search
menu

آبشارهای نیاگارا

[ پنهان کردن ]
آبشار های نیاگارا
آشنایی با ویژگی های آبشار نیاگارا
نگاهی به تاریخچه رودخانه نیاگارا و تنداب
یخ زدن آبشار نیاگارا در زمستان
تفریحات آبشار نیاگارا
بهترین فصل بازدید از نیاگارا
چگونه به آبشار نیاگارا برویم
در نزدیکی آبشار نیاگارا چه جاذبه های دیگری وجود دارند؟
در نزدیکی آبشار نیاگارا چه هتل ها و اقامتگاه هایی وجود دارند؟
در نزدیکی آبشار نیاگارا چه رستوران ها و غذاخوری هایی وجود دارند؟

آبشار های نیاگارا


یکی از زیباترین جذابیت های هستی، قطعا آبشار نیاگارا (Niagara Falls) است که طی هزاران سال جریان آب به روی زمین حاصل گردیده است و سالانه میلیون ها گردشگر را از سراسر دنیا به سمت خود می کشاند. احتمالا کمتر کسی پیدا می شود که آبشار نیاگارا را نشناسد و یا نامش را نشنیده باشد! وقتی صحبت از آبشار های بزرگ و جذاب می شود، اولین اسمی که به ذهن همه خطور می کند، نام آبشار نیاگارا است. آبشار نیاگارا، پس از آبشار ویکتوریا در آفریقای جنوبی، دومین آبشار بزرگ دنیا است. آبشار نیاگارا، میان دو شهر انتاریو و نیویورک واقع شده و در مرز بین المللی ایالات متحده و کانادا قرار دارد. آبشار نیاگارا، یکی از مهم ترین و اصلی ترین جاذبه های گردشگری کانادا به حساب می آید و بیشتر گردشگرانی که بلیط هواپیما کانادا خریداری می کنند، بازدید از آبشار نیاگارا جزو اولویت های اصلی سفرشان است. می توان گفت سالانه ۱۲ میلیون گردشگر برای بازدید از آبشار نیاگارا بلیط هواپیما می خرند و غرق تماشای این جاذبه طبیعی و بی نظیر می شوند. نیاگارا، در زبان بومی و در لغت به معنای "صدای رعد آسا" است و سه آبشار کانادایی، آمریکایی و تور عروس را که به "نعل اسبی" معروفند، در بر می گیرد. گردشگرانی که برای دیدن آبشارهای زیبای نعل اسبی نیاگارا به انتاریوی کانادا سفر می کنند، بسیار شگفت زده و هیجان زده می شوند.
آبشارهای نیاگارا

آشنایی با ویژگی های آبشار نیاگارا


طول دهانه آبشارهای تور عروس و آمریکایی ۳۲.۳۰۸ متر و ارتفاعشان ۵۳.۶ متر است. گرچه ارتفاع واقعی آن ها به دلیل قرار داشتن صخره هایی در پایین آبشار ۳.۲۱ متر اندازه گیری می شود. حجم آب جریان یافته از این دو آبشار ۵۶۷.۸۱۱ لیتر در هر ثانیه برآورد شده است. البته، به دلیل وجود دو نیروگاه برق در این منطقه حجم واقعی آب مدام تغییر می کند. آب توسط این دو نیروگاه برق به درون مخزن ها هدایت می گردد. آبی که توسط این نیروگاه ها مصرف می شود، بر حجم آب آبشارها تآثیر می گذارد. میزان آبی که به مخزن نیروگاه هدایت می شود به دو عامل "چه زمان از روز" و "چه زمان از سال" بستگی دارد.
در ماه های ژوئن، جولای و آگوست که زمان اوج گردشگری در کانادا هستند، جریان آب آبشارها به بیشترین میزان خود می رسد. جریان آب آبشارها در مواقع اضطراری با افزایش مقدار مصرفی نیروگاه برق کاهش می یابد. نام آبشار تور عروس (Bridal Veil Falls)، از شکل ظاهری آبشار برگرفته شده است. این آبشار در جوار آبشار آمریکایی (American Falls) واقع شده و توسط جزیره کوچکی به نام جزیره لونا (Luna Island) از هم جدا شده اند. طول دهانه آبشار نعل اسبی نیاگارا نیز (Horseshoe)، ۷۹۲.۴ متر و ارتفاعش ۵۰.۹ متر است. حجم آب فروریخته از این آبشار ۲.۲۷۱.۲۴۷ لیتر در هر ثانیه اندازه گیری شده است.

