search
menu

قلعه دختر باکو

[ پنهان کردن ]
چرا بازدید از قلعه دختر باکو پیشنهاد می‌شود؟
تاریخچه قلعه دختر باکو
معماری قلعه دختر باکو
هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از قلعه دختر باکو چه قدر است؟
فصل مناسب برای بازدید از قلعه دختر باکو چه زمانی است؟
چگونه به قلعه دختر باکو برویم؟
در نزدیکی قلعه دختر باکو از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟
چه هتل هایی در نزدیکی قلعه دختر باکو برای اقامت وجود دارد؟
چه رستوران‌ ها و غذاخوری هایی نزدیک به قلعه دختر باکو هستند؟
می‌خواهید بلیط هواپیما باکو بخرید و به پایتخت زیبای کشور آذربایجان سفر کنید؟ پس حتما قبل از سفر تاکنون نگاهی به سکه‌ها و اسکناس‌های این کشور انداخته‌اید. اگر خوب دقت کرده باشید، مطمئنا تصویری که پشت اسکناس ۱۰ منات آذربایجان به خوبی به یاد دارید. تصویری از یک برج مرتفع که گویی حرف‌های تاریخی باکو را در دل خود پنهان کرده است. این همه برج معروفی است که همه آن را با نام قلعه دختر می‌شناسند. قلعه‌ای در جنوب شرقی شهر باکو که یادگار به جا مانده از قرون گذشته است. بازدید از این قلعه، یعنی ترتیب دادن سفری در زمان و رفتن به گذشته‌های دور و دراز شهر باکو. بدون تردید، چنین سفری بسیار هیجان انگیز خواهد بود. پس به هیچ وجه نباید فرصت تماشای قلعه دختر را از دست داد.
قلعه دختر باکو

چرا بازدید از قلعه دختر باکو پیشنهاد می‌شود؟


قلعه دختر باکو از مکان‌های بسیار قدیمی پایتخت آذربایجان بوده و یکی از اصلی‌ترین میراث‌داران تاریخ و تمدن این شهر است.
این قلعه همواره در کانون اسرار و افسانه‌های اساطیری ادبیات آذربایجان بوده است. چنانچه به مراجعه به اشعار و داستان‌ها می‌توان نام آن را تحت عنوان قیز قالاسی به خوبی مشاهده کرد.
قلعه دختر به عنوان یکی از نمادهای اصلی شهر باکو در لیست میراث فرهنگی یونسکو به ثبت جهانی رسیده است.

قلعه دختر باکو

تاریخچه قلعه دختر باکو


قلعه دختر باکو در چه تاریخی ساخته شده است؟ حقیقت است که هیچ کسی جواب این سوال را نمی‌داند و هر تاریخی که ارائه می‌شود، صرفا یک تخمین از روی شواهد است. برخی محققان از ساخته شدن این قلعه در قرن دوازدهم میلادی سخن می‌گویند و برخی دیگر، ساخت قسمت پایین آن را به سده‌های هفتم و هشتم قبل از میلاد مسیح ربط می‌دهند. حتی در برخی از موارد، محققان این قلعه را متعلق به قرون چهار تا شش قبل از میلاد می‌دانند. این یعنی تفاوتی ۲۰۰۰ ساله بین نظرهای ارائه شده که مطمئنا رقم بسیار زیادی است. تنها موردی که اکثر محققان درباره آن توافق دارند این است که قلعه دختر در دو دوره مختلف تاریخی بنا شده است. البته یکی دیگر از اختلاف نظرهای تاریخدانان درباره قلعه دختر باکو، به دلیل ساخت این بنا مربوط می‌شود. عده زیادی آن را به زرتشتیان قبل از اسلام ربط داده و این بنا را عبادتگاه آنان می‌دانند. اما برخی دیگر به خاطر قرار گرفتن این قلعه در جنوب شرقی باکو، آن را مکانی ایده‌آل برای تماشای نحوه حرکت دشمنان به سمت شهر قلمداد می‌کنند. البته بدنه آن به گونه‌ای ساخته نشده که در برابر حملات دشمن مقاومت کند.
قلعه دختر باکو

