search
menu

جاهای دیدنی باکو | ۱۶ تا از دیدنی‌های باکو پایتخت جمهوری آذربایجان

[ پنهان کردن ]
پارک هایلند باکو (Highland Park Baku)
شهر قدیم باکو یا ایچِری شهر (Icheri Sheher)
قلعه دختر (Maiden’s Tower)
برج های شعله (Flame Towers)
کاخ شروان شاهان (Palace of The Shirvanshahs)
بلوار ساحلی باکو (Dənizkənarı Milli Park)
موزه کتاب‌ های مینیاتوری باکو (Museum of Miniature Books)
مسجد تازه پیر باکو (Taza Pir Mosque)
پارک مفاخر باکو (Alley of Honor)
میدان فانتین (Fəvvarələr Meydanı)
موزه فرش باکو (Azerbaijan Carpet Museum)
موزه ملی تاریخ جمهوری آذربایجان (National History Museum of Azerbaijan)
آتشگاه باکو (The Ateshgah of Baku)
مسجد بی بی هیبت باکو (Bibi Heybat Masque)
مرکز فرهنگی حیدر علی‌اف (Heydar Aliyev Centre)
موزه ادبیات نظامی گنجوی (Nizami Museum of Azerbaijan Literature)
باکو پایتخت و بزرگترین شهر آذربایجان و همچنین بزرگترین شهر دریای خزر و منطقه قفقاز است. باکو ۲۸ متر زیر سطح دریا واقع شده است، که آن را به بزرگترین شهر جهان در زیر سطح دریا تبدیل کرده است. این شهر در ساحل جنوبی شبه جزیره آبشرون، در کنار خلیج باکو واقع شده است. به طور رسمی، حدود ۲۵ درصد از کل ساکنان این کشور در کلان‌شهر باکو زندگی می‌کنند. هیچ کشور دیگری از دوران اتحاد جماهیر شوروی تاکنون چنین تحولات اساسی را تجربه نکرده است. باکو به یازده منطقه اداری و ۴۸ شهرستان تقسیم شده است. این شهر مرکز علمی، فرهنگی و صنعتی آذربایجان است و پیشنهاد می‌کنیم که اگر اهل سفر و جهان‌گردی هستید حتما از این شهر زیبا بازدید کنید و برای سفر راحت‌تر می‌توانید بلیط هواپیما به صورت آنلاین از سفرمارکت تهیه کنید و از سفر خود لذت ببرید.
باکو اهمیت خود را از صنعت نفت و عملکردهای اداری خود گرفته است. بسیاری از موسسات معتبر آذربایجان در آنجا دفتر مرکزی دارند، از جمله SOCAR، که یکی از ۱۰۰ شرکت برتر جهان است. بندر تجارت بین‌المللی دریای باکو قادر است سالانه دو میلیون تن محموله عمده و خشک را حمل و نقل کند. در سال‌های اخیر، باکو به مکانی مهم برای رویدادهای بین‌المللی تبدیل شده است. میزبان پنجاه و هفتمین مسابقه آواز یوروویژن در سال ۲۰۱۲، بازی‌های اروپایی ۲۰۱۵، جایزه بزرگ اروپا ۲۰۱۶ و میزبان یوفا یورو ۲۰۲۰ است. همچنین باکو با فرهنگ قوی مهمان‌نوازی خود، به عنوان یک میزبان پر زرق و برق از رویدادهای بین‌المللی ظاهر می‌شود.
جاهای دیدنی باکو | ۱۶ تا از دیدنی‌های باکو پایتخت جمهوری آذربایجان

