search
menu
جمهوری چک keyboard_arrow_down close

جمهوری چک

label
رزرو هتل
hotel
هتل ها ۷

درباره جمهوری چک

جمهوری چک (Czechia) کشوری در اروپای مرکزی است و اکنون به عنوان کشوری توسعه‌یافته، زیبا و سرسبز گردشگران زیادی را میزبانی می‌کند. جمهوری چک در مرکزی ‌ترین قسمت اروپا قرار دارد و یکی از اعضای اتحادیه اروپا به شمار می رود. این کشور شامل فرهنگ آلمانی و اسلاوی بوده و با زیبایی های خاص خود در طول سال میزبان گردشگران زیادی از سراسر دنیاست. پراگ به عنوان پایتخت این کشور جاذبه های گردشگری بی نظیر خود همگان را به سوی خود جذب می کند. جمهوری چک از دهه‌ ۹۰ میلادی مورد توجه گردشگران قرار گرفته است و برای گردشگرانی که به دنبال ماجراجویی هستند گزینه مناسبی برای خرید بلیط هواپیما و آغاز سفر هیجان انگیز است.

جمعیت و جغرافیا جمهوری چک


جمهوری چک، کشوری کوچک ‌تر از ایالت کارولینای جنوبی آمریکا است. این کشور با آلمان، اتریش و لهستان هم مرز است و توسط چندین رشته ‌کوه، جنگل‌ های وسیع، پارک‌ های ملی، رودخانه‌ ها و دریاچه‌ ها احاطه شده است. جمعیت جمهوری چک حدودا 10 میلیون نفر است. جمهوری چک به دریا راه ندارد و شامل سه ناحیه تاریخی بوهم، موراوی و بخش کوچکی از سیلزی است. همچنین مردم چک از تبار اسلاو و هند و اروپایی هستند.

زبان، دین و واحد پولی جمهوری چک


زبان اصلی مردم جمهوری چک، اسلاونیک (زبان چکی) است، البته تا پیش از انقلاب مخملی سال ۱۹۸۹، زبان روسی در این کشور رواج داشته، همچنین زبان آلمانی نیز تا اواسط دهه ۱۹۹۰ کاربرد داشته است. شاخه‌ها و مذاهب گوناگون مسیحیت، دین غالب این کشور و کرون چک، واحد پولی آن است.

تاریخچه جمهوری چک


کشور چک به عنوان بخشی از دوک نشین بوهیمیا یا بوهمی در سده نهم میلادی شکل گرفت و شهر پراگ هم مرکز این پادشاهی بود. در سده هجدهم و همزمان با فروپاشی امپراتوری روم، بوهم نیز بخشی از امپراتوری اتریش و سپس اتریش-مجارستان شد. در طول جنگ جهانی اول، چکسلواکی پدید آمد و در جنگ جهانی دوم این کشور توسط نازی ها اشغال شد. پس از جنگ، این کشور تحت سلطه کمونیسم قرار گرفت. ولی با مجموعه‌ای از مبارزات که به بهار پراگ مشهور است، توانست استقلال خود را بازیابد. چکسلواکی در سال ۱۹۹۳ به صورت دو کشور مستقل چک و اسلواکی درآمدند. جمهوری چک در سال ۱۹۹۳ میلادی به دنبال تقسیم کشور بزرگ چکسلواکی پدید آمده است. جمهوری چک از نخستین کشورهای اعضای پیشین کمکان بوده و جزو کشورهای توسعه یافته قرار گرفته‌ است. همچنین این کشور یکی از کشورهای اروپایی با بالاترین شاخص توسعه انسانی است و چهارمین کشور در اروپا از نظر برقراری صلح و آشتی و دموکراسی در منطقه است. این کشور به عنوان یکی از مراکز گردشگری در دنیا شناخته شده است و بخشی از درآمد کشور Czechia از این طریق تامین می گردد. وجود پل ها، بناها و کاخ های عظیم با قدمتی چند هزار ساله مورد توجه گردشگران زیادی قرار گرفته است و گویی شما را به سال های دور در اروپای مرکزی می برد؛ ساختمان هایی به سبک قدیم در کنار دنیای مدرن امروزی صحنه ای بی نظیر ایجاد کرده اند.

