search
menu

آبشار آسیاب خرابه جلفا

[ پنهان کردن ]
چرا بازدید از آبشار آسیاب خرابه جلفا را پیشنهاد می‌کنیم؟
آبشاری در کنار یک آسیاب خرابه
ویژگی‌های طبیعی و گردشگری آبشار آسیاب خرابه جلفا
چگونه به آبشار آسیاب خرابه جلفا برویم؟
جاهای دیدنی نزدیک به آبشار آسیاب خرابه جلفا
هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به آبشار آسیاب خرابه جلفا
استان آذربایجان شرقی به دلیل اقلیم کوهستانی آن شگفتی‌های طبیعی بسیاری دارد که سالانه گردشگران و جهانگردان زیادی را به سمت خود می‌کشاند. یکی از این شگفتی‌های زیبا آبشار آسیاب خرابه در شهرستان جلفا است. اگر اهل طبیعت هستید می‌دانید که هر وقت چشمه و کوه و درخت در کنار یکدیگر قرار بگیرند، محیطی خارق‌العاده‌ برای گردشگری پدید می‌آورند. آبشار آسیاب خرابه تمام این المان‌ها را کنار هم دارد و به هر گردشگری نوید یک گردش عالی را می‌‌دهد. در ادامه‌ی این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با این آبشار زیبا بیشتر آشنا کنیم.
آبشار آسیاب خرابه جلفا

چرا بازدید از آبشار آسیاب خرابه جلفا را پیشنهاد می‌کنیم؟


در دل کوهستانی جنگلی یک دیواره‌ی بلند خزه بسته را تصور کنید که آبشاری زلال از بالای آن به پائین سرازیر می‌شود و در حالی که قطرات آب را به صورت شما می‌پاشد، صدای آرام‌بخش آن هر صدای دیگری را از گوش‌تان دور می‌کند. بعید است در چنین مکانی قرار بگیرید و لااقل برای چند ساعت خستگی‌ها و ناراحتی‌ها و مشکلاتتان را فراموش نکنید. اگر قصد دارید کمی از شهر و مسائل آن دور شوید و دل به طبیعت بکر بسپارید، آبشار آسیاب خرابه جلفا همان مکانی است که به آن احتیاج دارید.

آبشاری در کنار یک آسیاب خرابه


این آبشار که در زبان محلی به آن خرابا دییرمان گفته می شود در نزدیکی آسیابی قدیمی و مخروبه قرار داد. آسیاب مکانی است که در گذشته، مردم برای خورد کردن دانه‌هایی مانند گندم‌ و جو به آن مراجعه می‌کردند. آسیاب‌های آبی در کنار رودخانه‌ها ساخته می‌شدند تا با نیروی حرکت آب بتوانند سنگ آسیاب را به حرکت درآورده و دانه گندم یا جو را زیر سنگ آسیاب خرد کنند. آسیاب جلفا که به آسیاب خرابه معروف شده، سال‌های سال است مخروبه شده و دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. در سال‌های اخیر بنای آسیاب برای بازدید گردشگران مرمت شده و در سفر به آبشار می‌توانید از آسیاب نیز دیدن کنید و با نحوه‌ی کار آسیاب‌های آبی آشنا شوید. ارتفاع ساختمان آسیاب حدود ۱۰ متر و بنای محوطه آن ۲۰۰ مترمربع است.

ویژگی‌های طبیعی و گردشگری آبشار آسیاب خرابه جلفا


آبشار آسیاب خرابه از آب چشمه‌های متعددی که از بالای کوه کیامکی سرچشمه می‌گیرند، تأمین می‌شود. کوه کیامکی که در گویش محلی به آن کمکی داغ یا کمچی داغ نیز می‌گویند، یکی از کوههای بلند منطقه ارسباران است. علاوه بر آبشار اصلی که در نزدیکی آسیاب قرار دارد و ارتفاعی نزدیک ۱۵ متر دارد، در آن منطقه‌ آبشارهای بزرگ و کوچک دیگری نیز وجود دارند که اگر از دره به سمت راست نگاه کنید، انبوهی از آن‌ها منظره‌ی زیبایی جلوی چشمتان می‌آورند. علاوه بر زیبایی، وجود آبشارهای کوچک در کنار آبشار بزرگ و تلفیق صدای آن‌ها با هم، یک کنسرت بزرگ موسیقی شکل می‌دهد که هیچ شنونده‌ای نمی‌تواند بی‌تفاوت از کنار آن بگذرد. دیواره‌ی آبشار نیز با انواع گیاهان آبزی پوشیده شده و سطح مخملی‌شکل زیبایی را به وجود آورده. در اطراف آبشار درختان انجیر فراوانی نیز دیده می‌شود که سرسبزی و زیبایی آبشار را دو چندان می‌کنند. اگر بخواهید می‌توانید وسایل کمپ زدن و پیک‌نیک با خودتان ببرید و برای یک روز کامل در نزدیکی آبشار چادر بزنید. در مجموعه گردشگری آبشار آسیاب خرابه، پارکینگ، رستوران، بوفه و سرویس بهداشتی نیز وجود دارد که با پرداخت مبلغ کمی به عنوان ورودی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.
آبشار آسیاب خرابه جلفا

