search
menu

این جاهای دیدنی کلاردشت را از دست ندهید!

[ پنهان کردن ]
معرفی شهر کلاردشت
تاریخچه کلاردشت
جام طلایی کلاردشت
آب و هوای کلاردشت
روستاهای کلاردشت
فاصله کلاردشت تا دریا
جنگل های کلاردشت
رودخانه سردآبرود
روستای مازیچال
جاده عباس‌آباد
روستای هریجان
علم کوه
سیاه بیشه
روستای رودبارک
روستای ونداربن
شمال ایران به دلیل آب و هوای معتدل و مرطوب دارای طبیعی شگفت‌انگیز و بسیار زیبا است. تمام شهرها و استان‌های شمال کشور سرسبز و زیبا هستند. تقریبا در تمام روزهای سال گردشگران و توریست‌های زیادی اقدام به خرید بلیط هواپیما و سفر به یکی از شهرهای زیبای شمال ایران می‌نمایند. بسیاری نیز برای دیدن دریا به سراغ شهرهای ساحلی در شمال می‌روند و در سواحل به تفریح و استراحت می‌پردازند. اما در این بین مناظر زیبای جنگل‌ها و تجربه لحظاتی پراز آرامش گردشگران را به سمت مناطق جنگلی استان مازندران هدایت می‌کند. در این مطلب قصد داریم تا یکی از منحصربفردترین شهرهای شمال را که توانسته گردشگران فراوانی را بخود جذب نماید برای شما معرفی نماییم؛ این شهر زیبا کلاردشت است. اگر قصد سفر یا اجاره ویلا در کلاردشت را دارید، لطفا با ما همراه باشید تا با کلاردشت و جاهای دیدنی کلاردشت بیشتر و بهتر آشنا شویم.
این جاهای دیدنی کلاردشت را از دست ندهید!

معرفی شهر کلاردشت


کلاردشت یکی از شهرهای استان مازندران است که در قسمت غربی استان مازندران واقع شده است. شهرستان کلاردشت در واقع یک دشت بزرگ است که در میان کوهستان‌های البرز در ارتفاع ۱۲۵۰ متری از سطح دریای خزر قرار دارد. کلاردشت مازندران در ۵۴ کیلومتری جاده چالوس، با اینکه دریا ندارد ولی یکی از شهرهای سرسبز و خوش و خرم است. کلاردشت، دشت بسیار وسیعی در دامنه سلسله کوه‌های البرز که با قله تخت‌سلیمان، شهر عباس‌آباد در کناره دریای خزر، ‌کجور و چالوس و طالقان و کوه‌های الموت هم‌مرز است.
شهر کلاردشت که حدود ۲.۵ ساعت با تهران فاصله دارد، به دلیل داشتن هوای پاک و خنک و طبیعت بکر و سرسبز شهری مشهور است. کلاردشت در مجموع شامل حدود ۳۰ محله مختلف است که از این تعداد شش تا درون محدوده شهر و باقی جزو روستاهای پراکنده پیرامون آن است. پنجاه درصد مردم بومی و غیر مهاجر در کلاردشت به زبان مازندرانی سخن می‌گویند و بقیه به زبان کردی کرمانشاه و برخی به زبان ترکی قشاقی شیراز صحبت می‌کنند.
مزیت کلاردشت نسبت به شهرهای چالوس و کلارآباد و متل قو همین غیرشرجی بودن آن است. هر ساله حدود هفتصد هزار توریست داخلی و خارجی این شهر زیبا را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می‌کنند. و برای این انتخاب، البته دلایل متنوع و فراوانی مانند؛ طبیعت سرسبز، جنگل‌های انبوه، کوه‌های سربه فلک کشیده‌، قله‌های پربرف و مردمان سازگار و مهمان نواز و در نهایت تجربه واقعی احساس آرامش دارند. یکی دیگر از جذابیت‌های منطقه کلاردشت، وجود یک مه دائمی است که زیبایی‌های کلاردشت شمال را دوچندان کرده است.
بد نیست بدانید که؛ کلاردشت به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان عمده گل و گیاه در کشور شناخته شده است. همچنین کلاردشت، دارای زمین‌های کشاورزی، باغات کیوی، موز و مرکبات در ناحیه جنوبی است که نقش مهمی در اقتصاد شهر دارد. یکی دیگر از شغل‌های اهالی کلاردشت؛ صید ماهی است. شما می‌توانید انواع ماهی‌ها را از بازار بزرگ کلاردشت تهیه نمایید.
این جاهای دیدنی کلاردشت را از دست ندهید!

تاریخچه کلاردشت


طبق تحقیقات تاریخ‌نگاران و باستان‌شناسان کلاردشت شهری باستانی و چند هزار ساله است. در حفاری‌هایی که در سال ۱۳۱۰ در تپه اجابیت انجام شد؛ قدمت کلاردشت به ۴۰۰۰ سال پیش باز می‌گردد. در سال ۱۳۱۰ پهلوی اول دستور داد که یک اقامتگاه در کلاردشت ساخته شود. در طی ساخت اقامتگاه، جام زرین و اشیا قیمتی بسیار زیادی از این محل یافت شد که اکنون در موزه ایران باستان نگه‌داری می‌شود.
کلار بمعنی شهر یا آبادی است و کلاردشت به معنای شهری در دل دشت است. جالب است بدانید که تپه‌ای بنام کلار در میان دشت کلار قرار دارد. این تپه به صورت مصنوعی ساخته شده است. به بیان دیگر خاک آن از جایی دیگر به دشت کلار آورده‌اند و بشکل دستساز ساخته شده است. تپه کلار امروز بعنوان آثار ملی به ثبت رسیده است. بر روی تپه آثار شهر قدیمی وجود دارد و طبق نظر باستان شناسان در گذشته مرکز حکومت محلی بوده است. در سراسر نقاط کلاردشت اشیا و وسایل قدیمی مربوط به صدها و هزاران سال پیش یافت شده است.

جام طلایی کلاردشت


یکی از آثار مهم باستانی که از کلاردشت کشف شده است؛ جام طلایی دو شیر است. جام طلایی دوشیر از طلای خالص ساخته شده است. جام طلایی دوشیر؛ نقش برجسته دو سر شیر از طرفین به جام پرچ شده‌ است. قدمت جام طلایی کلاردشت؛ ۸۰۰ سال پیش از میلاد برآورد شده است. جام طلایی کلاردشت در تهران و در موزه ایران باستان نگهداری می‌شود. همچنین این جام در زمان پهلوی اول پشتوانه ملی پول ایران محسوب می‌شد.
این جاهای دیدنی کلاردشت را از دست ندهید!

