search
menu

دره ارغوان مشهد؛ ادرس دقیق دره ارغوان مشهد کجاست؟

دره ارغوان مشهد یکی از مهم‌ترین مناطق گردشگری نزدیک مشهد و منطقه توریستی طرقبه است که آب‌وهوایی خوش و طبیعتی زیبا دارد. این منطقه در میان کوه‌ها قرار گرفته است و جذابیت منحصربه‌فرد خود را مدیون گل‌های ارغوانی است که کل دشت را پر می‌کنند.
همان‌طور که از نام آن پیداست، دره ارغوان در فصل بهار مملو از گل‌های ارغوان می‌شود و محلی مناسب برای پیک‌نیک خانوادگی، طبیعت‌گردی و کوهنوردی است. به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر اهل طبیعت‌گردی هستید به این منطقه‌ی دیدنی و بکر سر بزنید.
اگر می‌خواهید بیشتر درباره‌ی دره ارغوان بدانید تا پایان با ما همراه باشید!
دره ارغوان مشهد؛ ادرس دقیق دره ارغوان مشهد کجاست؟

دره ارغوان مشهد کجاست؟

دره ارغوان یکی از مهم‌ترین دیدنی‌های طبیعی شمال شرق ایران و از زیباترین جاهای دیدنی مشهد است و از ییلاقات این منطقه به شمار می‌آید. نام این منطقه در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شده است. دره ارغوان مشهد در ۳ کیلومتری غرب مشهد و کیلومتر ۷ جاده طرقبه به روستای کلاته آهن قرار گرفته است و سراسر این دره را درختچه‌های ارغوان پوشانده‌اند. ارغوان از معروف‌ترین گونه‌های گیاهی در شرق مدیترانه است که به‌صورت درختچه می‌روید.
دره ارغوان مشهد در فاصله‌ی کمی از طرقبه قرار دارد و از توابع آن به شمار می‌آید. این دره در شهرستان بینالود قرار گرفته است و مسیر دسترسی به آن از جاده طرقدر می‌گذرد. دره ارغوان در نزدیکی و در مسیر جاده فرعی روستای ییلاقی کلاته آهن که مهم‌ترین مسیر دسترسی به این منطقه است قرار گرفته است. دشت ارغوان مشهد و روستای کلاته آهن از سمت غرب و شمال به کوهستان‌های بینالود و تخت رستم می‌رسند. لازم است بدانید دسترسی به این منطقه و روستاهای آن در فصول نیمه دوم سال بدون تجهیزات مناسب رانندگی امکان‌پذیر نیست.
دره ارغوان مشهد؛ ادرس دقیق دره ارغوان مشهد کجاست؟
دشت ارغوان که از خوش‌آب‌وهواترین مناطق در غرب مشهد است از جاذبه‌های طبیعی همچون چشمه‌های پرآب نیز برخوردار است که تعدادی از آن‌ها فصلی و باقی دائمی هستند. از دیگر جاذبه‌های این منطقه تولید صنایع‌دستی چوبی توسط مردم محلی با چوب ارغوان است که با نام ارغوان‌بافی نیز شناخته می‌شود. فروشگاه‌های سراسر این منطقه سبدهای چوبی از جنس چوب ارغوان را به گردشگران عرضه می‌کنند.
خوشبختانه دشت ارغوان مشهد در سال‌های اخیر توسط گروه‌های فعال در حوزه‌ی محیط‌زیست پاک‌سازی شده و در سراسر این منطقه نیز سطل زباله نصب شده تا از آلودگی آن جلوگیری شود.
دره ارغوان مشهد؛ ادرس دقیق دره ارغوان مشهد کجاست؟

