search
menu

خانه استاد شهریار تبریز

[ پنهان کردن ]
خانه استاد شهریار
چرا بازدید از خانه استاد شهریار پیشنهاد می شود؟
تاریخچه خانه استاد شهریار
معماری خانه استاد شهریار
درخانه استاد شهریار از چه چیزهایی می توان بازدید کرد؟
چگونه به خانه استاد شهریار برویم؟
در نزدیکی خانه استاد شهریار از چه جاذبه های دیگری می توان بازدید کرد؟
چه هتل هایی در نزدیک خانه استاد شهریار وجود دارد؟
چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک خانه استاد شهریار هستند؟

خانه استاد شهریار


محمدحسین بهجت تبریزی، متخلص به استاد شهریار، شاعر معروف و توانای تبریزی در ایران و دنیا و آفریننده آثار و منظومه های باارزش چون "حیدربابا" است. خانه ای که استاد شهریار در آن زندگی کرده، پس از وفاتش به عنوان خانه موزه جهت بازدید به روی گردشگران و بازدید کنندکان باز شد. خانه استاد شهریار، خانه ای بسیار ساده اما در عین حال باصفا و دلنشین است. خاطرات ماندگارشاعر گران قدر استاد شهریار در این خانه به نمایش گذاشته شده اند تا افراد علاقه مند به ادبیات، فرهنگ و تاریخ با خرید بلیط هواپیما تبریز و سفر به این شهر تاریخی از آن ها بازدید کنند.
خانه موزه استاد شهریار در محله مقصودیه که یکی از قدیمی ترین محله های تبریز است، قرار دارد. محله مقصودیه در خیابان ارتش جنوبی واقع شده است. خانه فعلی سومین منزلگاه استاد شهریار بود که در سال ۱۳۴۷ آن را خریداری کرده بود. وی بیست سال آخر زندگی اش را در این خانه سپری کرد و اشعار بسیاری را در این خانه سرود.
خانه استاد شهریار تبریز

چرا بازدید از خانه استاد شهریار پیشنهاد می شود؟


استاد شهریار در سال ۱۲۸۵ در منطقه چایکنار تبریز و بازارچه میرزا نصرالله چشم به جهان گشود. حاج میرزا آقا خشکنابی پدر استاد شهریار، مردی فاضل، خوش نویس و از وکلای مبارز دادگشتری تبریز در زمان خود بود. در طی جریان های مشروطیت در تبریز که در سال ۱۳۲۸ اتفاق افتاد، پدر استاد شهریار او را برای دور ماندن از وقایع و خطر به روستای "خشکناب قمیش قورشاق" منتقل کرد و بدین ترتیب دوران کودکی استاد شهریار در دامان طبیعت این روستا سپری شد و بعدها نیز برای نوشتن "منظومه حیدربابا" الهام بخش او شد. شهریار در سال ۱۳۰۰ پس از به پایان رساندن دوره سیکل اول متوسطه راهی تهران شد تا در آن جا ادامه تحصیل دهد. او تا سال ۱۳۰۳ در مدرسه دارالفنون تحصیلاتش را ادامه داد و سپس وارد مدرسه طب شد. از این زمان زندگی پرفراز و نشیب شهریار شروع گردید. استاد شهریار ۷ماه قبل از آن که فارغ التحصیل شود، عاشق دختری شد و پس از آن که جواب منفی از معشوقش دریافت کرد، ترک تحصیل نمود و به شعر روی آورد.
خانه استاد شهریار تبریز
ازجمله آثار بسیار ارزشمند و نامی استاد شهریار "منظومه حیدربابایه سلام" است و جزو شاهکارهای ادبیات ترکی آذربایجانی به حساب می آید. استاد شهریار در گونه های مختلف چون شعر فارسی غزل، مثنوی، قصیده، رباعی و نیمایی شعر سروده است. اما غزل از عمده شهرت استاد بود و "علی ای همای رحمت" و "آمدی جانم به قربانت" از مهم ترین و تئثیرگذارترین غرلیات وی هستند. استاد شهریار پس از یک دوره بیماری، در ۲۷م شهریور سال ۱۳۶۷ دار فانی را وداع گفت و به وصیت خودش در مقبرة الشعرای تبریز به خاک سپرده شد.
اشعار ترکی استاد شهریار همچون اشعار فارسی اش بسیار ارزشمند و پربار هستند، اما حس و حالی که در اشعار ترکی وی وجود دارند، در ترجمه به هیچ زبانی دیگری تمام و کمال انتقال نمی یابد. برای احساس عمیق تک به تک بیت هایش باید زبان ترکی را یاد گرفت تا آن مهارت و استادی را در شعرسرایی او عمیقا احساس کرد. استاد شهریار نه تنها در ایران، بلکه در تمام جهان افتخار آذری زبان ها و محبوب دل همگان بوده و خواهد ماند. از این رو اگر بلیط هواپیما به مقصد تبریز را خریداری کرده اید فراموش نکنید سری هم به خانه موزه این شاعر پرآوازه بزنید.

