search
menu

هر چیزی که درمورد فرحزاد باید بدانید

[ پنهان کردن ]
فرحزاد تهران کجاست؟
تاریخچه فرحزاد
فرحزاد یا فره زاد؟
چرا فرحزاد این‌قدر محبوب است؟
جاهای دیدنی فرحزاد
تفریحات فرحزاد
بهترین رستوران فرحزاد کدام است؟
آب و هوای فرحزاد؛ بهترین زمان برای بازدید از فرحزاد
چطور برم فرحزاد؟
نکات مهم برای بازدید از فرحزاد
زندگی در کلان‌شهر پرجمعیت تهران، باوجود مزیت‌هایی بی‌شمار، معایب گوناگونی را نیز در پی دارد؛ ترافیک سنگین، ازدحام طاقت‌فرسا و آلودگی‌های زیست محیطی مختلف، سکونت در شهر تهران را بسیار دشوار ساخته و یافتن گریزگاهی خوش آب‌وهوا برای تمدد اعصاب و تنفس اکسیژن را به ضرورتی اجتناب‌ناپذیر برای بقا مبدل کرده است. ازاین‌رو برخی تهرانی‌ها برای بازیابی آرامش و برقراری پیوند با طبیعت به شهرهای سرسبز شمالی کشور پناه می‌برند و برخی نیز ممکن است عازم منطقه ییلاقی خوش آب و هوای فرحزاد شوند تا دمی در کنار رودخانه بنشینند، هوای پاک و تازه تنفس کنند یا یک وعده‌ی لذیذ در یک رستوران فرحزاد میل کنند.
این مطلب به معرفی منطقه فرحزاد و تفریحات مختلف و جاهای دیدنی این منطقه اختصاص یافته است تا برای سفر به این تفرجگاه خوش‌منظره و دل‌انگیز راهنمای شما باشد.
هر چیزی که درمورد فرحزاد باید بدانید

فرحزاد تهران کجاست؟


فرحزاد منطقه‌‌ای خوش‌منظره‌ در نوار شمالی تهران و جنوب رشته‌کوه البرز است که به لطف داشتن آب و هوایی پاکیزه و محیطی باصفا و دل‌نشین، یکی از پرطرفدارترین مناطق تفریحی اطراف تهران محسوب می‌شود. این منطقه که بخش بزرگی از شمال غرب تهران را در برگرفته است، مملو از رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های ممتاز و خوش‌نام بوده و توتستان‌های پربار و بوستان‌های بزرگی را در خود جای داده است.

تاریخچه فرحزاد


فرحزاد در گذشته روستایی خوش آب‌وهوا و منزلگاهی برای توقف موقت زائران امامزاده داود بود؛ اما پس از احداث جاده امامزاده داود، این روستا کارکرد سابق خود را به‌عنوان ورودی امامزاده از دست داد و رفته‌رفته با توسعه شهری و ساخت‌وساز اماکن مسکونی و تجاری مختلف، به مکانی پرطرفدار و جاذبه‌ای گردشگری مبدل شد. اکنون فرحزاد تهران با جمعیتی حدود ۲۰ هزار نفر جزء مناطق محبوب و اعیان‌نشین منطقه ۲ تهران و منزلگاه شمار زیادی از بهترین رستوران های تهران محسوب می‌شود.

فرحزاد یا فره زاد؟


درباره معنای نام فرحزاد یا فره زاد شبهاتی وجود دارد. عباس اقبال آشتیانی، مورخ و نویسنده‌ی نامدار در کتاب «جغرافیای بلاد و نواحی» نوشته است که نام این منطقه با املای فرزاد (با املای قدیم فره زاد) در کتاب منتقله الطالبیه عنوان شده است، اما در گذر سال‌ها، «فره» به «فرح» عربی مبدل شده و فرزاد و فره زاد نیز به فرحزاد تبدیل شده است.
به گفته وی «فره» به معنای شکوه و شوکت و «زاد» به معنای آذوقه بوده و ترکیب این دو واژه با یکدیگر به معنای توشه عظیم و شکوهمند است؛ اما چرا توشه عظیم؟ همان‌طور که گفته شد، فرحزاد در گذشته دهستانی با باغ‌های پربار میوه بود و هر که بدان سفر می‌کرد، با توشه‌ای بزرگ از میوه‌هایی رنگارنگ به خانه بازمی‌گشت.
هر چیزی که درمورد فرحزاد باید بدانید

