search
menu

از موزه تاریخ طبیعی اصفهان چه می‌دانید؟

[ پنهان کردن ]
آنچه درباره موزه تاریخ طبیعی اصفهان باید بدانیم
موزه تاریخ طبیعی اصفهان کجاست؟
چگونه به موزه تاریخ طبیعی اصفهان برویم؟
داستان موزه تاریخ طبیعی
درباره موزه تاریخ طبیعی اصفهان
معرفی سالن‌های موزه تاریخ طبیعی اصفهان

آنچه درباره موزه تاریخ طبیعی اصفهان باید بدانیم


موزه تاریخ طبیعی اصفهان (Natural History Museum) یکی از ده‌ها تماشاگه راز نصف جهان است که بازدید از آن، ایران‌گردان عزیز را با برشی از تاریخ طبیعی سرزمین اهورایی ما آشنا می‌کند. بازدید از موزه‌های تاریخ طبیعی در ایران و اقصی نقاط جهان، اهتمامی است اثربخش برای فهم بهتر و دقیق‌تر حیات موجودات کره زمین، چه آن‌هایی که دیرزمانی در این کره خاکی می‌زیسته و منقرض‌شده‌اند و چه آن‌هایی که همچنان روی این کره زیبا، حضور دارند و به حیات خود ادامه می‌دهند.

از موزه تاریخ طبیعی اصفهان چه می‌دانید؟
در این گفتار مجله گردشگری سفرمارکت، برای اطلاع خریداران خوش‌ذوق و خوش‌سلیقه بلیط هواپیما اصفهان، به معرفی موزه تاریخ طبیعی اصفهان پرداخته شده است تا اگر از شکم گردی و کافه گردی و عمارت گردی در این دیدار دوست‌داشتنی و تاریخی ایران، فارغ شدند، جایی عالی برای مرور تاریخ طبیعی ایران و اصفهان از نگاه جانداران و حیات‌وحش آن را داشته باشند؛ مکانی که به‌نوعی کلاس درس و آزمایشگاه رایگان و در دسترس نیز محسوب می‌شود.
اگر سابقه بازدید از موزه تاریخ طبیعی در اصفهان یا دیگر نقاط کشور را دارید، نظرات و دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید. با موزه گردی امروز ما در نصف جهان، همراه باشید.
از موزه تاریخ طبیعی اصفهان چه می‌دانید؟

موزه تاریخ طبیعی اصفهان کجاست؟


موزه تاریخ طبیعی اصفهان یکی از ده‌ها موزه تاریخ طبیعی کشور است که در شهر اصفهان واقع شده است و سالانه هزاران تن از گردشگران این شهر را به‌سوی خود جذب می‌کند. موزه تاریخ طبیعی اصفهان در تقاطع خیابان سپه و استانداری واقع شده و دسترسی به این موزه با اتوبوس و مترو اصفهان امکان‌پذیر است.
موزه تاریخ طبیعی اصفهان همه‌روزه از ساعت ۹ صبح الی ۱۷ به غیر از تعطیلات رسمی، پذیرای بازدید علاقه‌مندان است. مدت پیشنهادی بازدید از موزه تاریخ طبیعی اصفهان، حدود یک ساعت است؛ بنابراین در این یک ساعت می‌توانید با برشی از واقعیت‌های نصف جهان از منظر تاریخ طبیعی این استان شگفت‌انگیز آشنا شوید.

