search
menu

معرفی ۱۵ تا از مهم‌ترین کلیساهای استانبول

[ پنهان کردن ]
۱.سنت آنتوان پادوا؛ بزرگ‌ترین کلیسای کاتولیک استانبول (Saint Antoine Catholic Church)
۲.سنت استفان؛ کلیسای بلغار استانبول (The Bulgarian St. Stephen Church)
۳.سنت پیتر و سنت پل استانبول (The Church of St. Peter and St. Paul)؛ پرماجراترین کلیسا در استانبول
۴.کلیسای تاریخی حاجیا ایرنه (ایا ایرنه) (Hagia Eirene Church)؛ کلیسای ایرانی استانبول
۵.کلیسای حاجیا تریادا (Hagia Triada Greek Orthodox Church)
۶.کلیسای جامع فنر یونان (Fener Greek Orthodox Patriarchy)
۷.کلیسای کورا استانبول (Chora Church)
۸.کلیسای سنت جرج ارتدکس یونانی (Patriarchal Church of St George)
۹.کلیسای روح القدس با سبک باروک (Cathedral of the Holy Spirit)
۱۰.کلیسای آیا یورگی استانبول (Hagia Yorgi Greek Orthodox Church)
۱۱.کلیسای چورا یا موزه کاریه در استانبول (Kariye Church)
۱۲.گدینگ پاشا (Armenian Evangelical church of Gedik-Pasha)
۱۳.کلیسای یادبود کریمیا یا همان کلیسای آنجلیکن (The Anglican Church in Istanbul)
۱۴.کلیسای سنت ماری مغولان در منطقه فاتیح (Church of St Mary of the Mongols)
۱5.کلیسای ارتدوکس سریانی (کلیسای مریم باکره) (Virgin Mary Assyrian Church)
در سفر به استانبول، جاذبه‌های تاریخی و تفریحات هیجان‌انگیزی چون شهربازی‌ها در کنار غذاهای خوشمزه ترکیه، دست به دست هم می‌دهند تا سفری خاطره‌انگیز را برای شما رقم بزنند. جالب است بدانید که بخش بزرگی از جاذبه‌های تاریخی، کلیسا های استانبول هستند. در این مطلب قصد داریم به معرفی ۱۶ تا از مهم ترین کلیساهای استانبول بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با کلیسا در استانبول آشنا شویم. همچنین فراموش نکنید که برای تهیه بلیط ارزان استانبول به سایت یا اپلیکیشن سفرمارکت مراجعه کنید.

کلیساهای دیدنی استانبول ترکیه
استانبول که قبلاً به عنوان قسطنطنیه شناخته می‌شد، پرجمعیت‌ترین شهر ترکیه است و از نظر تاریخی به عنوان پل بین شرق و غرب شناخته می‌شود. استانبول یک شهر بین قاره‌ای است که هم در اروپا و هم در آسیا واقع شده است. این شهر در حدود سال ۶۶۰ سال قبل از میلاد مسیح تأسیس شده و یکی از مهم‌ترین شهرهای امپراتوری روم/ بیزانس، لاتین و عثمانی بوده است. قسطنطنیه همچنین به عنوان یک ایستگاه تجاری کلیدی در جاده ابریشم، همواره یکی از مهم‌ترین شهرهای منطقه بوده است.
استانبول هر ساله بیش از ده میلیون بازدیدکننده را به خود جذب می‌کند؛ زیرا یک مرکز تاریخی جهانی، شهر مدرن متنوع و قطب اقتصادی بزرگی در منطقه است. این شهر همچنین کلیساهای زیادی را در خود جای داده است. از کلیسای مژده استانبول گرفته تا حتی یک کلیسای ایرانی در استانبول! بنابراین، بیایید نگاهی به کلیساهای باشکوه تاریخی در استانبول بیندازیم که معماری و تاریخ عالی منطقه را به خوبی به نمایش می‌گذارند. در ادامه برخی از از این کلیسا‌ها آورده شده است.