اولین اشاره تاریخی به باکو مربوط به سال ۸۸۵ میلادی است، اگرچه شواهد باستان‌شناسی حاکی از استقرار در آنجا از چندین قرن قبل از میلاد است. باكو در قرن یازدهم میلادی در اختیار شروان شاهان بود، آن‌ها این شهر را در قرن ۱۲پایتخت خود قرار دادند، اگرچه برای دوره‌ای در قرن ۱۳ و ۱۴ تحت نفوذ مغولان قرار گرفت. در سال ۱۷۲۳ پیتر اول (بزرگ) باکو را تصرف کرد، اما در سال ۱۷۳۵ به ایران بازگردانده شد. روسیه سرانجام در سال ۱۸۰۶ آن را تصرف کرد. در سال ۱۹۲۰ باکو پایتخت جمهوری آذربایجان شد. لحظه‌ای که قدم در باکو می‌گذارید، از میزان تمیز و مطبوع بودن شهر متعجب خواهید شد. در داخل شهر قدیمی، شما هم ساختارهای سنگی قدیمی و هم ساختمان‌های فوق مدرن را خواهید دید که در کنار هم قرارگرفته‌اند و چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کنند.
باکو توسط مناطق بیابانی احاطه شده است و بنابراین می‌تواند در تابستان کاملا گرم و در زمستان بسیار سرد شود، اگر از کاوش در گرما یا هوای سرد لذت نمی‌برید، بهترین زمان برای سفر به آذربایجان و باکو فصل بهار یا پاییز است که در آن دمای هوا متوسط است. این شهر به دلیل بادهای شدید خود مشهور است، که از آن به عنوان "شهر بادها" یاد می‌شود. اگر قصد خرید بلیط هواپیما ارزان و سفر به شهر زیبای باکو را داشته باشید، پیشنهاد می‌شود که بازدید از جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی این شهر، که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت را از دست ندهید. از جمله جاهای دیدنی باکو می‌توان به ایچری شهر، قلعه دختر، کاخ شیروان شاه، پارک مفاخر، موزه فرش آذربایجان، برج‌های شعله، موزه ملی تاریخ آذربایجان و... اشاره نمود که هر ساله گردشگران بسیاری را از سراسر جهان به سوی خود جذب می‌کند.

جاهای دیدنی باکو | ۱۶ تا از دیدنی‌های باکو پایتخت جمهوری آذربایجان

پارک هایلند باکو (Highland Park Baku)


تماشای مناظر زیبای طبیعی در کنار سازه‌های شهری برفراز مکان‌های مرتفع به سبب چشم‌انداز خارق‌العاده‌ای که دارند همواره جزو فعالیت‌های مفرح گردشگران در زمان سفر بوده‌اند. معمولاً چنین مکان‌هایی را با عنوان بام شهر می‌شناسند. پارک هایلند که در دسته جاهای دیدنی باکو قرار دارد نیز در میان گردشگران به بام شهر باکو شهرت دارد. این پارک که به دلیل قرارگیری بر روی ارتفاعات به آن آپلند نیز می‌گویند شامل محوطه وسیع سرسبز و باطراوتی است که بخشی از آن یک فضای بزرگ تراس مانند است که با بالا رفتن از پله‌های سنگی می‌توان به آن دسترسی داشت. با ایستادن بر روی این تراس زیبا چشم‌اندازی با نمای پانوراما از دریای خوش‌رنگ خزر و جاذبه‌های اطراف آن نظیر برج شعله باکو را می‌توان تماشا کرد. تعبیه مجسمه‌ها و سازه‌های خلاقانه هنری در کنار نورپردازی‌هایی که در فضای پیرامون پارک انجام گرفته است این پارک را به یکی از تماشایی‌ترین مکان‌های شهر باکو به ویژه در زمان غروب آفتاب تبدیل کرده است. برای گشت و گذار در فضای روح‌انگیز پارک می‌توان در آن پیاده‌روی کرد و یا از طریق سوار شدن به قطار کابلی یا به اصطلاح فونیکولار از گوشه و کنار پارک دیدن کرد. علاوه بر این بازدید از یادبود کشته‌شدگان جنگ باکو در این پارک نیز می‌تواند برای علاقه‌مندان به تاریخ جالب باشد.
ساعت‌ بازدید: شبانه‌روزی
آدرس: No 9R5H+4G3, Baku, Azerbaijan
جاهای دیدنی باکو | ۱۶ تا از دیدنی‌های باکو پایتخت جمهوری آذربایجان

شهر قدیم باکو یا ایچِری شهر (Icheri Sheher)


شهر قدیمی یا شهر داخلی، هسته تاریخی و از کهن‌ترین موارد در بین جاهای دیدنی باکو پایتخت آذربایجان است. شهر قدیمی باستانی‌ترین قسمت باکو است که با دیوارهایی کنگره‌دار احاطه شده است. در سال۲۰۰۷، شهر قدیمی حدود ۳۰۰۰ نفر جمعیت داشت. در دسامبر سال ۲۰۰۰، شهر قدیمی باکو، از جمله کاخ شروان شاه و برج دختر، اولین مکان در آذربایجان شد که توسط یونسکو در فهرست میراث جهانی قرار گرفت. به طور گسترده‌ای پذیرفته شده است که قدمت شهر قدیمی، از جمله برج دختر آن، حداقل به قرن ۱۲میلادی برمی‌گردد، اما برخی از محققان ادعا می‌کنند که ساخت و ساز از قرن ۷ آغاز شده است. رستوران‌های موجود در فضای سنتی و مغازه‌های فروش سوغاتی باعث زیبایی بیشتر شهر قدیم باکو شده است.
آدرس: Baku 1000, Azerbaijan