نگاهی به تاریخچه رودخانه نیاگارا و تنداب


حتما درباره عصر یخبندان اطلاعات کم و بیشی دارید و یا حداقل کارتون آن را تماشا کرده اید. جالب است بدانید که تمام حوضه های رودخانه نیاگارا و دریاچه های بزرگ (گرِیت لِیکس) (Great Lake) از عصر یخبندان به جا مانده اند. انتاریوی جنوبی ۱۸ هزار سال پیش با یک ورقه یخی به ضخامت ۲ یا ۳ کیلومتر پوشانده شده بود و حوضه دریاچه های گریت لیکس با پیشروی کردن پهنه های یخی به سمت جنوب شکل گرفته اند. زمانی که آخرین بار ورقه های یخی به سمت شمال در حال آب شدن بودند، به درون این حوضه ها می ریختند و آن ها را پر از یخاب می کردند. آب های ذوب شده یا همان آب فسیل آب هایی هستند که مصرف می کنیم. تنها یک درصد از این آب ها در سال قبل تجدید هستند و باقیمانده آن ها را توده های یخی تأمین می کنند. حدود ۱۲ هزار و پانصد سال پیش یخبندان شبه جزیره نیاگارا به تدریج از بین رفت. در زمان آب شدن یخ ها به سمت شمال، یخاب هایی که از دریاچه انتاریو، ایری (Lake Erie) و رودخانه نیاگارا حاصل می شدند، ابتدا به رودخانه سنت لارنس و سپس به دریا می ریختند. در ابتدا از دریاچه ایری تا انتاریو تنها پنج آبریز وجود داشت که نهایتا از مجموع آن ها یک آبریز واحد شکل گرفت و آبشار نیاگارا پدید آمد. فرسایش مداوم سنگ بستر آبشار از همان زمان آغاز شد و در حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ سال پیش در اثر پدیده های زمین شناسی نظیر پیشروی و پسروی متوالی یخ و بازگشت زمین، فرآیند فرسایش متوقف گشت.
بار دیگر، یخاب های دوران یخبندان تغییر مسیر داده و از کنار انتاریوی جنوبی به سمت انتاریوی شمالی حرکت کردند. در ۵ هزار سال بعد وسعت دریاچه ایری تقریبا به نصف وسعت کنونی رسید. جریان آب رودخانه نیاگارا نیز در مقایسه با حال حاضر ۱۰ درصد کاهش یافته بود. جریان آب آبشار ناحیه نیاگارا گلن (Niagara Glen) نیز متوقف شده بود. اما یخاب ها ۵ هزار و ۵۰۰ سال پیشباری دیگر از میان انتاریوی جنوبی عبور کرده و با قدرت خود آبشار و رودخانه نیاگارا را به جریان انداختند. پس از آن آبشار در پی یک واقعه زمین شناسی یک لحظه ای و کوتاه مدت به یک گرداب برخورد کرد که تنها چند روز طول کشید. این واقعه به تلاقی شدن آبشار و رودخانه نیاگارا با بستر یک رودخانه قدیمی منجر شد و رودخانه تا پایان آخرین عصر یخبدان مدت ها مسدود ماند. مسیر جریان آب آبشار نیز به سمت این دره مدفون تغییر کرد و بدین گونه توده های یخ و بقایا از بستر رودخانه قدیمی شسته شدند.
آبشارهای نیاگارا