۱.سنت آنتوان پادوا؛ بزرگ‌ترین کلیسای کاتولیک استانبول (Saint Antoine Catholic Church)


کلیسای سنت آنتوان (که سنت آنتونی پادوآ یا سنت آنتونیو دی پادووا نیز نامیده می‌شود) در خیابان معروف استقلال در محله تقسیم در منطقه بی اوغلو استانبول، یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین کلیساهای استانبول است. این کلیسای میدان تکسیم که در سال ۱۹۱۲ به سبک نئوگوتیک ایتالیایی ساخته شد، همچنین یکی از بزرگ‌ترین کلیساهای استانبول است و به بزرگ‌ترین جامعه کاتولیک رومی استانبول تعلق دارد.
این بنا توسط Giulio Mongeri و Eduardo de Nari، دو معمار مشهور به سبک نئوگوتیک طراحی شده است. اگر به نما نگاهی بیندازیم، می‌بینیم که منعکس‌کننده سبک توسکانی لومبارد قرن چهاردهم است و با ساختمانی به شکل صلیب لاتین طراحی شده. سنت آنتوان یک کشیش کاتولیک پرتغالی بود که بین سال‌های ۱۱۹۵ تا ۱۲۳۱ زیر نظر شاگرد سنت فرانسیس آسیزی زندگی می‌کرد. او به خاطر معجزه‌گر و همچنین قدیس بودنش شهرت داشت.


معرفی ۱۵ تا از مهم‌ترین کلیساهای استانبول

۲.سنت استفان؛ کلیسای بلغار استانبول (The Bulgarian St. Stephen Church)


کلیسای بلغاری (The Bulgarian Church) متعلق به اقلیت بلغاری ترکیه و یکی از جذاب‌ترین کلیساهای استانبول است. اقلیت بلغاری در زمان امپراتوری عثمانی از کلیسای ارتدوکس فنر استفاده می‌کردند. اما به دلایل سیاسی در سده ۱۹، بلغاری‌ها اجازه پیدا کردند کلیسای مخصوص خودشان را داشته باشند. کلیسای اولیه چوبی و کوچک بود و بعدها توسط معماری ارمنی از اهالی استانبول، تبدیل به مجموعه‌ای بزرگتر شد. بعدها بخش‌های دیگری به کلیسا افزوده شد که در وین اتریش ساخته شدند و با کشتی از راه رود دانوب به استانبول منتقل شدند. سرانجام کار ساخت این کلیسا در سال ۱۸۹۸ به پایان رسید. سبک معماری این بنا نئوباروک و نئو گوتیک است.
نمای بیرونی کلیسای بلغار استانبول با طراحی سفید و پیچیده بسیار شبیه به سنگ است، اما در واقع از چدن ساخته شده است ـ واقعیت جالبی که احتمالاً دیدن آن شما را شوکه خواهد کرد! هنوز هم جامعه‌ای از ساکنان ارتدوکس بلغاری در این منطقه وجود دارد که این کلیسای خاص، بسیار نزدیک به قلب و ریشه آن‌ها در تاریخ است. می‌توانید با تور استانبول همراه شوید و از این جاذبه دیدن کنید.

معرفی ۱۵ تا از مهم‌ترین کلیساهای استانبول


۳.سنت پیتر و سنت پل استانبول (The Church of St. Peter and St. Paul)؛ پرماجراترین کلیسا در استانبول


رهبران فرقه واعظان که عموماً در انگلستان به دلیل شنل سیاهی که روی ردای سفید خود به نام Black Friars شناخته می‌شدند، در نیمه اول قرن سیزدهم به استانبول (قسطنطنیه) آمدند و در گالاتا مستقر شدند و در آنجا کلیسای سنت پل را در پای تپه بنا کردند. این افراد به مدت دو قرن در آنجا زندگی و به جامعه کاتولیک خدمت کردند. در سال ۱۴۷۵، این کلیسا به یک مسجد (عرب کامی) تبدیل شد و راهبان مجبور شدند برای ساختن کلیسا و صومعه خود به دنبال مکان دیگری بگردند.
سپس راهبان به ساختمان دیگری که چند صد متر فراتر از ساختمان قبلی ایستاده بود، عقب نشینی کردند که اگرچه کوچک‌تر بود، اما برای انجام وظایف محلی در منطقه مناسب بود. این اقامتگاه که به سنت پیتر اختصاص یافته بود تا سال ۱۶۰۳، زمانی که تصمیم به ساخت یک اقامتگاه کاربردی‌تر گرفته شد در خدمت بود. اما کمی بیش از یک قرن بعد، در اول آوریل ۱۶۶۰، یک آتش سوزی جدی آن را از بالا به پایین نابود کرد. در سال ۱۷۳۱، راهبان ناامید نشدند و پنجمین کلیسا را در همان مکان ساختند که تا آغاز قرن نوزدهم وجود داشت. آن دو کلیسای اولیه که در فاصله کمی از یکدیگر قرار دارند، از کلیساهای معروف استانبول هستند.

