموعه سد کارده در نظر گرفته شده است.

بهترین زمان بازدید از سد کارده در مشهد چه زمانی است؟



اگر می‌خواهید نهایت لذت را از مشاهده این سد ببرید، توصیه می‌کنیم در فصل بهار از این مکان بازدید کنید. در این فصل هوای دل‌انگیز و مطبوعی در این محیط کوهستانی قرار دارد و می‌تواند تجربه‌ای دل‌پذیر و تکرارنشدنی را برایتان رقم بزند.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است