search
menu
چالوس keyboard_arrow_down close

چالوس

hotel
هتل های چالوس ۱۸

درباره چالوس

شهر چالوس


چالوس شهر ساحلی و پرگردشگر مازندران و خطه شمال است که در دل خود طبیعت زنده و سرسبزی را جای داده و با جنگل‌های انبوه، آبشارهای بزرگ و کوه‌های بلندش هر کسی را با هر سن و سالی به سمت زیبایی‌هایش جذب می کند؛ این شهر تداعی‌گر بهشت رویایی شمال است و طبیعت‌گردان، ساحل‌گردان، تاریخ دوستان و حتی عاشقان خرید با رغبت فراوان از طریق خرید بلیط هواپیما و یا روش‌های دیگر راهی گذر تعطیلات در این شهر ساحلی می‌شوند یا برای دیدن جاده زیبا و رویایی‌اش سفری زمینی را به سمت چالوس شروع می‌کنند.

چالوس

موقعیت جغرافیایی چالوس


دریای خزر در شمال شهر چالوس آرمیده و جنوب این شهر با رشته کوه های البرز و استان تهران احاطه شده است؛ به عبارتی این شهر ساحلی در جلگه میانی کرانه دریا جای گرفته و این در حالی است که از سمت شرق به شهرستان نوشهر و از سمت غرب به شهرستان تنکابن محدود شده است. در ضمن این شهر به سبب موقعیت جغرافیایی خود دارای آب و هوایی معتدل و مرطوب است.

بهترین زمان سفر به چالوس


خطه شمال و طبیعتش در هر ماهی از سال جلوه زیبایی به خود می‌گیرد اما شرایط آب و هوایی در فصل‌های گرم تابستان اوضاع را برای گردشگر سخت تر می‌کند. به همین دلیل باید زمان مناسبی را برای سفر به این شهر انتخاب کرد. از این گذشته، آیین و سنت‌های جذابی در این شهر برگزار می‌شوند که شرکت در آن‌ها و تماشای چهره شاداب شهر خاطراتی به یادماندنی را ضمیمه سفرتان می‌کنند؛ از جمله نورروز‌خوانی که در روزهای نزدیک به عید نوروز اجرا می‌شود. به این صورت که کسی به عنوان نوروز خوان و دیگری به عنوان کوله‌کش دم در خانه‌های اهالی شهر می‌روند و با خواندن شعر آمدن نوروز را خبر می‌دهند. در فصل باران‌های موسمی نیز آیین آفتاب خواهی به شیوه‌ای کاملا سنتی و منحصر‌به‌فرد اجرا می‌شود.

تاریخچه چالوس


چالوس از شهرهای قدیمی و کهن مازندران به حساب می‌آید و طبق بررسی باستان شناسان قدمت آن به هزاره دوم قبل از میلاد مسیح می‌رسد. البته این شهر تاریخ پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته و سرانجام در طی حمله تیمور لنگ از بین رفته است. جالب است بدانید که در طول قرن های متمادی و قبل از تبدیل چالوس به شهر و پا گرفتن گردشگری در آن، چالوس فقط یک روستای کوچک به شمار می‌رفت.

چالوس

جاذبه های دیدنی چالوس


چالوس بیش‌تر به خاطر جاذبه‌های طبیعی بکر و زیبایش شناخته شده است؛ از جاده‌های رویایی و سرسبز آن گرفته تا رودخانه‌های خروشان و سواحل شنی. البته در برخی قسمت‌های آن امکانات و مجموعه‌های تفریحی ساخته شده که رفاه و آسایش مهمانان را در طول تعطیلاتشان فراهم می‌کنند. لا به لای این جاذبه‌های طبیعی، بناهای تاریخی نیز دیده می‌شوند که کاربری آن‌ها در طی سال‌های اخیر تغییر یافته ولی همچنان گوشه‌ای از تاریخ چالوس را بازتاب می‌کنند.