آب و هوای کلاردشت


می‌توان براحتی کلاردشت را یکی از بهترین و خوش آب و هواترین مناطق در جهان نام برد. جالب است بدانید که؛ وقتی که شما در فصل تابستان از گرما کلافه شده‌اید، هوا در کلاردشت خنک و فوق‌العاده دلچسب است. معمولا هوای کلاردشت در مقایسه با بقیه شهرهای مازندران چند درجه پایین‌تر است. اختلاف دمای کلاردشت با مرکز استان مازندران در برخی از روزهای سرد زمستان به حدود ۳۰ درجه می‌رسد و در برخی از شب‌های تابستان همچنین ساکنان ییلاق کلاردشت مازندران لباس گرم می‌پوشند. یکی از دلایلی که هوای کلاردشت برای همه مطلوب است، غیر شرجی بودن آب و هوا است.
کلاردشت از نظر رطوبت هوا در اوج ایده‌ال بودن و دلپذیری قرار داده است. علت آن هم کوهستانی بودن منطقه و بالا بودن تراز و ارتفاع دشت کلاردشت از سطح دریا است. بیشتر روزهای سال، لکه‌های ابر در آسمان کلاردشت دیده می‌شود. بد نیست بدانید که کلاردشت زمستان سردی دارد. سردی هوا در کلاردشت از اوایل آذر ماه شروع می‌شود و تا اواسط اسفند ماه ادامه دارد. پس اگر در این بازه زمانی تصمیم گرفتید که به کلاردشت زیبا سفر کنید؛ حتما لوازم گرم از جمله لباس گرم و پتو همراه داشته باشید.
این جاهای دیدنی کلاردشت را از دست ندهید!

روستاهای کلاردشت


کلاردشت هم مانند تمام شهرستان‌ها روستاهای فراوانی دارد. روستاهای کلاردشت در بین دشت‌ها و کوه‌ها قرار گرفته‌اند. مناظر خارق‌العاده و بکر روستاهای کلاردشت، بدون شک لحظات خاطره‌انگیز و فراموشی نشدنی را برای شما به ارمغان خواهند آورد. بدنیست بدانید که بیش از 30 روستا در کلاردشت قرار دارند؛ که بصورت تیتروار نام آنها را به شما معرفی می‌کنیم.
روستای لاهو کلاردشت
روستای مجل کلاردشت
روستای مکارود
روستا و طبیعت رودبارک
روستای کرد محله
روستای شکرکوه
روستای طویدره
روستای واحد
روستای طائب‌کلا
روستای پیشمبور
روستای بازارسر
روستای پیمبور
روستای لش‌سر
روستای کلمه
روستای کوه‌پر
روستای کلنو
روستای طبرسو

فاصله کلاردشت تا دریا


همانطور که اشاره کردیم؛ کلاردشت در غرب استان مازندران در میان دامنه‌های شمالی البرز و تراز 1200 متری از سطح دریا واقع شده است. لازم به ذکر است که؛ کلاردشت از دو مسیر می‌توان خود را به دریای خزر رساند. یک از مسیر جاده آزاد راه چالوس، که از مرزن آباد عبور می‌کند، و از حسن کیف حدود چهل و پنج دقیقه با سرعت متوسط فاصله دارد. در این مسیر شما از دشت کلاردشت خارج می‌شوید و از روستاهای بنفشه ده و گویتر عبور می‌کنید. بعد با گذر از پیچ و خم جاده‌های کوهستانی به مرزن آباد خواهید رسید. بعد از طی این مسیر؛ از طریق آزادراه یک ربع بعد در شهرستان چالوس و کنار دریا هستید.
مسیر دیگر، از مسیر جاده جنگلی عباس آباد، که این مسیر هم حدود نیم ساعت تا دریا فاصله دارد. بهتر است بدانید که، در مسیر دوم به مسافت ۲۰ کیلومتر از یکی از روستاهای خوش نام و زیبای کلاردشت به نام مکارود خارج می‌شود و وارد جنگل متراکم و بسیاری زیبا و بکری خواهید شد؛ که در انتهای آن مسیر به شهر عباس آباد می‌رسید. از شهر عباس‌آباد، در جاده کنار ساحل به متل قو یا سلمانشهر و از سمت غرب به نشتارود و تنکابن و رامسر می‌رسد.

جنگل های کلاردشت


اگر شما از جمله افرادی هستید که به گشت‌وگذار در طبیعت جنگل علاقه دارید؛ بهتر است بدانبد که، جنگل‌های کلاردشت بهترین گزینه برای شما محسوب می‌شوند.
یکی از جنگل‌های کلاردشت که در فاصله یک کیلومتری و در غرب ییلاق زیبای کلاردشت واقع شده است؛ جنگل آزو است. جنگل آزو جاذبه‌های گردشگری خارق‌العاده از جمله: دشت جوپشت، مازیگاسر و عسلک را در خود جای داده است و زیستگاه حیوانات وحشی مثل گرگ، خرس، خوک و پلنگ در کلاردشت است.
در قسمت شمالی ییلاق کلاردشت مازندران جنگل‌های عباس‌آباد قرار دارند. اگر شما به جنگل‌های عباس‌آباد بروید؛ حس تازگی غیرقابل وصفی را در جسم و روح خود تجربه خواهید نمود.
جنگل مجل: از دیگر جنگل‌های شگفت‌انگیز کلاردشت که در 6 کیلومتری حسن کیف و در تپه‌های روستایی مجل قرار دارد؛ جنگل مجل است. جنگل مجل یکی از دیدنی‌ترین مناطق جنگلی و طبیعی در استان مازندران است. طبیعت بکر و زیبای جنگل مجل برای استراحت جسم و روح و فرار از شلوغی‌ها یکی از بهترین مقاصد سفر محسوب می‌شود. برای رسیدن به جنگل مجل، باید اول رودبارک کلاردشت را بشناسید تا پس از کلاردشت به سمت جنگل مجل حرکت کنید.
این جاهای دیدنی کلاردشت را از دست ندهید!

رودخانه سردآبرود


رودخانه سردآبرود در واقع رودی است که از دشت کلاردشت عبور می‌کند. سردآبرود از بلندترین کوه‌های واقع در البرز مرکزی از جمله؛ تخت سلیمان، علم کوه و سیاه کمان سرچشمه می‌گیرد، از دامنه این کوه‌ها جاری می‌شود، و زیبایی خاصی را به طبیعت این منطقه بخشیده است.
رودخانه سردآبرود در مسیر خود از ییلاق کلاردشت مازندران هم عبور می‌کند. بد نیست بدانید که؛ سردآبرود از رودهای محافظت شده دریای خزر محسوب می‌شود که از آب آن برای مصارف شرب، کشاورزی و مراکز آبزی پروری استفاده می‌شود. البته رودخانه سردآبرود؛ زیستگاه ماهیانی نظیر قزل آلای خال قرمز، سگ ماهی، قزل آلای رنگین کمان، عروس ماهی یا مار ماهی است. جالب است بدانید که؛ ماهیگیری از تفریحات روستای کلاردشت و ساکنین آن است.

