search
menu

امامزاده صالح تجریش و ماجرای نذر نمک امامزاده صالح

امامزاده صالح، یکی از مقدس‌ترین و محبوب‌ترین مکان‌های مذهبی در تهران، با تاریخچه‌ای طولانی و پر از ارزش‌های فرهنگی و تاریخی، در منطقه تجریش واقع شده است. این امامزاده به نام حضرت صالح، نخستین پسر امام موسی کاظم (ع) که از نسل پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) آمده است، اختصاص دارد. بافت فرهنگی این مکان شامل آداب‌ورسوم مذهبی، مراسم‌های دینی و بازارهای محلی است که به‌ویژه در ایام مخصوصی از سال، همواره موردتوجه زائران قرار می‌گیرد. هر ساله، مردم جهت عبادت، دعا و زیارت در این مکان مقدس جمع می‌شوند؛ امامزاده صالح در تهران به‌عنوان یک مرکز مهم اعتقادی و تاریخی، با معماری زیبا و محیطی آرام و متبرک، به جاذبه‌ای برای همگان تبدیل شده است.
امامزاده صالح تجریش و ماجرای نذر نمک امامزاده صالح

امامزاده صالح کیست؟

باتوجه‌به آثار تاریخی و روایات شیعه، حضرت صالح بن موسی الکاظم، فرزند امام موسی کاظم و برادر امام رضا (ع) محسوب می‌شود. این بزرگوار به‌عنوان یکی از سادات اصیل و اهل‌بیت پیامبر، در محافل دینی شناخته می‌شود. پس از اعلام جانشینی امام رضا (ع) به حضرت صالح، او مسیر سفر خود از عراق به‌سوی ایران را آغاز نمود و در ایام سفر، در نزدیکی شمیران و تجریش، این مقام آسمانی به شهادت رسید و پیکر او در کنار چناری بزرگ که در باغ جنت گلشن واقع شده بود، به خاک سپرده شد. از آن زمان، ایرانیان این مکان مقدس را با ارادت و احترام فراوان زیارت می‌کنند و حرم حضرت صالح در تجریش به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی تهران شناخته می‌شود. این حرم به‌عنوان محلی متبرک و مقدس، هر ساله میزبان مراسم‌های مختلف مذهبی است.

آدرس امام زاده صالح کجاست؟

امام زاده صالح در تهران، در منطقه تجریش، خیابان امامزاده واقع شده است. این مکان مقدس، با معماری زیبا و فضای معنوی و آرام، هر ساله هزاران نفر از پایتخت‌نشینان و زائران از داخل و خارج ایران را به خود جذب می‌کند. امامزاده صالح تجریش با تاریخچه‌ای طولانی، جاذبه‌های فرهنگی و مذهبی بسیار و مکانی معنوی برای زائران است که به‌راحتی قابل‌دسترسی است.
امامزاده صالح تجریش و ماجرای نذر نمک امامزاده صالح

ماجرای نذر نمک امامزاده صالح

تاریخچه نذر نمک به دورانی برمی‌گردد که در منطقه تجریش برف زیادی می‌بارید و روی هم انباشته می‌شد و به دلیل یخ‌بندان زمین، مردم برای عبور از مسیرها مشکل داشتند. در آن زمان، زائران، نمک با خود به امامزاده می‌آوردند تا با پاشیدن روی برف‌ها، برف‌ها را آب کنند و مسیر را برای عابران هموار سازند. این عمل تدریجاً به یک آیین تبدیل شد و به‌عنوان یک رسم نذری در امامزاده صالح شناخته شد.
از آن زمان، نمک به‌عنوان یکی از نذورات امامزاده صالح جاافتاده و امروزه بسیاری از مردم در امور مختلف زندگی، با اختصاص نمک به‌عنوان نذر، امید به برآورده‌شدن حاجات خود دارند. مفهوم نمک در فرهنگ ایرانی به‌عنوان نمادی از برکت و توانایی در سفره‌ها محسوب می‌شود. البته، این تعبیر از نمک در راستای نذرهای امروزی امامزاده صالح قرار دارد.
امامزاده صالح تجریش و ماجرای نذر نمک امامزاده صالح

آیا امامزاده صالح فرحزاد همان امامزاده صالح تجریش است؟

امامزاده صالح تجریش و امام زاده صالح فرحزاد دو مکان مذهبی جداگانه هستند که از نظر مکانی و تاریخی متفاوت‌اند. امامزاده صالح تجریش در تهران واقع شده و با داشتن تاریخچه‌ای طولانی یکی از مقدس‌ترین اماکن زیارتی در این منطقه محسوب می‌شود. امامزاده صالح فرحزاد در شمال شرقی منطقه فرحزاد، در دامنه کوهستان قرار گرفته است. بازدید از امازاده صالح تجریش معمولاً در برنامه‌ی تور تهران دیده می‌شود.
این دو امامزاده به‌عنوان نمادهای دینی و فرهنگی، هرکدام با ویژگی‌های خاص خود، از جمله زیارتگاه‌های مهم در مسیر زیارت و عبادت مردم ایران محسوب می‌شوند. در راهنمای سفر به تهران می‌توانید بیشتر با جاهای زیارتی تهران آشنا شوید

