search
menu

آشنایی با جاهای دیدنی متل قو (سلمان شهر)

[ پنهان کردن ]
متل قو کجاست؟
وجه تسمیه نام متل قو
موقعیت جغرافیایی متل قو
ساحل متل قو
تفریحات ساحلی متل قو
جنگل متل قو
مراکز خرید متل قو
الماس قو (برج‌های عظیم زاده)
غار آبی دانیال
جاهای دیدنی متل قو
بهترین زمان سفر به متل قو
چگونه به متل قو برویم؟
مسیرهای دسترسی به متل قو:
اقامت در متل قو
پاتوق روزهای خوش و تعطیلات ایرانیان، به خصوص کسانی که در شهرهای شمالی کشور زندگی می‌کنند، شمال است. پایتخت نشینان در هر فرصتی که به دست بیاورند، برای چند روزی استراحت و تفریح راهی شمال ایران می‌شوند. جدا از جاذبه‌های طبیعی و زیبای شهرهای شمال و آب و هوای فوق العاده‌شان، رانندگی در جاده چالوس نیز بسیار لذت بخش است. یعنی از همان لحظه آغاز سفر به شمال تا پایان آن نشاط و هیجان با مسافران همراهی می‌کند. مسافرانی که از سمت جاده چالوس به سمت شمال حرکت می‌کنند، معمولا متل قو (سلمانشهر) را به عنوان مقصد انتخاب می‌کنند. گرچه، به دلیل مسافت کم شهرهای شمال با یکدیگر، حداقل یک شب را در متل قو (Motel Qoo) گذرانده و بعد راهی شهرهای دیگر می‌شوند. متل قو (سلمانشهر)، یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگران است و ترکیب زیبایی از چشم اندازهای دریا و جنگل دارد. به دلیل استقبال زیاد گردشگران از متل قو، امکانات رفاهی و تفریحی متعدد و متنوع در این شهر فراهم شده‌اند تا گردشگران نهایت لذت را از سفرشان ببرند. از عمده دلایل گردشگران برای سفر به متل قو، سواحل زیبا و جنگل‌های تماشایی است.
اگر در شهرهای جنوب و غربی ایران زندگی می‌کنید و سفر به متل قو با خودرو برایتان مقدور نیست، می‌توانید بلیط هواپیما به یکی از شهرهای نزدیک متل قو خریداری کنید.
آشنایی با جاهای دیدنی متل قو (سلمان شهر)

متل قو کجاست؟


متل قو (سلمانشهر)، در شهرستان عباس آباد استان مازندران و در حاشیه دریای خزر واقع شده است. در شهر ساحلی متل قو جنگل، دریا، غار و آب و هوای پاکیزه وجود دارد و تمامی آن چه از یک سفر شمال انتظار دارید، در متل قو موجود است. جمعیت سلمانشهر ۱۴ هزار نفر است و در ایام تعطیل حدود ۲۰۰ هزار نفر را در آغوش خود جای می‌دهد. با وجود این که نام این شهر به سلمانشهر تغییر یافته، اما هنوز هم مردم محلی و گردشگران آن را با نام متل قو خوانده و می‌شناسند. پیش‌تر نیز نام این شهر "ساقی کلایه" بود. شهر ساحلی و تفریحی متل قو از غرب به شهر عباس آباد، از شرق به شهر کلارآباد، از شمال به دریای خزر و از جنوب به رشته کوه البرز متصل است و مساحتی بیش از ۷۵۰ هکتار دارد.