دره ارغوان درگز

بسیاری از افراد دره درگز را با دره ارغوان طرقبه اشتباه می‌گیرند؛ درحالی‌که این دو منطقه‌ی طبیعت گردی در مشهد با یکدیگر تفاوت‌های بسیاری دارند. دره ارغوان درگز یا دره چریک در شمال غربی شهرستان درگز قرار گرفته است. نام چریک به‌خاطر نام گیاهی که در این منطقه رشد می‌کند و درواقع همان تره کوهی است، بر این دره گذاشته شده است. تره کوهی یکی از مهم‌ترین گونه‌های گیاهی است که در تمام منطقه کلات چنار می‌روید.
دره ارغوان درگز چندین تفاوت شاخص با دره ارغوان طرقبه مشهد دارد. برای مثال از طبیعت سرسبز و زیبای دره درگز می‌توانید تا انتهای فصل بهار استفاده کنید؛ اما برای رفتن به دره ارغوان طرقبه تنها تا اواسط اردیبهشت فرصت دارید؛ زیرا زیبایی درختچه‌های ارغوان بنفش‌رنگ این منطقه تنها تا این زمان قابل‌مشاهده است.
دومین تفاوت مهم این دو منطقه، مسیر دسترسی آن‌هاست. برای رفتن به دره چریک از مشهد ۴ ساعت در راه خواهید بود درحالی‌که برای رفتن به دره ارغوان طرقبه تنها کافی است یک مسیر یک‌ساعته را طی کنید.
سومین تفاوت این دو منطقه نیز در هزینه و شکل تفریح و گردش در آن‌هاست. برای ورود به دره ارغوان طرقبه نیازی به پرداخت ورودیه نیست و این منطقه برای عکاسی و پیک‌نیک بسیار مناسب است درحالی‌که برای ورود به دره ارغوان درگز باید هزینه پرداخت کنید و این دره بیشتر برای کوهنوردی‌های سبک مناسب است.
دره ارغوان مشهد؛ ادرس دقیق دره ارغوان مشهد کجاست؟

دره ارغوان طرقبه

دره ارغوان طرقبه در ۴ کیلومتری طرقبه قرار گرفته است و به جاغرق و طرقدر نزدیک است و در واقع در امتداد مسیر طرقدر قرار دارد. برای رفتن به دشت ارغوان مشهد باید حدود 5 کیلومتر بالاتر از طرقدر هنگامی که به دوراهی دهبار - کلاته آهن رسیدید، مسیر کلاته آهن را انتخاب کنید و ادامه دهید تا به جاده‌ای سراشیبی برسید که در انتها به دره زیبای ارغوان می‌رسد.
دره ارغوان مشهد طرقبه حدود ۹۸ هکتار وسعت دارد و همین مسئله باعث شده تا این دره همچون دشتی پر از درختچه‌های ارغوان باشد و به نام دشت ارغوان مشهد نیز شناخته شود. در این دشت ارغوان چشمه‌های زیبای بسیاری وجود دارد و آب‌وهوای آن نیز بسیار مطبوع است. با وجود این‌همه زیبایی‌های طبیعی این دره نسبتاً خلوت است و گردشگران زیادی به آن سر نمی‌زنند. همین مسئله باعث شده تا این منطقه بکر و تمیز باقی بماند و یک گزینه‌ی مناسب برای گردشگرانی باشد که به دنبال یک جای دنج برای گشت‌وگذار می‌گردند.
دره ارغوان مشهد؛ ادرس دقیق دره ارغوان مشهد کجاست؟

علت نامگذاری دشت ارغوان مشهد و معرفی گیاه ارغوان

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم دره ارغوان در فصل بهار جلوه‌ای فوق‌العاده شگفت‌انگیز و چشم‌نواز از درختچه‌های ارغوان دارد و همین مسئله باعث شده تا به این شکل نام‌گذاری شود. گل‌های ارغوان به شکل آویخته هستند و در برابر تابش نور خورشید نیز زیبایی بیشتری دارند. به‌طورکلی این درختچه‌ها متعلق به شرق مدیترانه هستند؛ اما آب‌وهوای طرقبه مشهد به‌قدری مطبوع است و خاک این منطقه چنان حاصلخیز است که این درختان زیبا در این منطقه نیز به‌خوبی رشد می‌کنند.
اگر بخواهیم درباره این درختچه و این گیاه زیبا، یعنی ارغوان، بیشتر توضیح دهیم باید بگوییم این درختچه با خاک خشک و آهکی سازگار است و در برابر گرما نیز به اندازه‎ی سرما مقاومت می‌کند. درختچه‌های ارغوان در بخش‌های مختلفی از ایران مانند طرقبه، سمنان، گیلان، همدان و لرستان می‌رویند؛ اما آب‌وهوای مطبوع طرقبه باعث شده تا درختچه‌های این منطقه زیبایی ویژه‌تری داشته باشند.
درخت ارغوان که به درخت عشق نیز معروف است؛ این گیاه برگ‌هایی سبز، کوچک و قلبی دارد و شکوفه‌های آن بنفش و قرمزند و در بهار باز می‌شوند. این درخت تا ۳ متر قد می‌کشد و تمام قسمت‌های آن از نوک شاخه‌ها گرفته تا بدنه‌ و چوب قهوه‌ای مایل به قرمز درخت شکوفه می‌دهد. شاخه‌های این درخت به‌کندی رشد می‌کند؛ اما به‌سرعت غرق گل می‌شوند. نکته‌ی جالب دیگر در مورد این گیاه این است که برگ‌های آن بعد از گل‌هایش شکوفا می‌شوند. توجه داشته باشید که درختچه‌های ارغوان خارهای تیزی دارند که می‌تواند به دست شما آسیب بزند.
دره ارغوان مشهد؛ ادرس دقیق دره ارغوان مشهد کجاست؟