نحوه شهادت امامزاده صالح

درباره حادثه تلخ و شهادت امامزاده صالح (ع)، گزارش‌های متفاوتی در روایات اسلامی آمده است. در یک گزارش آمده که امامزاده صالح به همراه ۱۰۰ تن از یاران امام رضا (ع) از مدینه به‌سوی ایران حرکت کردند. در مسیر سفر، در منطقه ساوجبلاغ امام زاده صالح به طرز ناگهانی مورد حمله قرار گرفتند. در جریان این درگیری، حضرت صالح بن موسی الکاظم (ع) به درجه شهادت نائل شد و جسم ایشان به منطقه تجریش منتقل شده و در آنجا به خاک سپرده شد.
در یک گزارش دیگر ذکر شده که امامزاده دیگری با نسبت به امامزاده صالح (ع) در اردبیل وجود داشته و او در این شهر زندگی می‌کرده است. بعد از شهادت، سر این امامزاده به حکومت فرستاده شد و دوستداران اهل‌بیت این سر را به یک روستای نزدیک به ری، یعنی تجریش، برای دفن ارسال کردند؛ ازاین‌رو، برخی اعتقاد دارند که بدن امامزاده صالح در اردبیل و سر ایشان در تجریش دفن شده باشد.
امامزاده صالح تجریش و ماجرای نذر نمک امامزاده صالح
روایت سوم این‌گونه است که حضرت صالح بن موسی (ع) پس از شنیدن خبر ولیعهدی امام رضا (ع) در اواخر قرن دوم هجری قمری، از عراق به‌سوی ایران حرکت کرد. او که به سمت شمیرانات حرکت می‌کرد، در باغ گلشن در تجریش، زیر چناری بزرگ، نزدیک به یک چشمه‌سار، به دست حسن بهبهانی شهید شد. اهالی متدین تجریش به احترام اهل‌بیت ایشان را در همان نقطه به خاک سپردند که در طول زمان، منبع برکت و خیراتی برای ساکنان این منطقه شد.
مسئولان و مدیران امامزاده صالح تجریش، پنجم ذی‌القعده را به‌عنوان روز بزرگداشت این امامزاده تعیین کرده‌اند و هر سال در این تاریخ مراسمی جشنی برگزار می‌کنند. در مجموع، نسبت به شهادت امامزاده صالح (ع)، گزارش‌های متفاوتی وجود دارد که هرکدام از آنها نشان‌دهنده ارتباط این مقام با اهل‌بیت اسلام هستند.

امکانات امامزاده صالح تجریش

امام زاده صالح یکی از مکان‌های زیارتی پرطرفدار تهران است که همه‌روزه میزبان زائران بسیاری است؛ به همین دلیل در این مکان امکانات مناسبی از جمله کتابخانه، پارکینگ، ویلچر، سرویس بهداشتی، ورودی و بسیاری موارد دیگر است.
در ادامه به بخش‌ها و امکانات امام زاده صالح می‌پردازیم:
امامزاده صالح تجریش و ماجرای نذر نمک امامزاده صالح

سرویس بهداشتی


سرویس بهداشتی امامزاده در پشت محوطه حرم قرار دارد و اگر نیاز به استفاده از سرویس بهداشتی دارید، باید به سمت پشت آرامگاه حرکت کنید. بعد از پله‌هایی عبور کرده که تابلوهای راهنما را مشاهده خواهید کرد که شما را به سمت سرویس بهداشتی هدایت می‌کنند. این سرویس‌ها با فضای تمیز، تجهیزات بهداشتی کامل، فضاهای مجزا برای سرویس ایرانی و فرنگی، وضوخانه و محل پاشویه برای زائران فراهم شده است.