قلعه دختر (Maiden’s Tower)


قلعه دختر یا برج دختر، قدیمی‌ترین سازه در شهر دیواری قدیمی باکو است و با نام ارگ باکو نیز شناخته می‌شود. هیچ کس کاملاً مطمئن نیست که چه موقع ساخته شده است یا برای چه هدفی. با این حال این برج مرموز و کنجکاو نمادی از پایتخت جمهوری آذربایجان است. به دلیل اهمیت قلعه دختر در بین جاهای دیدنی باکو، حتی بر روی پول ملی، منات آذربایجان نیز دیده می‌شود. شکل قلعه دختر مخروطی کوتاه بوده که به تدریج به سمت بالا باریک می‌شود. ضخامت دیواره‌ها و پایه‌های عمیق آن احتمالاً حاکی از طول عمر برج است. در داخل قلعه دختر موزه‌ای به تاریخ شهر باکو اختصاص یافته است. با پرداخت هزینه می‌توانید به بالای برج صعود کنید و از چشم‌اندازهای عالی شهر و خلیج لذت ببرید. وجود پارک‌ها و مکان‌های تاریخی بسیاری اطراف این برج بر محبوبیت هر چه بیشتر آن افزوده است و با رفتن به آن می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید و از این مکآن‌های زیبا هم دیدن کنید.
آدرس: Baku, Azerbaijan
ساعت بازدید: همه روزه از ساعت ۹ صبح الی ۶ عصر می‌توانید از قلعه دختر دیدن کنید. برای ورود به این برج باید بلیط ورودی تهیه کنید.
جاهای دیدنی باکو | ۱۶ تا از دیدنی‌های باکو پایتخت جمهوری آذربایجان

برج های شعله (Flame Towers)


برج های آتش باکو از سه برج شیشه‌ای به شکل شعله آتش تشکیل‌شده‌اند. این برج‌ها بر روی تپه‌ای مشرف به خلیج باکو، مرکز شهر قدیمی و پارک واقع شده است. ساخت این برج‌ها از سال ۲۰۰۷ تا سال ۲۰۱۳ به طول انجامیده است. مساحت این مکان برای برج‌های شعله تقریباً ۲۸۰۰۰ متر مربع است و مساحت کل پروژه ساخته شده ۲۳۴۵۰۰ متر مربع است. طراحی HOK سه برج شعله شکل منفرد را گرد هم آورده است که به تاریخ حضور دین زرتشتی و گرامی‌داشت آتش در شهر باکو اشاره دارد. HOK طرح اصلی و طراحی شماتیک را برای برج‌ها به عهده گرفت. بلندترین برج ۱۸۲ متر و کوچک‌ترین آن‌ها ۱۴۰ متر است. برج‌های سه شعله دارای کاربردهای جداگانه‌ای هستند: مسکونی، هتل و دفتر. برج مسکونی در جنوب واقع شده است و ۱۳۰ آپارتمان را در ۳۹ طبقه خود جای داده است. هتل در گوشه شمالی قرار دارد و از۲۵۰ اتاق و ۶۱ آپارتمان در ۳۳ طبقه تشکیل شده است. برج اداری در ضلع غربی مجموعه قرار گرفته است و فضای خالی تجاری معادل ۳۳۱۱۴ متر مربع است. همچنین نما با نورهای LED پرقدرت پر شده است و آن را قادر می‌سازد تا به یک صفحه نمایش غول‌پیکر LED تبدیل شود. در شب، چراغ‌های LED شعله‌های آتش را نشان می‌دهند. نمای از بالای این مجموعه به شکل مثلث است به‌گونه‌ای که هر برج بر روی گوشه‌ای از این مثلث قرار گرفته است. ساخت چنین برج‌هایی در شهر باکو باعث جذابیت بیشتر شهر شده و کمک شایانی در جذب توریست کرده است.
آدرس: Baku, Azerbaijan
ساعت بازدید: همه روزه از ساعت ۱۰ صبح الی ۱ ظهر و از ساعت ۲ بعد از ظهر الی ۱۰ شب می‌توانید از این مجموعه بازدید کنید.