برخی دیگر نیز تعبیر متفاوتی از نام این منطقه دارند و دلیل نام‌گذاری این مکان را طبیعت دل‌انگیز و آب و هوای خوش و فرح‌بخش آن می‌دانند. به اعتقاد این افراد «فرح» به معنای شادمانی و «زاد» به معنای شکوفایی بوده و ترکیب این دو واژه یعنی فرح زاد به معنای منزلگاهی شاد برای زایش و شکوفایی است.

چرا فرحزاد این‌قدر محبوب است؟


موقعیت مکانی عالی منطقه فرحزاد دلیل اصلی شهرت این مکان محسوب می‌شود. فرحزاد تهران با قرار گرفتن در نوار شمالی پایتخت، نه‌تنها از آب و هوایی پاکیزه و مطلوب بهره می‌برد، بلکه چشم‌انداز بسیار زیبایی از تهران را نیز ارائه می‌کند. این منطقه وسیع از سه بخش مختلف فرحزاد بالا (بخش شمالی اتوبان یادگار امام)، فرحزاد پایین (بخش جنوبی اتوبان یادگار امام) و امامزاده (محله امامزاده داود) تشکیل شده و مراکز تجاری و اماکن تاریخی و فرهنگی زیادی را در خود جای داده است.
وجود چشم‌اندازهایی فریبنده از مظاهر زیبای طبیعت در کنار باغ رستوران‌هایی روباز و باصفا و کافی‌شاپ‌هایی ممتاز و دنج همگی موجب شده است که فرحزاد به پناهگاهی خوش آب‌وهوا و عالی برای گذراندن آخر هفته‌ای خاطره‌انگیز مبدل گردد.

جاهای دیدنی فرحزاد


فرحزاد تهران از مواهب زیبای طبیعی لبریز است؛ از کوه و دره و رودخانه گرفته تا باغ و بوستان، این منطقه بخش بزرگی از زیبایی‌های طبیعت استان تهران را در خود جای داده است. در این بخش با برخی از جاهای دیدنی فرحزاد آشنا خواهید شد.

رودخانه فرحزاد
رودخانه فرحزاد مانند خون در کالبد این منطقه‌ی ده کیلومتری جریان دارد و با گذر از دل دره فرحزاد و مناطق مختلفی نظیر پارک پردیسان، زندگی و حیات را پیش از پیوستن به رودخانه کن به نقاط شمالی تهران هدیه می‌دهد. متأسفانه بقای رودخانه فرحزاد به علت آلودگی‌های زیست محیطی به مخاطره افتاده است؛ بااین‌حال این رودخانه جزء مهم‌ترین ذخایر طبیعی تهران است و نقش مؤثری در آبادی منطقه دارد؛ به‌طوری‌که تمامی ییلاق‌های دل‌فریب و خوش‌منظره منطقه در اطراف این رودخانه قرار دارند.
هر چیزی که درمورد فرحزاد باید بدانید

دره فرحزاد
دره فرحزاد با وسعتی حدود ۱۰ کیلومتر، از دامنه ارتفاعات البرز آغاز و تا عمق بافت پایتخت نفوذ کرده و بخش بزرگی از طبیعت شمال تهران را در برگرفته است. این دره میان محله‌های پونک و سعادت‌آباد قرار دارد و جاذبه‌های فرهنگی، طبیعی و گردشگری مختلفی نظیر پارک فرحزاد و بوستان ۳۵ هکتاری نهج‌البلاغه را که از جاهای دیدنی تهران محسوب می‌شود، در خود جای داده است.