چه گیاهان و جانورانی در دشت ارغوان هستند؟

دره ارغوان مشهد در میان کوهستان قرار گرفته و بیشترین گونه‌ی گیاهی موجود در آن درختچه‌های ارغوان و چنار است. هر دوی این درختان در برابر سرما مقاوم‌اند و با خاک آهکی این منطقه سازگارند که باعث رشد خوب این گونه‌های گیاهی در این منطقه شده است.
در این دره‌ی سرسبز و خوش‌آب‌وهوا گونه‌های جانوری متنوعی همچون پرندگان، جوندگان و خزندگان زندگی می‌کنند و کوهستان‌های اطراف این دره نیز محل زندگی بزهای کوهی است؛ بااین‌وجود به دلیل نزدیکی دشت ارغوان مشهد به مناطق مسکونی، در این دره جانوران وحشی وجود ندارند.
دره ارغوان مشهد؛ ادرس دقیق دره ارغوان مشهد کجاست؟

در دره ارغوان چه تفریحاتی وجود دارد؟

دره ارغوان برای یک پیک‌نیک دلپذیر خانوادگی یا دوستانه یک گزینه بسیار مناسب است. پیاده‌روی و گشت‌وگذار در این منطقه‌ی بکر، خوش‌آب‌وهوا زیبا بسیار جذاب است، شما می‌توانید با رزرو تور مشهد راهی این منطقه شوید و از طبیعت زیبای آن لذت ببرید؛ اما توجه کنید با پیاده‌روی و گردش در این دشت باید مسیر بکر و پرفراز و نشیبی را طی کنید و به همین دلیل شاید این مسیر برای افراد مسن یا کودکان مناسب نباشد. در ضمن عکاسی از طبیعت زیبای این منطقه را نیز فراموش نکنید!
یکی از جذاب‌ترین تفریحاتی که می‌توانید در دشت ارغوان تجربه کنید، کمپینگ در این منطقه است. در این منطقه حیوانات وحشی زندگی نمی‌کنند و آب‌وهوای آن صاف و مطبوع است به همین دلیل بدون امکانات خاصی نیز می‌توان در این منطقه‌ی زیبا کمپ کرد و از آسمان پرستاره و صاف آن لذت برد. البته حتماً پیش از سفر آب‌وهوای طرقبه را چک کنید تا در کمپینگ خود با مشکلی روبرو نشوید.
دره ارغوان با کوه‌ها و تپه‌های مختلفی احاطه شده است، بنابراین برای کوهنوردی نیز گزینه‌ی مناسبی است. برای یک کوهنوردی سبک می‌توانید صبح زود به سمت دشت ارغوان بروید و راهی ارتفاعات شوید؛ اما برای یک کوهنوردی حرفه‌ای‌تر و فتح قله‌های بلندتر بهتر است با یک گروه حرفه‌ای همراه شوید.
دره ارغوان مشهد؛ ادرس دقیق دره ارغوان مشهد کجاست؟