•شهرک توریستی نمک آبرود
معروف‌ترین و محبوب‌ترین مجموعه گردشگری شهر چالوس، نمک آبرود است که با تله کابینش محبوب شده و گردشگران زیادی به شوق دیدن چشم اندازهای زیبای دریای خزر و جنگل‌های اطراف، سوار این تله کابین می‌شوند. بعد از اینکه دریا و جنگل و کوه زیر پایتان به حرکت درآمد، می‌توانید به رستوران‌های متعدد این مجموعه و یا به باغ وحش آن سر بزنید. در نمک آبرود امکان تفریحاتی همچون سورتمه سواری، کارتینگ، پینت بال و شهربازی نیز فراهم شده است.

•دریاچه ولشت
معمولا مسافران شهر چالوس برای کوهنوردی و ماهیگیری و یا حتی کمپینگ در محیطی آرام و دلنشین راهی منطقه کلاردشت و دریاچه ولشت می‌شوند. این دریاچه در میان دره‌ای قرار گرفته و چشم‌اندازی رویایی به طبیعت این منطقه داده است. آب و هوای مطبوع در اطراف این دریاچه از دلایل دیگری است که گردشگران را در ماه‌های گرم تابستانی به آنجا می‌کشاند.

•ییلاق کلاردشت
هوای ییلاق‌های کلاردشت به سبب دوری از دریا رطوبت کمتری دارد و مقصد نابی برای ماه‌های تابستانی به شمار می‌رود. به خاطر چشم‌اندازهای زیبای این دشت و جنگل‌های آن، عنوان بهشت گمشده را به این ییلاق‌ها داده‌اند. روستاهای کلاردشت، قله علم کوه، دریاچه ولشت، آبشار آکاپل، جنگل آزو و رودخانه سردآبرود از دیگر جاهای دیدنی این دشت هستند.

•جاده چالوس
جاده ۵۹ چالوس که یکی از زیباترین جاده‌های دنیا به شمار می‌رود، همه ساله عاشقان طبیعت را به سمت شمال می‌کشاند. مسیری که در امتدادش جنگل‌های سرسبز و باصفا، روستاهای دیدنی، رودخانه‌های پرپیچ و خم و حتی تپه‌های باستانی قرار دارند و از دیدن آن نمی‌توان سیر شد. این جاده از کرج آغاز می‌شود و تجربه بی‌نظیری از رانندگی و طبیعت‌گردی را برای مهمانانش به ارمغان می‌آورد. اگر می‌خواهید بیشتر درباره جاده چالوس و ان مسیر زیبا بدانید حتما مقاله مربوط به جاذبه‌های گردشگری جاده چالوس را مطالعه کنید.

چالوس

•پارک جنگلی فین
یکی از زیباترین پارک‌های جنگلی کشور، پارک جنگلی فین در جاده چالوس- کرج است. از طرفی امکانات رفاهی مناسبی همچون آلاچیق، مغازه، کلبه، رستوران، میز و نیمکت زمینه را برای گذراندان تعطیلات فراهم کرده است.

•کاخ چایخوران
در حوالی میدان معلم چالوس، بنای اداره میراث فرهنگی چالوس واقع شده که در واقع کاخ چایخوران است و از بناهای دوره پهلوی اول به شمار می‌رود. این کاخ تزیینات گچ بری و نرده چینی زیبای دارد.

•کاخ اجابیت
در ۲ کیلومتری شهر کلاردشت و بر روی تپه‌ای مشرف به دشت کلار، قصر دیگری متعلق به دوره پهلوی واقع شده که زمانی به عنوان موزه کاربری داشته و هنوز اشیا لوکس و لوسترهای زیبا و نفیسی در آن نگهداری می‌شوند.

•کاخ ملکه مادر
در دوران پهلوی دوم در روستای مازوپشته چالوس و در جوار جنگل‌های انبوه، کاخی ۲ طبقه ساخته شده بود که برای اقامت موقت مادر محمدرضا شاه پهلوی اختصاص یافته بود. این کاخ که در زمینی ۵ هکتاری بنا شده دارای معماری زیبا و منحصربه فردی است.