چگونه به موزه تاریخ طبیعی اصفهان برویم؟


موزه تاریخ طبیعی اصفهان در تقاطع خیابان استانداری و خیابان سپه شهر اصفهان واقع شده است. موزه هنرهای دکوراتیو اصفهان نیز نزدیک این موزه قرار دارد. از‌آنجایی‌که موزه تاریخ طبیعی اصفهان، روبروی کاخ چهل ستون که یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی اصفهان است، قرار گرفته است، شما می‌توانید پیاده از آنجا رهسپار موزه تاریخ طبیعی اصفهان شوید.
به دلیل قرار گرفتن موزه تاریخ طبیعی اصفهان در نزدیکی خیابان چهارباغ پایین، امکان دسترسی به این مکان از طریق وسایل حمل و نقل عمومی نظیر مترو و اتوبوس میسر گشته است. خوب است بدانید که ایستگاه اتوبوس باب الرجمه در نزدیکی موزه تاریخ طبیعی اصفهان واقع شده است. این موزه در قسمت جنوبی بازار سنتی اصفهان و میدان امام علی است و از چهار باغ می‌توان پیاده عازم این موزه شد.

از موزه تاریخ طبیعی اصفهان چه می‌دانید؟
عکس بالا، نقشه محل قرارگیری موزه تاریخ طبیعی اصفهان را در نقشه این شهر نشان می‌دهد. رستوران شهرزاد از معروفترین رستوران های اصفهان نیز در نزدیکی این موزه قرار دارد.

داستان موزه تاریخ طبیعی


برای بعضی‌ها سؤال است که چرا باید در شهر دیدنی اصفهان، بااین‌همه اثر تاریخی و بنا، به سمت موزه تاریخ طبیعی برویم! مگر طبیعت اصفهان چه چیز خاصی دارد که تماشای آن در موزه، اهمیت وافر خواهد داشت!؟ اگر به نظریه تکامل اعتقاد داشته باشید، حتما می‌دانید که طبق این نظریه، ما انسان‌ها ماحصل فرگشت موجوداتی دیگر هستیم. حتی اگر این نظریه سؤال‌برانگیز باشد، تماشای جانوران و سیر تحول زیستی آن‌ها در میلیون‌ها سال اخیر، جالب‌توجه و دیدنی است.
سفر به گذشته و لمس تاریخ یکی از بزرگ‌ترین خواسته‌های بشر بوده و هست و برای رسیدن به آن هر فعالیتی را انجام داده است. امروزه موزه‌ها یکی از بهترین گزینه‌ها برای سفر در تاریخ و آشنا شدن با گذشته کشورها هستند اما گذشته یک کشور همیشه به تاریخ و فرهنگ آن مربوط نمی‌شوند، بلکه طبیعت و آنچه در تاریخ طبیعی یک کشور نیز گذشته بسیار مهم است.
از همین رو امروزه در ایران و سایر نقاط جهان موزه‌هایی با نام موزه تاریخ طبیعی در حال فعالیت هستند و گردشگران زیادی از این موزه‌ها بازدید می‌کنند.
موزه‌ها روایتگر تاریخ و گذشته هر شهر و کشوری هستند و می‌توانند سند خوبی بر آنچه در تاریخ گذشته است، باشند. موزه‌ها انواع متفاوتی دارند، از موزه مردم‌شناسی گرفته تا موزه سکه همه از زیرمجموعه‌های موزه‌ها هستند. شاید تصور شما از نام موزه ویترین‌هایی با اشیای قیمتی و تاریخی باشد، اما موزه‌های تاریخ طبیعی یکی از متفاوت‌ترین موزه‌‌ها در ایران هستند. این موزه‌ها نشان‌دهنده تاریخ جهان آفرینش و طبیعت بوده و محل نگه‌داری بسیاری از جانوران و جانداران ایران و یا سایر کشورهای جهان هستند.
از موزه تاریخ طبیعی اصفهان چه می‌دانید؟