بهترین زمان بازدید از دره ارغوان

همان‌طور که گفتیم دره ارغوان در فصل بهار مملو از گل‌های ارغوانی‌رنگ زیباست و به همین دلیل نیز این فصل بهترین فصل برای سفر به این منطقه است همچنین آب‌وهوای سردسیر این منطقه در بهار بسیار مطبوع و دلپذیر است. البته این منطقه در هر فصلی زیبایی‌های خود را دارد؛ اما اگر برای دیدن گل‌های ارغوان به این منطقه می‌روید، حتماً در فصل بهار با خرید بلیط قطار تهران مشهد راهی سفر شوید. بارندگی در طرقبه از پاییز آغاز می‌گردد و تا خردادماه ادامه دارد. همچنین این منطقه در زمستان بسیار سرد است و بادهای سوزانی در آن جریان دارد.
به این نکته توجه کنید که باتوجه‌به اقلیم سردسیر دره ارغوان، بهار در این منطقه دیرتر از راه می‌رسد و از میانه‌ی فروردین هوا بهاری می‌شود و گل‌ها شروع به شکفتن می‌کنند. در مجموع اردیبهشت بهترین ماه برای سفر به دشت ارغوان است؛ زیرا در این ماه درختچه‌های ارغوان مملو از گل و در اوج شکوفایی هستند. در اواسط خردادماه نیز این گل‌ها کم‌کم پژمرده می‌شوند.
با سفر به دره ارغوان مشهد در فصل تابستان نیز می‌توانید کمی از گرمای سوزان فرار کنید و به این منطقه‌ی ییلاقی پناه ببرید. دشت ارغوان مشهد در پاییز نیز زیبایی‌های ویژه‌ی خود را دارد که می‌تواند برای گردشگران جذاب باشد؛ اما در مجموع ما به شما سفر به دشت ارغوان در فصل بهار را توصیه می‌کنیم.
دره ارغوان مشهد؛ ادرس دقیق دره ارغوان مشهد کجاست؟

ادرس دقیق دره ارغوان مشهد و مسیرهای دسترسی

برای رسیدن به دره ارغوان باید به سمت طرقبه در غرب مشهد به راه بیفتید؛ اگر با خرید بلیط هواپیما مشهد به این شهر سفر کرده‌اید می‌توانید با تاکسی به دره ارغوان بروید یا اینکه خودرو اجاره کنید. فاصله دره ارغوان طرقبه تا مرکز شهر مشهد چیزی نزدیک به 30 کیلومتر است و مسیر دسترسی به آن نیز از جاده‌ای محلی می‌گذرد. برای طی کردن این مسیر ابتدا باید از بلوار امام رضا (ع) به سمت جاده‌ی طرقبه حرکت کنید و بعد از عبور از طرقبه و با رسیدن به دوراهی دهبار - کلاته آهن، مسیر چپ که به سمت کلاته آهن می‌رود را انتخاب کنید. جاده‌ی ورودی به دره ارغوان، پیش از روستای کلاته آهن قرار گرفته است و شما می‌توانید تا ورودی آن را با وسیله‌ی نقلیه بروید و سپس با پای پیاده راهی دشت ارغوان شوید.
گردش در دشت ارغوان مشهد بستگی به علاقه‌ی شما به طبیعت‌گردی دارد و ممکن است بین یک تا چند ساعت به طول بینجامد. در این مسیر باید آماده‌ی پیاده‌روی در مسیری شیب‌دار باشید. در دره ارغوان هرچه در این مسیر شیب‌دار جلوتر بروید به انتهای دره نزدیک‌تر می‌شوید. بخش بالایی انتهای این مسیر به تخته‌شاه می‌رسد و بخش پایینی آن نیز به پنج‌دره ختم می‌شود. این مسیر پیاده‌روی به‌صورت پاکوب مشخص شده است و بخش‌هایی از آن نیز از میان آب چشمه‌ها می‌گذرد. البته توجه کنید که آب این چشمه‌ها آشامیدنی نیست.
آدرس دره ارغوان: ۳۰ کیلومتری غرب مشهد، کیلومتر هفت جاده طرقبه به روستای کلاته آهن
دره ارغوان مشهد؛ ادرس دقیق دره ارغوان مشهد کجاست؟

شرایط اقامت در دره ارغوان مشهد

دره ارغوان مشهد طرقبه از مناطق ییلاقی نزدیک به مشهد است و ازاین‌جهت می‌تواند برای کمپینگ در دل طبیعت مناسب باشد. البته توجه کنید که در این دره امکانات خاصی وجود ندارد و نیاز است که حداقل وسایل و تجهیزات موردنیاز برای کمپینگ را به همراه خود داشته باشید و وضعیت آب‌وهوایی منطقه را نیز به‌دقت بررسی کنید.
اگر هم اهل کمپینگ نیستید گزینه‌های متنوعی پیش روی شماست. برای مثال می‌توانید با بلیط قطار مشهد راهی این شهر شوید و بعد در خانه‌ها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی طرقبه، شاندیز و یا روستاهای اطراف شب را بگذرانید. اقامتگاه بوم‌گردی دره ارغوان در روستای مایان علیا یکی از نزدیک‌ترین اقامتگاه‌ها به این منطقه است که می‌توانید آن را برای اقامت انتخاب کنید. یک گزینه‌ی دیگر نیز رزرو اتاق در هتل های مشهد، طرقبه و یا شاندیز است که در نزدیکی این دره‌ی زیبا قرار دارند.