معرفی ۱۵ تا از مهم‌ترین کلیساهای استانبول


۴.کلیسای تاریخی حاجیا ایرنه (ایا ایرنه) (Hagia Eirene Church)؛ کلیسای ایرانی استانبول


کلیسای ایا ایرنه (به یونانی Αγία Ειρήνη، صلح الهی) یک کلیسای بیزانسی است که در اولین حیاط کاخ توپکاپی استانبول واقع شده است. پس از سوختن ایا ایرنه که توسط کنستانتین ساخته شده بود، در قرن ششم ژوستینیانوس دوباره آن را بازسازی کرد.این بنا در قرن هشتم توسط امپراتور کنستانتین پنجم، امپراتور نمادشکن، بازسازی و با یک صلیب موزاییک ساده تزیین شد. پس از قرن‌ها به عنوان یک زرادخانه یا اسلحه‌خانه در دوران عثمانی، این موزه به اولین موزه امپراتوری عثمانی در قرن نوزدهم تبدیل شد.
کلیسای ایا ایرنه به طور کلی به کنستانتین (۳۰۶-337) نسبت داده می‌شود. منابع دیگری نیز وجود دارد که نشان می‌دهد قبلاً معبد یا کلیسای کوچکی در اینجا وجود داشته که کنستانتین (یا پسرش کنستانتیوس دوم) آن را بازسازی کرده یا گسترش داده است. این کلیسا در استانبول تا زمان افتتاح ایاصوفیه در سال ۳۶۰ به عنوان کلیسای جامع قسطنطنیه خدمت می‌کرد. پس از منصوب شدن «پال» به عنوان اسقف قسطنطنیه در ایا ایرنه در حدود سال ۳۳۷، یک سری درگیری بین مسیحیان ارتدوکس و آریایی رخ داد که در نهایت منجر به کشته شدن ۳۱۵۰ نفر شد. این کلیسا مدتی در دست آریایی‌ها بود و به همین دلیل عده‌ای آن را کلیسای ایرانی استانبول می‌نامند. البته باید بگوییم که اکنون این کلیسا ایرانی نیست. این احتمال وجود دارد که اولین شورای جهانی قسطنطنیه در سال ۳۸۱ در ایا ایرنه برگزار شده باشد. این کلیسا احتمالاً در اوایل قرن پنجم، پس از تخریب ایاصوفیه در سال ۴۰۴، به ‌عنوان کلیسای جامع عمل می‌کرده است.
پلان ایا ایرنه در حدود ۵۷ در ۳۲ متر (بدون احتساب دهلیز) و قطر گنبد اصلی حدود ۱۶ متر است. سنگ تراشی آن عمدتاً از آجرهای نازک قرمز و ساروج تشکیل شده است. به دلیل اینکه این کلیسا چندین بار بازسازی شده، معماری پیچیده‌ای دارد.

معرفی ۱۵ تا از مهم‌ترین کلیساهای استانبول


۵.کلیسای حاجیا تریادا (Hagia Triada Greek Orthodox Church)


کلیسای ایا تریادا که در ترکی با نام Aya Triada Rum Ortodoks Kilisesi نیز شناخته می‌شود یک کلیسای ارتدوکس استانبول است. این کلیسا در منطقه بی اوغلو استانبول واقع شده است و در سال ۱۸۸۰ ساخته شد و به عنوان بزرگ‌ترین زیارتگاه ارتدکس یونانی در استانبول شناخته می‌شود. از ویژگی‌های برجسته این کلیسا می‌توان به نقاشی‌ها و تزئینات ساکلاریوس مگاکلیس، برج‌های ناقوس دوقلو و آثار مرمر مجسمه ساز الکساندروس کریکلیس اشاره کرد.

