search
menu

خانه تاریخی عباسیان کاشان

[ پنهان کردن ]
چرا باید از خانه تاریخی عباسیان بازدید کنیم؟
تاریخچه خانه تاریخی عباسیان
معماری خانه تاریخی عباسیان
بخش های مختلف خانه تاریخی عباسیان
مرمت و بازسازی خانه تاریخی عباسیان
راه دسترسی به خانه عباسیان کاشان
ساعت و هزینه بازدید از خانه عباسیان کاشان
جاذبه های دیدنی نزدیک به خانه تاریخی عباسیان
رستوران های نزدیک به خانه تاریخی عباسیان
هتل های نزدیک به خانه تاریخی عباسیان

چرا باید از خانه تاریخی عباسیان بازدید کنیم؟


خانه تاریخی عباسیان در محله سلطان امیر احمد در شهر کاشان واقع شده است و جزو یکی از شاهکارهای معماری ایران محسوب می شود. این خانه تاریخی با فضای دلنشین خود جلوه ای متفاوت و منحصر به فردی دارد، به طوری که چشم انداز زیبای این خانه غیر قابل وصف است، به طوری که تاکنون محل ساخت چندین مجموعه تلویزیونی و فیلم سینمایی بوده است. به جرات می توان گفت خانه تاریخی عباسیان شبیه هیچ یک از خانه هایی نیست که قبلا به بازدیدشان رفته اید، زیرا نمای بیرونی ساده این ساختمان در وهله اول شما را حیرت زده خواهد کرد، حتی باور نمی کنید که خانه ای تاریخی است اما همین که وارد محوطه زیبای خانه تاریخی عباسیان شدید با تماشای طراحی و معماری داخلی متوجه ابهت و عظمت این خانه خواهید شد.
خانه تاریخی عباسیان کاشان

تاریخچه خانه تاریخی عباسیان


شاید برایتان جالب باشد که بدانید توسط چه کسی و چه زمانی این خانه ساخته شده است. زمان ساخت این خانه حدودا به ۲۰۰ سال قبل یعنی سال ۱۲۰۱ شمسی بر می گردد که توسط سید ابراهیم تاجر کاشانی شروع شد و اتمام آن ۲۰ سال طول کشیده است. این خانه دارای ۳ طبقه و ۵ حیاط است. با خرید بلیط هواپیما و سفر به شهر کاشان حتما بازدید از این خانه تاریخی بی نظیر را در اولویت قرار دهید.

معماری خانه تاریخی عباسیان


در خانه تاریخی عباسیان گچ بری ها و نقاشی های بی نظیری خواهید دید که شامل ویژگی های معماری اسلامی مثل قطاربندی، یزدی بندی، رسمی بندی و گره سازی هستند. در ساخت این خانه موارد مذهبی رعایت شده و به دو قسمت اندرونی و بیرونی تقسیم گردیده است، حتی طراحی اتاق ها نیز به صورت تو در تو است. بر روی در ورودی نیز دو دستگیره مختلف قرار داده شده تا با صدای مختلف کوبه ها به مرد یا زن بودن فرد آگاهی داشته باشند. خانه تاریخی عباسیان نامزد دریافت جایزه زیباترین بنای مسکونی ایرانی- اسلامی شده است. از مهم ترین اصول معماری استفاده شده در Abbasian Historical House می توان به استفاده از سبک گودال باغچه اشاره کرد؛ به طوری که در این سبک، بنا پایین تر از سطح کوچه اصطلاحا گود ساخته می شود تا دسترسی به آب قنات راحت تر باشد. مورد دیگر نیز قرینه سازی در ساخت این خانه رعایت شده است، قسمت های خانه تاریخی عباسیان کاملا قرینه هم هستند و شامل قسمت های زمستانه و تابستانه است که متناسب با آب و هوا در قسمت مربوطه زندگی می کردند.
خانه تاریخی عباسیان کاشان

