search
menu

شهر قدیم باکو

[ پنهان کردن ]
چرا باید از ایچری شهر باکو بازدید کنیم؟
تاریخچه ایچری شهر باکو
معماری ایچری شهر
قسمت های ایچری شهر باکو
جاذبه های دیدنی در ایچری شهر باکو
ساعت و هزینه بازدید از ایچری شهر
نحوه دسترسی به ایچری شهر باکو
جاذبه های دیدنی نزدیک به ایچری شهر
رستوران های نزدیک به ایچری شهر باکو
هتل های نزدیک به ایچری شهر باکو

چرا باید از ایچری شهر باکو بازدید کنیم؟


ایچری شهر یکی از جاذبه های گردشگری شهر باکو است که به عنوان میراث جهانی در یونسکو ثبت شده است. این قسمت از شهر قبلا شهر اصلی باکو بوده است و به مرور زمان با پیشرفت تمدن ها در حاشیه مانده و امروزه حکم جاذبه دیدنی را دارد که رفتن به این منطقه خالی از لطف نیست. پس همین حالا به فکر خرید بلیط هواپیما باشید و خودتان را به جاذبه های شهر باکو بسپارید.
شهر قدیم باکو

تاریخچه ایچری شهر باکو


باکو، پایتخت کشور آذربایجان یکی از شهرهای مشهور و توریستی دنیا است که در ساحل غربی دریای خزر واقع شده است و جزو زیباترین مناطق محسوب می شود. شهر باکو هر ساله توریست‌های زیادی را به سمت خود جذب می کند. شهر قدیمی یا همان ایچری شهر (iceriseher) در بین قرون ۹ تا ۱۱ میلادی شکل گرفته است و این شهر تاریخی از زمان تمدن های ساسانیان، عثمانی، شیروانی، زرتشتی، ایرانی، روسی و عربی بوده است. ایچری شهر جای بسیار دیدنی است که سالانه گردشگران زیادی از این منطقه بازدید می کنند. زیبایی دیوارهای سنگی قدیمی اهمیت جهانی دارد و بی شک از همه نقاط ایچری شهر عکاسی خواهید کرد. دلیل نامگذاری این قسمت از شهر نیز به خاطر دیوارها و برج های اطراف شهر است که منطقه را احاطه کرده اند. با توجه به سرشماری سال ۲۰۰۷ میلادی در این قسمت از شهر حدود ۳ هزار نفر زندگی می کردند.

شهر قدیم باکو

معماری ایچری شهر


با توجه به این که ایچری شهر در لیست یونسکو قرار دارد، مراقبت های بسیار زیادی از این قسمت انجام می گیرد، مثلا در سال ۲۰۰۰ زلزله شدید در این منطقه زیرساخت های شهر را دچار تزلزل کرده است که پس از این زلزله اقداماتی برای حفظ و مقاوم سازی ایچری شهر انجام گرفت. در سال ۲۰۰۶ میلادی بر روی اسکناس های ۱۰ مناتی آذربایجان عکس ایچری شهر چاپ می شده است. با اینکه بازسازی هایی نیز بر روی این شهر انجام گرفته، اما همچنان ساختار رنسانسی خود را حفظ کرده است. پس با خرید بلیط هواپیما باکو از شهر قدیمی و معماری چشم نواز آن دیدن کنید.
شهر قدیم باکو

قسمت های ایچری شهر باکو


ایچری شهر باکو دارای ۲۳ محله، ۲ کاروان سرای قدیمی، ۳ چشمه، میدان و بازار است. کاخ شیروان شاه، قلعه دختر، کاروانسرا، گورستان قدیمی جزو مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایچری شهر هستند. این شهر قدیمی همچنین رستوران، اقامتگاه و بوفه برای راحتی مسافران دارد. نام هایی که در تقسیم بندی مناطق مختلف این نقطه تاریخی استفاده شده بر اساس مساجد بوده است؛ این مساجد عبارتند از منطقه مسجد جامع محمدیار، منطقه مسجد جمعه و مسجد جامع شال