شهرها و جاهای دیدنی جمهوری چک


پراگ پایتخت و بزرگترین شهر کشور جمهوری چک است و برنو، استراوا و اولوموک دیگر شهرهای بزرگ چک هستند.
جمهوری چک با شهرهای زیبایش مثل پراگ، جاهای دیدنی متنوعی مثل کاخ ها و خانه های سلطنتی دارد. همچنین مناظر و چشم‌اندازهای طبیعی در این کشور هست که به سبب جغرافیای ویژه آن است. کاخ پراگ، پل چارلز، ساعت نجومی پراگ، کلیسای جامع سنت ویتوس و میدان شهر تاریخی پراگ از جمله جاذبه های گردشگری جمهوری چک هستند.
جمهوری چک

آب و هوا و بهترین زمان مناسب برای سفر به جمهوری چک


آب و هوا در کشور جمهوری چک مرطوب و قاره ای بوده و زمستان های سرد و تابستان های گرم همراه با بارندگی دارد. این کشور نسبت به ارتفاع های مختلف دارای آب و هوای متفاوتی است، یعنی در مناطق مرتفع آب و هوا خنک تر بوده و میزان بارش نیز بیشتر است. در زمستان نیز معمولا برف می بارد و میانگین دما در تابستان بین ۳ الی ۲۳ درجه سانتی گراد است و درزمستان بین ۱۰- الی ۳ درجه سانتی گراد است. همچنین میانگین بارندگی در کشور چک نیز حدودا به ۴۱۰ میلی متر می رسد. اگر قصد دارید در دمای معتدل به چک سفر کنید، بهار و پاییز زمان مناسبی برای سفر به جمهوری چک است.

غذاهای جمهوری چک


جمهوری چک کشوری است که در دوران‌های گوناگون فرهنگ‌ها و ملل مختلفی با آن پیوند و ارتباط نزدیک داشته است. به همین دلیل غذاهای متنوعی از فرهنگ‌های مختلف اکنون در جمهوری چک رواج دارد. برای نمونه خوراک گولاش، پالاسینکی، کندلیکی، شنیتسل و استیک سیویچکوا از این دست غذاهای کشور چک هستند.

شهرهای مهم کشور چک


پراگ Prague
شهر پراگ یکی از شهرهای مهم و پایتخت کشور جمهوری چک است و رودخانه ولتاوا در این شهر جریان دارد. شهر پراگ به عنوان یکی از زیباترین شهرها در اروپای مرکزی به شمار می رود. همچنین شهر پراگ با آب و هوای معتدل اقیانوسی خود دارای مناطق گردشگری زیادی است؛ مانند قلعه پراگ، پل تاریخی چارلز، ساعت نجومی، موزه ملی، باغ وحش پراگ و رودخانه ای ولتاوا با چشمه های آب گرم زیاد.
برنو Brno
شهر برنو به عنوان دومین شهر مهم کشور چک و مرکز استان موراویایی جنوبی است. این شهر در سال ۱۲۴۳ میلادی بنیان گذاری شده و از سده پنجم میلادی نیز تبدیل به منطقه مسکونی شده است. در شهر برنو کلیسایی از اسکلت و استخوان انسان کشف شده است. همچنین قدیمی ترین ساختمان تئاتر اروپای مرکزی در شهر برنو واقع شده است و در میان هنرهای اپرا، درام و رقص باله و به خاطر حفظ آثار تاریخی و معماری نوگرایانه شهرت دارد.
بوهم Bohemia
شهر بوهم چک به عنوان سرزمینی تاریخی در اروپای مرکزی قرار دارد و به صورت یک پادشاهی در قلمرو امپراتوری روم بوده است. این شهر از جنوب با اتریش، از غرب با باواریا، از شمال با ساکسونی و لاسوتیا، از شمال‌ شرق با سیلسیا و از شرق با موراویا همسایه است، با اینکه در طول تاریخ چندین بار از چک گرفته شده ولی در نهایت در سال ۱۹۹۳ جزو خاک چک شده است. این شهر به عنوان بخشی از اروپا کانون برخورد تضادهای مذهبی و قومی بوده است.
جمهوری چک
پلژن Plzen
شهر پلژن یکی دیگر از شهرهای مهم کشور چک در غرب منطقه تاریخی بوهم قرار دارد و به عنوان چهارمین شهر پرجمعیت کشور شناخته شده است. همچنین به عنوان شهری زیبا دارای سومین کنیسه بزرگ یهودیان در جهان است.
اوستراوا Ostrava
شهر اوستراوا شهری در شرق جمهوری چک است که در نزدیکی مرز لهستان واقع شده و با استخراج زغال سنگ پیشرفت کرده است. شهر استراوا چک به عنوان سومین شهر بزرگ جمهوری چک پس از پراگ و برنو است و از زمان سلطه کمونیست با وجود کارخانه های عظیم در این منطقه به اوستراوا لقب قلب پولادی جمهوری داده شده است.