روستای مازیچال


یکی از خاص‌ترین روستاهای کلاردشت که بدلیل موقعیت زیبا و طبیعت شگفت‌انگیزی که دارد؛ همواره مورد توجه گردشگران و توریست‌ها قرار می‌گیرد؛ روستای مازیچال است. روستای مازیچال در ارتفاع ۲۶۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است. اهالی روستای مازیچال مردمانی بسیار مهربان و خوش‌قلب هستند. جالب است بدانید که زندگی در روستای مازیچال موقتی است. یعنی از اواخر خرداد تا اوایل پاییز اهالی روستا در کلبه‌های زیبای خود سکونت دارند. جاده جنگلی پراز درختان بلوط که به دهکده ییلاقی مازیچال می‌رسد، بسیار سرسبز و تماشایی است. گاهی این مسیر را مه غلیظی فرا گرفته است، که در این صورت باید از اهالی راه بلد منطقه برای رسیدن به روستا کمک گرفت.
بد نیست بدانید که؛ اهالی مازندران در گویش محلی مازیچال را مووزی چال تلفظ می‌کنند. در زبان مازندرانی درختان بلوط را مازی و گودال یا چاله را چال گفته می‌شود. دلیل اینکه این منطقه و روستا را مازیچال نامیدند این است که جنگلی پر از درختان بلوط در این منطقه از کلاردشت قرار گرفته‌اند به همین دلیل مازیچال یعنی گودال‌ها و دره‌هایی مملو از درختان بلوط نام دارد.
همچنین روستای زیبای مازیچال، مقابل دیدگان مهمانان خود چشم اندازی وسیع و فوق‌العاده تماشایی از رامسر تا چالوس و دریای مازندران را قرار داده است. کلبه‌های ییلاقی روستاییان که تنها در فصل تابستان مورد استفاده اهالی روستا است؛ با منظره سرسبز و آسمان آبی تصویری آرامبخش و رویایی را برای گردشگران و مهمانان مازیچال به ارمغان آورده است.
آسمان روستای مازیچال را ابرهای سفید رنگ و دوست‌داشتنی پوشانده است. همچنین کوه‌ها و شکل قرارگیری تپه‌های سرسبز و زیبا باعث به وجود آمدن ابرهایی است که دائم درحال تغییر شکل هستند .در ذهن خود جنگل سرسبز و دریای آبی خزر را تصورکنید. تصور همه این زیبایی‌ها یکجا واقعا شگفت‌انگیز و فوق‌العاده است.
این جاهای دیدنی کلاردشت را از دست ندهید!

زمان مناسب برای سفر به مازیچال


اگر دوست دارید که، سفری خاطره‌انگیز به مازیچال در کلاردشت داشته باشید؛ در فصل بهار که زمان رویش گل‌های پیش پیشا (پامچال) و گل ونوشه (بنفشه)، است به این روستای زیبا بروید. بدون شک تماشای منظره این گل‌ها، نقشی دل‌انگیز و تکرارنشدنی بر ذهن همگان حک خواهد کرد. جنگل‌های سرسبز و زیبای روستای مازیچال، در میان مه‌های شناور و مخملی صحنه‌های زیبا و تکرار نشدنی را بجود می‌آورند.

جاذبه‌های روستای مازیچال


همچنین در کنار زیبایی‌ها و جاذبه‌های روستای مازیچال، می‌توانید از جنگل‌های زیبای عباس آباد، درختان بلوط، افرا و کاج‌های سوزنی انبوه و صدای پرندگان وحشی درون جنگل لذت ببرید. جنگل‌های روستای مازیچال علاوه برای آرامشی که برای توریست‌ها و اهالی روستا دارد؛ همچنین مکانی امن برای زندگی حیوانات جنگل محسوب می‌شود. به جرات می‌توان گفت که، زیبایی و بکر بودن طبیعت مازیچال را در هیچ نقطه از جهان پیدا نخواهید کرد. هرفصل با خصوصیات منحصربه‌فرد خود، منظره‌ای تازه و متفاوت برای روستای مازیچال خلق می‌کند.
لازم به ذکر است که بیشتر گردشگران سفری یک روزه را به مازیچال برنامه ریزی می‌کنند؛ چون اقامتگاه و یا هتلی برای ماندن در روستای مازیچال وجود ندارد. اگر شما به اقامت و ماندن در طبیعت علاقه دارید و در فصل تابستان به مازیچال سفر می‌کنید؛ حتما همراه خود چادر مسافرتی و لوازم ضروری همراه داشته باشید.
این جاهای دیدنی کلاردشت را از دست ندهید!

جاده عباس‌آباد


وقتی که تصمیم گرفتید که به کلاردشت سفر کنید، بهتر است بدانید که برای رفتن به کنار دریای خزر باید از جاده زیبا و منحصربفرد عباس آباد عبور کنید و به شهر عباس آباد بروید تا در کنار دریا به تفریح و سرگرمی بپردازید. جاده کلاردشت، عباس آباد یکی از مکان‌های دیدنی استان مازندران است. اگر تا به حال به جاده کلاردشت عباس آباد سفر نکرده‌اید، پیشنهاد ما به شما این است که؛ حتما به جاده عباس‌آباد سری بزنید.
شهر عباس آباد در ۲۸ کیلومتری غرب چالوس و با فاصله ۲۴ کیلومتری شرق تنکابن در مسیر جاده ساحلی واقع شده است. دریای نیلگون خزر در شمال، جنگل‌های انبوه شمال دامنه‌های البرز در جنوب، رودخانه اسبچین و شهر سلمانشهر از شرق، جنگل سرسبز خشکه داران و شهر نشتارود در غرب شهر عباس‌آباد قرار دارند. جاده جنگلی زیبا و شگفت‌انگیز عباس‌آباد در سال‌های ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۰ ساخته شده است.
در میان جاده‌های جنگلی ایران می‌توان جاده‌ عباس‌آباد را بعنوان یکی از جاده‌های دیدنی ایران، نام برد. در مسیر جاده عباس‌آباد شما طبیعت و مناظری بی‌نظیر و تکرار نشدنی را خواهید دید. جالب است بدانید که این زیبایی وصف‌ناپذیر در فصل بهار دوچندان می‌شود. در فصل بهار با عبور از جاده عباس‌آباد صحنه‌هایی از طبیعت را می‌بینید که برای همیشه در ذهن شما ماندگار خواهد شد. وقتی راه عباس¬آباد را انتخاب نمودید؛ شروع به حرکت در مسیر عباس‌آباد کنید. جاده جنگلی کلاردشت عباس آباد به طول ۲۵ کیلومترٰ ساحل دریای خزر را بعد از گذشتن از جنگل‌های متراکم و بسیار زیبا به کوهستان کلاردشت متصل می‌کند.
در طول جاده هم استراحتگاه‌های زیادی برای اقامت و استراحت وجود دارند که همیشه با انواع غذاهای محلی شمال آماده میزبانی از گردشگران هستند. شما می‌توانید از سفارش و صرف غذاهای خوشمزه استان مازندران لذت ببرید. در جاده سرسبز عباس‌آباد، چشمه‌های پرآب و زیبای وجود دارند. چشمه سبز گینه در روستای کل‌کته‌رود در اواسط جاده عباس‌آباد یکی از همین چشمه‌ها است.

این جاهای دیدنی کلاردشت را از دست ندهید!

همان‌طور که در مسیر مشغول دیدن زیبایی‌های اطراف جاده عباس‌آباد هستید، حتما از خوردن ازگیل، ولیک، انار، عشقه، تمشک، آلوچه (گوجه وحشی) و میوه‌های خوشمزه جنگلی غافل نشوید. شاید بدانید که؛ شغل بیشتر مردم کلاردشت کشاورزی است. بدلیل خوش‌آب و هوا بودن منطقه کیوی بهترین محصول کلاردشت محسوب می‌شود. جالب است بدانید که مرداد و شهریور ماه زمان برداشت کیوی است. برای رفتن به جاده جنگلی عباس¬آباد، که در اصل شاهراه حیاتی برای شهر ساحلی عباس‌آباد است به سوی جنوب حرکت کنید. زمانی که به ۷ کیلومتری عباس‌آباد رسیدید؛ شاهد زیباترین جاده جنگلی آسفالت و شاهکاری خدادادی و بسیار بسیار زیبا خواهید بود.

