search
menu

حمل و نقل عمومی در باکو

[ پنهان کردن ]
چرا باید به شهر باکو سفر کنیم؟
هزینه حمل و نقل عمومی در باکو
گزینه های حمل و نقل عمومی شهر باکو
وسایل حمل و نقل عمومی از فرودگاه تا داخل شهر باکو

چرا باید به شهر باکو سفر کنیم؟


باکو به عنوان پایتخت کشور آذربایجان، شهری ساحلی و مدرن با بافت اروپایی است که در نزدیکی مرزهای شمالی کشورمان قرار گرفته است. شهر باکو از لحاظ وسایل نقلیه‌ عمومی تامین است و گزینه هایی مانند اتوبوس، تراموا، اتوبوس برقی و مترو پیش روی شما خواهد بود تا به راحتی و به دلخواه وسیله مورد نیازتان را انتخاب کنید.اگر قصد دارید با خرید بلیط هواپیما باکو به این شهر سفر کنید بهتر است بدانید وسایل نقلیه‌ شهر باکو همگی ارزان قیمت بوده و در سطح شهر بسیار گسترده هستند.

حمل و نقل عمومی در باکو

هزینه حمل و نقل عمومی در باکو


در این مقاله می خواهیم حمل و نقل عمومی و هزینه های مربوط به آن را بررسی کنیم. برای بازدید از جاذبه های شهر باکو بهترین گزینه استفاده از وسایل نقلیه عمومی است. شهر باکو دارای کارتی به نام باکی کارت است، در واقع (BakıKart) به عنوان بلیت الکترونیک و هوشمند شهر باکو محسوب می شود که با استفاده از آن می توانید به راحتی هزینه سفر با مترو و اتوبوس را بپردازید. این روش مدرن و هوشمند از سال ۲۰۱۵ راه اندازی شده و در خدمت همگان قرار داده شده است. باکی کارت را می توانید در ایستگاه های مترو، ایستگاه های اتوبوس خریداری کنید. دو نوع باکی کارت وجود دارد: مورد اول کارت های پلاستیکی با قابلیت شارژ مجدد هستند که با پرداخت هزینه اولیه، سری های بعدی نیز می توانید شارژ کرده و استفاده کنید. مورد دوم نیز کارت های کاغذی غیر قابل شارژ هستند و حداکثر تا ۴ بار قابلیت مصرف دارند، البته اعتبار این کارت ها ۴۵ روز پس از اولین استفاده است.
حمل و نقل عمومی در باکو

گزینه های حمل و نقل عمومی شهر باکو


گزینه های گوناگونی برای حمل و نقل عمومی در شهر باکو وجود دارد که در ادامه به توضیح هرکدام می پردازیم:
اتوبوس: اتوبوس های باکو یکی از پرکاربردترین وسایل حمل و نقل عمومی محسوب می شوند که به همه نقاط شهر دسترسی دارند. این اتوبوس ها به رنگ قرمز هستند و مقصد هرکدام در جلوی اتوبوس نوشته شده است. برای پرداخت هزینه این اتوبوس ها باید از طریق باکی کارت های پلاستیکی و کاغذی استفاده کنید.
مترو: متروی شهر باکو با هزینه مناسب به تمامی نقاط شهر دسترسی دارد. هزینه مسیر یک طرفه متروی باکو با هزینه اتوبوس های شهری برابر است و تنها از طریق باکی کارت واریز می شود. متروی باکو دارای۴ خط قرمز، سبز، بنفش و سبز کمرنگ است.
خط اصلی متروی باکو خط های قرمز و سبز هستند. خط سبز، طولانی ترین خط متروی باکو است که دارای ۱۹ ایستگاه مختلف است. خط قرمز نیز به عنوان دومین خط مهم باکو دارای ۱۳ ایستگاه است. مورد جالب توجه در متروی باکو آنتن دهی خوب در ایستگاه هاست و برای دسترسی به قطار ها از پله برقی باید استفاده کنید.
تاکسی: تاکسی ها در شهر باکو در کنار خیابان منتظر مسافر هستند و برخی دیگر نیز به صورت تاکسی متر فعالیت دارند که هزینه هرکدام متفاوت است.
تاکسی های آنلاین: با آنلاینی شدن اکثر امورات در شهرهای جهان، استفاده از تاکسی نیز آنلاین شده و کافیست برنامه موبایل شرکت موردنظر را روی گوشی هوشمند خود نصب کنید و با مشخص کردن مبدا و مقصد و هزینه به محل مورد نظر بروید، همانند اسنپ در کشور خودمان، اوبر (Uber) نیز در شهرهای بزرگ دنیا مثل شهر باکو فعالیت دارد.
قطار برقی: علاوه بر مترو، شهر باکو دارای چندین خط قطار برقی جدید و قدیمی است که از طریق این قطارها می توانید به حومه شهر دسترسی داشته باشید.
حمل و نقل عمومی در باکو

وسایل حمل و نقل عمومی از فرودگاه تا داخل شهر باکو


حال توجه کنید که با خرید بلیط هواپیما و آغاز سفرتان به شهر باکو وقتی در فرودگاه از هواپیما پیاده شدید، برای رفتن به مرکز شهر چندین روش مانند استفاده از اتوبوس، مینی بوس و انواع تاکسی وجود دارد: اگر تمایل به استفاده از اتوبوس را دارید باید از خط N۱۶ برای رفتن به مرکز شهر استفاده کنید. این مسیر حدودا یک ساعت طول می کشد و هر اتوبوس از هر نیم ساعت حرکت می کند. در نظر داشته باشید برای پرداخت هزینه این اتوبوس ها نیز باید از باکی کارت استفاده کنید که در کیوسک های مربوطه در نزدیکی خروجی ترمینال ۱ قابل فروش هستند.
گزینه بعدی تاکسی های آنلاین است، همان طور که ذکر شد باید برنامه مربوطه را در موبایل خود نصب کنید و در فرودگاه با استفاده از وای فای رایگان ماشین به محل اقامت خود بگیرید. گزینه دیگر نیز تاکسی فرودگاه است که راحت تر از دو روش قبلی و آسان ترین راه بدون معطی همین تاکسی های مخصوص فرودگاه است. این تاکسی ها در روبروی ترمینال ۱ به رنگ های سفید هستند و برای پرداخت هزینه نیز می توانید به صورت نقد یا باکی کارت استفاده کنید. علاوه بر همه این ها تاکسی های شخصی نیز در مسیر فرودگاه فعالیت می کنند ولی هزینه این تاکسی ها مختلف و گران است، بهتر است قبل از حرکت در قیمت مشخص توافق کنید تا در مقصد دچار مشکل نشوید.
حمل و نقل عمومی در باکو
علاوه بر وسایل نقلیه عمومی برای رفت و آمد در شهر باکو مورد جالب توجه دیگری نیز وجود دارد که استفاده از دوچرخه برای گشت و گذار در مرکز شهر و بافت سنتی شهر باکو است. چندین مغازه برای اجاره دوچرخه در باکو وجود دارد که باید مدارکی مانند پاسپورت، کارت شناسایی، اطلاعات محل اقامت و مقداری پول به عنوان بیعانه تحویل دهید. هزینه کرایه دوچرخه در باکو نسبت به شرکت ها متفاوت است.
برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره شهر باکو و سفر به آن، مقاله راهنمای سفر به باکو را مطالعه بفرمایید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است