حمام تاریخی فرحزاد
برای بازدید از مکانی تاریخی در فرحزاد تهران باید به خیابان شهید محسن لالی، جایی که حمام تاریخی فرحزاد در آن واقع شده است، سری بزنید. این حمام قدمتی ۳۰۰ ساله دارد و تا دو دهه قبل یعنی سال ۱۳۸۰ کاملاً فعال بود، اما متأسفانه سال‌هاست که به حال خود رها و به مخروبه‌ای تاریخی مبدل شده است. به‌هرحال بازدید از این مکان برای شیفتگان آثار تاریخی می‌تواند جذاب باشد.

زورخانه شهدای فرحزاد
این زورخانه را باید تلاشی برای حفظ فرهنگ پهلوانی و آئین‌های ورزش‌های باستانی ایران دانست؛ مرکزی ورزشی در شمال غربی تهران که زمانی پاتوق افرادی نظیر جهان پهلوان تختی بوده است و حال به مکانی برای نکوداشت آئین‌های پهلوانی و برگزاری مراسم‌های ورزشی مبدل شده است. گرچه زورخانه فرحزاد رونق سابق را ندارد، اما کماکان مقصدی عالی برای آشنایی با ورزش‌های باستانی و پهلوانی ایران به شمار می‌رود.

تفریحات فرحزاد


آب و هوای فرحزاد و موقعیت مکانی عالی این دره موجب شده است که این مکان تفرجگاهی مناسب برای طبیعت‌گردی و چادر زنی و تماشای مناظر دل‌فریب باشد. برخی نیز برای شکم‌گردی به منطقه فرحزاد سفر می‌کنند تا لذت چشیدن طعم غذاهای خوشمزه و سنتی ایرانی را در بهترین رستوران های فرحزاد در جوار منظره‌ی زیبا و روباز این مقصد دیدنی تجربه کنند.
هر چیزی که درمورد فرحزاد باید بدانید

ویترین‌گردی در مراکز تجاری منطقه فرحزاد، عکاسی از مناظر طبیعی پارک فرحزاد، بازدید از آثار تاریخی گران‌بها، گشت‌وگذار در بوستان‌های خوش‌منظره‌ای چون پارک نهج‌البلاغه، زیارت مکان‌هایی مذهبی نظیر امامزاده صالح و صرف نوشیدنی در کافی‌شاپ‌هایی باصفا از فعالیت‌های تفریحی متعددی است که می‌توانید در این منطقه تهران تجربه کنید.

بهترین رستوران فرحزاد کدام است؟


همان‌طور که پیش‌تر نیز بدان اشاره شد، فرحزاد تهران مملو از رستوران‌هایی ممتاز با غذاهایی رنگارنگ و مناظری دیدنی است. در این بخش به معرفی برخی از بهترین رستوران های فرحزاد برای صرف غذایی لذیذ و ثبت لحظاتی ماندگار می‌پردازیم.

رستوران دهکده فرحزاد
دهکده با ارائه‌ی خدماتی عالی و غذاهایی لذیذ همواره جایگاهی را در فهرست بهترین رستوران های فرحزاد به خود اختصاص داده است. این رستوران فرحزاد در ساختمانی آجری با نمایی سنتی واقع در بلوار فرحزادی قرار گرفته و از فضای بیرونی بسیار جذاب و رمانتیک و طراحی درونی آرامش‌بخش و دل‌انگیز تشکیل شده است؛ اما نقطه اصلی قوت این رستوران فرحزاد، تنوع و کیفیت بالای غذاهای منوی پربار آن است که توانسته محدوده‌ی وسیعی از ذائقه‌های غذایی ایرانیان را پوشش دهد.