درباره موزه تاریخ طبیعی اصفهان


موزه تاریخ طبیعی اصفهان بیش از چهل سال سابقه فعالیت دارد. اواخر سال شصت و هفت شمسی بود که موزه تاریخ طبیعی اصفهان به همت دکتر جعفریان، در یکی از بناهای تاریخی عصر تیموری برپا گردید. این بنا، پیش‌تر به نام تالار تیموری شناخته می‌شد و دکتر جعفریان، تلاش کرد تا نمونه‌هایی از آثار طبیعی را که با همراه همکاران خود جمع‌آوری کرده بود، در این موزه به نمایش عموم بگذارد.
آثاری که در موزه تاریخ طبیعی اصفهان در معرض دید عموم قرار گرفته، محصول چهار دهه تلاش‌های بی‌وقفه دکتر جعفریان و شاگردان و همکاران و دوستانش در گردآوری یا خرید یا مبادله آثار طبیعی از نقاط مختلف ایران و جهان است. بنابراین این موزه، گنجینه ارزشمند و کلکسیونی ممتاز از اشیاء گران‌بهایی است که برای جمع‌آوری و حمل آن به این موزه، سال‌ها وقت و سرمایه هزینه شده است.
در این موزه، آثار خریداری و گردآوری شده، به‌صورت علمی با مشخصات دقیق و فنی طبقه‌بندی و در معرض دید عموم، چه علاقه‌مندان به تاریخ طبیعی چه کارشناسان و متخصصان رشته‌های مرتبط، قرار دارد. لذا شما با یک موزه تخصصی روبرو هستید.

موزه تاریخ طبیعی اصفهان مثل بسیاری از موزه‌های تاریخ طبیعی در ایران و جهان، شامل چند سالن است که در هر سالن، آثار خاصی مربوط به گروه مشخصی از جانوران و گیاهان به نمایش گذاشته می‌شود. راهنمایان موزه و کتابچه‌هایی نیز معمولاً برای معرفی بهتر آثار، در اختیار بازدیدکننده قرار می‌گیرد. اگرچه امروزه به مدد اینترنت، شما می‌توانید توضیحات عمومی تا فوق تخصصی درباره آثار موزه تاریخ طبیعی را کسب کنید و بی‌نیاز از توضیحات افراد راهنما شوید.
از موزه تاریخ طبیعی اصفهان چه می‌دانید؟

معرفی سالن‌های موزه تاریخ طبیعی اصفهان


موزه تاریخ طبیعی اصفهان از چند سالن تشکیل شده است و همان‌طور که در بالا ذکر شد، در هر سالن، انواع و اقسام نقشه‌ها و مدارک و سنگ‌ها و کانی‌ها و سنگواره‌ها و جانوران مهره‌دار و بی‌مهره و پستاندار و تخم‌گذار به نمایش گذاشته شده است.
این سالن‌ها تلاش کرده‌اند تا درک درستی درباره فرگشت موجودات زنده در اختیار بازدیدکننده قرار دهند و او را با تحولات چندمیلیون‌ساله طبیعت ایران‌زمین آشنا سازند. این سالن‌ها عبارت‌اند از:
- سالن جانوران بدون مهره موزه تاریخ طبیعی اصفهان که شامل انواع تک‌سلولی و اسفنج‌ها و مرجان‌ها و خارپوستان و نرم‌تنان و بندپایان است.
- سالن گیاه‌شناسی موزه تاریخ طبیعی اصفهان که شامل انواع گیاه گل‌دار، گیاه بدون گل، گیاهان دارویی و گیاهان صنعتی ایران است. مجموعه گیاهان خشک یا هرباریوم و مقایسه آن‌ها با نمونه‌هایی که در خارج از کشور است و اثر برگ و ساقه درختان فسیل‌شده مربوط به دوران گذشته ایران نیز در این سالن در معرض دید گردشگرانی که بلیط هواپیما ارزان سفرمارکت را برای تماشای تاریخ طبیعی کشور خریداری کرده‌اند، قرار گرفته است.
از موزه تاریخ طبیعی اصفهان چه می‌دانید؟