معرفی ۱۵ تا از مهم‌ترین کلیساهای استانبول


۶.کلیسای جامع فنر یونان (Fener Greek Orthodox Patriarchy)


کلیسای فنر پنجمین کلیسای ایلخانی در قسطنطنیه است و از قرن پانزدهم فعال بوده است. بنای فعلی در پی آتش‌سوزی که در اوایل قرن هجدهم رخ داد، بازسازی شد؛ اما این مکان از اوایل سال ۱۶۰۱ توسط کلیسا اشغال شد. قدرت زیاد در میان کلیساهای رم، اسکندریه، انطاکیه و اورشلیم از جایگاه یکسانی برخوردار است.
«primus inter pares» در لاتین، به معنای «نخستین در میان برابران» است. کشیش کنونی پاتریارک بارتولومی اول است. کلیسا یک بازیلیکا با سه راهرو است. در زمان پاتریارک فعلی بارتولومی، آن را بازسازی کردند.
نقاط برجسته تخت ایلخانی است که احتمالاً مربوط به اواخر دوره بیزانس است، اگرچه ادعاهایی وجود دارد که قدمت آن به قرن پنجم باز می‌گردد: نمادهای مقدس (دیوار نمادهایی که محراب را از شبستان کلیسای ارتدکس جدا می‌کند)، مقبره‌های سه قدیس زن و یک باغ آرام. یکی دیگر از نکات برجسته، بقایای مقدس استخوان‌های جان کریزوستوم و گریگوری سخنور است که در سال ۲۰۰۴ زمانی که توسط صلیبیون چهارم در قرن سیزدهم به رم برده شد توسط واتیکان، به ایلخانی بازگردانده شد.

معرفی ۱۵ تا از مهم‌ترین کلیساهای استانبول


۷.کلیسای کورا استانبول (Chora Church)


معروف است که قبل از قرن پنجم میلادی که دیوارهای شهر برپا شد، کلیسایی در خارج از شهر وجود داشت. اولین کلیسای کورا توسط یوستینیانوس (۵۲۷-565) در محل این کلیسای کوچک بازسازی شد. این کلیسا در عهد Komnenoi، به دلیل نزدیک بودن به کاخ Blachernae، به عنوان کلیسای دربار برای مراسم مهم مذهبی استفاده می‌شد. موزاییک‎ها و نقاشی‌های دیواری در کورا زیباترین نمونه‌های مربوط به آخرین دوره نقاشی بیزانسی (قرن چهاردهم) هستند. عناصر سبک مشخص در آن موزاییک‌ها و نقاشی‌های دیواری هستند که فیگورها و پیکره‌ها را تصویر می‌کنند.
با ادامه خدمت به عنوان یک کلیسا پس از فتح استانبول در سال ۱۴۵۳، این ساختمان در سال ۱۵۱۱ توسط وزیر هادیم علی پاشا به مسجد تبدیل شد. در سال ۱۹۴۵ به موزه تبدیل شد و طی مرمتی که در سال ۱۹۴۸-1959 توسط مؤسسه بیزانسی آمریکا انجام شد، موزاییک‌ها و نقاشی‌های دیواری کشف و در معرض دید قرار گرفت. می‌توانید انواع بلیط چارتری استانبول را در سفرمارکت پیدا کرده و از این کلیسا دیدن کنید.

معرفی ۱۵ تا از مهم‌ترین کلیساهای استانبول


۸.کلیسای سنت جرج ارتدکس یونانی (Patriarchal Church of St George)


