search
menu

کلیسای جامع سنت ویتوس پراگ

[ پنهان کردن ]
درباره کلیسای جامع سنت ویتوس
چرا باید از کلیسای سنت ویتوس بازدید کنیم؟
تاریخچه کلیسای سنت ویتوس
معماری کلیسای سنت ویتوس
بخش‌ های کلیسای سنت ویتوس
فضای داخلی کلیسای سنت ویتوس
نحوه دسترسی به کلیساس سنت ویتوس
ساعت و هزینه بازدید از کلیسای سنت ویتوس
جاذبه های دیدنی نزدیک به کلیسای سنت ویتوس
رستوران های نزدیک به کلیسای سنت ویتوس
هتل های نزدیک به کلیسای سنت ویتوس

درباره کلیسای جامع سنت ویتوس


کلیسای جامع سنت ویتوس به عنوان بزرگ‌ ترین و مهم‌ ترین کلیسا در میان قلعه پراگ در جمهوری چک قرار دارد. این کلیسا را می توان نمونه‌ زیبایی از معماری گوتیک اروپای شرقی نام برد. ساخت این کلیسا به سال ۱۳۴۴ میلادی بر می گردد و آرامگاه سه پادشاه بوهمی و چندین کشیش در این کلیسا قرار دارند. شیشه‌ های رنگی و موزائیک های زیبا جزو مهم ترین ویژگی های کلیسای سنت ویتوس به شمار می روند. در ساخت محراب این کلیسا از ۱۳۰۰ سنگ گرانبها استفاده شده است، همچنین چندین جواهر سلطنتی جمهوری چک در این کلیسا نگهداری می شوند که اجازه بازدید از آن ها به کسی داده نمی شود.

چرا باید از کلیسای سنت ویتوس بازدید کنیم؟


• در میان آثار تاریخی شهر پراگ، کلیسای سنت ویتوس سومین کلیسای فوق العاده ای است.
• کلیسای سنت ویتوس محل استقرار اسقف اعظم است.
• در طول تاریخ کلیسای سنت ویتوس محل تاج‌ گذاری پادشاهان چک بوده است.
• کلیسای سنت ویتوس یکی از برترین جاذبه های گردشگری شهر پراگ شناخته شده است.
کلیسای جامع سنت ویتوس پراگ

تاریخچه کلیسای سنت ویتوس


در سال ۹۲۵، شاهزاده ونزلاس بنای رومی گنبدی شکل پیدا کرد و این محل را به کلیسایی با سه شبستان و سه قلعه تبدیل کرد. ساخت کلیسای جامع سنت ویتوس در سال ۱۳۴۴ در زمان پادشاهی جان نابینا آغاز شده است که پس از مرگ پادشاه، جانشین وی شاه چارلز چهارم با انتخاب استادی ماهر از فرانسه پروژه را ادامه داد. اولین سازندگان، مجموعه ای از کلیساهای سنت وایسلاس، دروازه طلایی و قسمت پایین برج بزرگ جنوبی را ساختند. ساخت این مجموعه در سال ۱۴۱۹ به دلیل جنگ های هوسی یا بوهمی متوقف گردید، در قرن شانزدهم نیز یک نمایشگاه رنسانس و یک گنبد به آن اضافه شد؛ سپس در قرن هجدهم، گنبد جدیدی را جایگزین گنبد قبلی کردند. در اواسط قرن نوزدهم، اتحادیه تکمیل کلیساهای جامع به تعمیر قسمت اصلی و تکمیل کلیسا پرداختند تا اینکه کلیسای جامع سنت ویتوس در سال ۱۹۲۹ به طور رسمی افتتاح شد، ولی تکمیل قسمت های داخلی St. Vitus Cathedral سال ها طول کشید و چندین قسمت مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و در نهایت به شکل امروزی در آمد.
کلیسای جامع سنت ویتوس پراگ

معماری کلیسای سنت ویتوس


در ابتدا، ساخت این کلیسا به سبک گوتیک بود که در طی سال ها و تغییراتی که در آن انجام گرفت، به سبک نئو گوتیک ساخته شد، مانند شبستان اصلی کلیسا و راهروهای جانبی. بخش دیگری از معماری نئوگوتیک در جناح شمالی شبستان عرضی به چشم می خورد که کلیساهای کوچک داخل کلیسای سنت ویتوس پراگ پنجره هایی با شیشه های رنگی دارند و در جناح روبرو، ورودی رسمی کلیسا دیده می شود، این ورودی به گولدن گیت یعنی دروازه طلایی معروف است و به حیاط مرکزی سوم راه دارد. گردشگران برای ورود به کلیسای سنت ویتوس پراگ باید از درگاه نمای غربی کلیسا از طریق یک راهرویی وارد شوند که بین حیاط مرکزی دوم و سوم قلعه پراگ است. در حالت کلی، با گذشت ۱۰۰۰ سال از عمر کلیسای جامع سنت ویتوس همچون نگینی در شهر پراگ می درخشد و یکی از مهم ترین جاذبه های توریستی محسوب می شود که توانسته گردشگران زیادی را به خرید بلیط هواپیما مشتاق سازد.