جشنواره های کشور چک


جشنواره بلتین (Beltine)
جشنواره بلتین مربوط به فرهنگ سلتی است و هرساله از ساعت ۸ شب ۳۰ آوریل شروع می شود و تا ۱۲ شب اول ماه مه ادامه دارد. این جشنواره در منطقه بوهمیا و ۱۶ ساعت بدون وقفه و همراه با موسیقی منطقه‌ سلت و کارگاه‌ های آموزشیِ صنایع‌ دستی و نمایش اجرا می شوند. این جشنواره در اطراف قلعه ها و بناهای تاریخی در بوهمیای غربی برگزار می شود.
جشنواره سوزاندن جادوگرها
سوزاندن جادوگرها به عنوان جشنواره ای سراسری در جمهوری چک شناخته شده است که به دوران پیش از مسیحیت بر می گردد. در آن دوران، آتش‌ های بزرگ برپا می کردند تا ارواح خبیث از بین ببرند. این جشنواره نیز در عصر روز ۳۰ آوریل آغاز می شود و در سراسر کشور همراه با مراسم آتش بازی و سرو غذا و نوشیدنی شمایل جادوگر ها سوزانده می‌ شوند.
ولیکانوک
ولیکانوک به عنوان روز تعطیل در جمهوری چک است و بخشی از رویدادهای دوشنبه‌ عید پاک در همین روز اجرا می شود. براساس یک باور قدیمی در جمهوری چک، اگر یک فردی با ترکه های جوان درخت بیدمشک کتک بخورد، جوانی و سلامتی به وی تزریق می‌ شود. هنوز هم بعد از گذشت قرن ها، این رسم جریان دارد و حتی کشاورزان به پاهای دام هایشان کتک می زنند. در واقع، هدف از این کار دور کردن بیماری و ارواح خبیث و بازگرداندن سلامتی و جوانی بوده است. حتی امروزه چوب های درخت بیدمشک از فروشگاه‌ های محلی قابل خرید است.
کراسلیسه (Kraslice)
کراسلیسه کلمه ای چکی است که به تخم‌مرغ‌ های رنگی تزئین شده در مراسم عید پاک گفته می شود. در این مراسم دخترها تخم مرغ های رنگ شده را به پسرها در دوشنبه‌ عید پاک هدیه می دهند. این تخم مرغ ها با مهارت خاصی رنگ‌ آمیزی می شوند و از مواد مختلف و منحصر به فردی مانند پوشال، آبرنگ، موم زنبور عسل، پوست پیاز و برچسب‌ های رنگی استفاده می شود. بر روی این تخم مرغ ها اشکال هندسی و شکل دانه‌ های برف و گل کشیده می شود و همچنین مسابقه‌ ملی تخم‌مرغ عید پاک نیز هرساله در چندین شهر این کشور برگزار می‌ شود.
جشن کریسمس
کریسمس به عنوان روزی رویایی به روز بخشندگی معروف است و در این روز به سرو غذاهای فراوان مشغول می شوند. همچنین همانند دیگر کشورها تزئینات بر روی درختان کریسمس انجام می گیرد و برای مراسم شال آماده می شوند.
جشنواره بین المللی موسیقی پراگ
این جشنواره در مورد موسیقی و اجراهای هنری است و همراه با نمایش‌ هایی در سراسر شهر از اواسط ماه مه تا اوایل ژوئن برگزار می شود. اولین دوره از این فستیوال در سال ۱۹۴۶ برگزار شده و تاکنون نیز ادامه دارد و روز به روز بر محبوبیت آن اضافه گردیده است.
جشنواره تابستانی شکسپیر
برای علاقه مندان به ادبیات جشنواره ای مهم در جمهوری چک برگزار می شود که در بازه زمانی دو ماه طول می کشد و به گرامیداشت شکسپیر می پردازند. محل برگزاری این جشنواره در قلعه‌ پراگ از ماه ژوئن تا سپتامبر برگزار می شود و بعضی از اجراها نیز در حیاط کاخ زیبای بورگریو برگزار می‌ شوند.
جشنواره برداشت محصول
برداشت محصول دو رویداد مهم دارد؛ رویداد اول پوس‌ ویسنی بوده و مراسمی کاملاً روحانی است و برای تشکر از خداوند برای برداشت محصولی موفق انجام می گیرد و رویداد دوم اوبژینکی نام دارد و پس از برداشت محصول برگزار می‌ شود. کشاورزان همراه با مردم محلی و توریست های علاقه مند در این فستیوال شرکت می‌ کنند. همچنین یک تاج گل از محصولات کشاورزی تهیه شده و در طول جشنواره خوراکی‌ های خوشمزه مانند کلوچه در اختیار شرکت‌کنندگان قرار داده می شود.

دیدنی های جمهوری چک