کاخ شروان شاهان (Palace of The Shirvanshahs)


یکی از شاهکارهای معماری قرون وسطایی باکو اقامتگاه فرمانداران شروان است. این کاخ در قرن ۱۵ میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. کاخ شروان شاهان در ایچری شهر واقع شده و بعد از انتقال پایتخت به باکو ساخته شده است. مجموعه کاخ شروان شاهان ویژگی‌های تاریخی و معماری خود را تا به امروز حفظ کرده است. مجموعه کاخ از ۹ ساختمان تشکیل شده است: کاخ، دیوانخانه (دادگاه خانه)، مقبره درویشی، دروازه شرقی، مسجد کاخ، مسجد کی-قباد، قبر کاخ، طاق کاخ، حمام و اوودان (دریاچه ذخیره سازی). جاذبه‌های زیادی در این مجموعه وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به نمایش آثار هنری و دست سازه‌های باستانی دوره‌های مختلف اشاره کرد.
آدرس: Baku, Azerbaijan
ساعت بازدید: همه روزه از ساعت ۱۰ صبح الی ۶ عصر می‌توانید از این مجموعه بازدید کنید.
جاهای دیدنی باکو | ۱۶ تا از دیدنی‌های باکو پایتخت جمهوری آذربایجان

بلوار ساحلی باکو (Dənizkənarı Milli Park)


بلوار باکو که به آن پارک ملی نیز گفته می‌شود، تفرجگاهی است که در سال ۱۹۰۹ تاسیس شده و به موازات ساحل باکو قرار دارد. تاریخچه آن به بیش از ۱۰۰ سال پیش برمی‌گردد و از جاذبه‌های گردشگری معروف باکو به شمار می‌آید که هر ساله گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند. در زبان ترکی به این بلوار دنیز کناری میلی پارک گفته می‌شود. این پارک در امتداد یک خلیج جنوبی در دریای خزر امتداد یافته است. این پارک به طور سنتی از میدان آزادی شروع می‌شود و از غرب به سمت شهر قدیمی و فراتر از آن ادامه می‌یابد. در سال ۲۰۱۰، یک مرکز خرید چند طبقه Park Bulvar، مرکز تجاری باکو و سینمای ۵ بعدی در این تفرجگاه به عنوان بخشی از سیاست بازآفرینی دولت برای تقویت خرید و تفریح در باکو افتتاح شد. در سال ۲۰۱۲، پس از پیروزی آذربایجان در مسابقه آواز یوروویژن ۲۰۱۱، بلوار به سمت شهرک بایل گسترش یافت، جایی که میدان پرچم ملی رونمایی شد. این پرچم که توسط کتاب رکوردهای گینس تأیید شده است، روی یک تیر به ارتفاع ۱۶۲ متر پرواز می‌کند و ابعاد آن ۷۰ در ۳۵ متر است که آن را به بلندترین پرچم جهان تبدیل می‌کند. باکو کریستال هال، میزبان مسابقه آواز یورو ویژن ۲۰۱۲، در کنار آن واقع شده است. در سال ۲۰۱۵، موزه سنگ تواریخ، موزه نقاشی آذربایجانی و مرکز هنرهای معاصر "یارات" در بلوار افتتاح شد. در سال ۲۰۱۶، بخش جدید بلوار شاهد افتتاح اولین سینمای فضای باز باکو بود.
آدرس: 92Neftchilar Ave, Baku, Azerbaijan
ساعت بازدید: زمان بازدید از بلوار ساحلی باکو ۲۴ ساعته است.

موزه کتاب‌ های مینیاتوری باکو (Museum of Miniature Books)


از میان تمامی جاهای دیدنی باکو، موزه کتاب‌های مینیاتوری متفاوت‌ترین و منحصربه‌فردترین جاذبه گردشگری این شهر است. این موزه که نمونه آن را در هیچ کجای جهان نمی‌توان پیدا کرد در سال ۲۰۰۲ افتتاح شده است و در بافت تاریخی باکو یعنی شهر قدیم و در حوالی کاخ شروان شاهان قرار دارد. همان‌طور که از عنوان موزه هم کاملاً مشخص است اقلامی که در این موزه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارد شامل کتاب‌هایی در ابعاد بسیار کوچک است که از سرتاسر جهان جمع‌آوری شده‌اند و جزو کلکسیون شخصی کتاب‌های فردی به نام ظریفه صلاح اووا محسوب می‌شوند. در مجموع تعداد ۶۵۰۰ کتاب مینیاتوری در این مجموعه وجود دارد که در میان آنها یک کتاب به زبان روسی با ابعاد فوق‌العاده کوچک با امکان خوانش توسط ذره‌بین و همچنین یک نسخه از کتاب مقدس قرآن نیز به چشم می‌خورد.
ساعت‌ بازدید: همه روزه به جز روزهای دوشنبه از ساعت ۱۱ صبح تا ساعت ۵ بعدازظهر
آدرس: No 9R8M+G2M, Baku 1000, Azerbaijan
جاهای دیدنی باکو | ۱۶ تا از دیدنی‌های باکو پایتخت جمهوری آذربایجان

