search
menu

تالاب قوری گل بستان‌آباد

[ پنهان کردن ]
تالاب قوری گل کجاست؟
تاریخچه منطقه اطراف تالاب
حیات وحش قوری گل
پوشش گیاهی اطراف تالاب
بهترین زمان سفر به تالاب قوری گل
تفریحات منطقه
چگونه به تالاب برویم؟
دیدنی های تبریز اطراف تالاب
چند نکته مفید که خوب است بدانید
استان آذربایجان شرقی پر از جاذبه‌های طبیعی است که هرکدام زیبایی خاص خودشان را دارند. یکی از جاهای دیدنی تبریز در این استان تالاب قوری گل نام دارد که در منطقه‌ای وسیع با پیشینه تاریخی فراوان قرار گرفته است. در این مقاله از سفرمارکت می‌خواهیم سفری داشته باشیم به این دیار زیبا و با این تالاب باصفا بیشتر آشنا شویم. اگر دوست دارید تا در این باره بیشتر بدانید، در ادامه همراه ما باشید. به خاطر داشته باشید که همواره می‌توانید برای خرید بلیط هواپیما تبریز خود روی کمک ما حساب کنید.
تالاب قوری گل بستان‌آباد

تالاب قوری گل کجاست؟


این تالاب در۴۰ کیلومتری جنوب شرق شهر تبریز و حوالی شهرستان بستان آباد قرار گرفته است و دسترسی راحتی دارد. قوری گل در زبان ترکی به معنی تالاب خشک شناخته می‌شود و به دلیل وصل نبودن به آب‌های آزاد در گروه آب‌های راکد استان قرار دارد. اطراف آن نیز با دشت‌های هموار و درختان سرسبز احاطه شده است و جایی عالی برای فرار از هیاهو شهر محسوب می‌شود. تالاب قوری گل ۱۸۹۰ متر از سطح دریا قرار گرفته و آب مورد نیاز آن توسط چشمه‌های زیرزمینی تامین می‌شود. همچنین رودهای فصلی به آن سرازیر شده و وارد آن می‌شوند. به همین دلیل آب تالاب از طراوت خاصی برخوردار است.

تاریخچه منطقه اطراف تالاب


همانگونه که گفتیم تالاب قوری گل آذربایجان شرقی در نزدیکی شهرستان بستان آباد قرار گرفته که این شهر نیز در محل شهر تاریخی اوجان ساخته شده است. اوجان در زمان ایلخانیان منطقه‌ای ییلاقی بود که در فصل تابستان مورد توجه قرار می‌گرفت، ولی بعدها رونق خود را از دست داد. همچنین خوب است بدانید که این ناحیه در مسیر ارتباطی جاده ابریشم واقع شده بود و همواره افراد زیادی در آنجا تردد می‌کردند. ولی آنچه که طبیعت این منطقه را محبوب همگان کرده آب و هوای دلپذیر، سبزه‌زارهای سرسبز و آب شرب گوارا است که همچنان مورد توجه گردشگران و مردم محلی قرار می‌گیرد.

حیات وحش قوری گل


تالاب قوری گل تبریز در سال ۱۳۵۴ به عنوان یک تالاب بین المللی به ثبت رسید و از سال ۱۳۷۳ شکار در این ناحیه ممنوع شد. در اطراف این تالاب گونه‌های جانوری مختلفی زندگی می‌کند که شامل پرنده‌های مهاجر زیادی است. به همین دلیل از این منطقه برای اهداف آموزشی و تحقیقاتی نیز استفاده می‌شود. از جمله گونه‌های جانوری ساکن در حومه تالاب قوری گل می‌توان به گرگ، روباه، سمور، مار، اردک سفید، قورباغه، اردک مرمری، موش مغان و غیره اشاره کرد. همچنین ماهی‌های متنوعی در این تالاب سکونت دارند که باعث شده تا بعضی ماهیگیران برای صید ماهی راهی آنجا شوند.

