search
menu

آتشکده باکو

[ پنهان کردن ]
چرا باید از آتشکده باکو بازدید کنیم؟
تاریخچه و مشخصات آتشکده باکو
معماری آتشکده باکو
نحوه دسترسی به آتشکده باکو
ساعت بازدید از آتشکده باکو
امکانات موجود در آتشکده باکو
جاذبه های دیدنی نزدیک به آتشکده باکو
رستوران های نزدیک به آتشکده باکو
هتل های نزدیک به آتشکده باکو

چرا باید از آتشکده باکو بازدید کنیم؟


آتشکده باکو بنایی همانند قلعه در منطقه سورخانی شهر باکو قرار گرفته است. ریشه واژه سورخانی فارسی است و به معنی محل سوراخ ها یا سرخانی بوده و حاکی از سرخی آتش است. آتشکده باکو به عنوان یکی از جذاب ترین و شگفت انگیزترین جاذبه های شهر است و در فاصله ۲۰ کیلومتری باکو قرار گرفته است. پس اگر با خرید بلیط هواپیما باکو به این شهر سفر کردید حتما از این مکان تاریخی دیدن کنید. در این منطقه میدان نفتی بسیار بزرگی وجود دارد و گازهای متصاعد شده از روزنه ها در تماس با اکسیژن شعله ور می شوند و عملکرد آتشکده براساس پدیده ای طبیعی انجام می گیرد.
آتشکده باکو

تاریخچه و مشخصات آتشکده باکو


آتشکده باکو توسط هندوها ساخته شده است و در بین قرن های هفدهم و هجدهم میلادی تحت بازسازی و مرمت قرار گرفته است. در زمان های قدیم این بنا به عنوان عبادتگاه زرتشتیان استفاده می شده است. بعد از گسترش دین اسلام در باکو که هندوها مهاجرت کردند، بنابراین آخرین قسمت از معبد در سال ۱۷۱۳ تکمیل گردید، اما ظاهر امروزی بنا در اوایل قرن نوزدهم شکل گرفته است.

آتشکده باکو

معماری آتشکده باکو


ظاهر ساختمان آتشکده به شکل یک پنج ضلعی با دیوارها و یک ورودی مرکزی است. در بالای ورودی نیز اتاقی برای پذیرایی از میهمانان با نام بالاخانه وجود دارد. در حیاط مرکزی، ساختمانی چهار گوش به چشم می خورد که گنبدی بر روی آن قرار دارد و آتشی در زیر این گنبد روشن است. تا سال ۱۸۸۰ به عنوان محل مقدسی برای عبادت استفاده می شده است اما امروزه به عنوان موزه ای باستانی با آتش مصنوعی به روی بازدیدکنندگان باز است. هر ساله ۱۵۰۰۰ گردشگر را به این منطقه می آیند. در سال ۱۹۹۸ به فهرست میراث جهانی یونسکو وارد شده است.
آتشکده باکو
این ساختمان ورودی دو طبقه است، در طبقه دوم نیز اتاقی وجود دارد. در دیوار شمالی و جنوبی این اتاق دو پنجره و در وجود دارد. همچنین ۲ در قسمت شرقی و غربی واقع شده است. این قسمت بالاخانه نام دارد و راه پله ای چوبی این اتاق را به حیاط درونی بنا وصل میکند. بر دیوار های خارجی این اتاق نیز نوشته های هندی به چشم میخورد. در چهار گوشه‌ سقف بالاخانه نیز چهار لوله فلزی قرار دارد که قبلا در این قسمت آتش روشن میکردند.
در چهارگوشه گنبد نیز آتش افروخته شده است. خود معبد یک بنای چهار وجه است که از هر چهار طرف باز است و گنبدی بر روی آن‌ها بنا شده است.دیوارهای معبد نیز با سنگ آهک‌ تراش خورده پوشانده شده است. دیوارهای داخلی سلولها و اتاقها کاهگلی هستند و هیچ کدام تزئینی ندارند. در وسط گنبد و بالای آتشکده نیز قلاب آهنی کوچکی قرار دارد که در زمان های گذشته به عنوان زنگوله مسی کوچک استفاده می شده است.
سقف هر سلول دارای طاق کوتاه و کوچکی است و در این اتاق ها هیچ پنجره ای وجود ندارد. در سلول شماره سیزده در سمت حیاط ۴ حلقه سنگی برای بستن اسب ها وجود دارد. ۶ حلقه مشابه نیز داخل اتاق وجود دارد و در دیوارهای این اتاق ۷ آخور برای غذا دادن به اسب‌ها تعبیه شده است. هر ۵ عدد اتاق‌ در کنار هم دارای یک گنبد است و در مجموع ۲۰ کتیبه در بالای ورودی‌ها وجود دارند. بر دیوار درونی اتاق شماره ۱۹ نیز طرح گیاهی به رنگ قرمز به چشم میخورد. بر روی دیوار دیگری از همان اتاق نیز نقاشی الهه‌ای با شش دست به رنگ قرمز وجود دارد. اگر دوست داید این همه زیبایی را از نزدیک ببینید بهتر است با خرید بلیط هواپیما به این شهر سفر کنید.
آتشکده باکو
کتيبه‌هايی نیز به خط سانسکريت در بالای اتاق‌ها بر روی سنگ حک شده اند و در اتاق‌های اطراف حياط به شکل موزه‌ درآمده اند و راهبان ساکن به شکل ‌مومی به نمايش درآمده‌اند. مجسمه‌ها باتوجه به نقاشی‌های قديمی و شرح ديدارکنندگان ساخته شده‌اند، مانند يک عابد در حال رياضت کشيدن به دست مرتاض‌ها است یا عابدی درحال گرفتن پول از يک بازرگان است. در حالت کلی هدف از ساخت این آتشکده در باکو به عنوان معبد و خانه‌ای برای مرتاض‌های هندی و راهبان، همچنین اقامتگاهی برای مسافران و زائرین بوده است. دیواری نیز در بیرون کل بنا وجود دارد که همه قسمت های آتشکده را بهم متصل میکند و از بیرون شبیه کاروانسراهای ایران باستان است.

