search
menu

آب انبار باسیلیکا استانبول؛ بنایی اسرارآمیز

[ پنهان کردن ]
درباره آب انبار باسیلیکا
ویژگی معماری آب انبار باسیلیکا
هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از آب انبار باسیلیکا چه قدر است؟
چگونه به آب انبار باسیلیکا برویم؟
در نزدیکی آب انبار باسیلیکا از چه جاهای دیدنی دیگری می‌توان بازدید کرد؟
در نزدیکی آب انبار باسیلیکا چه هتل‌هایی وجود دارد؟
چه رستوران‌هایی در نزدیکی آب انبار باسیلیکا وجود دارند؟

درباره آب انبار باسیلیکا


آب انبار باسیلیکا (Basilica Cistern) یکی از جذاب‌ترین بناهای تاریخی و جاهای دیدنی استانبول است. وقتی صحبت از یک بنای قدیمی می‌شود، اولین چیزی که ذهن ما را مشغول می‌کند قدمت آن مکان تاریخیست. در واقع آب انبار باسیلیکا در سال‌های ۵۶۵-۵۲۶ میلادی در دوران امپراطوری بیزانس و به دستور ژوستینیانوس اول ساخته شد. این بنای قدیمی و کهن در کنار مسجد ایاصوفیه قرار دارد که اگر یک روز قصد دیدن هر کدام از این بناها را داشتید می‌‎توانید هر دو بنای بی‌نظیر را در یک روز ببینید.
این آب انبار بسیار بزرگ در میان مردم ترکیه به "یره باتان سیسترن" معروف است. اما دلیل اینکه این آب انبار باسیلیکا نام‌گذاری شده به خاطر این است که در زبان رومی باسیلیکا (Basilica) به معنای کلیسای کاتولیک بوده و این بنا زمانی یک کلیسای بسیار بزرگ در زمان قدیم یا همان دوران رومیان بوده است و مردم از آن زمان تاکنون آن را به چنین نامی می‌شناسند. با هم بیشتر درباره آب انبار باسیلیکا خواهیم خواند تا اگر روزی با خرید بلیط هواپیما استانبول به این شهر زیبا سفر کردیم، بازدید خوبی از این مکان داشته باشیم.

ویژگی معماری آب انبار باسیلیکا


آب ابنار بزرگ و باستانی باسیلیکا حدود ۳۳۶ ستون بسیار عظیم‌الجثه دارد که هر کدام ۹ متر ارتفاع داشته و فاصله‌شان باهم حدود ۴ متر و ۸۰ سانتی‌متر بوده و در ۱۲ ردیف وجود دارند که هر ردیف دارای ۲۸ ستون است. طول خود آب انبار نیز ۱۴۰ و عرض آن ۷۰ متر است که برای رسیدن به آن باید ۵۲ پله را به زیرزمین طی کرد. با توجه به نوع سنگ استفاده شده در ستون آب انبار باسیلیکا چنین برداشت می‌شود که گویی آن‌ها را از بنایی دیگر به آن مکان برده‌اند، چرا که نوع مرمرهای آن بسیار متفاوت‌تر از مرمرهای آن منطقه است.
از میان ۳۳۶ ستون این آب انبار، حدود ۹۸ تای آن به سبکی خاصی کار شده‌اند که این سبک کورینسیان نام دارد و برخی دیگر نیز به سبکی به نام دورین تکمیل گشته‌اند. جنس دیوارهای آب انبار باسیلیکا از آجر است و همان‌طور که در بالا اشاره کردیم حدود ۴ متر و ۸۰ سانتی‌متر طول دارند. این آب انبار گنجایش ذخیره حجم عظیمی از آب یعنی حدود ۱۰۰۰۰۰ تن، چیزی معادل ۹۸۰۰۰ مترمربع آب را دارد. کف آب انبار باسیلیکا از آجر و ملات آجری ساخته شده است.
آب انبار باسیلیکا استانبول؛ بنایی اسرارآمیز

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از آب انبار باسیلیکا چه قدر است؟


در واقع باید برای بازدید از این شاهکار معماری دوران رومی، هزینه ورودی پرداخت کنید که این هزینه برای گردشگران خارجی چیزی با گردشگران ترکیه‌ای متفاوت است. اما نکته‌ای که گفتن آن خالی از لطف نیست این است که اگر بتوانید به زبان ترکی استانبولی صحبت کنید، و یا چه بسا همراهتان کسی را داشته باشید که بتواند به زبان ترکی صحبت کند همان هزینه گردشگران ترکیه‌ای را از شما خواهند گرفت. اما ساعات کاری این هتل از ساعت ۹ صبح تا ۵:۳۰ عصر است و باید توجه کنید که آب انبار باسیلیکا فقط در این بازه زمانی باز بوده و می‌توانید از آن دیدن کنید و انتظار نداشته باشید اگر ساعت ۸ شب آنجا رفتید درِ آن به روی شما باز باشد.
فقط توجه داشته باشید که بلیت ورودیه بسته به فصل و شرایطی که به آنجا مراجعه می‌کنید ممکن است متغیر باشد. یعنی امکان دارد برای مثال در فصل تابستان و اوج استقبال گردشگران خارجی این مبلغ کمی بیشتر شده و برعکس در فصول سرد و با کم شدن گردشگران نیز کاهش پیدا کند. هزینه بلیط برای کودکان زیر ۸ سال نیز کاملا رایگان است.