روستای هریجان


وقتی وارد جاده چالوس شدید، بعد از دو تا سه ساعت رانندگی وارد یکی از محبوبترین و زیباترین روستاهای منطقه کلاردشت خواهید شد. روستای هریجان همان بهشت گمشده در شمال ایران و استان مازندران است که در فاصله ۱۳۵ کیلومتری تهران قرار گرفته است. برای رفتن به روستای هریجان کلاردشت؛ بعد از راهی شدن و بازدید جاهای دیدنی جاده چالوس، حدود ۴ کیلومتر بعد از سیاه بیشه، در پیچ سمت راست جاده، با مشاهده تابلوی رستوران جعفر میردار وارد یک جاده فرعی می‌شوید، پس از طی کردن حدود ۵ کیلومتر به روستای هریجان کلاردشت می‌رسید.
منطقه کلاردشت و بخصوص روستای هریجان بدلیل دادشتن جنگلی انبوه، حیات وحش بی‌نظیر و طبیعت بکری که دارد؛ همیشه مورد توجه گردشگران و توریست‌ها بوده است. همچنین وجود یک آبشار دیدنی و شگفت‌انگیز و خاص هم از دلایل محبوبیت هریجان محسوب می‌شود.

معرفی روستای هریجان


همانطور که اشاره کردیم؛ روستای هریجان با معماری خاص خود یکی از محبوبترین مقاصد سفر در شمال ایران محسوب می‌شود. خانه‌های روستای هریجان با سقف‌های شیروانی جذابیت خاصی را به نمای روستا بخشیده‌اند. این‌روزها جعیت جوان روستا هریجان نسبت به قبل کمتر شده است. بیشتر جوان‌های روستا به شهر کرج رفته‌اند. اگر به چادر زدن و ماندن در دل طبیعت علاقه دارید؛ روستای هریجان یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما محسوب می‌شود.
به دلیل اینکه ییلاق هریجان، در منطقه نسبتا دور و در ارتفاع نسبتا زیادی از سطح دریا گرفته است؛ حتما لوازم و تجهیزات لازم را بطور کامل همراه خود داشته باشید. همچنین برای اقامت در طبیعت روستای هریجان باید به این نکنه هم توجه نمایید که؛ جانوران گوناگون در زیستگاه هریجان زندگی می‌کنند و نباید زیاد از نزدیکی روستا فاصله بگیرید و از پیاده‌روی‌ و کوه‌پیمایی هماهنگ‌نشده در این ناحیه جدا خودداری نمایید.
نیمه دوم بهار و فصل تابستان بهترین زمان سفر به روستای هریجان است. در این زمان، دشت‌ها پر از گل‌های رنگارنگ است. اردیبهشت ماه بهترین زمان برای رهایی از مشکلات و خستگی‌های کار و زندگی است. وقتی که بوی گل‌های زیبا تمام دشت را عطرآگین کرده است. با استشمام عطر گل‌ها ذهن و روح آدمی جلا می‌دهد. بد نیست بدانید که، منطقه هریجان دارای جانوران گوناگونی مثل کل ‌و بز، خرس، پلنگ، تیهو و کبک است. همچنین شکار در این مناطق و نواحی ممنوع است. برای ورود به منطقه هریجان و صعود به ارتفاعات آن باید از اداره محیط ‌زیست مجوز دریافت شود.
این جاهای دیدنی کلاردشت را از دست ندهید!

آبشار هریجان


یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری روستای هریجان که توجه اکثر گردشگران را بخود جلب کرده است؛ آبشاری باریک و مرتفع در دل کوه‌های هریجان است. آبشار هریجان، تاج‌های محتلفی را در دل منطقه حفاظت شده؛ دارد.
اگر شما هم قصد رفتن به آبشار شگفت‌انگیز هریجان را دارید؛ باید کمی بعد ار خروج از روستا وارد جاده فرعی و در جهت غرب حدود نیم ساعت پیاده روی در مسیرهای شنی و پرشیب نمایید. در مسیر پیاده روی به سمت آبشار منظره‌ای فوق‌العاده از روستای هریجان در مقابل دیدگان شما به نمایش در‌می‌آید. تماشا منطقه سیاه‌بیشه و کوهستان صخره‌ای پوشیده از درختان جنگلی که در بیشتر اوقات در مه فرو رفته است، واقعا پیش‌درآمد جذابی برای سفری دل‌انگیز است.
جالب است بدانیدکه با نیم ساعت پیاده‌روی شما تازه به طبقه اول آبشار خواهید رسید. آبشار هریجان در بالاترین نقطه، ارتفاعی ۸۰ متری دارد. آبشار هریجان در تمام فصول سال پرآب است ولی در فصل‌های سرد آب بیشتری دارد. گل‌گاو‌زبان، بابونه و پونه از جمله گل‌های طبیعی هستند که در اطراف آبشار به فراوانی یافت می‌شوند. عطر این گل‌ها هوای اطراف آبشار را بسیار معطر کرده است. همچنین آبشار هریجان دارای طبیعت صخره‌ای و خاص هریجان و دیوارهای سنگی است. به همین دلیل زیستگاه مناسبی برای پرندگان گوناگون از جمله پرندگان شکاری مانند شاهین است.

این جاهای دیدنی کلاردشت را از دست ندهید!

طبیعت روستای هریجان و نواحی اطراف روستا بسیار بکر و دیدنی هستند. گردشگران محترم باید توجه نمایند که، اگر اصول اولیه سفر و طبیعت‌گردی را رعایت نکنند.؛ آسیب جدی به این زیبایی‌های خدادادی وارد خواهد شد و نابود می‌شود. حتما تنها از مسیرهای پاکوب و مشخص عبور کنید تا آسیبی به پوشش گیاهی و خاک منطقه وارد نشود. از ریختن هرگونه زباله در طبیعت خودداری نمایید. تا جای ممکن زباله‌های رها شده در طبیعت را که می‌بینید، جمع‌آوری کنید. در فصل‌های گرم از آتش روشن کردن پرهیز نمایید، زیرا در صورت بی‌احتیاطی دشت‌ها و جنگل‌های اطراف ممکن است دچار حریق شوند.
آبشار هریجان ۹ متر ارتفاع دارد و پس از سرازیر شدن به سمت پایین، به چند آبشار تبدیل می‌شود‌. از روستای هریجان تا آبشار هریجان، حدود پانزده دقیقه مسیر پیاده‌روی است. آبشار هریجان و طبیعت اطراف، برای ماجراجویی و کشف مکان‌های جدید فوق‌العاده است.

علم کوه


علم کوه قله‌ای در منطقه تخت سلیمان است که پس از دماوند، بلندترین کوه ایران محسوب می‌شود. جالب است بدانید دیواره علم کوه که در جبهه شمالی این قله قرار دارد؛ یکی از فنی‌ترین و سخت‌ترین مسیر‌های سنگ‌نوردی و دیواره‌نوردی در کشور عزیزمان محسوب می‌شود و باعث معروفیت بیشتر این قله شده است.
منطقه تخت سلیمان از شمال به چالوس، سلمانشهر، تنکابن و مناطق جنگلی، از شرق به دره رودخانه چالوس و از سمت غرب منتهی به دره بزرگ سه هزار شهر تنکابن می‌شود. جنوب و جنوب غربی منطقه تخت سلیمان نیز به دره‌های طالقان و الموت می‌رسد. چندین قله مرتفع بالای ۴۰۰۰ متر در این منطقه وجود دارد اما قله علم‌کوه با ارتفاع ۴۸۵۰ متر دومین قله بلند ایران است که به آلپ ایران شهرت دارد. همان‌طور که از لقب علم کوه مشخص است؛ تخت سلیمان بزرگ‌ترین ناحیه کوهستانی یخچالی را در کشور دارد. ازجمله یخچال‌های این منطقه باید سرچال، علم چال، تخت سلیمان، مرجیکش، خرسان، هفت خوان، چالون، شانه کوه و اسپلیت را نام برد.
این جاهای دیدنی کلاردشت را از دست ندهید!