معماری قلعه دختر باکو


معماری قلعه دختر باکو یکی از مولفه‌های اصلی در بحث‌های مربوط به تاریخ ساخت این بنا به شمار می‌رود. در حقیقت سبک معماری خاصی به این قلعه نمی‌توان اطلاق کرد اما در کل بنای ۲۹.۵ متری آن نکات جالبی از حیث معماری در بر دارد. برای مثال، بدنه سنگی آن بر روی پی چوبی باعث مقاومت باورنکردنی این قلعه در برابر زمین لرزه‌های شدید می‌شود. همچنین سیستم بسیار جالبی در طبقه دوم آن قطرات باران را جمع و نگهداری می‌کند تا آسیبی به بدنه بنا وارد نشود. همین عوامل باعث شده‌اند که قلعه دختر باکو در طول چندین قرن همچنان استوار و پابرجا بماند.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از قلعه دختر باکو چه قدر است؟


برای ورود به فضای داخلی قلعه دختر باکو شما باید حدود ۱۰ منات هزینه کنید و بلیط ورودیه دریافت نمایید. بعد از این کار، بهتر است در حدود ۲ ساعت از زمان خود را به بازدید از این قلعه اختصاص دهید و با تمامی ابعاد ساخت آن آشنا شوید. چه بسا شما بتوانید در این بازدید پرده از راز قلعه دختر باکو بردارید.

فصل مناسب برای بازدید از قلعه دختر باکو چه زمانی است؟


با توجه به اینکه هوای کشور آذربایجان سردسیری است، باید از سفر کردن به شهر باکو در فصل زمستان اجتناب کرد. بنابراین پیشنهاد ما به شما این است بلیط هواپیما باکو را یا اواسط تا اواخر بهار خریداری نمایید و یا اوایل تا اواسط پاییز را به این کار اختصاص دهید. زیرا چند سالی هست که هوای باکو در فصل تابستان تا مرز ۴۰ درجه می‌رسد. ضمنا، در اواسط بهار شما می‌توانید از طولانی بودن روزها نیز برای تماشای قلعه دختر نهایت استفاده را ببرید.
قلعه دختر باکو

چگونه به قلعه دختر باکو برویم؟


همانطور که پیش از این نیز اشاره شد، قلعه دختر در جنوب شرقی شهر قدیم باکو واقع شده است. برای دسترسی به این مکان گزینه‌های مختلفی وجود دارد. شما می‌توانید به سادگی از تاکسی یا خودروی شخصی برای رفتن به قلعه دختر استفاده نمایید. البته استفاده از مترو نیز بدین منظور کاملا مناسب و مقرون به صرفه است. کافیست سوار مترو شوید و خودتان را به ایستگاه مترو نظامی گنجوی برسانید تا پس از آن تنها با حدود ۵ تا ۶ دقیقه پیاده روی شاهد زیبایی قلعه دختر باکو باشید.

در نزدیکی قلعه دختر باکو از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟


شهر قدیم باکو: ۱۷۰ متر
چراغ قلعه: ۳۰۰ متر
کارگاه علی شمسی: ۴۰۰متر
آبشار آفرودجا: ۵۰۰ متر
پارک هایلند: ۱ کیلومتر

چه هتل هایی در نزدیکی قلعه دختر باکو برای اقامت وجود دارد؟


هتل اولد استریت بوتیک: ۳۰۰ متر
هتل آرت گالری: ۶۰۰ متر
هتل فور سیزن: ۱ کیلومتر
هتل پارک این بای رادیسون: ۱.۷ کیلومتر
هتل هیلتون: ۱.۸ کیلومتر
هتل فیرمونت: ۲.۵ کیلومتر

چه رستوران‌ ها و غذاخوری هایی نزدیک به قلعه دختر باکو هستند؟


رستوران آگورا: ۱ کیلومتر
رستوران آرت کلاب: ۱ کیلومتر
رستوران ساحل: ۱.۳ کیلومتر
رستوران سینوف: ۱.۷ کیلومتر
رستوران دبی دابا: ۱.۹کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است