نحوه دسترسی به آتشکده باکو


برای رسیدن به آتشکده باکو باید راهی محله سورخانی شوید که می توانید با استفاده از دو اتوبوس شهری و بین شهری با هزینه اندکی بروید. در صورت تمایل نیز می توانید از تاکسی‌های موجود در کنار خیابان‌های باکو استفاده کنید که هزینه شان براساس هر کیلومتر پیموده شده است.
آتشکده باکو

ساعت بازدید از آتشکده باکو


برای بازدید از آتشکده باکو میتوانید همه روزه بدون هیچ گونه تعطیلی از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ عصر مراجعه کنید و با خرید بلیط ورودی بازدید کنید. علاوه بر بازدید از این آتشکده به کوه آتش در نزدیکی این مکان نیز بروید. برای بازدید از این آتشکده حدودا یک تا دو ساعت زمان لازم دارید.

امکانات موجود در آتشکده باکو


دسترسی آسان به وسایل نقلیه و امکان تردد معلولین با ویلچر و پارکینگ، سرویس بهداشتی و اقامتگاه و پوشش شبکه عالی است.

جاذبه های دیدنی نزدیک به آتشکده باکو


گورستان سورخانی: ۶ کیلومتر
برج سوکار: ۱۴ کیلومتر
کاخ سعادت: ۱۵ کیلومتر
مرکز فرهنگی حیدر علی اف: ۱۶.۵ کیلومتر
مرکز خرید متروپارک: ۱۸.۳ کیلومتر
قلعه دختر: ۲۱ کیلومتر

رستوران های نزدیک به آتشکده باکو


رستوران باگووا عایلوی: ۵.۵ کیلومتر
رستوران آز رویال: ۱۱.۳ کیلومتر
رستوران سماق: ۲۱.۳ کیلومتر

هتل های نزدیک به آتشکده باکو


هتل مانور: ۵.۵کیلومتر
هتل شمس: ۶.۸ کیلومتر
هتل سوپریم: ۸.۴ کیلومتر
هتل پلنت این: ۸.۵ کیلومتر
هتل امرالد: ۱۱.۲ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است