بخش های مختلف خانه تاریخی عباسیان


خانه تاریخی عباسیان دارای ساختمان تاریخی ۳ طبقه ای همراه با ۵ حیاط اندرونی، باغچه، بخش خدمه، حوضخانه و بخش های دیگر است. البته بعد از فوت صاحب اصلی این خانه حیاط ها به خانه های جداگانه تبدیل شده اند. بخش بیرونی نیز شامل اتاق آینه، تالار سرپوشیده، اتاق های سه دری و پنج در، ایوان و … است. زیباترین قسمت در این خانه، اتاق آینه است که جزو باشکوه ترین بخش محسوب می شود و دارای زیباترین تزئینات و شیشه های رنگی است که از تماشایشان سیر نخواهید شد، زیرا این اتاق با گچ بری ها، آیینه کاری ها، در و پنجره های رنگین دارای فضای خاصی است.
در سقف این اتاق آینه هایی به شکل ماه و ستاره و خورشید استفاده شده است که با روشن شدن چراغ و انعکاس نور بر روی نخ های ابریشم معلق در سقف تصویر زیبایی از آسمان کویر بازسازی می شود که این صحنه ها را فقط باید از نزدیک لمس کنید، از راه دور نمی توان حس و حال این اتاق را توصیف کرد.
خانه تاریخی عباسیان کاشان
اتاق مجلل آینه شامل درهای ارسی است که پنجره های مشبک گچی در این درها دیده می شود. این اتاق به قدری زیباست که مراسمات عروسی شان نیز آنجا برگزار می شده است. قسمتی نیز مخصوص ساکنان اصلی خانه بوده و از قسمت های دیگر کاملا جدا بوده و هیچ کس جز خودشان اجازه ورود نداشتند. در طبقه بالای اندرونی نیز یک اتاق شاه نشین وجود دارد.
در طبقات پایین اندرونی هم می توانید سرویس بهداشتی، چاه آب، بخش حوضخانه را ببینید. در قسمتی از این بنا نیز ساختمانی دو طبقه وجود دارد که هنگام مراسم ها مورد استفاده قرار می گرفت و در این قسمت خبری از تزئینات نیست. در واقع می توان گفت معماری به کار رفته در ساخت خانه تاریخی عباسیان درونگرا و اسلامی است؛ از معماری محجبه (نقاب دار) یعنی وجود دیوار در اطراف فضای بام برای دیده نشدن توسط همسایه ها استفاده گردیده است.
خانه تاریخی عباسیان کاشان

مرمت و بازسازی خانه تاریخی عباسیان


در سال ۱۳۷۴ هیئت امنای مرمت بافت تاریخی کاشان با همکاری وزارت صنایع و معادن، خانه تاریخی عباسیان را خریداری و مرمت کردند و در سال ۱۳۷۷ هجری شمسی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. بخشی از این خانه زیبا به بنیاد سهراب سپهری تعلق گرفت و در کل نیز عمارت تحت پوشش سازمان رفاهی و تفریحی شهرداری کاشان قرار دارد.

راه دسترسی به خانه عباسیان کاشان


برای اینکه به خیابان علوی بروید چندین راه دارید؛ هم می توانید از طریق اتوبوس های شهری و هم تاکسی ها خودتان را به این منطقه برسانید و خانه تاریخی عباسیان را پیش رویتان ببینید.

ساعت و هزینه بازدید از خانه عباسیان کاشان


همه روزه می توانید از ساعت ۷:۱۵ صبح تا ۱۲ ظهر مراجعه کنید، البته در تعطیلات نوروز این خانه تاریخی زیبا تا ساعت ۸ عصر باز است. برای ورود و بازدید نیز باید بلیط ورودی تهیه کنید.

جاذبه های دیدنی نزدیک به خانه تاریخی عباسیان


حمام تاریخی سلطان امیر احمد: ۲۳۰ متر
خانه بروجردی ها: ۴۵۰ متر
خانه طباطبایی: ۶۵۰ متر
مسجد و مدرسه آقابزرگ: ۸۵۰ متر
بازار تاریخی کاشان: ۱ کیلومتر
باغ و حمام فین: ۸ کیلومتر
چشمه سلیمانیه: ۸.۳ کیلومتر

رستوران های نزدیک به خانه تاریخی عباسیان


رستوران تالار آیینه: ۲۲۰ متر
رستوران سنتی مظفری: ۲۸۰ متر
رستوران هرنو: ۱ کیلومتر
رستوران مرشدی: ۱.۲ کیلومتر
رستوران سنتی نگین: ۱.۵ کیلومتر
رستوران سنتی مادربزرگ: ۱.۸ کیلومتر

هتل های نزدیک به خانه تاریخی عباسیان


هتل سنتی صادقی: ۸۵ متر
هتل ایرانیان: ۲۱۰ متر
هتل سنتی آمیرزا: ۵۵۰ متر
هتل راهب میهنستان: ۷۰۰ متر
هتل درب باغ: ۱ کیلومتر
هتل سنتی ثنا: ۸۵۰ متر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است