رستوران باغ نور فرحزاد
به اعتقاد بسیاری باغ نور بهترین رستوران فرحزاد است؛ این رستوران با ارائه‌ی دو فضای سرپوشیده و روباز و منویی لبریز از غذاهای لذیذ و خوش عطروطعم، جزء برترین اماکن غذاخوری این منطقه به‌شمار می‌رود. این رستوران فرحزاد ازلحاظ موقعیت جغرافیایی نیز در مکانی بسیار خوش آب‌وهوا در خیابان آبشار قرار گرفته و از دکوری سنتی و جذاب با اجزائی نظیر آب‌نما و تخت‌هایی بزرگ برای القای حس خاطره‌انگیز ویلا باغ‌هایی قدیمی بهره برده است.
هر چیزی که درمورد فرحزاد باید بدانید

رستوران درویش فرحزاد
همانند رستوران باغ نور، رستوران درویش نیز برای خلق فضایی سنتی و دوستانه از اجزاء معماری اصیل ایرانی یعنی تخت‌هایی بزرگ و آلاچیق‌هایی چوبی با سیستم سرمایشی و گرمایشی مناسب بهره برده است. این رستوران با ظرفیتی حدود ۸۰۰ نفر و امکاناتی نظیر پارکینگ از گزینه‌های عالی و برترین رستوران های فرحزاد بشمار می‌رود. غذاهای رستوران درویش گرچه گران هستند؛ بااین‌حال کیفیت بسیار بالایی دارند و در طبخ آن‌ها از مواد اولیه تازه و باکیفیت استفاده می‌شود.

رستوران سنتی آبشار
برای عاشقان فضاهای سنتی این مکان بهترین رستوران در فرحزاد است؛ رستورانی شیک و دلربا با منویی مملو از غذاهایی اصیل و خوش‌خوراک ایرانی. فضای دل‌انگیز رستوران سنتی آبشار برای دورهمی‌هایی دوستانه و برگزاری مراسم‌هایی نظیر سالگرد ازدواج و جشن تولد بسیار مناسب و برای ثبت لحظاتی ماندگار و اوقاتی خوش کنار دوستان و خانواده ایده‌آل است. ازآنجایی‌که این رستوران همیشه شلوغ و پرازدحام است، برای صرف غذایی دسته‌جمعی در این مکان باید پیش از مراجعه حضوری اقدام به رزرو میز و صندلی برای خود و دوستان خود کنید.

آب و هوای فرحزاد؛ بهترین زمان برای بازدید از فرحزاد


فرحزاد به موهبت آب و هوای خنکی که در فصل تابستان دارد، مقصدی عالی برای فرار از گرمای هوای تهران در این فصل محسوب می‌شود؛ بنابراین چنانچه از دمای هوای یک روز تابستانی به ستوه آمدید، به‌جای خرید بلیط هواپیما و سفر به مقصدی دور از پایتخت، سوار خودروی شخصی خود شده و راهی این منطقه دیدنی شوید تا نسیم خنک بهاری را در فصل تابستان احساس کنید و از اعتدال آب و هوای فرحزاد در این فصل گرم لذت ببرید.
فرحزاد در فصل پاییز نیز جامه رنگارنگی مزین به برگ‌های طلائی پاییزی بر تن کرده و با مناظر رؤیایی خود از شیفتگان طبیعت دلربایی می‌کند؛ اما آب و هوای فرحزاد در زمستان شاید چندان برای گشت‌وگذار مطلوب نباشد، چراکه میزان بارش‌ها در این فصل افزایش یافته و دمای هوا به طرز چشم‌گیری کاهش میابد. آب و هوای فرحزاد در بهار نیز معتدل و عالی بوده و برای طبیعت‌گردی و چادر زنی ایده‌آل است.
هر چیزی که درمورد فرحزاد باید بدانید