قله علم کوه در کدام استان است؟


علم کوه در استان مازندران و در منطقه تخت سلیمان قرار گرفته است. قله مرتفع علم کوه در 20 کیلومتری جنوب‌غربی کلاردشت قرار دارد و رودبارک،کلاردشت و روستای پراچان طالقان از منطقه‌های همجوار علم کوه هستند.

دیواره گرانتی علم کوه


دیوار گرانیتی ۵۰۰ متری در جبهه شمالی علم کوه معروف به دیوار بزرگ علم کوه یکی از جاذبه‌های این قله زیبا است. کوهنوردان از سراسر جهان مانند فرانسه، ایتالیا، لهستان مسیرهایی را در این دیوار باز کرده‌اند. جالب است بدانید که؛ نام هر مسیر بر اساس ملیت گروه کوهنوردانی است که آن را افتتاح کرده‌اند.

آب و هوای علم کوه در چه زمانی از سال مساعد است؟


بهترین زمان صعود به قله علم‌کوه تابستان بخصوص نیمه دوم تیر ماه است. پاییز و زمستان در این منطقه به دلیل بارش برف سنگین، طوفان و ریزش متوالی بهمن‌ همراه است و تا بهار این خطرات ادامه دارد. اما در تابستان باد از سمت غربی و منطقه سه‌هزار می‌وزد و سرچشمه‌های متعددی به دلیل وجود یخچال‌های گوناگون در این منطقه یافت می‌شود. باید توجه داشت که آب و هوای مناطق کوهستانی به شدت متغیر می‌باشد و ممکن است در حین صعود ناگهان با سرمای هوا یا مه گرفتگی شدید مواجه شوید. پس پیشنهاد می‌کنیم تا، قبل از حرکت حتما آب و هوای منطقه را بررسی کنید.

پوشش گیاهی علم کوه


منطقه علم کوه دارای پوشش گیاهی زیبا و غنی است و آب و هوای آن به دلیل نزدیکی به دریای خزر مرطوب است. روستای کلاردشت با جنگل‌های وسیع و دل‌انگیز بعنوان قلب سرسبز ایران شناخته می‌شود. درختانی مانند کاج، افرا، راش، توسکا، پنبه و انواع توت بیشتر در کوهپایه‌ها و ارتفاعات کمتر دیده می‌شود. با افزایش ارتفاع، جنگل‌های سبز با یخچال‌ها و میدان‌های برفی جایگزین می‌شوند. نواحی مرتفع علم کوه را شیر و چای کوهی پوشانده است.

جانوران علم کوه


علم کوه زیستگاه طبیعی چندین گونه گوشتخوار، گیاهخوار، پرندگان و خزندگان است. چند گونه مارمولک و نوع منحصربفرد افعی به نام افعی چمنزاری از خزندگانی هستند که در منطقه علم کوه یافت می‌شوند. پرندگانی مانند عقاب ایرانی، کلاغ و شاهین نیز در ارتفاعات دیده می‌شوند. دسته‌های گراز و بزکوهی نیز در این منطقه پرسه می‌زنند. علم کوه همچنین زیستگاه پلنگ، گرگ و روباه است.

مسیر‌های صعود به علم کوه


شاید قله علم کوه دومین قله بلند ایران باشد. اما وقتی صحبت از سختی مسیر صعود می‌شود، علم کوه می‌تواند رتبه اول را کسب نماید. قله علم کوه دارای دو جبهه اصلی شمالی و جنوبی برای صعود است که هر کدام شامل مسیر‌های متفاوتی هستند. جبهه جنوبی قله علم‌کوه مسیر آسان‌تری دارد که از حصارچال شروع می‌شود. به همین دلیل اکثر صعود‌ها از این جبهه انجام می‌شود مبدأ جبهه شمالی نیز علم چال است و شامل سه مسیر سیاه سنگ‌ها، گرده آلمان‌ها و دیواره علم کوه است. مسیر‌های دسترسی به علم کوه بلند قامت متعدد است و هر کوهنورد با توجه به آمادگی جسمانی خود می‌تواند روش و مسیر صعود خود را تعیین کند.

علم چال، مبدأ مسیر‌های صعود به قله‌های تخت سلیمان
جبهه شمالی از مبدأ علم چال آغاز می‌شود، . البته علم چال مبدأ صعود قله‌های دیگری چون نظیر هفت‌خوان‌ها، خرسان‌ها، تخت سلیمان، چالون، سیاه‌‎کمان، شانه کوه، میان سه چال نیز است. در مسیر علم چال تا علم کوه چندین پناهگاه برای استراحت کوهنوردان تدارک دیده شده است. از جمله این پناهگاه‌ها باید به قرارگاه ونداربن در ارتفاع ۲۲۵۰ متری، پناهگاه سیاه سنگ در ارتفاع ۴۳۵۰ متری، پناهگاه سرچال در ارتفاع ۳۸۵۰ متری و پناهگاه خرسان در ارتفاع ۴۷۰۰ متری اشاره کرد.

مسیر حصارچال
از هر کجای ایران که قصد سفر به علم کوه را دارید؛ باید اول به کلاردشت، رودبارک بروید؛ تا بتوانید به علم کوه صعود کنید. برای رسیدن به مسیر جنوبی قله علم کوه، در منطقه تنگ گلو باید مسیر را از یک جاده خاکی شروع کنید. البته این جاده را تا ناحیه ونداربن می‌توانید با ماشین سواری طی کنید اما از ونداربن تا تنگ گلو دیگر برای عبور ماشین سواری مناسب نیست. پس از رسیدن به تنگ گلو مسیر کوهپیمایی شما تا حصار چال آغاز می‌شود. مسیر حصارچال از متداول‌ترین مسیر‌های صعود به قله علم‌کوه محسوب می‌شود.
این کوهپیمایی به طور متوسط ۲ تا ۳ ساعت زمان می‌برد. بسیاری از کوهنوردان شب را در این منطقه به صبح می‌رسانند. پناهگاه حصار چال در ارتفاع ۳۸۰۰ متری قله علم کوه قرار دارد. در ادامه صعودتان درگیر مسیر‌های فنی نمی‌شوید و در زمان ۳ تا ۴ ساعت به قله می‌رسید.
این جاهای دیدنی کلاردشت را از دست ندهید!