این کلیسا که قدمت آن به سال ۱۸۳۶ می‌رسد، بخشی از محوطه ایلخانی یونان و یک کلیسای معروف استانبول است. در داخل کلیسا آثاری از جمله موزاییک‌های بیزانسی، آثار مذهبی و تخت ایلخانی با چوب و منبت وجود دارد. چشم‌نوازترین ویژگی، یک نماد چوبی (صفحه نمایش نمادها) است که در سال ۱۹۹۴ مرمت و طلاکاری شده است.
تخت ایلخانی در وسط شبستان است. این تخت از گردو با منبت کاری عاج، مروارید مادر و چوب رنگی ساخته شده است. گمان می‌رود که قدمت آن به سال‌های آخر بیزانس می‌رسد. از دیگر گنجینه‌ها می‌توان به نماد موزاییک قرن یازدهمی اشاره کرد که در دیوار جنوبی سمت راست نماد است. این تصویر مریم باکره را نشان می‌دهد که مسیح کودک را در دست گرفته و به او اشاره می‌کند و در اصل برای کلیسای بیزانسی Pammakaristos (موزه فتحیه کنونی) ساخته شده است.
به دنبال ستون پرچم مسیح در گوشه جنوبی شبستان نیز بگردید. کلیسا ادعا می‌کند که این قسمتی از ستونی است که عیسی مسیح توسط سربازان رومی قبل از مصلوب شدن به آن بسته شده و شلاق زده شده است. ظاهرا توسط سنت هلن، مادر اولین امپراتور مسیحی، کنستانتین، به قسطنطنیه آورده شده است. توجه داشته باشید که کلیسا بین ساعت ۹:۱۵ صبح تا ۱۲:۲۰ بعد از ظهر برای مراسم یکشنبه که کشیش در اقامتگاه است (معمولا یک بار در ماه) بسته است.

معرفی ۱۵ تا از مهم‌ترین کلیساهای استانبول


۹.کلیسای روح القدس با سبک باروک (Cathedral of the Holy Spirit)


کلیسای جامع سنت اسپریت یا همان روح القدس که در میدان شلوغ تکسیم واقع شده است، یک کلیسای جامع کاتولیک بزرگ و زیبا است و بازدیدکنندگان زیادی از سراسر جهان را پذیراست. این کلیسا که به «کلیسای جامع روح القدس» نیز معروف است، یکی از کلیساهای اصلی مذهب کاتولیک در شهر است و به همین دلیل، مکانی محبوب برای بازدید است.
کلیسای جامع سنت اسپریت که در سال ۱۸۴۶ توسط Guiseppe Fossati، معمار مشهور آن زمان ساخته شد، یک کلیسای فعال است و بنابراین در طول هفته خدمات دسته‌جمعی منظمی دارد. کلیسای جامع در پشت دبیرستان معروف نوتردام د سیون قرار دارد و بازدیدکنندگان می‌توانند به داخل آن بروند یا صرفا به معماری و دکوراسیون زیبا نگاه کنند.
کلیسای جامع سنت اسپریت دومین کلیسای بزرگ در نوع خود است که با کلیسای سنت آنتونیو دی پاداوو که در نیمه راه خیابان استقلال در تقسیم است، در استانبول واقع شده است. ازدحام جمعیت به این کلیسای خاص سرازیر می‌شود، زیرا به دلیل موقعیت بسیار مرکزی و بزرگی آن، کلیسای جامع سنت اسپریت کمی ساکت‌تر و در نتیجه آرام‌تر است.
این کلیسا به سبک معمولی باروک ساخته شده و در طول سال‌ها توسط پاپ‌های متعددی از آن بازدید شده است. مجسمه بزرگی از پاپ بندیکت پانزدهم در حیاط وجود دارد و کمی جلوتر در خیابان می‌توانید دفتر نمایندگی رسمی واتیکان در استانبول را پیدا کنید که قدمت آن از نظر رسمی به سال ۱۹۶۰ برمی‌گردد.
البته می‌دانیم که استانبول در طول سالیان متمادی متحمل چندین زلزله و آتش سوزی شده است و وضعیت بد ساخت و ساز اولیه کلیسای جامع باعث شده است که چندین بار در معرض آسیب قرار گیرد. در سال ۱۸۶۵ زمین لرزه‌ای به طور ویژه بر ساختمان تأثیر گذاشت و کمی پس از آن تلاش‌هایی برای بازسازی صورت گرفت. در طول این سال‌ها چندین بازسازی دیگر نیز انجام شده است.
گفتیم که کلیسای جامع سنت اسپریت به سبک باروک ساخته شده است و کلیسای جامع در واقع دارای سه شبستان است که با سبک آن زمان مطابقت دارد. وقتی وارد کلیسای جامع می‌شوید، مطمئن شوید که به سقف نگاه می‌کنید، زیرا به طور بسیار پیچیدهای با نقاشی‌های دیواری زیبا تزئین شده است. همچنین به مجسمه پاپ بندیکت پانزدهم در حیاط اشاره کردیم و باید از آن دیدن کنید و پلاکی که در کنار آن قرار دارد را بخوانید. این مجسمه توسط ترکیه به یاد حمایت پاپ از سربازان ترکیه ساخته شده است. در این لوح نوشته شده است: «خیرخواه همه مردم، فارغ از ملیت و مذهب». این لوح یک حس فوق العاده در همگان ایجاد می‌کند.

