search
menu

جاهای دیدنی جاجرود؛ مقصدهایی خوش‌منظره برای خلوت با طبیعت در اطراف پایتخت

[ پنهان کردن ]
جاجرود کجاست؟
جاهای دیدنی جاجرود
سد لتیان
آبشار کمرد
پل تاریخی شاه عباسی
رودخانه جاجرود
پارک جنگلی تلو یا غزال
منطقه حفاظت شده جاجرود
جاهای دیدنی جاجرود از حیث زیبایی چیزی کم ندارند! هم جذاب‌اند و هم رؤیایی. درعین‌حال بازدید از آن‌ها رایگان است. جاجرود این شهرستان سرسبز استان تهران دسترسی خوبی برای شهروندان تهرانی دارد و گزینه خوبی برای تعطیلات آخر هفته است. در این مقاله از سفرمارکت به معرفی محبوب‌ترین مکان‌های گردشگری این منطقه می‌پردازیم.
جاهای دیدنی جاجرود؛ مقصدهایی خوش‌منظره برای خلوت با طبیعت در اطراف پایتخت

جاجرود کجاست؟


جاجرود دهستانی در نزدیکی شهرستان فردیس است و قدمت آن به زمان قاجار برمی‌گردد. این دهستان جزء بهترین روستاهای اطراف تهران برای سفر یک روزه محسوب می‌شود که حدود ۳۸ کیلومتر با پایتخت فاصله دارد و طی مدت زمان کمی می‌توان به آنجا رسید. این منطقه طبیعتی بکر دارد و آرامش خاصی را در دل خود جای داده است. وجود کوه‌های مرتفع، گونه‌های گیاهی متنوع و آب و هوای خوب باعث شده تا دهستان جاجرود جای خوبی برای فرار از هیاهو شهری باشد. همچنین می‌توانید در رودهای این منطقه آبتنی کنید. درعین‌حال جاجرود جای مناسبی برای کمپ زدن و شب ماندن در طبیعت است.

جاهای دیدنی جاجرود


دیدنی‌های جاجرود بیشتر از جنس جاذبه‌های طبیعی‌اند و شما را به وجد می‌آورند. همچنین به دلیل وجود چشم‌اندازهای بکر از تماشا این منطقه سیر نمی‌شوید. لذا پیشنهاد می‌کنیم که در سفر به جاجرود دوربین عکاسی همراه داشته باشید. در ادامه پربازدیدترین مکان‌های گردشگری این ناحیه را معرفی می‌کنیم.

سد لتیان


یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی جاجرود سد لتیان است. این سد به عنوان یکی از منابع آبی استان تهران شمرده می‌شود و ۳۰٪ آب شرب پایتخت را تأمین می‌کند. در کنار سد لتیان دو پارک جنگلی قرار دارد که به لتیان و تلو مشهورند. همچنین در حوالی این سد می‌توان دره‌ای سرسبز را دید که با کوه‌های بلند احاطه شده است. مجتمع مسکونی کارکنان سد و روستای نصرت آباد از جمله مناطق مسکونی نزدیک به سد لتیان است که رونق را به این ناحیه آورده است. درختان انبوه و سایه‌های خنک این منطقه نیز باعث شده تا به جایی بکر برای طبیعت‌گردی تبدیل شود. همچنین لوکیشنی عالی برای عکاسی یا کمپ زدن به شمار می‌آید. به یاد داشته باشید که شنا در فضای سد ممنوع است و خطرات جانی به دنبال دارد. لذا توصیه می‌کنیم که به گشت و گذار در کنار سد بسنده کنید.

آبشار کمرد


از دیگر دیدنی های جاجرود می‌توان به آبشار کمرد اشاره کرد. این آبشار در بین جاجرود و شهر پردیس قرار گرفته و جان می‌دهد برای آبتنی. آبشار کمرد در منطقه‌ای سرسبز و خوش آب و هوا قرار گرفته و جای خوبی برای ریلکس کردن و پرنده‌نگری است. در نزدیکی آبشار دریاچه‌ای وجود دارد که امکانات قایق سواری را برای خریداران بلیط هواپیما تهران مهیا کرده است. همچنین می‌توان در آنجا ماهیگیری کرد و یک وعده غذایی سالم نوش جان کرد. در این منطقه پرورش ماهی رواج زیادی دارد و اگر دوست داشته باشید می‌توانید از آنجا ماهیگیری تهیه کنید. اسکان در کنار آبشار کمرد و دریاچه آن می‌تواند یک تجربه لذت‌بخش برای طبیعت‌دوستان باشد؛ پس از آن غافل نشوید.
جاهای دیدنی جاجرود؛ مقصدهایی خوش‌منظره برای خلوت با طبیعت در اطراف پایتخت