مسجد تازه پیر باکو (Taza Pir Mosque)


مسجد تازه پیر باکو که امروزه به عنوان یک بنای تاریخی و از جاهای دیدنی باکو به حساب می‌آید در سال ۱۹۱۴ میلادی پس از ۹ سال ساخت و ساز به عنوان مکانی برای عبادت مسلمانان احداث شد. بنای این مسجد از معماری اسلامی و شرقی برخوردار است که با سرمایه‌گذاری فردی به نام نبات خانم و طراحی یک معمار خانم به نام زیوار بیگ احمد بایوف احداث گردید. در طول تاریخ و در دوره‌های تاریخی مختلف بنای مسجد نیز در اثر تغییرات رویکردهای سیاسی و جنگ‌ها یا درگیری‌های کشور چندین بار تغییر کاربری داد. تا این که در نهایت در سال ۱۹۴۳ بار دیگر به عنوان یک مسجد بازگشایی شد. گفتنی است در سال ۲۰۰۵ میلادی بنای مسجد مورد مرمت و بازسازی اساسی قرار گرفت و امروزه به عنوان مکانی مقدس برای مسلمان و همچنین مکانی تاریخی جهت بازدید گردشگران شناخته می‌شود.
ساعت بازدید: همه روزه از ساعت ۴ صبح تا ساعت ۹ شب
آدرس: No 7 Mirza Fatali Akhundov, Baku 1001, Azerbaijan
جاهای دیدنی باکو | ۱۶ تا از دیدنی‌های باکو پایتخت جمهوری آذربایجان

پارک مفاخر باکو (Alley of Honor)


پارک مفاخر یک آرامگاه و منطقه یادبودی است که صدها نفر از برجسته‌ترین افراد آذربایجان از جمله روسای جمهور گذشته، دانشمندان، سربازان، دانشگاهیان، هنرمندان و بسیاری دیگر در آن دفن شده‌اند. همه کسانی که در اینجا دفن شده‌اند تأثیر پایداری در توسعه کشور داشتند. این قبرستان در ۲۷ آگوست ۱۹۴۸ افتتاح شد. این باغ بسیار زیبا است و شما می‌توانید در این باغ اوقات آرامی را سپری کنید. بهترین و زیباترین قبرستان به رئیس جمهور حیدر علی اف تعلق دارد. همچنین بسیاری از قبرستان‌ها وجود دارد که به رشید بهبودوف، خواننده مشهور آذربایجان، وابسته است.
آدرس: Parliament Ave, Baku, Azerbaijan
ساعت بازدید: به جز روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه از ساعت ۹ صبح الی ۵ عصر می‌توانید از این پارک سر سبز و زیبا دیدن کنید.

میدان فانتین (Fəvvarələr Meydanı)


میدان فانتین یا میدان فواره‌ها یک میدان عمومی در مرکز شهر باکو، پایتخت آذربایجان است. این میدان قبلاً Parapet نامیده می‌شد و امروزه غالباً با همین نام به آن اشاره می‌شود. نام میدان از وجود ده‌ها چشمه که در سرتاسر میدان برای اولین بار در زمان حاکمیت شوروی بر آذربایجان ساخته شده، گرفته شده است. این میدان دارای فضایی بسیار پرانرژی و با نشاط است و پس از ساعت کاری و آخر هفته محل تجمع عمومی است. میدان فانتین یک مکان جذاب گردشگری با بسیاری از بوتیک‌ها، رستوران‌ها، مغازه‌ها، هتل‌ها و گذرگاه است. در سال ۲۰۱۰، این میدان توسط مقامات باکو بازسازی و نوسازی شد. همچنین میدان فانتین محل برگزاری جشنواره‌ها، نمایش‌ها و جشن‌های عمومی است و توصیه می‌شود که هنگام سفر به باکو فرصت بازدید از زیبایی‌های آن را به هیچ وجه از دست ندهید.
آدرس: Baku 1005, Azerbaijan
ساعت بازدید: بازدید از میدان فانتین همه روزه و ۲۴ ساعته امکان‌پذیر است اما اکثر مردم در روزهای تعطیل و ساعت‌های غیر کاری برای تمدد انرژی به آن جا می‌روند.
جاهای دیدنی باکو | ۱۶ تا از دیدنی‌های باکو پایتخت جمهوری آذربایجان