معرفی ۱۵ تا از مهم‌ترین کلیساهای استانبول


۱۰.کلیسای آیا یورگی استانبول (Hagia Yorgi Greek Orthodox Church)


کلیسای ارتدکس یونانی تاریخی ایا یورگی که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد، پس از سه سال بازسازی در ادیرنکاپی استانبول، با مراسمی افتتاح شد. تلاش‌های مرمت در سال ۲۰۱۴ توسط اداره کل بنیادها به عنوان بخشی از پروژه بازسازی عبادتگاه‌های غیر مسلمانان آغاز شد. در چارچوب پروژه مرمتی که نزدیک به 4 میلیون لیر ترکیه هزینه شده است، ساختمان مدرسه، خانه کشیش، خانه نگهبانی، برج ناقوس و فواره داخل محوطه کلیسای آیا یورگی استانبول نیز به همراه کلیسا بازسازی شده است. کلیسای آیا یورگی در ادیرنکاپی به دستور امپراتور بیزانس کنستانتینوس پنجم (۷۴۱-775) تخریب و بازسازی شد. وجود این کلیسا پس از قرن نهم شناخته شده است.

۱۱.کلیسای چورا یا موزه کاریه در استانبول (Kariye Church)


کلیسای منجی مقدس (بیشتر به عنوان کلیسای چورا شناخته می‌شود) تاریخ طولانی دارد که به قرن چهارم باز می‌گردد. کلیسای چورا استانبول به عنوان بخشی از صومعه، خارج از دیوارهای شهر قسطنطنیه ساخته شده است. هنگامی که دیوارهای شهر در قرن پنجم برپا شد، صومعه به چهره دفاعی شهر تبدیل شد و به دلیل موقعیت مکانی آن نام چورا را گرفت.
کلیسای چورا در قرن یازدهم بازسازی شد و زیباترین نقاشی‌های دیواری و موزاییک‌های بیزانسی در قرن سیزدهم درج شد تا بنای یادبود به شکل کنونی در بیاید. تا زمان سقوط قسطنطنیه، کلیسای چورا یکی از جذاب‌ترین نمونه‌های رنسانسی دیرین‌شناسی بود. زمانی که عثمانی‌ها به شهر حمله کردند، حدود پنجاه سال بعد، سلطان بایزید دوم کلیسا را به مسجد تبدیل کرد و نام آن را «کریه» گذاشت که نسخه ترکی نام محله است. به دلیل اعتقاد به اسلام که به مردم اجازه عبادت در مقابل نقاشی‌های دیواری بیزانس را نمی‌داد، بهترین آثار هنری پوشانده شد. در مورد آدرس کلیسای چورا استانبول باید بگوییم که در منطقه فاتح، محله ادیرنه کاپی قرار دارد.

معرفی ۱۵ تا از مهم‌ترین کلیساهای استانبول


۱۲.گدینگ پاشا (Armenian Evangelical church of Gedik-Pasha)


کلیسای گدینگ پاشا استانبول دومین کلیسای ارمنی است که در ۱ نوامبر ۱۸۵۰ در استانبول تأسیس شد. در دوره بین ۱۸۵۰-1905 این کلیسا با توجه به محله‌ای که برای اولین بار در آن تأسیس شد، به عنوان کلیسای انجیلی ارمنی لانگا شناخته می‌شد. از سال ۱۸۵۴ تا ۱۸۸۸ جماعت برای مراسم عبادت در خانه‌ای در لانگا گرد هم می‌آمدند، اما زمانی که مکان برای تعداد فزاینده اعضا بسیار کوچک و قدیمی شد، جلسات در مکانی اجاره‌ای در خیابان گدینگ پاشا برگزار می‌شد. در نتیجه شورای کلیسا زمینی را با چشم انداز ساختن پناهگاه دائمی آن می‌خرد و کلیسای گدینگ پاشا ساخته می‌شود.