حیاط


حیاط بزرگ امامزاده صالح به‌گونه‌ای خاص و زیبا طراحی شده است و دیدنی‌های مختلفی را در خود جای داده است. ابتدا، مقبره پنج شهید گمنام که اولین بخش از حیاط است، توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند. سپس، کبوترهای حرم را مشاهده می‌کنید که آزادانه در این فضا پرواز می‌کنند. یکی از رسوم معمول زائران نذر گندم است که با انجام این نذر، زائران به کبوترها غذا می‌دهند.
امامزاده صالح تجریش و ماجرای نذر نمک امامزاده صالح

ورودی و محوطه امام زاده صالح


در امامزاده صالح تجریش، دو رواق اختصاصی برای زیارت خانم‌ها و دو رواق برای زیارت آقایان در اختیار زوار قرار گرفته‌اند که همگی در سال‌های گذشته با آیینه‌کاری هنرمندان ماهر تزیین شده‌اند. در این مکان مقدس، درب‌های ورود به تمام رواق‌ها و محوطه، دارای منبت‌کاری‌های زیبایی هستند.
بقعه امامزاده در ابتدا یک فضای کوچک با ابعاد ۶ در ۶.۵ متر بوده است؛ اما با گذر زمان و توسعه، مساحت آن به حدود ۵۰ متر افزایش یافت. این بنا، به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین سازه‌های امامزاده تلقی می‌شود و از نقره و چوب به شکل مشبک ساخته شده است. ضریح این بارگاه نیز با استفاده از نقره و چوب به شکل مشبکی منحصربه‌فرد ایجاد شده است که زیبایی و تاریخچه فرهنگی این مکان مقدس را به نمایش می‌گذارد.
امامزاده صالح تجریش و ماجرای نذر نمک امامزاده صالح

جاهای دیدنی اطراف امامزاده صالح

در اطراف بارگاه امامزاده صالح جاذبه‌های دیدنی زیادی قرار دارند. در این منطقه، با وجود ارتباط نزدیک با بازار تجریش و دیگر جاهای دیدنی، تجربه گردشگری شما به یک سفر جذاب تبدیل می‌شود و با یک تیر دو نشان می‌زنید.

بازار تجریش


بازار تجریش کنار امامزاده صالح و با دو ورودی اصلی از امامزاده به سمت آن متصل می‌شود که تاریخچه‌ی طولانی دارد و از جمله بازارهای سنتی پربازدید در این شهر به‌حساب می‌آید. بافت خاص بازار، آن را به یک تجربه گردشگری فراتر از خرید تبدیل کرده که دارای دالان‌های تاریخی و متنوع، به همراه فعالیت‌های اقتصادی مختلف است.
بخش میوه تجریش به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین بخش‌های بازار است و علاوه بر این، دیگر جاذبه‌های اطراف بازار نیز جذابیت خود را دارند؛ از جمله مساجد و حسینیه‌های قدیمی و رستوران‌های سنتی، هرکدام از این مکان‌ها، جزو دیدنی‌هایی است که در بازدید از بازار تجریش حتماً باید تجربه شوند.
امامزاده صالح تجریش و ماجرای نذر نمک امامزاده صالح

مراکز خرید تجریش


مراکز خرید تجریش، به‌عنوان یکی از مقاصد خرید در تهران، از جاذبه‌های برجسته این منطقه محسوب می‌شوند. این مراکز خرید شامل فروشگاه‌های بزرگ، بازارچه‌های محلی و مراکز خرید متنوع هستند. از جمله مراکز خرید نزدیک امامزاده صالح می‌توان به پاساژ قائم که در مجاورت بازار تجریش قرار دارد و با تنوع محصولات زیاد می‌توانید هر آنچه نیاز دارید در آنجا تهیه کنید، مرکز خرید ارگ تجریش با 5 طبقه که دارای امکانات تفریحی و تجاری مانند کافه، رستوران، فود کورت، آمفی‌تئاتر و بام سبز است و پاساژ تندیس که در 4 طبقه با امکانات رفاهی مختلف مانند رستوران، کافی‌شاپ، سرویس بهداشتی، پارکینگ، اتاق سیگار، پله برقی، آسانسور و مسیرهای ویژه معلولان است، اشاره کرد.

کاخ سعدآباد


مجموعه کاخ سعد آباد تهران یکی از جاهای گردشگری محبوب و لوکس پایتخت است که با گذشته‌ای چشمگیر از دوران پهلوی به‌عنوان یکی از جاذبه‌های دیدنی این شهر شناخته می‌شود. این بنا در حال حاضر یک موزه است و در آن شاهد فرهنگ و تاریخ معاصر ایران خواهید بود. از کاخ سعدآباد تا امامزاده صالح، حدود ۲ کیلومتر مسافت است که می‌توانید با ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پیاده‌روی این مسیر زیبا را طی کنید یا از مسیر ماشین‌رو برای دیدن دو این مکان گردشگری استفاده کنید. دو درب ورودی به کاخ سعدآباد که یکی به سمت امامزاده صالح که نزدیک‌تر است و از طریق خیابان‌های طاهری و البرز کوه قابل‌دسترسی است و درب دیگر در میدان دربند قرار دارد. ضمناً در نزدیکی درب زعفرانیه امکان پارک را هم خواهید داشت.
امامزاده صالح تجریش و ماجرای نذر نمک امامزاده صالح