در آن زمان جریان آب بیشتر شبیه گرداب خروشان بود تا یک آبشار. امروزه، این جریان گرداب (Whirlpool) یا تنداب (Whirlpool Rapids) نامیده می شود. گرداب این آبشار به عنوان بزرگ ترین سلسله موج های ایستاده آمریکای شمالی شناخته می شود. بعدها، آبشار از بالای رودخانه سرازیر شد و برای یافتن مسیر صخره های سخت و بزرگ را شکافت و به محل کنونی خود میان دو هر نیویورک و انتاریو رسید. رودخانه خروشان نیاگارا از بالای صخره ای که از جنس سنگ رُس و دولومیت است، سرازیر می شود. چهار دریاچه بزرگ میشیگان، سوپریور (Superior)، هورون (Huron) و ایری یک پنج آب های شیرین دنیا را دارند و پس از ریخته شدن به رودخانه نیاگارا، از آبشار نیاگارا سرازیر می شوند. با گذشت سالیان، طی فرآیند فرسایش پنج دره معروف اولد نَرو (Old Narrow)، لِویستون برِینج (Lewiston Brange)، تنگه ویرلپول نَرو (Whirlpool Narrow) و تنگه های بالا و پایینی گرِیت (Great) شکل گرفتند.
در مقایسه با دیگر رودخانه ها، رودخانه نیاگارا با ۱۲ هزار سال عمر یک رودخانه جوان محسوب می شود. در مقیاس زمانی زمین شناسی این طول عمر با یک میلیونیم ثانیه برابر است. آب آبشار نیز از یک مسیر ۲۴ کیلومتری و از میان دره ها و گردنه ها می گذرد و درنهایت به انتاریو، پنجمین دریاچه گریت لِیکس (Great Lakes) می ریزد.
پرتگاه نیاگارا با ارتفاع یک ساختمان ۲۰ طبقه ای، در پی شیب های تند دریاچه و فرسایش شکل گرفته است و ۲ میلیون سال پیش زیر لایه ای از یخ مدفون بوده است. پرتگاه نیاگارا از آبشار نیاگارا کهن سال تر است. یخاب ها، همزمان با آخرین عصر یخبندان به روی زمین فشرده شده و به دنبال خود لایه های رسوبی جا گذاشتند. سطح پرتگاه نیاگارا در اثر روند آهسته آب و یخ ساییده شده و به شکل امروزی درآمد.
رودخانه نیاگارا قریب به ۵۰۰ سال پیش در اثر برخورد به مانعی به دو آبراه تقسیم شد. جزیره گوت (بُز) (Goat)، در نتیجه این برخورد شکل گرفت. نام جزیره از گله بزهای جان استدمن گرفته شده است. در زمستان سال ۱۷۸۰ این گله در اثر سرمای شدید تلف شده بود. درواقع، جزیره گوت مواد رسوبی دریاچه ناپدید شده ای به اسم توناوندا (Tonawanda) است.
آبشار آمریکایی در بخش شرقی جزیره و آبشار نعل اسبی در بخش غربی و جایی که رودخانه به زاویه ۹۰ درجه می رسد، به وجود آمدند. به دلیل وجود جزیره گوت، در بخش آمریکایی آبشار جریان آب شدت کمتری دارد. اما در آبشار نعل اسبی هیچ مانعی برای انحراف جریان آب وجود ندارد. البته، گفتنی است یک آبشار باریک نیز در این مکان به چشم می خورد. در طول سال نام های مختلفی از قبیل آبشار لونا یا آبشار آیریس به این آبشار نهاده اند، اما امروز به آبشار تور عروس معروف است. در گذشته امکان کنترل جریان آب وجود نداشت اما امروزه بخش زیادی از آب های موجود از طریق کانال ها و لوله های زیرزمینی مورد استفاده نیروگاه های برق قرار می گیرند.