چطور برم فرحزاد؟


فرحزاد تهران از توابع منطقه شمیرانات است که در میان منطقه ۲ و ۵ شهرداری تهران قرار گرفته است. علاوه‌بر استفاده از خودروی شخصی، برای دسترسی به این منطقه می‌توان از سه وسیله‌ی حمل‌ونقلی تاکسی، اتوبوس‌های تندروی بی آر تی و مترو نیز استفاده کرد.
برای دستیابی به فرحزاد با خودروی شخصی از سمت شرقی تهران، باید ابتدا وارد خیابان گلپاد شوید و از آنجا به سمت جاده قدیم امامزاده داود حرکت کنید تا به فرحزاد برسید. ازآنجایی‌که فرحزاد تهران در انتهای بزرگراه یادگار امام قرار گرفته است، ساده‌ترین مسیر دسترسی به این مکان گذر از این بزرگراه است.
برای دسترسی به فرحزاد از طریق مترو نیز کافی است خود را به خط هفتم متروی تهران برسانید و از آنجا در ایستگاه متروی میدان صنعت که در نزدیکی فرحزاد قرار گرفته است، توقف کنید. مسیر دسترسی به فرحزاد با اتوبوس‌های تندرو نیز بسیار سرراست و ساده است؛ کافی است سوار خط ۱۰ اتوبوس‌های تندرو شوید و در ایستگاه فرحزاد توقف نمایید تا با صرف هزینه‌ای اندک به این مکان دست پیدا کنید.

نکات مهم برای بازدید از فرحزاد


فرحزاد منطقه‌ای ییلاقی و سرد محسوب می‌شود. همچنین وجود دره و رودخانه در این منطقه سبب شده تا لازم باشد برای بازدید از فرحزاد چند نکته را در نظر داشته باشید:
• در سفر به فرحزاد در زمستان حتماً پوشاک گرم همراه بیاورید و به یاد داشته باشید که این منطقه در زمستان گاهی سرد و بارانی می‌شود و حتی بارش برف نیز در این منطقه چندان بعید نیست؛ اما گشت‌وگذار در مراکز تجاری سرپوشیده این منطقه و شکم‌گردی در رستوران‌ های فرحزاد و گشت‌زنی شبانه در بافت مختلف شهری این منطقه در زمستان نیز تفریح سرگرم‌کننده و جذابی است.
• در مورد انتخاب وسیله نقلیه برای سفر به فرحزاد باید گفت که خودرو شخصی شاید برترین گزینه‌ی باشد، اما چنانچه قصد دارید از وسایل حمل‌ونقل عمومی برای دسترسی به این مکان استفاده کنید، متروی تهران قادر است شما را از هر نقطه از پایتخت با هزینه‌ی اندکی به فرحزاد منتقل کند.
هر چیزی که درمورد فرحزاد باید بدانید

• چنانچه ساکن تهران هستید و قصد دارید آخر هفته را در منطقه ییلاقی فرحزاد سپری کنید، توصیه می‌کنیم تجهیزاتی نظیر دوربین عکاسی، چادر مسافرتی، میان وعده و پوشاک مناسب طبیعت‌گردی همراه خود داشته باشید. این منطقه مملو از مناظر زیبایی است که می‌توانند پس‌زمینه‌ي جذابی برای تصاویر خاطره‌انگیز شما باشند.

کلام آخر
فرحزاد تهران منطقه‌ای است خوش آب‌وهوا و گسترده که از سه بخش مختلف فرحزاد بالا، فرحزاد پایین و امامزاده تشکیل شده است. بخش ییلاقی فرحزاد در دره فرحزاد و اطراف رودخانه این مکان واقع شده است که به موهبت برخورداری از طبیعت دل‌انگیز و آب و هوای مطبوع و خنک، به مکانی بسیار شلوغ در آخر هفته‌ها مبدل می‌شود.
این منطقه ازنظر گردشگری نیز ظرفیت بسیار بالایی دارد و فرصت‌های بی‌شماری را برای طبیعت‌گردی و شکم‌گردی فراهم می‌کند. آب و هوای پاکیزه، طبیعتی دل‌انگیز و خیره‌کننده، رستوران‌های سنتی و سفره‌خانه‌هایی باصفا همگی باعث شده است که فرحزاد به محلی عالی برای تجربه تفریحی یک روزه در تهران مبدل شود.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است