پوشش گیاهی اطراف تالاب


در اطراف تالاب قوری گل بستان آباد پوشش گیاهی متنوعی هم وجود دارد که بعضی از آن‌ها در دل آب رشد می‌کنند. به همین دلیل گیاهان شناور روی آب تالاب به جذابیت آنجا افزوده‌اند و منظره‌ای جالب برای عکاسی به وجود آورده‌اند. همچنین در تالاب و اطراف آن می‌توان انواع جلبک، آلاله آبی و غیره را دید که چشم‌اندازی زیبا خلق کرده‌اند.
تالاب قوری گل بستان‌آباد

بهترین زمان سفر به تالاب قوری گل


اکنون شاید از خود بپرسید که چه زمانی برای سفر به این تالاب بهتر است؟ در پاسخ باید بگوییم که بهار و اوایل تابستان بهترین فصل برای رفتن به این منطقه است. این ناحیه در زمستان سپید پوش می‌شود که البته فرصت خوبی برای برف بازی ایجاد می‌کند. ولی به دلیل برودت هوا اکثر گردشگران روزهای بهاری را برای رفتن به تالاب قوری گل انتخاب می‌کنند.

تفریحات منطقه


اگر روزی بخت با شما یار شد و تالاب قوری گل بستان آباد سفر کردید، از تفریحاتی مثل ماهیگیری، عکاسی و پرنده‌نگری غافل نشوید. همچنین می‌توانید با کمپ زدن در آنجا از آب و هوای منطقه لذت ببرید. در نزدیکی این تالاب امکانات رفاهی قابل قبولی مانند آلاچیق، آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی و منقل وجود دارد و نیاز اولیه گردشگران را برطرف می‌کند. همچنین چندین وسیله بازی برای کودکان در نظر گرفته شده که می‌توانند در آنجا سرگرم شوند.

چگونه به تالاب برویم؟


برای رفتن به تالاب قوری گل بستان آباد باید خود را از سمت تبریز به جاده ترانزیت بستان آباد برسانید و جهت جنوب شرقی بروید. در نهایت پس از ۱۵ کیلومتر رانندگی در شمال مسیر به تالاب می‌رسید و ماجراجویی شما شروع می‌شود. بهترین راه برای رفتن به تالاب قوری گل رزرو بلیط هواپیما به مقصد تبریز و سپس همراه شدن با تورهای طبیعت‌گردی است.

دیدنی های تبریز اطراف تالاب


اگر روزی به تالاب قوری گل بستان آباد سفر کردید، بد نیست تا سری هم به دیدنی‌های این شهر بزنید. مجتمع آب گرم این شهر یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های منطقه است که با بهترین امکانات در اختیار افراد قرار می‌گیرد. در آنجا می‌توانید در فضایی مطلوب شنا کرده و تجدید قوا کنید. غار آغ بولاغ نیز از دیگر جاذبه‌های توریستی شهرستان بستان آباد است که با شکل و شمایل جالبش جان می‌دهد برای ماجراجویی. همچنین می‌توانید به چشمه قونسورسو بروید و در کنار آب گوارا آنجا استراحت کنید. پارک صبا، کوه بزقوش و پل سعید آباد از دیگر جاهای توریستی بستان آباد است که مورد بازدید طبیعت‌دوستان و گردشگران قرار می‌گیرند.
تالاب قوری گل بستان‌آباد

چند نکته مفید که خوب است بدانید


- آب دریاچه قوری گل بستان آباد شیرین و قابل شرب است.
- در زمستان دمای منطقه به ۷- و در تابستان به ۱۹ درجه می‌رسد.
- از این آب برای آبیاری کشتزارهای اطراف استفاده می‌شود.
- شب ماندن در اطراف دریاچه را پیشنهاد می‌کنیم و بهتر است برای اسکان به شهرستان بستان آباد بروید.
- همواره به خاطر داشته باشید که زباله‌های خود را در طبیعت رها نکنید.
- در این منطقه ۲۸۰ گونه آبزی، ۹۲گونه پرنده و ۱۹ گونه خزنده زندگی می‌کند.
کلام پایانی
اکنون که دانستید تالاب قوریگل در کدام شهر است، می‌توانید با آگاهی بیشتر راهی آنجا شوید. فراموش نکنید که در فصل بهار درختان این منطقه شکوفه داده و فضایی دل‌انگیز ایجاد می‌شود. چمنزارهای سرسبز، آب و هوای خوب و نسیم بهاری از دیگر ویژگی‌های دوست‌داشتنی این منطقه در فصل بهار است که نمی‌توان نادیده‌اش گرفت. اگر قصد سفر به این منطقه را دارید، می‌توانید با تورهای طبیعت‌گردی همراه شده و یا با رزرو بلیط هواپیما به مقصد تبریز خود را به این ناحیه برسانید.

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است