وجه تسمیه نام متل قو


سلمانشهر، نام جدیدی است که از پس انقلاب اسلامی برای متل قو انتخاب شده است. همان طور که پیش تر اشاره کردیم، در گذشته نام متل قو ، ساقی کلایه بود. به دلیلی قرار داشت متلی به نام قو در این شهر، آن را متل قو نامیدند. سلمانشهر، شهر جدیدی است که در سال ۱۳۴۰ شهرک سازی در آن آغاز گردید و در سال ۱۳۴۱ صاحب شهرداری شد. نام اولین شهرک سلمانشهر "دریا گوشه" بود.
برای نام‌گذاری منطقه روایاتی از طرف مردم محلی حکایت می‌شوند که گویا در گذشته فردی به نام جمشید جوانشیر مالک اکثر اراضی منطقه بود. از آن جایی که جوانشیر جوانی به سفر علاقه مند بود، در نخستین سفرش به شمال عاشق دریا و جنگل‌ها می‌شود و تصمیم می‌گیرد در این منطقه مکانی بسازد. وی با ارثی که در بیست سالگی از پدرش به او رسیده بود در این منطقه سرمایه گذاری کرد و در سال ۱۳۸۰ کتابی درباره خاطراتش نوشت و به چاپ رساند و درباره منطقه چنین نوشت:
"روزی در کنار دریا چشمم به چند قو افتاد. از همان روز فکر ساخت یک متل در کنار دریا ذهنم را به خود مشغول کرد و برای عید ۱۳۳۸ فقط ۶ ماه فرصت داشتم؛ پس شروع به ساخت‌وساز کردم و تا عید ساخت متل به اتمام رسید و اسمش را متل قو نامیدم. روز اول عید ساعت ۱۱ صبح تمام اتاق های متل پر شد و از همان زمان بود که کم‌کم به فکر پیشرفت در این کار شدم."
کم کم متل جوانشیر با نام "متل قو" بر سر زبان‌ها جاری شد و جوانانی که قصد کسب و کار از طریق گردشگردان داشتند، به این منطقه آمدند و این روستای کوچک شروع به رشد و توسعه کرد. دلیل نامگذاری "ساقی کلایه" نیز دختر جوانشیر (ساقی) بود و در زبان گیلکی کلایه به معنای "محله" است. در سال ۱۳۴۱ هجری شمسی، زمانی که شهرداری ساقی کلایه و کلارآبد به طور مشترک افتتاح گردید، همسر جوانشیر خانم فیروزگر به عنوان اولین زن شهردار تاریخ ایران شروع به فعالیت کرد و این شهر را روز به روز توسعه داد و به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شمال ایران تبدیل کرد. راه‌ها ساماندهی شده و رستوران‌های متعددی در منطقه افتتاح شدند. جوانشیر برای زیباسازی شهر هزینه می‌کرد و مجسمه‌های بتنی و دروازه فلزی که هنوز هم وجود دارند، از آثار جوانشیر و همسرش هستند.
جمشید جوانشیر پس از انقلاب اسلامی از ایران رفت و اموالش توسط دولت مصادره شد. جوانشیر با شنیدن این خبر، برای رفع مصادره اموالش به ایران برگشت. متأسفانه، جوانشیر موفق نشد سرنوشت اموال مصادره شده‌اش را تغییر دهد و سرانجام در سال ۱۳۷۸ درگذشت. پس از انقلاب اسلامی نام شهر به سلمانشهر تغییر کرد، اما مردم محلی و گردشگران همچنان آن را با نام "متل قو" می ‌شناسند.

موقعیت جغرافیایی متل قو


متل قو، در مجاورت دریای خزر واقع شده و سواحل ماسه‌ای، ارتفاعات جنگلی و ییلاقی جنوب شهر و دامنه کوه البرز و غار زیبای دانیال بر جذابیت منطقه چندین برابر افزوده‌اند. قرار گرفتن متل قو در نزدیکی آب‌های خزر و برخورداری از سواحلی با ماسه‌های نرم و پوشش گیاهی زیبا از دیگر امتیازات این شهر محسوب می‌شوند. شهر ساحلی و توریستی متل قو از یک طرف مشرف به دریا است و از طرفی دیگر رو به جنگل قرار دارد.
به دلیل افزایش اعداد گردشگران و سرمایه گذاران در متل قو، قیمت ویلاها در منطقه افزایش یافته است. اگر قصد دارید برای چند روزی تفریح به متل قو سفر کنید، می‌توانید رزرو هتل انجام دهید. اگر قصد اجاره ویلا در متل قو را دارید نیز می‌توانید از امکانات زیبا و لوکسش بهره‌مند شوید.

ساحل متل قو


متل قو، با قرار گرفتن در مجاورت دریای خزر زیباترین ساحل ماسه‌ای را با بهترین چشم انداز دارد. اگر در فصل تابستان به متل قو بروید، می‌توانید در دریای متل قو شنا کرده و در ساحلش حمام آفتاب بگیرید. لازم است به مناطق محافظت شده مخصوص شنا توجه کرده و در مناطق غیرمجاز از شنا کردن جدا خودداری نمایید. با افزایش روز به روز تعداد گردشگران متل قو، در اطراف ساحل متل قو رستوران‌ها و کافه‌های متعددی شروع به فعالیت کردند و همچنین، انواع تفریحات ساحلی نظیر جت اسکی، پاراسل، قایق سواری و ... فراهم گشتند.