مسیر دیواره علم کوه
در حقیقت مسیر دیواره، دشوارترین مسیر برای صعود به قله از جبهه شمالی است. این دیواره حدود 650 متر ارتفاع دارد و یک دیواره سنگی عمودی است. جالب است بدانید شهرت این منطقه به دلیل دیواره این قله است که فنی‌ترین و سخت‌ترین مسیر سنگنوردی و دیواره‌نوردی در سطح کشور است به طوری که کوهنوردان خارجی و وطنی زیادی را به سمت خود جذب کره است.
جنس دیواره علم‌کوه از نوع گرانیت متخلخل و به رنگ حنایی روشن است و مسیر آن هم از رودبارک شروع می‌شود و شما با گذر از ونداربن، جانپناه سرچال، علم‌چال و دیواره شمالی به قله علم کوه می‌رسید. البته این دیواره مسیرهای متفاوتی برای صعود دارد که درجه سختی آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. از نمونه این مسیر‌ها باید به هاروی روست، آرش، کرمانشاهی‌ها، احسان، ایتالیایی‌ها (کریستال فال)، ایرانی‌ها، لهستانی‌ها 48، راژیا (به معنای دشت، نام قدیم قزوین)، کرجی‌ها، همدانی‌ها 67 و 69، فرانسوی‌ها، لهستانی‌ها 52، شکوه، بامداد، اراکی ها و تبریزی ها اشاره کرد.
در این بین مسیرها، مسیر هاری روست آسان‌ترین مسیر دیواره علم کوه محسوب می‌شود. این مسیر از کف علم چال که یک پناهگاه خرابه در آن وجود دارد؛ شروع و به یک مسیر سنگی منتهی می‌شود. بعد از گذر از آن و شکاف یخچال به پای دیواره می‌رسید. مسیر هاروی روست در سمت چپ دیواره قرار دارد. پس از سه طول از سمت شرق قله علم‌کوه به خط الرأس خواهید رسید.

مسیر گرده آلمان‌ها
مسیر گرده آلمان‌ها که همان مسیر گرده سنگی است که به دلیل فتح به وسیله آلمانی‌ها به این نام شهرت دارد. با اینکه این مسیر از سیاه سنگ کوتاه‌تر است اما بسیار سخت‌تر و فنی‌تر از آن محسوب می‌شود که با چند قسمت فنی ابزار‌گذاری و کار با طناب همراه است. یک سنگنورد نرمال می‌تواند این مسیر را بین 5 تا 8 ساعت طی می‌کند.
ابتدای مسیر گرده آلمان‌ها تا کفی با سیاه سنگ یکسان است اما برای رسیدن به قله علم‌کوه باید به سمت راست بروید. نشانه این مسیر سکوی آرش است. بعد از گذشتن از آن باید به سمت گردنه بالا بروید. توجه داشته باشید که قبل از رسیدن به گردنه شانه کوه باید برای رفتن به قله باید به صورت اریب و به سمت گردنه شانه کوه بروید. در حقیقت مسیر گرده آلمان‌ها از این نقطه آغاز می‌شود.
در ادامه مسیر به دو رکابی خواهید رسید که نوید آغاز مسیر صعود فنی شما است. پس از آن باید سه رکابی را طی کنید و پس از تراورس بزرگ به تک رکابی یا رکاب چوبی می‌رسید که سومین قسمت از مسیر فنی گرده آلمان‌ها است. بعد از طی کردن آن، سنگ سماور علم کوه را می‌بینید. سنگ سماور علم کوه نشان معروف مسیر گرده آلمان‌ها است که به وسیله این شاخصه از همه سمت قابل تشخیص است و یکی از معروف‌ترین و جالب‌ترین صخره‌های استان مازندران شناخته می‌شود که مورد توجه بسیاری از ورزشکاران قرار گرفته است. در انتهای مسیر گرده آلمان‌ها پناهگاه خراسان را در فاصله 500 متری خود می‌بینید. هم اکنون برای صعود به قله باید به سمت چپ حرکت کنید و در امتداد خط الرأس مسیر خود را ادامه دهید تا به قله علم کوه برسید.

مسیر سیاه سنگ
مسیر سیاه سنگ مسیری فنی است که نیاز به داشتن مهارت کافی دارد. اما با این حال ساده‌ترین مسیر شمالی است. برای صعود به قله علم‌کوه از مسیر سیاه رنگ به قرارگاه ونداربن می‌رسید و از آنجا مسیر کوهنوردی خود را شروع می‌کنید. قرارگاه ونداربن در ارتفاع ۲۲۰۰ متری این منطقه واقع گردیده است. با گذر از ونداربن، جانپناه سرچال، علم‌چال و گردنه سیاه‌سنگ از سمت شرق به قله علم‌کوه می‌رسید.

سیاه بیشه


یکی از روستاهای زیبای استان مازندران که در فاصله ۴۰ کیلومتری جنوب چالوس و در نزدیکی کلاردشت قرار دارد؛ روستای فوق‌العاده زیبای سیاه بیشه است. روستای سیاه بیشه؛ روستایی است که بر فراز کوهستان واقع شده است. استشمام هوای بی‌نظیر و خنک روستای سیاه بیشه، لطافت هوا را به پوستتان هدیه می‌کند.
جالب است بدانید که؛ سیاه بیشه را ابرهای غلیظ و سیاه رنگ و یک مه جذاب همیشگی احاطه کرده است. شاید بدلیل وجود این ابرهای غلیظ و سیاه؛ این روستا سیاه بیشه نامگذاری شده است. روستای سیاه بیشه با زیبایی منحصربفرد و خاص خود سال‌ها است که گردشگران و توریست‌های زیادی را بخود جذب کرده است و یکی از محبوب‌ترین مقاصد برای سفر ایرانیان محسوب می‌شود.
این جاهای دیدنی کلاردشت را از دست ندهید!

جاذبه‌های گردشگری سیاه بیشه


اگر برای اولین بار است که به سیاه بیشه سفر می‌کنید، بهتر است بدانید که سیاه بیشه جاذبه‌های گردشگری و طبیعی بسیار فراوانی را در دل خود جای داده است. بطوریکه این سفر به یکی از فراموش نشدنی‌‌ترین سفرها در طول عمر شما مبدل خواهد شد. سیاه بیشه یکی از بهترین مکان‌ها برای فرار از شلوغی و سروصدای شهر و استراحت است. جایی که می‌توانید حال و هوای ذهن و جسم خود را در آنجا تازه کنید و با انرژی غیرقابل وصف به سمت کارهای روزانه‌ خود برگردید. جاهای دیدنی سیاه بیشه مجموعه‌ای از زیباترین هنرنمایی‌های طبیعت هستند که هر کدام به نوعی جذاب و شگفت‌انگیز هستند.

جنگل‌های هیرکانی
یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی سیاه بیشه؛ جنگل‌های هیرکانی با سرسبزی بی‌نظیر است. جنگل‌های هیرکانی سیاه بیشه به‌اندازه‌ای زیبا هستند که چشم بیننده را محو تماشا خواهند کرد. جنگل‌های هیرکانی با قدمتی چند میلیون سالی که دارند؛ به جنگل فسیل طبیعی یا موزه زنده هم معروف‌ هستند. بد نیست بدانید که جنگل‌های هیرکانی از جمهوری آذربایجان تا ایران ادامه دارند و بخش زیادی از آن‌ها در ایران قرار گرفته‌ است.
همچنین جنگل‌های هیرکانی جزو مناطق حفاظت شده در سیاه بیشه هستند که، در میان گردشگران طرفداران زیادی دارد. جنگل‌های هیرکانی سیاه بیشه برای جنگل‌نوردی، برپایی کمپ و گشت‌وگذار در میان قدیمی‌ترین جنگل دنیا بسیار مناسب است.