باغ فردوس و خیابان ولیعصر


خیابان ولی‌عصر، به‌عنوان طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه، از دیگر جاذبه‌های شگفت‌انگیز شهر تهران به‌حساب می‌آید. این خیابان که با چنارهای منظم و زیبا در دو طرف خود، نمادی از طبیعت و هنر ایران است، دارای دیدنی‌های بی‌شماری است که گردشگران را به خود جلب می‌کند. از مراکز خرید شیک تا رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های متنوع، همه در این خیابان قرار دارند.
باغ فردوس، معروف به باغ‌موزه فردوس، از دیگر جاهای گردشگری تهران است که در منطقه خوش‌آب‌وهوای باغ فردوس در شمال شهر قرار دارد. این باغ که در سال ۱۳۸۱ به‌عنوان موزه سینمای ایران شناخته شد، از آثار تاریخی باارزش ایران به شمار می‌رود و اکنون به‌عنوان یکی از مراکز فرهنگی و هنری ملی ایران شناخته می‌شود.

چطور به زیارت امامزاده صالح تجریش برویم؟

با وجود اینکه امامزاده صالح در شمال شهر تهران قرار گرفته است؛ ولی دسترسی به آن از طرق مختلفی امکان‌پذیر است:
امامزاده صالح تجریش و ماجرای نذر نمک امامزاده صالح

مترو امام زاده صالح


برای استفاده از مترو برای رفتن به امامزاده صالح تجریش، بهترین راه این است که سوار خط 1 شوید که آخرین ایستگاه آن، میدان تجریش است. پس از پیاده شدن در ایستگاه تجریش، از خروجی جنوبی استفاده کرده و در خیابان شهرداری به سمت میدان تجریش حرکت کنید تا با یک پیاده‌روی کوتاه، به امامزاده برسید.

پارکینگ امامزاده صالح


پارکینگ طبقاتی امامزاده صالح در محله تجریش و در خیابان عباس تهرانی قرار دارد و به‌صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کند. این پارکینگ، یکی از 8 پارکینگ موجود در تجریش است که در نزدیکی جاذبه‌هایی مثل موزه موسیقی، مجتمع تجاری ارگ، بازار تجریش، امام زاده صالح، شهربازی فان تایم و موارد دیگر است.

اسکان در امامزاده صالح


بسیاری از هتل‌ها و سوئیت‌ها در نزدیکی امام زاده صالح اقدام به ارائه خدمات اجاره اتاق با قیمت مناسب کرده‌اند. این فرصت عالی برای مسافران است که از شهرهای دیگر به این منطقه سفر می‌کنند. با اجاره اتاق در این منطقه یا اجاره سوئیت، شما می‌توانید تجربه اقامتی راحت را در نزدیکی امامزاده صالح تجربه کنید، بدون اینکه وقت زیادی را برای حرکت و مسافت طی کنید. اقامت در این هتل‌ها به گردشگران این اطمینان را می‌دهد که هم از اقامتی راحت و لذت‌بخش بهره‌مند شوند و هم از دیدن جاذبه‌های دیدنی اطراف آن لذت ببرند.
امامزاده صالح تجریش و ماجرای نذر نمک امامزاده صالح

کلام آخر

به‌عنوان یکی از مقدس‌ترین و مهم‌ترین اماکن دینی در تهران، امامزاده صالح تجریش با ترکیبی از تاریخ و فرهنگ مذهبی، یک اثر برجسته در فضای فرهنگی و مذهبی این شهر به‌حساب می‌آید. معماری زیبای این امامزاده، همچون نمونه‌ای جذاب از هنر و توانمندی معماران ایرانی، باعث جلب‌توجه بازدیدکنندگان شده و هر ساله هزاران نفر از افراد را به این مکان می‌آورد. امامزاده صالح نه‌تنها یک مکان مقدس بلکه نمادی از تلاش برای حفظ هویت مذهبی و معنوی ایران است که در اطراف خود جاذبه‌های دیدنی بسیاری هم قرار دارند.

سؤالات متداول


امامزاده صالح تا چه ساعتی باز است؟


امامزاده صالح همه‌روزه از ساعت 8 صبح تا 12 شب باز است.

پارکینگ امامزاده صالح کجاست؟


پارکینگ عمومی امامزاده صالح در محله تجریش تهران و در خیابان عباس تهرانی واقع شده و به‌صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کند.

خوابیدن در امامزاده صالح ممکن است؟


در اطراف امام زاده صالح مسافرخانه و هتل‌هایی برای مسافران و زائران فراهم شده که برای اقامت می‌توانید در آن‌ها اقامت کنید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است