search
menu

دره سرپوش تنگه چالوس

[ پنهان کردن ]
چرا بازدید از دره سرپوش تنگه چالوس را پیشنهاد می کنیم؟
ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته دره سرپوش تنگه چالوس
چگونه به دره سرپوش تنگه چالوس برویم؟
جاهای دیدنی نزدیک به دره سرپوش تنگه چالوس
هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به دره سرپوش تنگه چالوس
جاده چالوس به زیبائی معروف است. پیچ‌وخم این جاده با درخت‌های بلند و هوای مه‌آلودِ روزهای بارانی صحنه‌ای است که در ذهن بسیاری از ما ثبت شده است. اما نکته جالب این است که در پشت درختان سربه‌آسمان‌کشیده این جاده گنجینه‌های طبیعی بسیاری پنهان شده که دیدن آنها هوش از سر انسان می‌برد. دره سرپوش تنگه چالوس هم یکی از این نقاط است. منطقه‌ای که شاید همیشه از نزدیکی آن رد شده‌ باشیم، اما نمی‌دانستیم در پشت درختان کنار جاده، مسیری بهشتی در دل جنگل پنهان است.
دره سرپوش تنگه در نزدیکی شهر چالوس قرار دارد. در فاصله نه‌چندان زیادی از جاده اصلی تهران به چالوس، و پس از مرزن آباد از فرعی جاده به جنگلی می‌رسیم که زیبائی خیره‌کننده آن معروف است. این جنگل به سرپوش تنگه معروف است و دلیل نام‌گذاری آن این است که در قسمتی از راه، تنگ و دالان‌مانند می‌شود.
دو تنگه در این راه وجود دارد که گذر از اولی آسان و گذشتن از دومی سخت است. درختان بلند و آویزهای جنگلی این تنگه‌ها را تشکیل داده‌اند، به‌گونه‌ای که در بعضی اوقات روز کاملا جلوی نور آفتاب را می‌گیرند. روی زمین و زیر پای شما آب روانی می‌گذرد و هرگاه که به بالا نگاه کنید درختان بلندی می‌بینید که از لابه‌لای آنها آبی آسمان پیداست.

دره سرپوش تنگه چالوس


چرا بازدید از دره سرپوش تنگه چالوس را پیشنهاد می کنیم؟


دیدن زیبائی‌های آفرینش دلیل نمی‌خواهد، اما اینکه چه چیزهایی را می‌توانید در این طبیعت زیبا ببینید و تجربه کنید را بد نیست بدانید.
* اگر عاشق طبیعت و دوستدار پیاده‌روی هستید، پیاده‌روی در جنگل بهترین هدیه‌ای است که می‌توانید به خودتان بدهید. راه‌پیمایی تا تنگه نخست آسان است، اما عبور از تنگه دوم نیازمند ابزار کوهنوردی است.
* پرندگان بسیاری در این منطقه جنگلی دیده می‌شوند و صدای آواز آنها موسیقی لذت‌بخش راه شما خواهد بود. پرندگانی مانند سهره، شاه بوف و دارکوب که یادآور داستان‌های کودکی ما هستند.
* چند آبشار در مسیر پیاده‌روی شما وجود دارد. به هرکدام که رسیدید، نگاهی به آب برکه‌های تشکیل شده در زیر آنها بیندازید تا قورباغه‌ها و خرچنگ‌ها را ببینید و به زیبائی آفرینش آنها آفرین بگویید.
* درختان زیادی در این جنگل زیبا وجود دارد که در گذر از راه پاکوب، درختان انجیلی، ممرز و توسکا را در دو طرف مسیر می‌بینید. برگ درختان انجیلی در هر فصلی از سال به رنگی است و از سبز روشن تا قرمز و بنفش تغییر رنگ می‌هند.
* دیدن آب جاری و آبشارهای زیبا و شنیدن موسیقی جریان آب ماندگارترین صحنه‌هایی است که در کمتر جایی می‌توانید ببینید.
* بلندترین آبشار دره سرپوش تنگه ۱۵ متر است و آب زلال جمع‌شده در زیر آن نیز هدیه‌ای است که در پایان این سفر دریافت می‌کنید.
* آویزهای جنگلی را فقط در نقاط خاصی از جنگل که پستی و بلندی دارند می‌توانید ببینید. دیدن این این آویزهای زیبا هم جایزه این سفر است.
* اگر به آب‌بازی علاقه دارید، آبشارهای تنگه این فرصت را در اختیارتان قرار می‌دهد، پس از آن استفاده کنید.

ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته دره سرپوش تنگه چالوس


از صحنه‌هایی که در جای دیگری نمی‌توان دید، زیبائی دست‌نخورده و طبیعی دره سرپوش تنگه و دو گذرگاهی است که با درختان بلند پوشیده شده است. درختان بلندی که حتی اجازه گذر نور را در بعضی از زمان‌های روز نمی‌دهند. دو دالان طبیعی که هرکدام آبشاری دارند که دیدن آنها و شنیدن صدایشان روح‌بخش است.

چگونه به دره سرپوش تنگه چالوس برویم؟


جنگل سرپوش تنگه در ۷ کیلومتری شهر چالوس قرار دارد. آسان‌ترین راه برای تهرانی‌ها و دیگر هم‌وطنانی که دور از این شهر هستند، تهیه بلیط هواپیما ارزان چالوس از سفر مارکت، و رفتن آسان به این شهر است. از چالوس نیز تا سرپوش تنگه چند دقیقه راه است که با خودروهای کرایه‌ای می‌توان رفت.
البته بسیاری از مردم سفر به چالوس را به خاطر گذشتن از جاده چالوس دوست دارند. پس اگر از سمت تهران به چالوس می‌روید، پیش از رسیدن به پلیس راه چالوس باید وارد یک مسیر فرعی شوید و از آن راه به تنگه برسید. راهی که از جاده اصلی چالوس به این جنگل زیبا می‌رسد، جاده‌ای با درختانی بلند است که پایان آن به سرپوش تنگه می‌رسد.
تنگه اول با سنگ‌هایی خزه‌پوش پوشیده شده و آبی از کف آن می‌گذرد. از تنگه نخست به آسانی می‌توان گذشت، اما رسیدن به تنگه دوم سخت است و مسیر خطرناکی دارد. گذر از این تنگه باید با وسایل ایمنی و کوه‌نوردی صورت بگیرد. در واقع می‌توان گفت گذشتن از تنگه دوم مناسب هر کسی نیست.

جاهای دیدنی نزدیک به دره سرپوش تنگه چالوس


همه مسیر جاده چالوس دیدنی است و در هر جا که توقف کنید با یکی از زیبائی‌های طبیعت روبه‌رو خواهید شد. اما در سفر به این منطقه حتما سری هم به مرداب هسل یا مشل بزنید که ۱۰ کیلومتر تا چالوس فاصله دارد. البته اگر برای دیدن این مرداب بروید، روستای تاریخی تلاجو و جنگل مشل موزی را هم خواهید دید.
پارک جنگلی فین نیز در نزدیکی این تنگه قرار دارد و دارای امکانات رفاهی مانند آلاچیق ، کافه و رستوران برای گردشگران است. مرداب زیبای کندوچال هم در دل جنگل فین قرار دارد.

هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به دره سرپوش تنگه چالوس


سرپوش تنگه در نزدیکی مرزن آباد و چالوس قرار دارد و در هر دو شهر اقامتگاه‌های بوم‌گردی وجود دارد که می‌تواند پذیرای شما باشد. اگر خواهان ماندن در هتل هستید هم می‌توانید چند شبی در هتل‌های چالوس بمانید.
مطابق همه نقاط مازندران سوئیت‌ها و ویلاهای اجاره‌ای بسیاری در مرزن آباد، چالوس و روستاهای اطراف سرپوش تنگه وجود دارد که می‌توانید آنها را هم برای اقامت خود انتخاب کنید. بسیاری از مسافران شمال ترجیح می‌دهند از این ویلاها برای ماندن خود استفاده کنند.
دره سرپوش تنگه چالوس

سخن پایانی
دیدن جنگل‌های هیرکانی که قسمت‌هایی از سرزمین گیلان و مازندران را در بر گرفته، در هر فصلی از سال لذت‌بخش است. اما پیمودن جاده‌های پرپیچ‌وخم چالوس و رسیدن به دیدنی‌هایی که دسترسی به آنها کمی دشوار است، در فصل‌های بهار و تابستان بهتر است.
بهترین زمان برای دیدن دره سرپوش تنگه نیز از اردیبهشت‌ماه تا پاین تابستان است. در فصل پائیز و زمستان بارش باران و برف پیمودن راه را سخت‌تر می‌کند و امکان بالا آمدن آب رودخانه هم ممکن است گردشگران را با خطر روبه‌رو کند.
یادتان باشد برای دیدن این قسمت از طبیعت زیبای ایران کفش کوه، کوله با وسایل موردنیاز، کاور کوله و همچنین پانچو یا پوشش ضدآب به همراه داشته باشید تا در صورت باراش باران، بدن و روی کوله خود را بپوشانید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است