تاریخچه خانه استاد شهریار


خانه استاد شهریار در سال های دهه ۱۳۳۰ ساخته شده بود و قدمت آن به دوره پهلوی دوم می رسد. زیربنای این خانه ۲۵۰ متر مربع و مساحتش ۲۴۱ متر می باشد. این خانه در دوطبقه ساخته شده و دارای زیرزمین است. در سال ۱۳۶۷ پس از درگذشت استاد شهریار شهرداری تبریز خانه استاد شهریار را خریداری کرد و هم اکنون نیز اداره خانه را به عهده دارد. در سال ۱۳۸۶ خانه استاد شهریار به عنوان یکی از آثار ملی ثبت گردید. خانواده استاد با همکاری و اهدای اشیا و وسایل استاد این خانه را به موزه استاد شهریار تبدیل کردند و از آن زمان تا به امروز این خانه به روی بازدیدکنندگان باز است. موزه خانه استاد شهریار در سال ۱۳۷۰ افتتاح گردید و در فراخوانی از مردم دعوت شد تا هر سند و مدرکی از استاد شهریار دارند، در اختیار موزه قرار دهند.
خانه استاد شهریار تبریز

معماری خانه استاد شهریار


خانه استاد شهریار در ورودی درب بیرونی دارای حیاط کوچکی است که یک حوض، درختان و باغچه های گل و مجسمه استاد شهریار در آن قرار دارند. خانه دارای دو طبقه و یک زیرزمین است. در خانه استاد شهریار ۴ اتاق وجود دارد که آثار استاد در آن ها به نمایش گذاشته شده اند. از طریق چند پله به اتاق بالایی راه هست که در اولین اتاق آن مبلمان، وسایل دکوری قدیمی، دکور دیواری و عکس های استا وجود دارند و ورود به آن ها ممنوع است. اتاق دیگر آشپزخانه استاد است که یخچال و لوازم آشپزخانه استاد در آن وجود دارند و ورود به این اتاق آزاد است. در اتاق سوم دورتادور دیوارها عکس ها، یابودها و عکس های استاد نصب شده اند. آخرین اتاق مربوط به اتاق پذیرایی استاد است و لوازم منزل و پذیرایی و بستر و لباس های استاد وجود دارند. ورود به این اتاق نیز ممنوع است و بازدیدکنندگان از جلوی در آن را تماشا می کنند.
زیرزمین خانه استاد شهریار دیوارها و سقف آجری و سه اتاق دارد. در یکی از این اتاق ها عکس های استاد با بزرگان وجود دارند. اتاق دیگر به شکل استراحتگاهی است که برای مهمانانی که می آیند در نظر گرفته شده است. حوضی شش ضلعی با چند تخت در این اتاق برای استراحت مهمانان وجود دارند. یک اتاق هم به عنوان بخش سمعی- بصری در نظر گرفته شده است .
خانه استاد شهریار تبریز

درخانه استاد شهریار از چه چیزهایی می توان بازدید کرد؟


بیش از ۵۰۰ قطعه باارزش از اشیا و وسایل استاد شهریار شامل دستخط، یادبودها، کتاب، هدیه های داخلی و خارجی، لوازم زندگی استاد، عکس ها، اسناد قدیمی، وسیله های شخصی استاد مانند لباس ها، لوازم التحریر، بستر استراحت، رختخواب، اتاق پذیرایی منزل استاد، لوح های تقدیر، تندیس های وی و ... در خانه استاد شهریار به نمایش گذاشته شده اند. همچنین، آثار خط نستعلیق و سه تار معروف استاد نیز در این خانه موزه به نمایش گذاشته شده اند.

چگونه به خانه استاد شهریار برویم؟


خانه استاد در مرکز شهر قرار دارد. برای رفتن به خانه استاد شهریار می توانید به خیابان ارتش شمالی رفته و وارد محله مقصودیه شودید. در انتهای محله کوچه ای وجود دارد و در ابتدای آن سمت چپ خانه استاد شهریار قرار دارد.
و یا می توانید از میدان ساعت وارد مقصودیه شوید. در آخر محله یک کوچه وجود دارد که خانه استاد در ابتدای آن قرار دارد.

در نزدیکی خانه استاد شهریار از چه جاذبه های دیگری می توان بازدید کرد؟


از آن جایی که خانه استاد شهریار در مرکز شهر قرار دارد، جاذبه های تاریخی و دیدنی فراوانی در این منطقه هستند که به آسانی پس از بازدید خانه استاد شهریار می توانید از آن ها بازدید کنید.
فاصله خانه استاد شهریار از:
خانه بهنام: ۴۰۰ متر
خانه اردوبادی:۵۰۰ متر
خانه حیدرزاده: ۶۰۰ متر
موزه سنجش: ۶۵۰ متر
کاخ موزه شهرداری: ۸۰۰ متر
خانه نیکدل: ۱.۱ کیلومتر

چه هتل هایی در نزدیک خانه استاد شهریار وجود دارد؟


فاصله خانه استاد شهریار از:
هتل سهند: ۱.۴ کیلومتر
هتل زیبا: ۱.۸ کیلومتر
هتل سینا: ۳ کیلومتر
هتل مروارید: ۳ کیلومتر
هتل کاسپین تبریز: ۲.۳ کیلومتر

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک خانه استاد شهریار هستند؟


فاصله خانه استاد شهریار از:
رستوران فرهنگیان تبریز: ۹۰۰ متر
رستوران جزیره: ۱ کیلومتر
رستوران سنتی یاقوت: ۱.۲ کیلومتر
رستوران علیشاه: ۱.۳ کیلومتر
غذاخوری اکرمی: ۱.۶ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است