موزه فرش باکو (Azerbaijan Carpet Museum)


موزه ملی فرش آذربایجان مطابق با فرمان شماره ۱۳۰ شورای وزیران اتحاد جماهیر شوروی جمهوری آذربایجان در تاریخ ۱۳مارس ۱۹۶۷ تأسیس شد. در زمان تاسیس، این تنها موزه‌ای بود که به هنر قالیبافی اختصاص داده شده بود. هدف اصلی ایجاد موزه ذخیره، تحقیق و نمایش نمونه‌های بی‌نظیری از هنر قالی‌بافی است که میراث ملی آذربایجان است. آغازگر موزه لطیف کریموف، دانشمند برجسته و قالیباف، بنیانگذار علم هنر فرش آذربایجان، هنرمند و معلم و نویسنده اثر اساسی فرش آذربایجان بود. اولین نمایشگاه دائمی در تاریخ ۲۶ آوریل ۱۹۷۲ در ساختمان مسجد جمعه، یک بنای معماری قرن نوزدهم، واقع در ایچری شهر ارائه شد. حیدر علی اف رهبر ملی آذربایجان که از نخستین روزهای تأسیس از موزه بسیار پشتیبانی می‌کرد، در مراسم افتتاح شرکت کرد. در سال ۱۹۹۲، موزه دولتی فرش و هنرهای کاربردی به مرکز موزه (موزه لنین سابق) واقع در خیابان نفتچیلار منتقل شد. در سال ۱۹۹۱، پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، طبق فرمان ریاست جمهوری، این ساختمان در اختیار وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان قرار گرفت و به مرکز موزه تغییر نام یافت. نمایشگاه موزه، نمایانگر نمونه‌های فرش از مناطق مختلف آذربایجان و همچنین انواع هنرهای کاربردی در سیزده اتاق بزرگ در طبقه دوم واقع شده است. امروزه موزه فرش آذربایجان که در یکی از مدرن‌ترین ساختمان‌های کشور واقع شده است، نه تنها مجموعه‌ای غنی از آثار و فرش را در خود ذخیره می‌کند، بلکه به عنوان محلی برای تحقیقات جامع بافت سنتی فرش نیز فعالیت می‌کند و هنر و محبوبیت آن در فرهنگ جهانی است.
آدرس: 28Mikayıl Hüseynov Prospekti, Bakı 1000, Azerbaijan
ساعت بازدید: همه روزه به جز روزهای دوشنبه از ساعت ۱۰ صبح الی ۶ عصر می‌توانید از مشهورترین و پربازدید ترین جاذبه گردشگری باکو دیدن کنید. مدت زمان پیشنهادی برای بازدید از آن حدود ۱-۲ ساعت است.
جاهای دیدنی باکو | ۱۶ تا از دیدنی‌های باکو پایتخت جمهوری آذربایجان

موزه ملی تاریخ جمهوری آذربایجان (National History Museum of Azerbaijan)


اگر می‌خواهید در مورد شهر باستانی باکو اطلاعاتی کسب کنید، معروف‌ترین آثار آن را ببینید و داستان‌های آذربایجان را بشنوید، مکانی بهتر از موزه ملی تاریخ آذربایجان یا موزه تاریخی تقی اف در باکو پیدا نخواهید کرد. این بنا خود یک سازه فرهنگی است. این کاخ مجلل در اواخر قرن نوزدهم توسط گاجی زین‌العابدین تقی اف، نیکوکار مشهور و حامی هنر احداث شد. وی پس از کشف نفت، به ثروتمندترین مرد روسیه تبدیل شد و قصر عظیم خود را برای زندگی در کنار همسر دوم خود ساخت. با این حال، هنگامی که نیروهای شوروی در سال ۱۹۲۰به باکو نقل مکان کردند، وی فرار کرد و کاخ وی به عنوان اموال دولتی مصادره و به موزه‌ای که امروز است تبدیل شد. این موزه از ۳ بخش تشکیل شده است و در این میان اسناد مهمی وجود دارد که تاریخ آذربایجان، اسلحه، جواهرات، لباس، فرش‌های دستباف نفیس، کتاب‌های قدیمی و موارد دیگر را شکل داده است. بخش اول به دوران ما قبل تاریخ تعلق دارد و اشیای قرون وسطا در آن نگهداری می‌شود. بخش دوم متعلق به اموال شخصی افراد مشهور آذربایجان است و در بخش سوم اموال خانواده تقی اف نمایش داده شده است. موزه ملی تاریخ آذربایجان علاوه بر اینکه یکی از جاهای دیدنی باکو است، همچنین دارای یک آزمایشگاه برای مرمت و یک کمیته تحقیقاتی برای طراحی و نگهداری مجموعه‌ها است.
آدرس: Haji Zeynalabdin Taghiyev St, Baku 1005, Azerbaijan4
ساعت بازدید: همه روزه به جز روزهای یکشنبه از ساعت ۹ صبح الی ۶ عصر می‌توانید از این مجموعه ارزشمند بازدید کنید.