جاذبه های دیدنی در ایچری شهر باکو


قلعه شیروان شاه (Shirvanshahs palace): در ایچری شهر برخی از جاذبه های تاریخی قرار گرفته اند. در زبان ترکی آذربایجانی به این قلعه، Şirvanşahlar sarayı می گویند. این قلعه در قرن ۱۵ میلادی در پشت دیوارهای ایچری شهر ساخته شده است. این قلعه در طول قرن ها دچار بلایای طبیعی و غیر طبیعی شده است اما با این حال از لحاظ معماری آسیب چندانی ندیده است. قلعه شیروان شاه در سال ۲۰۰۰ در لیست آثار یونسکو به ثبت رسیده است و شامل بخش های مختلفی مانند مسجد، ساختمان اصلی، مقبره سید یحیی، حمام کاخ، دیوان خانه است. ساختمان اصلی قصر دارای ۲ طبقه است و در زمان شاه شیخ ابراهیم اول ساخته شده است. مقبره کاخ نیز به شکل یک بنای مستطیلی در سال ۸۳۹ میلادی به دستور یکی از بزرگ ترین پادشاهان شیروانیان ساخته شده است.
شهر قدیم باکو
مسجد محمد: یکی دیگر از جاذبه های ایچری شهر، مسجد محمد است. این مسجد دارای قدمت زیادی است که به دوران اسلامی برمیگردد. ساخت این مسجد به دوران فریبرز اول شروانشاهی توسط محمد ابن ابوبکر ساخته شده است.
قلعه دختر ( Maiden tower): جاذبه دیگری در ایچری شهر باکو، قیز قالاسی یا همان قلعه دختر است. این قلعه نه تنها یکی از جاذبه های معروف باکو محسوب می شود، بلکه در سراسر آذربایجان نیز به عنوان جاذبه ای معروف شناخته شده است. قلعه دختر در ابتدا برای برگزاری جشن ها و مراسم های مختلف زرتشتیان ساخته شده بود و هنوز هم بعد از گذشت چندین سال جشن های سنتی مانند نوروز برگزار می شود. بنای این قلعه بر روی یک سنگ دریایی در ۲ مرحله یعنی در بین قرن های ۵ و ۶ میلادی و بعدا در قرن ۱۲ میلادی ساخته شده است. جنس قلعه از سنگ و کاملا ضد زلزله است و ظرفیت ساختمان ۲۰۰ نفر است.
شهر قدیم باکو

ساعت و هزینه بازدید از ایچری شهر


اگر مقصد بعدی سفر شما شهر باکو است پیشنهاد می‌کنیم حتما راهنمای سفر باکو را مطالعه کنید. برای بازدید از ایچری شهر ۲۴ ساعت شبانه روز می توانید مراجعه کنید. مدت زمان برای بازدید از این منطقه تاریخی نیز ۳ ساعت است و بازدید از این جاذبه کاملا رایگان است.

نحوه دسترسی به ایچری شهر باکو


ایچری شهر در مرکز شهر باکو و قرار دارد. بر همین اساس به این قسمت از شهر باکو می‌توانید پیاده یا با استفاده از وسایل نقلیه مانند تاکسی، اتوبوس و مترو بروید.

جاذبه های دیدنی نزدیک به ایچری شهر


باغ فیلارمونیک: ۵۰۰ متر
موزه نظامی گنجوی: ۱ کیلومتر
موزه فرش باکو: ۳ کیلومتر
برج های شعله: ۴.۶ کیلومتر
مرکز فرهنگی حیدر علی اف: ۵.۷ کیلومتر
برج سوکار: ۷.۶کیلومتر

رستوران های نزدیک به ایچری شهر باکو


رستوران دلما: ۶۵۰ متر
رستوران میتینگ پوینت: ۱ کیلومتر
رستوران آرت کلاب: ۱.۲ کیلومتر
رستوران خان: ۱.۴ کیلومتر
رستوران چینار: ۱.۸ کیلومتر
رستوران دوشبارا: ۲.۷ کیلومتر

هتل های نزدیک به ایچری شهر باکو


هتل سندز آف تایم: ۱۰۰ متر
هتل دنیز این بوتیک: ۱۰۰ متر
هتل سون رومز: ۱۵۰ متر
هتل پگاس: ۲۷۰ متر
هتل ساندی: ۲۸۰ متر
هتل شیروان شاه: ۱ کیلومتر
هتل قصر رویال: ۱ کیلومتر
هتل سیتی والز: ۱ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است