یخ زدن آبشار نیاگارا در زمستان


جریان این حجم از آب هرگز متوقف نمی شود. در کناره های آبشار و در سواحل رودخانه اشکال یخی در اثر وجود مه و آب در حال جریان به وجود می آیند. ضخامت این توده های یخی گاه به ۱۵ متر می رسد. در زمستان های بسیار سرد منطقه، سراسر رودخانه را یخ در برمی گیرد و باعث شکل گرفتن پل یخی مشهور می شود. تا سال ۱۹۱۲ قدم زدن به روی پل یخی و تماشای آبشار از روی آن مقدور بود. در بیست و چهارم فوریه سال ۱۸۸۸ یک روزنامه محلی گزارش کرده بود که در آن دوران حداقل ۲۰ هزار نفر روی پل یخی مشغول سورتمه سواری و تماشای آبشار بودند و مردمان و عکاسان زیادی روی پل یخی حضور داشتند. اما گفته می شود در چهارم فوریه سال ۱۹۱۲ با شکستن پل یخی، سه توریست ناپدید شدند.
هرسال از دریاچه ایری کوه های یخی کوچکی به سمت رودخانه نیاگارا حرکت می کنند. این جریان با ساخته شدن سد یخی (Ice- Boom) در دریاچه ایری کاهش قابل ملاحظه ای یافت. این سد در عرض رودخانه نیاگارا و از شهر بوفالوی نیویورک تا شهر فورت ایری انتاریو قرار دارد و دارای زنجیره بلند شناور به طول ۳.۲ کیلومتر و از جنس استیل است. مسئولیت حفظ و نگهداری این پروژه را شرکت دولتی نیویورک پاور آتوریتی (New York State Power Authority) عهده دار است. با نصب این سد جلوی بند آمدن رودخانه و همچنین مصر آب نیروگاه های برق توسط توده های یخ گرفته شد. با این وجود، در بیست و نهم مارس سال ۱۸۴۸، به دلیل انباشته شدن یخ در بالای رودخانه آب هر دو آبشار بند آمد. درواقع، آبشارها منجمد نشده بودند، بلکه جریان آب بند آمده بود و مردم قادر بودند در رودخانه قدم زده و اشیاء ریخته شده در آن را جمع‌آوری کنند.
آبشارهای نیاگارا

تفریحات آبشار نیاگارا


نیاگارا، یکی از جذاب ترین جاذبه هایی است که با تماشای آن می توان به قدرت، ابهت، ذوق و هنر الهی پی برد. آرامشی که همه در زندگی خود به دنبالش هستند، در صدای طنین انداز جریان آبشار نیاگارا نهفته است. در کنار بازدید از آبشار نیاگارا، می توان تفریحات هیجان انگیز متعددی نیز انجام داد و بازدید خود را لذت بخش تر کرد. در ادامه به معرفی تفریحات آبشار نیاگارا می پردازیم.

پیاده روی در حاشیه آبشار نیاگارا


تورهای مخصوص برای پیاده روی در حاشیه آبشار نیاگارا برزار می شوند که می توانید با شرکت در آن ها توسط قایق به دل نیاگارا بروید. برای جلوگیری از خیس شدن، لباس های مخصوص به شما داده می شوند. اما در هر صورت خیس شدن در آبشار نیاگارا لذت بی نظیری دارد. برای شرکت در این تورها باید هزینه ای را پرداخت کنید.

شنا کردن


در پایین آبشار نیاگارا جایی وجود دارد که آب های فروریخته در آن جمع می شوند. خشی از این آب در اختیار نیروگاه برق قرار دارد. بخشی نیز برای شنا و آب تنی گردشگران در نظر گرفته شده است. شنا کردن در پایین آبشار نیاگارا واقعا تجربه ای بی نظیر و فراموش نشدنی است.

پیاده روی زیر آبشار نیاگارا


تورهای چهار ساعته برای گشت و گذار در زیر آبشار نیاگارا برگزار می شوند که با شرکت در آن ها می توانید علاوه بر آبشار گردی، به قایق سواری، غارنوردی و ... نیز بپردازید.

عکاسی


البته که نیازی به گفتن نیست و امروزه همه هرجا که می روند دوربین های عکاسی یا گوشی هایشان روشن است و در حال عکاسی هستند. اما با این حال باز هم یادآوری کنیم که برای ثبت جذاب ترین و هیجان انگیزترین لحظه ها در بازدید از آبشار نیاگارا، حتما دوربین عکاسی باکیفیت همراهتان باشد و کلی عکس های یادگاری و هنری زیبا بگیرید.