تفریحات ساحلی متل قو


در سفر به متل قو امکان ندارد که از تفریحات ساحلی جذاب و مهیجش امتحان نکنید. انواع تفریحات و ورزش‌های ساحلی در پلاژ ساحل متل قو انجام می‌شوند و بسیار هم پرطرفدار هستند. شنا، والیبال ساحلی، فوتبال ساحلی، اسکی روی آب، جت اسکی، قایق‌های تندرو، پاراسلینگ، شاتل دریایی، پاراسل و هاورکرافت تنها بخشی از تفریحات ساحلی متل قو هستند. موتورهای چهار چرخ نیز از دیگر تفریحات ساحل متل قو به حساب می‌آید. در ساحل متل قو دوش، فروشگاه مخصوص لوازم شنا و کافه وجود دارند. گرچه به دلیل گران قیمت بودن لوازم در این فروشگاه‌ها پیشنهاد می‌شود از قبل وسایل لازم را همراه خود ببرید.

جنگل متل قو


برای کسانی که عاشق سرسبزی و هوای پاکیزه هستند، بازدید از جنگل متل قو پیشنهاد می‌شود. جنگل متل قو در دامنه رشته کوه البرز و مناطق جنوب شهر واقع شده و برای پیک نیک، جنگل نوردی و عکاسی فوق العاده مناسب است. برای چند ساعتی از شهر و شلوغی‌هایش فرار کرده و از آرامش موجود در جنگل متل قو لذت ببرید. اگر بخواهید کمی از متل قو دور شوید، در مسیر متل قو به سمت رامسر و تنکابن به جنگل‌های دوهزار و سه هزار می‌رسید. از سمت چالوس نیز جاذبه‌های سرسبز و زیبای زیادی وجود دارند.

مراکز خرید متل قو


البته که سفر به متل قو و بازدید نکردن از مراکز خرید متل قو کم لطفی بزرگی محسوب می‌شود. زیرا که مراکز خرید متل قو در گرم شدن بازار گردشگری نقش مهمی دارند. انواع محصولات و پوشاک را با برندهای معتبر داخلی و خارجی می‌توانید از مراکز خرید متل قو خریداری کنید. از آن جایی که در زندگی روزمره به دلیل مشغله و دغدغه‌های فراوان فرصت کمتری برای رفتن به مراکز خرید وجود دارد، در سفر به متل قو می‌توانید از فرصت استفاده کرده و همراه اکیپ و دوستان خود به خرید در مراکز خرید متل قو بروید.

الماس قو (برج‌های عظیم زاده)


اولین جاذبه‌ای که نظر تمام گردشگران را به خود جلب می‌کند و به نماد شهر متل قو تبدیل شده است، دو برج دوقلوی ۲۵ طبقه با عنوان الماس قو یا همان برج‌های عظیم زاده است. نمای جذاب و جالب برج‌های عظیم زاده با به کارگیری جدیدترین متدهای مهندسی طراحی شده و در حاشیه دریا خزر همچون نگینی می‌درخشد. دو برج عظیم زاده که البته سومین برج هم به آن‌ها اضافه شده، به پروژه المس قوی خاورمیانه معروف هستند. الماس قو شامل امکاناتی نظیر مجتمع مسکونی قو، مجتمع تجاری الماس قو خاورمیانه، هتل ۵ ستاره دلوکس بین المللی الماس و مجتمع ورزشی الماس است. وجود الماس قو در متل قو (سلمانشهر) بر جذابیت شهر چندین برابر افزوده و مورد استقبال گردشگران قرار گرفته است.
همان طور که اشاره کردیم، امروز برج‌های عظیم زاده به نماد اصلی متل قو تبدیل شده‌اند و تا حرف از متل قو می‌شود، اولین تصویری که در ذهن‌ها تداعی می‌گردد، تصویر برج‌های عظیم زاده است. متاسفانه در مرکز تجاری الماس قو دیگر خبری از اجناس برند و اورجینال نیست و اجناس چینی نسبت به دیگر برندها پیشی گرفته‌اند. اما با این حال فروشگاه‌های باکیفیت با برند داخلی و فرش فروشی نیز وجود دارند.
برج‌های عظیم زاده از ساحل متل قو نیز مشاهده می‌شوند و در شب هنگام با نورپردازی زیبا در شهر می‌درخشند.
آشنایی با جاهای دیدنی متل قو (سلمان شهر)

