search
menu

تالاب و پناهگاه حیات وحش میانکاله

[ پنهان کردن ]
تالاب و پناهگاه حیات وحش میانکاله
چرا بازدید از تالاب و پناهگاه حیات وحش میانکاله را پیشنهاد می کنیم؟
ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته تالاب و پناهگاه حیات وحش میانکاله
چگونه به تالاب و پناهگاه حیات وحش میانکاله برویم؟
جاهای دیدنی نزدیک به تالاب و پناهگاه حیات وحش میانکاله
هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به تالاب و پناهگاه حیات وحش میانکاله

تالاب و پناهگاه حیات وحش میانکاله


تالاب و پناهگاه حیات وحش میانکاله یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران است که در نزدیکی شهرستان بهشهر واقع در استان مازندران قرار دارد. این تالاب که به میان قلعه نیز معروف است با گونه‌های گیاهی و جانوری متنوع خود، سالیانه پذیرای تعدا بسیار زیادی از گردشگران است. آب تالاب میانکاله از رودخانه‌های کوچک و بزرگی تامین می‌شود که از نواحی شمالی رشته کوه البرز سرچشمه می‌گیرند.
این شبه‌جزیره تماشایی با تپه‌های ماسه‌ای و انواع درخت‌ها، درختچه‌ها و گیاهان علفی پوشیده شده است. هر سال، گونه‌های رو به انقراض و بسیار کم‌یاب پرندگان از سراسر جهان به این تالاب مهاجرت کرده و مدتی را در این مکان خیال‌انگیز سپری می‌کنند. از این جمله، می‌توان به پلیکان‌های پاخاکستری، قوهای فریادکش، فلامینگوها، طاووسک‌ها و غازهای پازرد اشاره کرد. از سوی دیگر، نادرترین آبزیان و ماهی‌های دریای مازندران از جمله، ماهیان خاویاری، کپور ماهیان، فک‌های خزری و بسیاری انواع دیگر، سواحل میانکاله را برای تخم‌ریزی و زاد و ولد انتخاب می‌کنند.
این شبه‌جزیره شگفت‌انگیز با درختان سپیدار، داغداغان، ازگیل و همچنین، درختچه‌های انار وحشی و تمشک پوشیده شده است. تالاب میانکاله از ارزشمندترین ذخایر زیست‌محیطی ایران و کل جهان به حساب می‌آید؛ تا جایی که سازمان یونسکو نام این مکان را در فهرست میراث طبیعی جهان ثبت کرده است.
تالاب و پناهگاه حیات وحش میانکاله

چرا بازدید از تالاب و پناهگاه حیات وحش میانکاله را پیشنهاد می کنیم؟


• مشاهده یکی از بی‌نظیرترین جلوه‌های طبیعی در حاشیه دریای مازندران
• آشنایی با گونه‌های متنوع گیاهی و جانوری این منطقه
• آشنایی با فرهنگ و آداب‌ورسوم اهالی صمیمی و مهربان میانکاله و نواحی اطراف آن
• بازدید از اماکن گردشگری و جاذبه‌های نزدیک به تالاب میانکاله
• سپری کردن اوقاتی خوش و فراموش‌نشدنی در یکی از مهم‌ترین مناطق زیست‌محیطی ایران و جهان
• مشاهده و آشنایی با کم‌یاب‌ترین و منحصر به‌فردترین پرندگان مهاجر این منطقه
• پیاده‌روی در طبیعتی کم‌نظیر
• امکان سفر و گشت‌وگذار در آشوراده، تنها جزیره موجود رد دریای مازندران

ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته تالاب و پناهگاه حیات وحش میانکاله