گشت و گذار در حاشیه نیاگارا


قرار گرفتن نیاگارا میان دو کشور باعث شده هر کدام از آن ها تلاش های خود را در حد امکان برای تآمین امکانات رفاهی و خدماتی انجام دهند. چرا که این اقدامات باعث جذب گردشگر و رشد اقتصاد کشور می شوند. در حاشیه نیاگارا انجام تفریحاتی چون بازدید از پل های طبیعی، موزه، باغ پروانه، انجام ورزش های متنوع و ... امکان پذیر است.
آبشارهای نیاگارا

زیپ لاین


امروزه زیپ لاین یکی از محبوب ترین تفریحات در محیط های طبیعی و روباز به حساب می آید. اما تصور کنید زیپ لاین به روی نیاگارا چقدر می تواند هیجان انگیز و فوق العاده باشد! اطرافتان را مناظر جذاب نیاگارا پوشش داده و شما در هوا به روی کابل سر می خورید! واقعا تجربه بی نظیری است!

پرواز با هلی کوپتر


کسانی که می خواهند بر فراز نیاگارا پرواز کرده و جذابیت آن را از بلندی ها تماشا کنند، می توانند سوار هلی کوپتر شوند. به مدت ۵۰ سال است که هلی کوپترها در این منطقه وجود دارند و گردشگران را به پرواز روی نیاگارا می برند.

گشت زنی در شب هنگام


بازدید از نیاگارا در روشنایی روز بسیار زیبا و شگفت انگیز است. اما بازدید از نیاگارا در شب هنگام و شگت و گذار در آن بسیار رویایی و دلربا است. نورپردازی هایی که در این منطقه انجام می شوند، شکوه و زیبایی نیاگارا را در شب چندین برابر می کنند. در روزهای خاص سال نیز جشن هایی همراه با آتش بازی در نیاگارا برگزار می شوند که بسیار دوست داشتنی و باشکوه هستند.

غذاخوری در نیاگارا


مطمئنا، پس از انجام تفریحات فوق العاده و متنوع در نیاگارا حسابی گرسنه می شوید. در اطراف نیاگارا رستوران های متعددی وجود دارند که می توانید در یکی از آن ها به غذاخوردن و رفع خستگی مشغول شوید. یکی از بهترین رستوران های نیاگارا، رستوران هارد راک است که محبوب ترین رستوران منطقه نام دارد. پیشنهاد می کنیم حتما در این رستوران یک نوشیدنی یا غذا سرو کنید.
لازم است بگوییم که کشور کانادا و شهر تورنتو از جاذبه های گردشگری فراوانی برخوردار است که در کنار بازدید از آبشار نیاگارا پیشنهاد می‌کنیم که حتما از بقیه جاهای دیدنی آن بازدید کنید و خاطرات خوشی را برای خود ثبت کنید. برای آشنا شدن با جاهای دیدنی کانادا پیشنهاد میکنم از صفحه مربوط به این کشور در همین سایت بازدید کنید.
آبشارهای نیاگارا

بهترین فصل بازدید از نیاگارا


آبشار نیاگارا و اطراف آن در هر فصلی جذابیت و زیبایی خاص خود را دارد. اما اکثر گردشگرانی که به بازدید از آبشار نیاگارا می روند، دوست دارند حجم عظیم جریان آب را تماشا کنند. بنابراین، ما بازدید از نیاگارا را در هر فصل بررسی می کنیم تا شما تصمیم بگیرید که بهترین فصل بازدید از آن چه زمانی است.

فصل بهار


از اردیبهشت ماه، هوا شروع به گرم شدن می کند و برای کسانی که دوست ندارند با سرما و برف مواجه شوند، بهترین فصل بازدید از نیاگارا است. تا اواخر فروردین ماه هوا سرد است و برای این افراد مناسب نیست.