چگونه به آبشار آسیاب خرابه جلفا برویم؟


آسیاب خرابه جلفا در ۴۰ کیلومتری شرق شهرستان جلفا و در نوار مرزی ایران و جمهوری آذربایجان در حاشیه رود ارس قرار دارد. برای رسیدن به آسیاب خرابه باید ابتدا به تبریز بروید و از آنجا از طریق جاده مرند- جلفا به سمت جلفا حرکت کنید و در حدود ۲۷ کیلومتری هادی‌شهر و در ۵ کیلومتری روستای مینجان‌آباد به آسیاب خرابه برسید. بعد از رسیدن به منطقه‌ی آبشار باید ماشین خود را پارک کنید و بقیه راه را پیاده به سمت آبشار طی کنید. آبشار آسیاب خرابه را در تمام فصول سال می‌توانید ببینید، هم طبیعت شکوفا و سرسبز بهار و تابستان آن زیباست و هم منظره‌ی آبشار یخ‌زده در پاپیز و زمستان! اگر پیشاپیش فصل سفرتان را انتخاب کرده‌اید و برنامه‌ریزی‌های خود را انجام داده‌اید، برای تهیه بلیط هواپیما تبریز به سایت سفرمارکت سر بزنید و از امکان رزرو بلیط هواپیما در سایت استفاده کنید.

جاهای دیدنی نزدیک به آبشار آسیاب خرابه جلفا


جلفا شهری مرزی بین ایران و ارمنستان است که ویژگی‌های منحصر به فرد آن باعث شده مقصد سفر گردشگران زیادی باشد. پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد بازدید از آبشار آسیاب خرابه را دارید حتماً بازدید از جاذبه‌های دیدنی جلفا را نیز در برنامه سفر خود قرار دهید. این شهر مرزی علاوه بر طبیعت زیبا و کلیساهای تاریخی، پر است از بازراچه‌های مرزی که مسافران زیادی برای بازدید و خرید به سراغ آن‌ها می‌روند. در ادامه برخی از مهم‌ترین اماکن گردشگری این منطقه را به شما معرفی می‌کنیم:
• یکی از نزدیک‌ترین جاذبه‌های دیدنی به آبشار آسیاب خرابه جلفا، رودخانه ارس و جاده مرزی ارس است. جاده مرزی ارس جاده‌ای ست که از ارس شروع شده و در جلفا تمام می‌شود. بدون شک می‌توان این جاده را یکی از زیباترین جاده‌های کشور دانست و رانندگی و پیاده‌روی در آن را در لیست لذت‌بخش‌ترین تجربه‌ها گذاشت. جاده‌ای که در یک سوی آن رودخانه‌ ارس قرار دارد و در سوی دیگر کوه‌ها و جنگل‌ها و خانه‌های روستایی.
• سد ارس که در ۴۰ کیلومتری جلفا و بر روی رودخانه ارس بنا شده است.
• حمام تاریخی جلفا که در جاده تبریز به جلفا قرار دارد.
کلیسای تاریخی سن استپانوس که در ۱۷ کیلومتری غرب جلفا قرار دارد و یکی از مهم‌ترین کلیساهای ارامنه ایران به حساب می‌آید.
• کلیسای چوپان که در ۵ کیلومتری جلفا و در کناره‌ی رودخانه ارس قرار دارد.
آبشار آسیاب خرابه جلفا

هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به آبشار آسیاب خرابه جلفا


برای اقامت در نزدیکی آبشار آسیاب خرابه و بازدید از آن می‌توانید محل اقامت خود را در جلفا انتخاب کنید. انواع هتل، مهمانسرا و هتل آپارتمان در جلفا وجود دارد که با رزرو اینترنتی می‌توانید با خیال راحت به سراغ آن‌ها بروید. از جمله: هتل امپریال ارس جلفا، مهمانسرای جهانگردی جلفا، هتل آپارتمان گیلبتون جلفا و... اما اگر قصد ماندن در جلفا را ندارید و می‌خواهید بعد از بازدید از آبشار منطقه را ترک کنید، می‌توانید اقامتگاه خود را در تبریز انتخاب کنید.

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است