•غار یخ مراد
در مسیر عبور از جاده چالوس غار شگفت‌انگیزی واقع شده که طبق مطالعات قدمت آن به ۵۰ تا ۲۳۰ میلیون سال قبل برمی‌گردد و در آن جا می‌توان قندیل ها، استالاگمیت‌ها و استالاگتیت‌هایی از جنس یخ را تماشا کرد. عکاسی و قدم زدن در لابه لای این قندیل‌ها خاطرات زیبایی را برای گردشگران می‌سازند، البته به شرطی که در غارنوردی حرفه‌ای باشند و در فصل زمستان به این غار سفر کنند.

•ساحل رادیو دریا
یکی از معروف‌ترین سواحل چالوس، ساحل رادیو دریاست که امکانات مختلفی را در خود جای داده و از طرفی دارای پلاژ بانوان و آقایان است. آلاچیق‌های رنگی، رستوران، مغازه‌های مختلف و فضای بازی کودکان از امکاناتی هستند که در سال‌های اخیر به ساحل رادیو دریا اضافه شده‌اند.

چالوس

•جاذبه های دیگر چالوس
دیدنی‌های چالوس به همین جا ختم نمی‌شود و طبیعت بکر آن سوپرایزهای زیادی برای گردشگران و خریداران بلیط هواپیما لحظه آخری چالوس دارد. ساحل سیترا، مرداب هسل، هتل بنیاد پهلوی، پل فلزی چالوس، مجموعه ساحلی البرز، مرداب کندوچال و حتی مراکز خرید مدرن و سنتی از دیگر جاذبه‌های شهر چالوس به شمار می‌روند.

سوغات چالوس


در بازارهای چالوس گلیم‌ها و جاجیم‌هایی با طرح و نقشه‌های رنگی به چشم می‌آیند و از جمله سوغاتی‌های هنری این شهر به حساب می‌آیند. البته سفالگری نیز در این شهر رواج دارد و ظروف سفالی متنوعی در گوشه و کنارهای بازار به فروش گذاشته شده اند. صنایع‌دستی چوبی و حصیری نیز از سوغاتی‌های دیگر چالوس به شمار می‌روند اما شناخته شده‌ترین و محبوب‌ترین سوغاتی آن کلوچه و کوکی‌های خوشمزه شمال است. مربا شقاقل، زیتون، برنجک، لواشک، ترشیجات و برنج نیز از دیگر سوغاتی‌های چالوس هستند.

لیست مراکز خرید در چالوس


مرکز تجاری پانوراما
مرکز تجاری الماس
فروشگاه ایران کتان
بازار بزرگ چین
بازار سنتی چالوس
فروشگاه البسکو
فروشگاه ایران تافته
مراکز خرید اوت لت، آدیداس و تعطیلات

دیدنی های چالوس

تله کابین نمک آبرود
در گذر از حاشیه دریای خزر و جاده چالوس، تابلوی تله کابین شهرک توریستی نمک آبرود به چشم می‌خورد. تفرجگاهی که می‌تواند یک روز هیجان‌انگیز را برای شما بسازد. این مجموعه تفریحی که در جوار دریا و قله‌ها و جنگل‌های زیبا به بهره‌برداری رسیده، در کنار امکانات رفاهی و تفریحی‌اش امکان صعود راحت به این قله‌ها را نیز فراهم کرده است. در این مجموعه می‌توان با هیجان سورتمه سواری کرد یا در پارک جنگلی بالا و پایین رفت و یا حتی ترس و هیجان را در سینما ۶ بعدی آن تجربه کرد. معابر زیبای این شهرک برای دوچرخه‌سواری عالی هستند، هیجان دیگری در روی پل معلقش چشم انتظار شماست: اینجا می‌توان با زیپ لاین به آن سوی دره عمیق و وحشتناک رفت، یا در پیست موتور چهار چرخش مسابقه داد و در بزرگ‌ترین پینت بال جنگلی کشور به تعقیب و گریز پرداخت و در پیست کارتینگ نمک آبرود هیجان را در آغوش گرفت و در رأس تمام این‌ها سوار تله کابین شد و همه مجموعه را زیر پای خود دید.