۱۳.کلیسای یادبود کریمیا یا همان کلیسای آنجلیکن (The Anglican Church in Istanbul)


کلیسای آنجلیکن که توسط جامعه انجلیکان سریلانکا استفاده می‌شود، در خیابان Serdarı Ekrem تا خیابان گالیپ دده در بی اوغلو، استانبول قرار دارد. لرد استراتفورد کنینگ پایه‌های این کلیسای انجلیکن (همچنین به عنوان کلیسای کریمه) را در سال ۱۸۵۶ بنا نهاد. این کلیسا به یاد سربازان انگلیسی شرکت‌کننده در جنگ کریمه ساخته شد و توسط سلطان عبدالمجید (۱۸۲۳-1861) وقف شد.
این کلیسا به طور کامل از سنگ ساخته شده است و سبک معماری نئوگوتیک دارد. (مقصدی دوست داشتنی پس از سفر شما به استانبول!) این کلیسا در سال ۱۹۷۱ به دلیل کاهش جمعیت آن بسته شد و تحت رهبری کشیش کلیسای انجلیکن توسط پناهندگان سریلانکایی در سال ۱۹۹۱ برای خدمات مذهبی مجدداً افتتاح شد.

معرفی ۱۵ تا از مهم‌ترین کلیساهای استانبول


۱۴.کلیسای سنت ماری مغولان در منطقه فاتیح (Church of St Mary of the Mongols)


این کلیسا یکی از کلیساهای استانبول ترکیه است که در قرن سیزدهم تقدیس شد و با حکم شخصی محمد فاتح از تبدیل شدن به مسجد نجات یافت. سنت ماری تنها کلیسای استانبول است که از زمان بیزانس در دست یونانیان باقی مانده است. این نام از شاهزاده خانم ماریا پالئولوژینا، دختر نامشروع امپراتور مایکل هشتم پالئولوگوس گرفته شد.
ماریا از بیزانس برای ازدواج با هولاکو خان بزرگ مغولان، در سال ۱۲۶۵ فرستاده شد. زمانی که او به پادشاهی رسید، مرده بود! بنابراین مجبور شد به جای آن با پسرش آباگو ازدواج کند. پس از مرگ آباگو، او به بیزانس بازگشت و به صومعه‌ای وابسته به این کلیسا بازنشسته شد. کلیسا معمولا در آخر هفته‌ها باز است. اگر درها باز نیستند، زنگ دروازه بیرونی را به صدا درآورید تا توجه مراقب را جلب کنید.

معرفی ۱۵ تا از مهم‌ترین کلیساهای استانبول


۱5.کلیسای ارتدوکس سریانی (کلیسای مریم باکره) (Virgin Mary Assyrian Church)


کلیسای آشوری مریم باکره که با نام Surp Asdvadzadzin نیز شناخته می‌شود، تنها کلیسایی است که توسط آشوری‌ها در استانبول ساخته شده است. این در خیابان Karakurum در منطقه Tarlabaşi بی اوغلو واقع شده است. جامعه آشوری مکانی را که کلیسا در آن ساخته شده بود در قرن نوزدهم خریداری کرد. طبق منابع ارمنی، بین سال‌های ۱۶۵۰ تا ۱۷۸۰ کلیسایی در آنجا وجود داشته است. این کلیسا یک نمونه زیبا از سنگ‌تراشی به سبک شهر ماردین واقع در جنوب شرقی ترکیه است. این کار به ویژه در سر ستون‌های اکلیلی که در کلیسا استفاده می‌شود مشهود است. علاوه بر ساختمان کلیسا، یک ضمیمه شامل یک مدرسه کلیسا و یک بخش اداری نیز وجود دارد.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است