چهارباغ
یکی دیگر از جاهای دیدنی چالوس است که در مسیر ارتباطی جاده کندوان و در کیلومتر ۹۰ جاده چالوس قرار گرفته است؛ چهار باغ است. منطقه حفاظت شده چهار باغ؛ در واقع مجموعه‌ای از زیبایی‌های مثال‌زدنی با هوای کوهستانی و مرطوب است. چهار باغ یکی از جذاب‌ترین مقاصد سفر برای گردشگران محسوب می‌شود. سرسبزترین مراتع، گونه‌های کمیاب گیاهی و جانوری، رودخانه چالوس، مکارود تنها بخش کوچکی از زیبایی‌های خاص و طبیعی چهار باغ است. وقت‌گذرانی در طبیعت بکر چهار باغ یکی از خاطره‌انگیزترین اوقات را برای شما رقم خواهد زد.

دره کمجل
در جاده چالوس و پس از تونل کندوان و سیاه بیشه یکی دیگر از جاذبه‌های خاص گردشگری سیاه بیشه بنام کمجل واقعا شده است. از زیبایی‌ها و منحصربفرد بودن دره کمجل کافی است فقط بدانید که؛ این دره زیبا در حدود ۲۵ تا ۳۰ آبشار را در برمی‌گیرد که برخی از آن‌ها فصلی هستند. بهتر است اطلاع داشته باشید که، دره کمجل در ماه‌های تیر و مرداد زیبایی و آب‌وهوای جذابی دارد و برای افرادی که از پیاده‌روی و گشت‌وگذار در طبیعت لذت می‌برند، یکی از بهترین گزینه‌های انتخابی محسوب می‌شود.

ارتفاعات نقره سر
قله نقره سر از ارتفاعات رشته کوه البرز است که در نزدیکی روستای سیاه بیشه واقع شده است. ارتفاعات نقره سر، دارای آب‌و‌هوای فوق‌العاده بی‌نظیر و پاک است. زیبایی خیره‌کننده طبیعت چشم و روح بیننده را تا ساعت‌ها محو تماشا می‌کند. جالب است بدانید که؛ خانه‌های محلی در بالای ارتفاعات نقره سر چشم‌اندازی خاص را به منظره بخشیده است. این روستاهای سرسبز و قدیمی در فصل بهار جلوه دوچندان دارند. اگر شما هم به کوهنوردی، پیاده‌روی و گشت‌وگذار در طبیعت بکر علاقه دارید، حتما ارتفاعات نقره سر را در لیست جاهای دیدنی سیاه بیشه جای دهید.

کی به سیاه بیشه سفر کنیم؟


سیاه بیشه مازندران در هر فصلی زیبایی و جلوه بی‌نظیر خودش را دارد و سفر به این منطقه بکر در هر زمان، لذت‌بخش و جذاب خواهد بود. لازم به ذکر است که، رطوبت هوای این منطقه کمی بالا است و به همین دلیل بهترین فصل برای سفر به سیاه بیشه، بهار، پاییز و زمستان است. در این فصل‌های سال می‌توانید خنکای هوا را روی پوست خوداحساس کنید و از هوای تازه و خنک این منطقه لذت ببرید.

روستای رودبارک


یکی از پرطرفدارترین روستاهای استان مازندران که در بخش شرقی شهرستان کلاردشت واقع شده است؛ روستای زیبای رودبارک است. به جرات می‌توان گفت که، روستای رودبارک، یکی از روستاهای بسیار زیبا و خوش آب‌وهوای استان مازندران است. روستای رودبارک با شرایط دلپذیر، به دلیل برخورداری از نعمت‌های بکر طبیعی و مناظر فوق‌العاده جذابی که دارد، محوبیت خاصی را در بین گردشگران و توریست‌ها بخود جلب کرده است.

معرفی بیشتر روستای رودبارک


روستای رودبارک که یکی از پرطرفدارترین روستاهای ییلاقی توابع کلاردشت است، در فاصله ۴۸ کیلومتری از چالوس و ۱۷۰ کیلومتری تهران واقع شده است. قدمت روستای رودبارک به 500 سال بیش برمی‌گردد. به همین دلیل اقوام و طایفه‌های زیادی در روستای رودبارک زنگی می‌کنند. داخل روستای رودبارک یک معدن سنگ گرانیت وجود دارد، که یکی از بزرگترین معادن شمال ایران محسوب می‌شود. سنگ‌هایی که از معدن روستای رودبارک استخراج می‌شوند؛ برای استفاده به سراسر ایران ارسال می‌شوند.
مردم روستای رودبارک بسیار مهمان نواز هستند و به زبان مازنی و لکی و رودبارکی صحبت می‌کنند. در اطراف روستای رودبارک چشمه‌ها و آبشارهای بسیار زیادی وجود دارند. در تپه و دامنه‌¬های روستای رودبارک انواع گیاهان دارویی و قارچ‌های کوهی به چشم می‌خورد و از تنوع گیاهی بسیار خوبی برخوردار است. جالب است بدانید که؛ در منطقه رودبارک قله‌های بلند زیادی قرار دارند که گاهی اوقات ارتفاع آنها به بالای 4 هزار متر هم می‌رسد. کوه‌های مانند سیاه لان و بالاکوه دو نمونه از کوه‌های مرتفع و بسیار بلند منطقه رودبارک هستند.
این جاهای دیدنی کلاردشت را از دست ندهید!

آب‌و‌هوای روستای رودبارک


در مورد آب‌و‌هوای روستای رودبارک بد نیست بدانید که؛ که در مقایسه با سایر روستاهای اطراف هوای سردتری دارد. بطوریکه در فصل بهار و تابستان هم آب‌و‌هوای روستای رودبارک خنک و دلپذیر است. پس اگر از گرمای تابستان فرار می‌کنید؛ سفر به روستای رودبارک یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما محسوب می‌شود. لازم به ذکر است که برای اینکه افت دما و سرما شما را غافلگیر نکند، حتما لباس گرم همراه خود داشته باشید. هوای روستای رودبارک با ابری شدن هوا، به شدت سرد و یخبندان می‌شود و شما شاهد بارش‌های شدید برف و باران خواهید بود.

تفریحات روستای رودبارک


همانطور که اطلاع دارید؛ روستای رودبارک جاذبه‌های گردشگری طبیعی و بکر متنوعی را در دل خود جای داده است. جاذبه‌ها و تفریحات به‌اندازه‌ای هیجان‌انگیز و جالب هستند که شما اصلا گذر زمان را در روستای رودبارک احساس نخواهید کرد.

کوهنوردی در روستای رودبارک


اگر شما از جمله افرادی هستید که به کوه‌نوردی علاقه دارید، حتما در سفر خود به روستای رودبارک تجهیزات و لوازم کو‌نوردی را همراه داشته باشید. چون در منطقه روستای رودبارک و اطراف روستا ۴۳ قله با ارتفاع بیش از ۴۰۰۰ متر قرار دارند. هر سال کوهنوردان مبتدی و حرفه‌ای بسیار زیادی برای تفریح به روستای رودبارک می‌آیند. همچنین روستای رودبارک در نزدیکی و مجاورت علم‌کوه که یکی از پرطرفدارترین قله‌ها برای صعود کوهنوردان است، قرار گرفته است.
از دلایل مورد توجه بودن منطقه رودبارک در کلاردشت؛ یخچال‌های طبیعی تخت سلیمان است. به همین دلیل روستای رودبارک فدراسیون کوهنوردی فعالی که دارد. فدراسیون کوهنوردی در تمامی روزهای سال میزبان کوهنوردانی است که از سراسر کشور برای کوهنوردی و تفریح به این منطقه سفر می‌کنند.