غار آبی دانیال


یکی دیگر از جذابیت‌های متل قو غار آبی دانیال یعنی دومین غار بلند آبی ایران است. غار آبی دانیال در رشته کوه البرز واقع شده و میان غارهای آبی ایران دومین غار آبی بلند است. یک حوضچه یک متری در ابتدای ورود به غار دانیال وجود دارد و شما را تا کمر در آب فرو می‌برد. غار آبی دانیال متل قو یک پدیده چند میلیون ساله است که از همان ابتدای ورود به غار شما را شگفت زده می‌کند.
غار دانیال متل قو با بیش از ۲۱۰۰ متر طول، پس از غار آبی قوری قلعه کرمانشاه در لیست بلندترین غارهای آبی ایران قرار گرفته است.

جاهای دیدنی متل قو


پس از برج‌های عظیم زاده و غار آبی دانیال، گردشگران می‌توانند از دیگر جاذبه‌های متل قو نظیر روستاهای اشتوج، اشکور محله، خانیان، لیر سر و امام زاده قاسم نیز بازدید کنید. همچنین، در جنوب شهر تنکابن دره‌های معروف دوهزار و سه هزار وجود دارند که موازی هم هستند. گردشگران می‌توانند از طریق مپ‌های آنلاین و پرس و جو از افراد محلی از آن‌ها نیز دیدن کنند.

بهترین زمان سفر به متل قو


بهترین زمان سفر به متل قو از اوایل اردیبهشت ماه تا اواخر شهریور ماه است. اما با این حال متل قو در هر فصلی زیبایی خاصی دارد. شاید یکی از بهترین زمان‌های سفر به متل قو اواسط اردیبهشت است. زیرا علاوه بر مطلوب بودن آب و هوا، شکوفه‌های بهارنارنج زیبایی و طراوت خاصی به منطقه می‌بخشند. در خرداد ماه نیز گردشگران زیادی به متل قو سفر می‌کنند، اما در تابستان مسافران برای فرار از گرمای شهرشان به سمت متل قو راهی می‌شوند و برای چند روزی تفریح متل قو را به عنوان مقصد سفرشان انتخاب می‌کنند.
در فصل پاییز و زمستان آب و هوای متل قو سرد می‌شود، اما باز هم زیبایی خاصی در طبیعت متل قو به وجود می‌آید که بسیار تماشایی است.

چگونه به متل قو برویم؟


متل قو از شهر ساری، مرکز استان مازندران ۱۹۴ کیلومتر فاصله دارد. بهترین مسیر برای دسترسی به متل قو جاده چالوس است. چاده چالوس بهترین و نزدیک‌ترین انتخاب برای رفتن به متل قو است. از طریق جاده چالوس پس از شهر چالوس به متل قو (سلمانشهر) می‌رسید. اگر در ایام تعطیل حوصله ترافیک سنگین جاده چالوس را نداشته باشید، بهتر است از اتوبان رشت قزوین برای رفتن به متل قو استفاده کنید. مسیر دسترسی به متل قو با خودروی شخصی از تهران تا رشت (در صورت عدم وجود ترافیک) حدود ۴:۳۰ ساعت طول می‌کشد. حدود ۳ ساعت نیز برای جاده کناره و فاصله متل قو تا رشت در نظر بگیرید. می‌تونید به جای خودروی شخصی بلیط هواپیما یا بلیط قطار تهران رشت نیز خریداری کنید و به وسیله تاکسی‌های بین شهری به متل قو دسترسی داشته باشید.

مسیرهای دسترسی به متل قو:


• جاده چالوس/چالوس/ متل قو
• اتوبان قزوین- رشت/ رشت/ لاهیجان/ رامسر/ متل قو
• جاده هراز/ محمود آباد/ چالوس/ متل قو

اقامت در متل قو


متل قو (سلمانشهر)، یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگران بوده و به همین سبب انواع اقامتگاه‌ها مناسب هر نوع بودجه‌ای در این شهر وجود دارند. مسافران می‌توانند برای اقامت هتل یا ویلا اجاره کنند. البته، در متل قو تعداد ویلاها و خانه نسبت به تعداد هتل‌ها بیشتر است و اکثر گردشگران اجاره ویلا را بیشتر ترجیح می‌دهند. در هر صورت مسافران می‌توانند مناسب با بودجه خود اقامتگاه مناسب در متل قو رزرو کنند.


فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است