search
menu

دشت لار آمل

[ پنهان کردن ]
چرا بازدید از دشت لار آمل را پیشنهاد می کنیم؟
ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته دشت لار آمل
چگونه به دشت لار آمل برویم؟
جاهای دیدنی نزدیک به دشت لار آمل
هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به دشت لار آمل
دشت لار آمل ییلاقی زیبا در دامنه کوه دماوند است. این دشت زیبا که یکی از جاهای دیدنی اطراف تهران محسوب می‌شود، مقصدی نزدیک برای یک روز گشت‌وگذار و بهره بردن از هوای پاک طبیعت است. در فصل بهار پوششی از شقایق‌ها و زنبق‌های وحشی گستره این دشت را می‌پوشاند و از همین‌رو به دشت شقایق‌های وحشی نیز معروف است. دشت لار دیدنی‌های بسیاری دارد که آبشارها، رودها، کوه‌ها و تپه‌های آن جزئی از این طبیعت زیبا هستند.
آب‌وهوای خنک دشت لار، به‌همراه منظره‌های زیبا و تماشایی آن، و همچنین چشمه‌های آبی که در جای‌جای این دشت پراکنده است، زیبائی خیره‌کننده‌ای به آن داده است. این منطقه در گذشته گردشگاه شاهان و حاکمان وقت بوده است. فصل بهار در این دشت زیباترین صحنه‌ها را به معرض تماشا می‌گذارد و گل‌های رنگارنگ بر پهنه آن همانند فرشی رنگین خودنمایی می‌کنند.
دشت لار که پارک ملی لار هم خوانده می‌شود، منطقه حفاظت شده محیط زیست، و از مناطق شکارممنوع است. گستردگی این دشت نزدیک به ۷۴ هکتار است. شمال و شمال شرقی این دشت از نظر تقسیمات کشوری در بخش لاریجانِ شهرستان آمل قرار گرفته، و جنوب و جنوب غرب آن نیز جزو لواسانات به شمار می‌آید. شهرستان نور مازندران در شمال، کوه دماوند در شرق و شمال شرق، شهرستان دماوند و پلور در جنوب شرق و افجه، امامه و پلور در جنوب، و خاتون بارگاه و گرمابدر در غرب این دشت قرار گرفته‌اند.
دشت لار آمل

چرا بازدید از دشت لار آمل را پیشنهاد می کنیم؟


دیدار از دشت لار به‌معنای دیدن بسیاری از شگفتی‌های طبیعت است که در کنار هم گرد آمده‌اند:
* پوشش گیاهی این دشت را گیاهان دارویی و خوراکی مانند بارهنگ، چای کوهی، گون، خرگوشک، آویشن، شنگ، لواش، پیازک، قارچ وحشی، کاسنی، گلپر، شیرین بیان، باریجه و والک تشکیل می‌دهد.
* این دشت رویشگاه گل‌های وحشی زیادی است که از میان آنها می‌توان به زنبق وحشی بنفش و ارغوانی، زرد مرغک و شقایق اشاره کرد.
* رودخانه‌های دشت لار محل زندگی آبزیانی مانند قزل‌آلای خال‌دار قرمز است.
* پرندگان زیادی در این منطقه زندگی می‌کنند که از میان آنها می‌توان به کبک، خفاش، درنا، عقاب، فلامینگو، شهباز و قرقی اشاره کرد.
* بزمجه، مارمولک، لاک‌پشت و افعی از خزندگان بومی این منطقه هستند. البته این دشت محل زندگی عقرب‌ها هم هست.
* دشت لار محل زندگی روباه، قوچ، میش، موش صحرایی، گرگ، سمور، خرگوش، خرس قهوه‌ای، گراز، پلنگ، آهو،کل و موش صحرایی است.
* کوه‌های بسیاری همچون دیو آسیاب، یخ کمر، گل زرد، زرشکی، سیاه چال، نمک کوسر، اسب کلک و... در این دشت دیده می‌شوند که هرکدام داستانی دارند. کوه‌های دشت لار مشتاقان کوه‌نوردی را تشویق می‌کند تا بار دیگر خود را بیازمایند.

ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته دشت لار آمل


یکی از بهترین جاذبه‌های دشت لار دیدن عشایر این منطقه است. ساعتی در کنار آنها ماندن، گفت‌وگو با آنها و شنیدن حرف‌های آنها تجربه‌ای است که نباید آن را از دست بدهید.
دشت لار همه خوبی‌ها و زیبائی‌ها را یک‌جا در خود دارد. رودهای بسیاری مانند دیوآسیاب، لار، وارود، سفیدآب، چهل بره، سیاه چال و امام پهنک با آبی شیرین و خوش‌گوار جاری هستند. آب‌وهوای دشت لار بسیار خنک و دل‌پذیر است. کوه‌های آن بهترین مکان برای کوه‌نوردان است. دریاچه لار فضایی لذت‌بخش برای پیک‌نیک و خوش‌گذرانی است و...

چگونه به دشت لار آمل برویم؟


در هر کجای ایران که زندگی می‌کنید، برای رسیدن به دشت لار کافی است با بلیط لحظه آخری سفر مارکت به تهران بیایید. فاصله تهران تا دشت لار ۱۱۷ کیلومتر است و از نظر زمانی حدود دو ساعت زمان می‌برد تا به این منطقه برسید. این فاصله را می‌توانید با ماشین‌های دربست و کرایه بپیمائید.
اگر با خودروی شخصی خود راهی این گشت‌وگذار هستید، خود را به جاده تهران آمل برسانید و به سمت پلور برانید. در سه‌راهی پلور به سمت تابلوی محیطبانی دلیچای تغییر مسیر دهید. پس از آن از راه جاجرود یا گلندوک وارد جاده سد لتیان شوید. از گردنه ایرا که گذشتید به ورودی قوش‌خانه و پس از آن به دشت لار می‌رسید.
دشت لار آمل

جاهای دیدنی نزدیک به دشت لار آمل


دشت لار آمل پر از دیدنی‌هایی است که دیدن آنها چند روز زمان نیاز دارد. دریاچه و سد لار یکی از دیدنی‌های این دشت پهناور است. سد لار همواره محل تفریح و پیک‌نیک بسیاری از مردم تهران و اطراف بوده است. امکانات مختلف تفریحی دریاچه لار مانند ماهیگیری، قایق‌رانی، دوچرخه‌سواری و طبیعت‌گردی بسیاری از افراد را در روزهای تعطیل به این مکان می‌کشاند.‌ اگر قصد ماهیگیری در سد لار شما را به این منطقه می‌کشاند، بد نیست بدانید فصل مجاز صید ماهی در این منطقه از پایان خرداد تا شهریور است.
آبشار سفیدآب اثر طبیعی دیگر این دشت ییلاقی است که آبشار قو هم نامیده می‌شود. آبشار سفیدآب آبشاری دیدنی در دره‌ای در دشت لار است که آن دره هم سفیدآب نام دارد. دره سفیدآب قشلاق دامداران و عشایر دامنه البرز است.
یکی از راه‌هایی که شما را به دشت لار می‌رساند، دشت هویج است. این دشت نیز دیدنی‌های بسیاری همچون آبشار، رودخانه و کوه را در معرض دید شما می‌گذارد.
در بلندی‌های شمالی سد لار دریاچه‌ای فیروزه‌ای وجود دارد که چشمه دیو آسیاب نام دارد. دیدن این دریاچه هم سفر شما را پربارتر می‌کند.

هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به دشت لار آمل


نزدیک‌ترین شهر به دشت لار دماوند است. اگر دوستدار ماندن در هتل هستید، این شهر مناسب شما است. ماندن در اقامتگاه‌های عشایری دشت لار نیز تجربه بی‌نظیری است که بد نیست آن را امتحان کنید.
و البته اگر اهل کمپینگ و ماندن در طبیعت هستید، با هماهنگی محیط‌بانی منطقه می‌توانید چادر بزنید و شبی را در آنجا به سر ببرید.
سخن پایانی
فصل بهار فصل دیدن شقایق‌های وحشی، و گل‌ها و گیاهان بی‌شمار در دشت لار است. سفر در این فصل سفری رویایی است و دشت لار را غرق در گل‌ها به شما نشان می‌دهد. در فصل بهار هوا دلپذیر و نه سرد و نه گرم است. این دشت در تابستان نیز بی‌نهایت زیبا است و برای ماندن در شب مناسب‌تر است. پائیزِ دشت لار سرد است و مسافران کمتری به این منطقه می‌روند. اما این دشت همچنان زیبائی خود را نمایان می‌کند. زمستان در دشت لار سرد است و دمای هوا تا منفی ۳۷ درجه هم پائین می‌آید.
اگر در بهار به دیدار دشت زیبای لار رفتید، یک نکته را به خاطر داشته باشید. فصل بهار زمان تخم‌گذاری و زایش جانوران است. پس در دیدار از این منطقه مراقب حیوانات و بچه‌هایشان باشید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است