آتشگاه باکو (The Ateshgah of Baku)


آتشگاه باکو که به آن آتشکده باکو هم می‌گویند در حومه شهر باکو قرار گرفته است؛ بااین‌حال برای گردشگرانی که علاقه‌مندان به بازدید از مکان‌های کهن تاریخی و مذهبی هستند جالب توجه است و از این رو همواره گروهی زیادی از شرکت‌کنندگان تور مسافرتی باکو در شمار بازدیدکنندگان آن هستند. در توضیح این جاذبه تاریخی می‌توان گفت واژه آتشگاه یا آتشکده یک کلمه فارسی است که در آذربایجان نیز بکار گرفته می‌شود و در اشاره به مکانی بکار می‌رود که در گذشته پیروان ادیان مختلف به ویژه زرتشتیان برای نیایش و انجام مراسمات مذهبی در آن گرد‌هم جمع می‌شدند و آتش برپا می‌کردند. از این رو آتشکده‌ها معمولاً در مکان‌هایی یافت می‌شدند که منشأ گازهای طبیعی بودند. آتشکده باکو نیز نمونه‌ای از همین آتشگاه‌ها است که مابین قرن ۱۷ و ۱۸ بنا شده است و در گذشته محل عبادت هندوها و زرتشتیان باکو بوده است. فضای آتشکده شامل یک محوطه نسبتاً وسیع با پلان مستطیل شکل است که در بخش‌ مرکزی آن یک سازه قلعه مانند به صورت پنج ضلعی قرار گرفته است که در فاصله اندکی از آن یک چاه نفتی وجود دارد که به احتمال قوی منبع طبیعی برای برپا کردن آتش بوده است. دورتادور محوطه آتشکده اتاقک‌هایی وجود دارند که در گذشته به عنوان محل استراحت و زندگی شاگردان دینی مورد استفاده قرار داشت.
آدرس: C285+5CR, Baku, Azerbaijan
ساعت بازدید: همه روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۷ بعدازظهر
جاهای دیدنی باکو | ۱۶ تا از دیدنی‌های باکو پایتخت جمهوری آذربایجان

مسجد بی بی هیبت باکو (Bibi Heybat Masque)


مسجد بی بی هیبت باکو یکی دیگر از جاهای دیدنی باکو است که همواره مورد توجه گردشگران مسلمان و خریداران بلیط هواپیما باکو قرار می‌گیرد. این مسجد که در ناحیه جنوبی شهر قرار گرفته است در زمره بناهای تاریخی کشور آذربایجان بشمار می‌رود. پیشینه تاریخی مسجد به قرن سیزدهم و زمان حکمرانی شیروانشاهان برمی‌گردد، اما بنای اصلی مسجد در دوره‌های بعد و در دوران کمونیست‌ها تخریب شده است. در واقع بنای امروزی مسجد نتیجه بازسازی و مرمت بنای مخروبه قدیمی مسجد در دهه ۱۹۹۰ است. این مسجد از معدود بناهای تاریخی است که نمادی از سبک معماری اسلامی در این ناحیه از شهر باکو است. از معماری هنرمندانه مسجد که بگذریم به اهمیت اصلی این بنا می‌رسیم که مربوط به قرارگیری آرامگاه یکی از اولاد خاندان پیامبر اسلام است. بنابراین این جاذبه تاریخی مذهبی ارزش بسیاری نزد مسلمانان دارد و بازدیدکنندگان در زمان ورود به این مسجد لازم است تا حجاب اسلامی داشته باشند در غیر این صورت مجاز به ورود و بازدید از فضای داخلی مسجد را ندارند.
آدرس: Bibiheybət məscidi, Baku, Azerbaijan
ساعت بازدید: همه روزه از ساعت ۶ صبح تا ساعت ۸ شب
جاهای دیدنی باکو | ۱۶ تا از دیدنی‌های باکو پایتخت جمهوری آذربایجان

مرکز فرهنگی حیدر علی‌اف (Heydar Aliyev Centre)