چگونه به آب انبار باسیلیکا برویم؟


معمولا آسان‌ترین راه پیدا کردن آدرسی در استانبول، از طریق میدان تقسیم قابل یافتن است. چرا که این میدان برای اکثر گردشگران آشنا بوده و بیشتر ما آن را می‌شناسیم و حتی اگر خودتان هم آن را نشناسید از هر کسی که بپرسید شما را به راحتی راهنمایی می‌کند. پس فقط کافیست که میدان تقسیم را پیدا کنید، بعد از آن می‌توانید به چند روش مختلف از میدان تقسیم به آب انبار باسیلیکا بروید. اگر اهل پیاده‌روی‌های طولانی‌مدت و لذت بردن از مسیر و عکاسی از جاذبه‌هایی هستید که سر راهتان می‌بینید می‌توانید بعد از حدود ۵۰ دقیقه پیاده‌روی کردن به آب انبار باسیلیکا برسید. مسافتی که طی خواهید کرد حدود ۴٫۷ کیلومتر خواهد بود.
روش دیگر استفاده از اتوبوس است که می‌توانید در ایستگاه میدان تقسیم سوار اتوبوس شده و بعد از حدود ۲۳ دقیقه در ایستگاه سلطان احمد (Sultanahmet) پیاده شده و به آب انبار باسیلیکا بروید. هزینه بلیط اتوبوس حدود ۴ لیر بوده و هر ۱۰ دقیقه یک بار هم اتوبوس جدید به این ایستگاه می‌آید. روش آخر نیز استفاده از تاکسی است که ممکن است هزینه آن بیشتر از اتوبوس باشد، چرا که چیزی حدود ۱۳ تا ۱۶ لیر است اما مسافتی که خواهید داشت بسیار کم بوده و در مدت‌زمان بسیار کم یعنی حدود ۶ تا ۱۰ دقیقه دیگر به آنجا خواهید رسید.
آب انبار باسیلیکا استانبول؛ بنایی اسرارآمیز

در نزدیکی آب انبار باسیلیکا از چه جاهای دیدنی دیگری می‌توان بازدید کرد؟


همان‌طور که گفتیم این آب انبار در کنار مسجد معروف ایاصوفیه قرار دارد. چرا که هر دوی این بناها در میدان بسیار معروف سلطان احمد قرار دارند و می‌توانید به طور هم‌زمان از هر دوشان دیدن کنید. در واقع بسیاری از گردشگران، ترکیه و به خصوص استانبول را با این مسجد بسیار جذاب و زیبا می‌شناسند و چنین بنای نفیسی نماد کشور ترکیه و پایتخت زیبایش، استانبول محسوب می‌شود. برای مثال اگر اولین چیزی که با گفتن نام نیویورک به خاطر اکثر گردشگران خارجی بیاید مجسمه آزادی باشد، دقیقا با گفتن نام استانبول تصویر مسجد ایاصوفیه در ذهن همه مجسم می‌شود. پس خالی از لطف نیست بعد از بازدید آب انبار باسیلیکا از این مسجد نیز دیدن کنید و عکس‌های یادگاری متعددی بگیرید.
فواره یا چشمه آلمانی‌ها: ۲۰۰ متر
مدرسه جعفر آقا: ۲۳۰ متر
موزه فرش: ۴۰۰ متر
مسجد ایاصوفیه: ۷۰۰ متر
آب انبار باسیلیکا استانبول؛ بنایی اسرارآمیز
برای آشنایی با جاهای دیدنی مختلفی استانبول می‌توانید بلاگ سفرمارکت، بازار مجازی بلیط هواپیما را دنبال کنید.

در نزدیکی آب انبار باسیلیکا چه هتل‌هایی وجود دارد؟


هتل نِنا: ۵۰۰ متر
هتل مینا: ۶۵۰ متر
هتل تریا استانبول: ۸۰۰ متر
هتل گلدن کراون: ۱ کیلومتر
برای آشنایی با دیگر هتل های استانبول می‌توانید به وبلاگ سفرمارکت سر بزنید.

چه رستوران‌هایی در نزدیکی آب انبار باسیلیکا وجود دارند؟


رستوران کوفتجسی سلیم اوستا: ۱۹۰ متر
رستوران مادو: ۲۵۰ متر
رستوران مک دونالد: ۴۰۰ متر
رستوران چیدم پاستانیسی: ۴۰۰ متر
رستوران بسو بیسترو: ۴۵۰ متر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است