تالاب و پناهگاه حیات وحش میانکاله با چشم‌اندازهای بکر و بدیع از شاخص‌ترین دیدنی‌های استان مازندران به حساب می‌آید. این مکان سرسبز با آواز نادرترین گونه‌های پرندگان مهاجر، آب‌وهوایی دل‌پذیر و مناظری باورنکردنی، هر ساله نظر طیف گسترده‌ای از دوست‌داران طبیعت را به خود جلب می‌کند. این تالاب در هر یک از فصل‌های سال، شگفتی‌های منحصر به‌فردی را به‌تصویر می‌کشد. برای مثال، در فصل پاییز تماشای پرندگانی که با پیمودن مسیرهای طولانی از دورترین نقاط روسیه، سیبری و خاورمیانه خود را به این مکان زیبا رسانده‌اند، حال‌وهوای عجیبی دارد.
تماشای منظره طلایی رنگ طلوع آفتاب و چشم‌دوختن به تصویر سرخ‌فام غروب میانکاله از بزرگ‌ترین لذت‌هایی است که هر فرد در طول عمر خود بهتر است برای یک‌بار هم که شده از آن بهره‌مند شود. بسیاری از افراد، میانکاله را با القابی نظیر سرزمین پرندگان مهاجر و سکونت‌گاه اسب‌های آزاد می‌شناسند. وجود پستاندارانی نظیر روباه، گرگ، خرگوش، گراز و گربه وحشی از دیگر جاذبه‌های زیست‌محیطی این تالاب به حساب می‌آید.
دانستن این نکته جالب است که جلوه‌های طبیعی این تالاب و پوشش گیاهی مشابه جنگل‌های هیرکانی سایر مناطق شمالی ایران نیست. در عوض، در این بخش از مازندران تا چشم کار می‌کند می‌توان انارستان‌ها و درختچه‌های گز و تمشک را مشاهده کرد که سر بر شانه یکدیگر گذاشته و منظره‌ای فراموش‌نشدنی را به تصویر کشیده‌اند.
به خاطر داشته باشید، حیات وحش این تالاب بکر و زیبا به شکل قابل توجهی آسیب‌پذیر بوده و کوچک‌ترین بی‌توجهی یا اشتباهی ممکن است خسارتی جبران‌ناپذیر را به‌همراه داشته باشد. بنابراین، لازم است از ریختن زباله در فضای اطراف و برپا کردن آتش در مکان‌های از پیش تعیین‌نشده خودداری کنید.

چگونه به تالاب و پناهگاه حیات وحش میانکاله برویم؟


در صورت تمایل، گردشگران می‌توانند بلیط ارزان هواپیما به مقصد ساری را تهیه کرده و پس از رسیدن به این شهر با پیمودن مسافتی معادل ۵۶ کیلومتر به تالاب میانکاله دسترسی داشته باشند. علاقه‌مندان به سفرهای جاده‌ای هم بسته به مبدا حرکت می‌توانند با استفاده از قطار، اتوبوس یا خودروی شخصی به سمت میانکاله حرکت کنند. بدیهی است که طول مسیر و زمان مورد نیاز برای رسیدن به این تالاب به نقطه آغاز حرکت بستگی دارد.
تالاب و پناهگاه حیات وحش میانکاله

جاهای دیدنی نزدیک به تالاب و پناهگاه حیات وحش میانکاله


از دیدنی‌ترین جاذبه‌های نزدیک به تالاب و پناهگاه حیات وحش میانکاله می‌توان تپه‌های تاریخی «گوهر تپه» را برشمرد که در فاصله ۱۱ کیلومتری شمال غربی بهشهر و در مجاورت غارهای باستانی کمربند و هوتو قرار دارد. گوهر تپه یکی از قدیمی‌ترین زیست‌گاه‌های این ناحیه است که بیش از ۷۰۰۰ سال قدمت دارد. باستان‌شناسان هر یک از طبقات این سازه پلکانی را به یکی از دوره‌های تمدن بشر نسبت می‌دهند.
مجموعه تاریخی و دریاچه‌‌ عباس آباد بهشهر با قرار گرفتن در میان درختان راش یکی از زیباترین اماکن گردشگری این ناحیه به حساب می‌آید. این محل شگفت‌انگیز یکی از مهم‌ترین باغ‌های تاریخی ایران است که از زمان حکمرانی شاهان صفوی به‌یادگار مانده و نام آن در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.
پناهگاه دشت ناز هم یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری اطراف میانکاله است که در نزدیکی ساری قرار دارد و به‌عنوان اصلی‌ترین زیست‌گاه گونه رو به انقراض گوزن‌ زرد ایرانی به حساب می‌آید. دشت ناز از جنگل‌های هیرکانی و درختان سربه فلک کشیده و چند صد ساله بلوط پوشیده شده است. این جنگل‌ها به‌همراه گونه‌های کم‌یاب جانوری و آواز پرندگان و پرواز قرقاول‌ها یکی از تماشایی‌ترین چشم‌اندازها را در مقابل دیدگان حیرت‌زده گردشگران به تصویر می‌کشد. تالاب «لپو زاغ‌مرز»، خلیج گرگان و آشوراده نیز از دیگر مکان‌های استثنایی حوالی پناه‌گاه حیات وحش میانکاله به حساب می‌آیند.

هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به تالاب و پناهگاه حیات وحش میانکاله


برای شب‌مانی در اطراف تالاب و پناهگاه حیات وحش میانکاله، گردشگران می‌توانند از اقامت‌گاه‌ها و هتل‌های شهر ساری بهره جویند. از نزدیک‌ترین مکان‌ها به این تالاب می‌توان اقامت‌گاه بوم‌گردی گالش منزل ساری اشاره کرد که در فاصله ۶۸٫۳ کیلومتری تالاب میانکاله قرار دارد.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است