فصل تابستان


تعداد گردشگران همه ساله در ماه های تیر تا شهریور افزایش می یابد. زیرا در تابستان هوا گرم می شود و برای لذت بردن از آبشار بسیار مناسب است. اگر بخواهید در تابستان از نیاگارا بازدید کنید، از چند ماه قبل به فکر اقدام و رزرو اقامتگاه باشید.

فصل پاییز


بارش برف و باران از آذر ماه شروع می شود. اما در اوایل پاییز تعداد گردشگر در نیاگارا کم شده و در عوض هزینه هتل و تفریحات نیز کاهش می یابد. برای کسانی که می خواهند بازدید مقرون به صرفه ای داشته باشند، پاییز بهترین زمان است.

فصل زمستان


بارش برف و یخ زدن بخش هایی از آبشار نیاگارا در فصل زمستان بسیار جذاب و نفس گیر است. تماشای ابهت باشکوه و یخ زده واقعا تجربه ای بی نظیر است. اما سردی هوا نیز در این فصل بسیار زیاد است. اگر مشکلی با سرما و یخبندان ندارید، در زمستان از نیاگارا بازدید کنید.
آبشارهای نیاگارا

چگونه به آبشار نیاگارا برویم


مسیر تورنتو، یکی از آسان ترین پرطرفدارترین مسیرهای دسترسی به آبشار نیاگارا است. فاصله تورنتو تا نیاگارا ۱۴۰ کیلومتر است که به راحتی می توان توسط اتوبوس طی کرد. به همین دلیل هم این آبشار را یکی از جاهای دیدنی تورنتو تلقی می‌کنند. در مسیر دسترسی به آبشار نیاگارا از دریاچه انتاریو در غرب نیویورک عبور کرده و دهکده نیاگارا را در سمت دیگر دریاچه مشاهده می کنید. نیمی از رود سرازیر شده به این دریاچه به آمریکا و نیم دیگر به کانادا تعلق دارد. پس از طی مسافتی به آبشار نیاگارا می رسید. در ابتدای بازدید با آبشار نعل اسبی مواجه می شوید که با صدای غرش مانندش از شما استقبال می کند و از ارتفاع ۵۳ متری فرو می ریزد. بنابراین در هرجای دنیا که هستید می‌توانید با خرید بلیط هواپیما تورنتو به راحت ترین شکل به این شهر سفر کنید و سپس با توجه به مسیر ذکر شده از این جاذبه زیبا دیدن کنید.
آبشارهای نیاگارا

در نزدیکی آبشار نیاگارا چه جاذبه های دیگری وجود دارند؟


فاصله آبشار نیاگارا تا:
پل رنگین کمان: ۰.۴۸ کیلومتر
غار بادها: ۰.۹۸ کیلومتر
یادبود نیکولا تسلا: ۰.۹۶ کیلومتر
پارک کوئین ویکتوریا: ۱.۶ کیلومتر
تئاتر نیاگارا: ۳.۲ کیلومتر
خانه نمایش فلورال: ۴.۲ کیلومتر

در نزدیکی آبشار نیاگارا چه هتل ها و اقامتگاه هایی وجود دارند؟


فاصله آبشار نیاگارا تا:
هتل Comfort Inn The Pointe فاصله: ۵۵۰ متر
هتل Holiday Inn Niagara Falls-Scenic Downtown فاصله: ۹۵۰ متر
هتل Sheraton Niagara Falls فاصله: ۱.۲ کیلومتر
هتل oubleTree by Hilton Hotel Niagara Falls New York فاصله: ۱.۲ کیلومتر
هتل Days Inn by Wyndham Fallsview فاصله: ۳.۹ کیلومتر

در نزدیکی آبشار نیاگارا چه رستوران ها و غذاخوری هایی وجود دارند؟


فاصله آبشار نیاگارا تا:
رستوران Hard Rock Cafe فاصله: ۳۵۰ متر
رستوران Third Street Retreat Eatery & Pub فاصله: ۹۰۰ متر
رستوران Donatello's فاصله: ۱.۱ کیلومتر
رستوران Weinkeller فاصله: ۲.۴ کیلومتر
رستوران Hola! Churros فاصله: ۲.۶ کیلومتر

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است