آذربایجان مدرن از طریق حیدر علی اف رهبر سراسری خود در جهان شناخته شده است و مرکزی با نام حیدر علی اف به نمادی از آذربایجان مدرن و باکو مدرن تبدیل شده است. این مجموعه توسط زها حدید معمار بریتانیایی - عراقی طراحی شده‌است. ساخت تاسیسات مرکز در سال ۲۰۰۷ آغاز شد و در ۱۰مه ۲۰۱۲ به مناسبت ۸۹ سالگی رهبر ملی به پایان رسید. این مرکز دارای یک سالن کنفرانس (سالن اجتماعات)، یک سالن گالری و یک موزه است. این مکان که در نزدیکی مرکز شهر واقع شده است، نقشی اساسی در توسعه مجدد باکو دارد. مرکز حیدر علی اف به عنوان یکی از شاهکارهای معماری در جهان شناخته می‌شود. در طراحی مرکز از یک خط مستقیم استفاده نشده است. شکل کلی ساختمان شبیه عروج موجی مانند از زمین به سمت آسمان است که به دنبال آن فرود تدریجی به سمت زمین انجام می‌شود. این نه تنها ادای احترامی به معماری مدرن است، بلکه تصویری از یک چرخه ابدی است. مرکز حیدر علی اف همچنین میزبان نمایشگاه‌های انفرادی هنرمندان، مجسمه‌ها و عکاسان مشهور جهان نیز بود. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این شاهکار معماری، مطلب مرکز فرهنگی حیدر علی اف باکو را حتما مطالعه کنید.
آدرس: Heydar Aliyev Ave, Baku 1033, Azerbaijan1
ساعت بازدید: روزهای شنبه و یکشنبه از ساعت ۱۱ صبح الی ۶ عصر و روزهای سه شنبه، چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه از ساعت ۱۱ صبح الی ۷ عصر می‌توانید از مرکز فرهنگی حیدر علی اف بازدید کنید. این مرکز روز های دوشنبه تعطیل است.
جاهای دیدنی باکو | ۱۶ تا از دیدنی‌های باکو پایتخت جمهوری آذربایجان

موزه ادبیات نظامی گنجوی (Nizami Museum of Azerbaijan Literature)


موزه ادبیات نظامی گنجوی از زیباترین بناهای فرهنگی و هنری جمهوری آذربایجان و از جذاب‌ترین جاهای دیدنی باکو به شمار می‌رود که در مرکز باکوی باستانی قرار دارد. این مرکز نه چندان دور از میدان چشمه‌ها و نزدیک ورودی ایچِری شهر قرار گرفته است و اکنون یکی از بزرگترین و غنی‌ترین گنجینه‌های فرهنگ آذربایجان است. موزه ادبیات نظامی آذربایجان در سال ۱۹۳۹ در باکو تأسیس شد. مساحت کل موزه ۲۵۰۰ متر مربع است که ۱۴۰۹متر آن متشکل از نمایشگاه و ۱۷۳ متر مربع فوند است. بیش از ۳۰۰۰ نسخه خطی، کتاب نادر، تصویرگری، پرتره، مجسمه، مینیاتور، خاطرات شاعران و سایر نمایشگاه‌ها در ۳۰ سالن عمومی و ۱۰ سالن کمکی وجود دارد. بخشی از این موزه یک فروشگاه کتاب است. همچنین مجسمه‌های شاعران و نویسندگان برجسته آذربایجانی در نمای موزه قرارگرفته‌اند. از نمای موزه ادبیات نظامی به عنوان یکی از برجسته‌ترین بناها در باکو تجلیل می‌شود، نمایی زیبا که ترکیبی دلپذیر از سبک‌های معماری را به نمایش می‌گذارد. فضای داخلی موزه توسط لطیف کریموف طراحی شده است. در خارج از موزه، باغی کاملاً مرتب با استخرهای چوبی و آبنماها مکان خوبی را برای استراحت به دور از هیاهوی شهر فراهم می‌کند. نسخه‌ای خطی از اسکندرنامه نظامی به زبان فارسی، که در سال ۱۴۱۳ تألیف شده است و سایر نمایشگاه‌هایی که ارزش بالایی دارند از افتخارات موزه هستند.
آدرس: Istiglaliyyat, Baku 1005, Azerbaijan53
ساعت بازدید: همه روزه از ساعت ۱۱ صبح الی ۵ عصر می‌توانید از این موزه بازدید کنید. برای اطمینان از جایگاه خود، رزرو تورهای موزه ادبیات نظامی را پیش از موعد توصیه می‌کنیم.


فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است