پل تاریخی شاه عباسی


مگر می‌شود به جاجرود رفت و از پل تاریخی شاه عباسی دیدن نکرد؟! این پل یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی جاجرود است که بیش از ۸۰۰ سال قبل بر رودخانه جاجرود ساخته شد. قدمت این پل به زمان سلجوقیان برمی‌گردد و بعدها در دولت صفوی و قاجار مرمت شد. پل تاریخی شاه عباسی جاجرود دو دهانه به عرض ۷ متر و ۱۲ متر طول دارد. در گذشته رودخانه پرآب‌تر بود و امروزه به واسطه سد لتیان ارتفاع آب کمتر شده است. به همین دلیل این پل امروزه بلندتر دیده می‌شود. پل تاریخی شاه عباسی در حوالی روستای سعیدآباد قرار گرفته است و پس از گردش می‌توانید مواد خوراکی خود را از روستا تهیه کنید. در کنار این پل محل اسکان وجود ندارد؛ اما این امکان وجود دارد تا در یکی از خانه‌های روستایی اسکان کنید.

رودخانه جاجرود


رودخانه جاجرود یکی دیگر از مکان‌های گردشگری جاجرود است که از دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی سرچشمه می‌گیرد. آب این رود از فشم، میگون، دماوند و آهار تأمین شده و به عنوان یکی از پرآب‌ترین رودهای منطقه شناخته می‌شود. در حوالی این رود پوشش گیاهی متنوعی وجود دارد که بسیار تماشایی است. همچنین منطقه حفاظت شده حوالی رود جاجرود جای خوبی برای گردش و پیک نیک است. آب و هوای خوب و چشم‌اندازهای رؤیایی باعث شده تا رود جاجرود به یکی از محبوب‌ترین جاذبه های طبیعی تهران تبدیل شود.

پارک جنگلی تلو یا غزال


بوستان جنگلی تلو یکی دیگر از مکان‌های گردشگری جاجرود است که دسترسی خوبی به تهران دارد. در این منطقه انواع گونه‌های حیوانی مانند روباه، خرگوش، کبک و شغال زیست می‌کنند. همچنین در ارتفاعات آنجا انواع شاهین، عقاب، قرقی و غیره نیز زندگی می‌کنند. پارک جنگلی تلو گیاهان مختلفی مانند پسته وحشی، بادام کوهی، زبان گنجشک، ارغوان، نارون و غیره را در خود جای داده است. لذا جایی دیدنی برای گردش و ماجراجویی در تور تهران به شمار می‌آید. منطقه جنگلی تلو گزینه خوب برای شب خوابیدن در زیر آسمان پرستاره است و پیشنهاد می‌کنیم که از آن غافل نشوید.
جاهای دیدنی جاجرود؛ مقصدهایی خوش‌منظره برای خلوت با طبیعت در اطراف پایتخت

منطقه حفاظت شده جاجرود


منطقه حفاظت شده جاجرود یکی از سرسبزترین جاهای دیدنی جاجرود است که در ۳۰ کیلومتری پایتخت قرار گرفته است. این ناحیه از زمان قاجار به عنوان منطقه‌ای حفاظت شده شناخته می‌شود. با این تفاوت که قبلاً در اختیار پادشاهان قاجاری بود و امروزه تحت نظارت سازمان حفاظت از محیط زیست است. لذا شکار حیوانات و هرگونه آسیب به محیط آنجا پیگرد قانونی دارد. وجود کوه‌های بلند، دشت‌های سرسبز، درختان انبوه و باغ‌های متنوع باعث شده تا این ناحیه جایی باشکوه برای طبیعت‌گردی باشد. به نحوی که سالانه هزاران نفر برای شب ماندن در جنگل و طبیعت‌گردی راهی آنجا می‌شوند. منطقه حفاظت شده جاجرود دسترسی خوبی به سد لتیان دارد و پس از گردش می‌توانید سری هم به آنجا بزنید.

جمع بندی
جاهای دیدنی جاجرود همگی از جنس جاذبه‌های طبیعی‌اند و شما را محو تماشای خود می‌کنند. اگر شیفته طبیعت‌گردی هستید پیشنهاد می‌کنیم که منطقه را در نزدیک تهران از دست ندهید. اگر دوست دارید تا راهی سفر شوید سفرمارکت در کنار شماست تا لحظاتی فراموش‌نشدنی را تقدیمتان کند. برای رزرو تور، هتل یا بلیط هواپیما می‌توانید از طریق وب سایت یا اپلیکیشن ما اقدام کرده و در کمترین زمان راه سفر شوید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است