بخش‌ های کلیسای سنت ویتوس


ساخت کلیسای سنت ویتوس چندین سال طول کشیده است، طوری که در سال ۱۸۷۳ ساخت ورودی غربی آغاز شده و در سال ۱۸۹۹ معمار کلیسا تغییر یافته است؛ در نهایت این کلیسا شامل بخش‌ های مختلفی است که در ادامه به توضیح هریک می پردازیم:
دروازه طلایی: تا زمان اتمام ساخت ورودی غربی کلیسا، دروازه طلایی به عنوان ورودی اصلی این کلیسا محسوب می شد. پادشاهان در روز تاج گذاری از این در عبور و مرور کردند. موزاییک کاری های انجام شده در قسمت بالایی دروازه در قرن ۱۴ توسط هنرمندان ونیزی انجام شده و روز جزا را به تصویر کشیده اند.
برج ساعت: برج ساعت به عنوان بلندترین برج کلیسای جامع است که از اکثر نقاط پراگ دیده می شود. منار این برج دارای ارتفاعی حدودا ۹۶.۵ متری است و بخش بالایی این برج برخلاف قسمت های دیگر به سبک رنسانس ساخته شده و یک گنبد باروکی نیز در قسمت بالای برج دیده می شود. بازدیدکنندگان برای بازدید از این برج باید از ۲۹۷ پله بالا بروند و مناظر بی نظیر شهر پراگ را تماشا کنند.
ورودی غربی: این ورودی در بین سال‌ های ۱۸۷۳ تا ۱۹۲۹ به سبک نئو گوتیک ساخته شده است. پنجره ای بزرگ در بالای ورودی غربی با شیشه های رنگی بسیار چشم نواز است و ساخت این ورودی در سال ۱۹۲۷ به پایان رسیده و تصاویری از انجیل را به نمایش درآمده است.
کلیسای جامع سنت ویتوس پراگ

فضای داخلی کلیسای سنت ویتوس


پنجره بزرگ این کلیسا همراه با شیشه های رنگی نور طبیعی روز را به داخل بنا هدایت می کند. برخی از این پنجره‌ ها یک شاهکار واقعی به سبک آرنوو هستند. نمازخانه ونسسلانس مقدس وقف قدیس حامی کشور چک است و یکی از باشکوه ترین نمونه ها در بین نمازخانه‌ های کلیسای جامع سنت ویتوس محسوب می شود. این نمازخانه در نزدیکی دروازه طلایی قرار گرفته و جزو زیباترین بخش‌ کلیسا به شمار می رود. در این قسمت بیش از ۱۳۰۰ سنگ نیمه قیمتی همراه با نقاشی‌ های روی دیوار را خواهید دید که صحنه‌ هایی از انجیل و زندگی قدیس نشان داده شده است. همچنین برای رفتن به سمت سرداب سلطنتی باید از پلکان بالا بروید که در این قسمت پادشاهانی مانند چارلز چهارم، واتسلاف اول و رودلف دوم آنجا دفن شده اند. بزرگ‌ ترین و زیباترین بخش‌ کلیسا به کلیسای سنت واتسلاو (St Wenceslas) مربوط می شود. دیوارهای این کلیسا با سنگ‌های زیبای جلا داده‌ شده، تابلوهای طلاکاری شده و سنگ‌ های نیمه‌ قیمتی تزئین شده است.

نحوه دسترسی به کلیساس سنت ویتوس


برای بازدید از کلیسای سنت ویتوس باید به قلعه پراگ بروید و دسترسی به این قلعه در شهر پراگ بسیار آسان است و ترامواهای زیادی به منطقه رفت و آمد می کنند. یکی از معروف ترین ترامواها، تراموای شماره ۲۲ به نام Pražský hrad است. همچنین می توانید از مترو استفاده کنید که پله های قدیمی قلعه به ایستگاه متروی Malostranská می رسند.

ساعت و هزینه بازدید از کلیسای سنت ویتوس


برای بازدید از این کلیسای زیبا می توانید همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر مراجعه کنید، البته فقط روزهای یکشنبه ساعت بازدید از ۱۲ ظهر تا ۵ عصر است. برای بازدید از فضای کلی کلیسای سنت ویتوس رایگان است اما اگر می خواهید از برج ساعت بازدید کنید و بالای برج بروید باید هزینه مربوطه را پرداخت کرده و بلیط تهیه کنید.
کلیسای جامع سنت ویتوس پراگ

جاذبه های دیدنی نزدیک به کلیسای سنت ویتوس


ساختمان لورتو: ۱.۸ کیلومتر
کتابخانه استراهو: ۲.۲ کیلومتر
پل چارلز: ۳.۱ کیلومتر
میدان شهر قدیم پراگ: ۳.۲ کیلومتر
موزه ملی پراگ: ۶.۵ کیلومتر

رستوران های نزدیک به کلیسای سنت ویتوس


رستوران کوچین: ۲.۲ کیلومتر
رستوران پود وزی: ۲.۴ کیلومتر
رستوران پیوو و باسیلیکو: ۲.۶ کیلومتر
رستوران وگان: ۲.۸ کیلومتر
رستوران آکواریوس: ۳ کیلومتر

هتل های نزدیک به کلیسای سنت ویتوس


هتل گلدن ول: ۲.۷ کیلومتر
هتل گرین لابستر: ۲.۹ کیلومتر
هتل آریا: ۲.۹ کیلومتر
هتل گرند آلچیمیست: ۳ کیلومتر
هتل ماندارین: ۳.۱ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است