طبیعت گردی در روستای رودبارک


یکی از بهترین تفریحاتی که در روستای رودبارک به شما پیشنهاد می‌کنیم؛ طبیعت‌گردی در روستای رودبارک است. منطقه رودبارک از نظر تنوع گیاهی بخصوص گیاهان دارویی بسیار غنی است. در منطقه رودبارک، گیاهان دارویی، سبزی‌های کوهی مختلف و انواع قارچ‌ها رشد می‌کند. به همین دلیل طبیعت‌گردی، گشت‌وگذار در دامنه‌ها و چیدن سبزی‌ها و گیاهان دارویی یکی از تفریحات ناب برای مسافران و گردشگران محسوب می‌شود.
دل سپردن به طبیعت و قدم زدن در جنگل‌های روستای رودبارک برای رهایی از دغدغه‌ها و شلوغی شهر حس و حال مثبتی را به شما خواهد داد که این احساس تازگی با هیچ لذتی قابل مقایسه نیست. منطقه و روستای رودبارک علاوه بر زیبایی‌های طبیعی که دارد؛ مردم فوق‌العاده مهمانواز و غنی از فرهنگ هم دارد. سبک زندگی بومی و زبان زیبا و شیرین محلی، غذاهای بومی و سنتی بسیار لذیذ همگی دست‌دردست هم داده‌اند تا سفری خاطره‌انگیز را برای شما خلق نمایند.

جاذبه‌های گردشگری روستای رودبارک


بجز تفریحاتی که در اطراف روستای رودبارک به آنها اشاره کردیم؛ جاذبه‌های شگفت‌انگیزی هم در داخل روستای رودبارک وجود دارند. بهطور کلی روستای رودبارک را می‌توان به جایی مملو از جاذبه‌های گردشگری و طبیعی بکر تشبیه کرد که می‌توانید از دیدن آنها لذت ببرید.

آبشار آکاپل
یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری روستای رودبارک که برای رسیدن به آن باید از روستای رودبارک کمی فاصله بگیرید و جاده خاکی سنگی روستای رودبارک را که به سمت غرب راه دارد را ادامه دهید تا حدود ۳۰ دقیقه بعد به آنجا برسید؛ آبشار آکاپل است. آبشار آکاپل که از جاذبه‌های طبیعی و شگفت‌انگیز روستای رودبارک است در منطقه کوهستانی قرار دارد.
آبشار آکاپل با ارتفاع ۲۰ متری، یکی از بزرگ‌ترین آبشارهای کلاردشت است. یخچال‌های طبیعی و چشمه‌های زیبایی در اطراف این آبشار چشم هر بیننده را ساعت‌ها محو تماشا می‌کند. نکته جالب در مورد آبشار آکاپل، این است که آبشار در فصل زمستان یخ می‌بندد و برای یخ‌نوردان فضای بسیار مناسبی را پدید می‌‌آورد. پیشنهاد ما برای شما که قصد سفر و بازدید از آبشار آکاپل را دارید؛ فصول گرم سال مثل بهار و تابستان است.

مسجد قدیمی رودبارک
یکی از جاذبه‌های دیدنی و گردشگری روستای رودبارک که در عین حال یکی از جاذبه‌های تاریخی روستای رودبارک نیز شناخته می‌شود؛ مسجد قدیمی رودبارک است. مسجد قدیمی روستای رودبارک هم از محبوبترین مکان‌ها در میان گردشگران و توریست‌ها است. مسجد قدیمی رودبارک معماری فوق‌العاده جذاب و زیبایی دارد. بد نیست بدانید که مساحت مسجد روستای رودبارک حدود ۲۰۰ متر است. با توجه به مساحت زیاد مسجد روستای رودبارک جالب است بدانید که هیچ ستونی در داخل مسجد وجود ندارد. از این رو یکی از شگفت‌انگیزترین معماری‌ها در کلاردشت محسوب می‌شود.

پارک جنگلی رودبارک
اگر شما هم از جمله کسانی هستید که؛ عاشق طبیعت و گردش در مناطق طبیعی با مناظر خارق‌العاده هستید، پیشنهاد ما برای شما وقت‌گذرانی در پارک جنگلی رودبارک است. پارک جنگلی رودبارک، یک پارک بزرگ و زیبا در نزدیکی روستای رودبارک است. زیبایی وصف ناپذیر پارک جنگلی رودبارک به قدری زیاد است که هرسال گردشگران زیادی جنگل رودبارک را برای تفریح و استراحت خود در طبیعت انتخاب می‌نمایند. همچنین تنوع گونه‌ها گیاهی در جنگل رودبارک بی نظیر است و مملو از درختان سر به فلک کشیده بلوط و راش است.
پارک جنگلی رودبارک امکاناتی نظیر، چادر زدن و اطراق و همچنین امکانات رفاهی کامل مانند، سرویس‌های بهداشتی و آلاچیق و پارکینگ دارد. پارک جنگلی رودبارک با امکانات رفاهی کاملی که برای مسافران و بازدیدکنندگان تدارک دیده است، آماده خدمت رسانی به گردشگران و مسافران گرامی است. بازدید از جنگل سرسبز رودبارک با درختان زیبا و تنوع گیاهان خاص یکی از سفرهای خاطره‌انگیز در طبیعت برای شما خواهد بود.

دریاچه ولشت
یکی از جاذبه‌های زیبای اطراف روستای رودبارک در ۳۲ کیلومتری روستای رودبارک واقع شده است، دریاچه ولشت است. دریاچه ولشت هرسال پذیرای سیل بسیار عظیمی از گردشگران و توریست‌ها است. منظره دریاچه ولشت فوق العاده زیبا و چشم‌نواز است. بطوریکه ذهن و چشم بیننده را در اولین نگاه درگیر خود می‌کند. دریاچه ولشت از جمله دریاچه‌هایی با آب شیرین است. قایق‌های پدالی از سرگرمی‌ها و تفریحاتی موجود در دریاچه ولشت هستند.
این جاهای دیدنی کلاردشت را از دست ندهید!

روستای ونداربن


اگر از آبشار آکاپل به اندازه دو پیچ جلوتر بروید، به یکی دگیر از جاذبه‌های گردشگری کلاردشت، یعنی روستایی کوچک و حیرت آوری به نام ونداربن خواهید رسید. این روستا که در نزدیکی روستای رودبارک واقع گردیده است. روستای ونداربن؛ از زیباترین نقاط و جاذبه‌های منطقه رودبارک با مناظر و چشم اندازهای غیرقابل وصف که انسان را به وجد می‌آورد. زیبایی روستای ونداربن، روح انسان را جلا می‌دهد. وجود رودها، دره‌ها و کلبه‌های روستایی حس وحال فوق‌العاده ناب را به انسان انتقال می‌دهد. بدون شک لحظات فراموش‌نشدنی را در روستای وندابن تجربه خواهید کرد.

سخن پایانی
همانطور که اشاره کردیم؛ کلاردشت مازندران دارای جاذبه‌هایی است که بدون شک شما را میخکوب خود می‌کند. از روستاهای اطراف کلاردشت گرفته تا جنگل مجل را می‌توان از ییلاق‌های کلاردشت در شمال دانست. جاذبه‌های طبیعی و فوق‌العاده‌ای که رزرو تور و سفر به کلاردشت را برای هر بازدیدکننده‌ای خاطره‌انگیز خواهد کرد.


فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است