جاهای تفریحی و دیدنی اطراف دره ارغوان


گشت‌وگذار در طرقبه و روستاهای اطراف آن


طرقبه یکی از مهم‌ترین ییلاقات نزدیک به شهر مشهد و از مهم‌ترین مراکز فروش صنایع‌دستی این منطقه است. این منطقه که در 18 کیلومتری جنوب غرب مشهد و در جاده جاغرق قرار گرفته است و از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری برای کسانی است که با بلیط هواپیما و قطار به این شهر سفر می‌کنند. طرقبه دارای آب‌وهوایی مطبوع و جاذبه‌های طبیعی فراوانی است. طرقبه در انتهای بلوار وکیل‌آباد مشهد قرار دارد و همان‌طور که گفتیم دره ارغوان مشهد نیز از توابع آن به شمار می‌آید.
روستاهای زیبایی همچون دهبار، ازغد، حصار و مایان در طرقبه قرار دارند و مناطق جذابی برای اقامت و طبیعت‌گردی به شمار می‌روند. اطراف رودخانه پنج‌دره طرقبه‌ نیز که یکی از زیباترین رودخانه های اطراف مشهد است یک محل بسیار مناسب برای اتراق در دل طبیعت است.
دره ارغوان مشهد؛ ادرس دقیق دره ارغوان مشهد کجاست؟

مجموعه تفریحی چالیدره


مجموعه‌ی تفریحی و دریاچه چالیدره در بخش طرقبه، کیلومتر 2 جاده نفتدر و در 9 کیلومتری شمال شرقی دره ارغوان قرار گرفته است و دارای ظرفیت بالایی برای پذیرش گردشگران است. در این مجموعه‌ی کوهستانی، سرسبز و خوش آب‌وهوا امکانات متنوعی برای پیک‌نیک، کمپینگ، قایق‌سواری و ماهیگیری و همچنین امکاناتی همچون رستوران، تله‌کابین، تله‌سیژ، پیست اسب‌سواری، بانجی جامپینگ، آلاچیق و وسایل بازی کودکان وجود دارد.
دره ارغوان مشهد؛ ادرس دقیق دره ارغوان مشهد کجاست؟

شاندیز مشهد


شاندیز نیز یکی از ییلاقات معروف اطراف مشهد است که از مناطق مهم گردشگری این منطقه نیز به شمار می‌آید. این منطقه فاصله‌ی بسیار کمی تا طرقبه دارد و تا دره ارغوان نیز تنها 20 کیلومتر فاصله دارد و یک گزینه‌ی جذاب برای صرف غذاهای خوش‌طعم و باکیفیت است.
در این منطقه توریستی روستاهای گردشگری زیبایی همچون ابرده و زشک قرار گرفته است و رودخانه‌هایی همچون گنگ، مغان، جاغرق و مایان نیز در این منطقه جریان دارد. همچنین جاذبه‌های تاریخی‌ای همچون قلعه تاریخی شاهان، مسجد جامع تاریخی و موزه شهرداری در این منطقه قرار دارند. دره ارغوان نیز از مسیر جاده طرقدر و جاده نغندر به شاندیز می‌رسد.
دره ارغوان مشهد؛ ادرس دقیق دره ارغوان مشهد کجاست؟

بازدید از روستای کلاته آهن


همان‌طور که گفتیم دره ارغوان مشهد در مسیر روستای کلاته آهن و پیش از آن قرار گرفته است. اگر در این مسیر به سمت فرعی دره ارغوان خارج نشوید و مسیر را مستقیم ادامه دهید به این روستای زیبا می‌رسید. این روستا که در بهار مملو از شکوفه‌های بهاری و در تابستان پر از میوه‌های محلی است، یک منطقه‌ی گردشگری زیبا و خوش آب‌وهوا به شمار می‌آید. مردم محلی این روستا نیز اغلب به کشاورزی و باغداری مشغول‌اند.
دره ارغوان مشهد؛ ادرس دقیق دره ارغوان مشهد کجاست؟