- سالن زمین‌شناسی موزه تاریخ طبیعی اصفهان شامل همه مواد تشکیل‌دهنده جامد زمین است: کانی‌ها، کریستال‌ها، سنگ‌های معدنی، رسوبی، آذرین و دگرگونی و ساخت‌های رسوبی دریایی و قاره‌ای سنگواره‌ها یا فسیل‌های دریایی دوران گذشته که از حدود ششصد میلیون سال قبل تاکنون را روایت می‌کنند، در این سالن به نمایش گذاشته شده‌اند.
- سالن جغرافیای طبیعی و نقشه‌های موزه تاریخ طبیعی اصفهان که شما را با نقشه‌های توپوگرافی و جغرافیایی و نقشه‌های برجسته شهری و طبیعی و زمین‌شناسی و نقشه‌های زمین‌شناسی و زمین‌شناختی ایران آشنا می‌کند و برای دانشجویان و محققان رشته‌های زمین‌شناسی یک گنجینه ممتاز به شمار می‌رود.
- سالن جانوران مهره‌دار موزه تاریخ طبیعی اصفهان که شما را با انواع و اقسام ماهی، دوزیست، خزنده و پرنده و پستانداران آشنا می‌کند.
- سالن کمک‌آموزشی و دیدنی‌های جهان موزه تاریخ طبیعی اصفهان که شامل ابزار کمک‌آموزشی در علوم زیست‌شناسی و زمین‌شناسی و جغرافیای طبیعی است.
در واقع سالن‌های هفت‌گانه موزه تاریخ طبیعی اصفهان، هم برای عاشقان و علاقه‌مندان به تماشای انواع و اقسام جانداران و گیاهان مفید و آموزنده است و هم متخصصان زیست‌شناسی و زمین‌شناسی و جغرافیای طبیعی را با برشی از تاریخ طبیعی ایران و جهان آشنا می‌کند.
امیدواریم فرهنگ ساخت موزه در کشور نهادینه شود و موزه‌داری خصوصی در ایران، جایگاه شایسته و بایسته‌ای پیدا کند.
از موزه تاریخ طبیعی اصفهان چه می‌دانید؟

مخاطب گرامی
اصفهان حدود ۱۷ موزه دارد. موزه‌هایی که هر یک شما را با برشی از این دیار شگفت‌انگیز و دوست‌داشتنی از نقطه نظر طبیعی، فرهنگی، هنری، سیاسی و تاریخی آشنا می‌کند؛ اماکن دیدنی و دل‌فریبی که نمونه‌ آن‌ها را در کمتر نقطه‌ای از میهن پهناور چهار فصل ما می‌توانید شاهد باشید. لذا موزه گردی را در اصفهان جدی بگیرید.
مجموعه موزه تخت فولاد اصفهان، موزه چهل ستون اصفهان، موزه کلیسا وانک اصفهان، موزه حمام علیقلی خان اصفهان، خانه مشروطیت اصفهان، موزه عصارخانه شاهی اصفهان و موزه هلال‌احمر این شهر در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است. بیش از بیست و شش هزار اثر ملی ثبت شده در اصفهان وجود دارد که خود کلکسیونی گران‌بها از تاریخ پرافتخار سرزمین اهورایی ما را به تصویر می‌کشد.
اگر مسافر نصف جهان بودید، حتماً بازدید از موزه‌ها و گالری‌های این شهر دیدنی را در برنامه گردشگری شهر خود قرار دهید. به‌منظور سفری ارزان و آسان به نصف جهان، از خدمات رزرواسیون تور و بلیط قطار و هواپیما سفرمارکت استفاده کرده و برای دریافت تخفیف‌های هیجان‌انگیز، اپلیکیشن سفرمارکت را از طریق سایت safarmarket.com دانلود کرده و روی گوشی هوشمند خوب نصب کنید تا هم امکان رزرو سریع بلیط قطار و هواپیما و تور را داشته باشید هم با مجله گردشگری سفرمارکت، در جریان بهترین مقصدهای شکم گردی و دیدنی اصفهان قرار بگیرید.
لینک این گفتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید، به اطلاع دوستان و آشنایان به‌خصوص ایران‌گردان و دانش آموزان عزیز برسانید و در گروه‌های خانوادگی تلگرامی و واتساپی به اشتراک بگذارید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است