روستای کنگ


در 19 کیلومتری غرب طرقبه، 30 کیلومتری شهر مقدس مشهد و 20 کیلومتری شمال غربی دره ارغوان، روستای کنگ که به دلیل خانه‌های سنگی و پلکانی‌اش به ماسوله‌ی خراسان شناخته می‌شود، قرار گرفته است. قدمت این روستا به 3000 سال پیش باز می‌گردد و از دیدنی‌های دوران ایران باستان به شمار می‌آید.
جاذبه‌های این روستای تاریخی بسیار زیادند. آبشار کنگ، قلعه حصار، رباط پای کوه کنگ و گورستان تاریخی کنگ از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این منطقه هستند. کوه‌های اطراف این روستا مملو از گیاهان معطر دارویی‌اند و گزینه‌ی جذابی برای پیاده‌روی و کوهنوردی به شمار می‌آیند. بهار کنگ مملو از گل‌های بهاری و تابستانش همراه با میوه‌های متنوعی همچون گیلاس است.
دره ارغوان مشهد؛ ادرس دقیق دره ارغوان مشهد کجاست؟

مهم‌ترین نکات در سفر به دره ارغوان مشهد

برای داشتن یک سفر بدون چالش و راحت به دره ارغوان لازم است نکات مختلفی را رعایت کنید که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:
• برای گردش در دره ارغوان طرقبه مشهد حتماً کفش مناسب به همراه داشته باشید تا به‌راحتی مسیر شیب‌دار و کوهپایه‌ای این منطقه را طی کنید.
• برای صعود به ارتفاعات بلندتر این منطقه لازم است ابزار مناسب و حرفه‌ای کوهنوردی مانند عصای کوهنوردی به همراه داشته باشید.
• استفاده از کلاه، عینک‌آفتابی و کرم ضدآفتاب برای محافظت از پوست و جلوگیری از آفتاب‌سوختگی ضروری است.
• برای اتراق در دره ارغوان لازم است تمام وسایل کمپینگ را همراه خود داشته باشید؛ زیرا این منطقه‌ی بکر امکانات خاصی ندارد و حتی آب چشمه‌های آن نیز آشامیدنی نیست.
• برای آب‌تنی در چشمه‌های پرآب این منطقه لباس اضافه و صندل مناسب به همراه داشته باشید.
• پیمایش این دره می‌تواند برای سالمندان، کودکان و افراد دارای ناتوانی‌های جسمی سخت باشد.
• پیش از سفر به این منطقه حتماً وضعیت آب‌وهوای آن را بررسی کنید.
• توجه کنید که در بیشتر نقاط دره ارغوان آنتن‌دهی موبایل وجود ندارد.
• هنگام بازدید از این منطقه در حفظ زیست‌بوم آن کوشا باشید و از انداختن هرگونه زباله در دشت ارغوان خودداری کنید. همچنین از آسیب رساندن به درختان، جانوران و گل‌های ارغوان پرهیز کنید.
• برای پیشگیری از آفتاب‌سوختگی در ساعات نخست روز به گردش در دشت ارغوان بپردازید.
• در روزهای ابتدایی فصل بهار و همچنین در فصل پاییز لباس گرم اضافه همراه داشته باشید.
• می‌توانید با خرید از فروشگاه‌های صنایع‌دستی نزدیک این منطقه به رونق کسب‌وکار و گردشگری در دره ارغوان مشهد کمک کنید.
دره ارغوان مشهد؛ ادرس دقیق دره ارغوان مشهد کجاست؟

کلام آخر

زیبایی‌های دشت ارغوان مشهد به‌قدری زیاد است که هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. بااین‌وجود بسیاری از گردشگران هنوز با این منطقه‌ی زیبا آشنا نیستند و همین مسئله باعث شده تا دشت ارغوان یک منطقه‌ی بکر باقی بماند. در این نوشته تلاش کردیم تا اطلاعات کافی درمورد این دشت زیبا را در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید سفری آسان و خاطره‌انگیز به این منطقه داشته باشید.

سؤالات متداول


آدرس دقیق دره ارغوان مشهد کجاست؟


دره ارغوان مشهد در ۳۰ کیلومتری غرب مشهد، کیلومتر هفت جاده طرقبه به روستای کلاته آهن قرار گرفته است.

مسیر مشهد به دره ارغوان چقدر است؟


فاصله‌ی مرکز شهر مشهد تا دره ارغوان حدود 30 کیلومتر است.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است