search
menu

دشت ارژن کازرون

[ پنهان کردن ]
درباره دشت ارژن کازرون
چرا بازدید از دشت ارژن کازرون را پیشنهاد می کنیم؟
تاریخچه دشت ارژن کازرون
جاذبه‌های دشت ارژن کازرون
هزینه و زمان بازدید پیشنهادی از دشت ارژن کازرون
چگونه به دشت ارژن کازرون برویم؟
در نزدیکی دشت ارژن کازرون از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟
چه هتل هایی در نزدیکی دشت ارژن کازرون برای اقامت وجود دارد؟
چه رستوران‌هایی در نزدیک دشت ارژن کازرون وجود دارد؟

درباره دشت ارژن کازرون


استان فارس سرشار از جاذبه‌های دیدنی است که گشت‌وگذار در تمام این مکان‌ها و یا حتی معرفی تک تک آنها وقت بسیار زیاد می‌طلبد. یکی از دیدنی‌های طبیعی استان فارس دشت ارژن کازرون است که در حد فاصل میان شهرهای شیراز و کازرون قرار دارد. این دشت که در جوار ارتفاعات جنوبی زاگرس واقع شده در گذشته نه‌چندان دور زیستگاه‌های حیواناتی نظیر شیر ایرانی و آهو بوده است. زیبایی بی حد و اندازه Dasht Arjan باعث می‌شود که امروزه اکثر افراد هنگام خرید بلیط هواپیما تهران شیراز برنامه ویژه‌ای برای بازدید از این دشت ترتیب دهند.
دشت ارژن کازرون

چرا بازدید از دشت ارژن کازرون را پیشنهاد می کنیم؟


دشت ارژن کازرون در بطن رشته‌کوه‌های زاگرس دشتی قرار گرفته و تاریخ کهنی را در دل خود جای داده است.
این دشت معمولا با تنوع گیاهی و جانوری و مناظری طبیعی که عرضه می‌کند، اهالی شیراز و شهرهای اطراف را هر آخر هفته به سمت خود می‌کشاند.
از نظر عده زیادی، دشت ارژن کازرون جز پنج دشت دیدنی ایرانی است.
جدا از زیبایی طبیعی و اهمیت توریستی، دشت ارژن کازرون یکی از مکان‌های ایده آل برای مطالعات زمین شناسی محسوب می‌شود.

تاریخچه دشت ارژن کازرون


دشت ارژن که یکی از جاهای دیدنی شیراز است که از آن با نام دشت ارجن و دشت ارزن نیز نام برده است در سرزمین فارس نزدیکی شیراز قرار دارد و از قدیم‌الایام مورد توجه بوده است. در متون ادبیات کلاسیک در مورد دشت ارژن به این جمله برمی‌خوریم که مرغزار دشت ارژن برکنار بحیره ارژن است و بیشه‌ای است و معدن شیر، طول آن ده فرسنگ در عرض یک فرسنگ .در وازه‌نامه فرهنگ فارسی عمید ارژن به معنای درخچه بادام کوهی با میوه تلخ و چوب سخت و راست که از چوب آن عصا درست کنند و در نواحی کوهستانی و خشک می‌روید؛ آمده است. در زمان‌هایی نه چندان دور در منطقه‌ای که در حال حاضر جزو منطقه حفاظت شده دشت ارژن کازرون محسوب می‌شود، شیر ایرانی زندگی می‌کرده است که به دلیل تخریب و کوچک شدن زیستگاه و شکار بی‌رویه‌اش در حال حاضر اثری از این جانور زیبا باقی نمانده است. امروزه این دشت چراگاه حیواناتی هم‌چون گاو و گوسفند است. در سالیان اخیر تعدادی گوزن زرد ایرانی هم از ساری به این منطقه آورده شده‌اند.
دشت ارژن کازرون

جاذبه‌های دشت ارژن کازرون


آبشار ارژن که مردم محلی به آن آبشار چرونیز می‌گویند، یکی از جاذبه‌های دیدنی دشت ارژن کازرون است. در فصل زمستان که دما به زیر صفر درجه می‌رسد آب آبشار حین ریزش یخ می‌زند که منظره بدیعی شکل می‌گیرد. آب این آبشار قبلا از دل کوه می‌آمد ولی امروزه به وسیله لوله‌کشی آب را به سمت بالای کوه هدایت می‌کنند تا منظره آبشار را زنده نگه دارند.
در کل می‌توان دشت ارژن کازرون را یک مجموعه گردشگری جذاب در حد فاصل شهرهای شیراز و کازرون به شمار آورد. در نزدیکی دشت ارژن پیش‌تر یک تالاب آب شیرین واقع شده بود که رودخانه دالکی به آن منتهی می‌گشت. گرچه با بارندگی‌های سال ۱۳۹۸ این تالاب تا ۶۰ درصد آبگیری شد اما این تالاب سال‌ها بود که خشک شده بود.
از جاذبه‌های دیگر این منطقه می‌توان به بازارچه ارژن در روستا که توسط مردم بومی اداره می‌شود، اشاره کرد. محبوبیت این بازارچه به قدری است که گاهی منجر به ایجاد ترافیک در این دهستان می‌شود. در این بازار محصولاتی مانند ترشی‌های محلی، گردو، میوه و سیر را می‌توانید مشاهده و خرید کنید. این محصولات به طور معمول از مزارع اطراف به عمل آورده شده‌اند. اگر مایل باشید می‌توانید پیاده‌روی خود را در دشت ارژن به سمت کوه‌های اطراف دشت جهت دهید. خوردگی سنگ‌ها و زیبایی‌های طبیعی این کوه‌ها از نطر زمین‌شناسی مورد توجه است. ضمنا، در نزدیکی دشت ارژان آبشار و چشمه‌ای به نام چراب قرار دارد که اگرچه خشکسالی تاثیر خود را بر وضعیت این آبشار و چشمه گذاشته است اما هنوز از جوشش نیفتاده است.
دشت ارژن کازرون

هزینه و زمان بازدید پیشنهادی از دشت ارژن کازرون


پیش‌تر به این موضوع اشاره شد که در زمستان می‌توانید با منظره آبشار یخی در این منطقه مواجه شوید. البته قبل از خرید بلیط هواپیما باید در نطر داشته باشید که مناظر این دشت در ماه‌های سبز سال نیز جذابیت‌های خاص خود را دارند. می‌توانید در رستوران‌هایی که در این منطقه قرار دارند نهار یا شام خود را صرف کنید. اگر مایل هستید که هزینه کم‌تری صرف کنید. در کنار جاده معمولا فروشنده‌هایی هستند که گوشت یا جوجه کباب به فروش می‌رسانند. در نهایت، شما می‌توانید حدود ۳ تا ۴ ساعت از زمان سفر خودتان را با تماشای زیبایی‌های دشت ارژن کازرون پر کنید.

چگونه به دشت ارژن کازرون برویم؟


اگر از شیراز بخواهید به دشت ارژن برسید باید مسیر کازرون را انتخاب کنید. در این حالت، بعد از طی کردن حدود ۶۰ کیلومتر به دشت ارژن کازرون می‌رسید و بدین ترتیب، بخشی از ساعات سفر خودتان به استان فارس را با تماشای زیبایی‌های این دشت سپری می‌کنید.

در نزدیکی دشت ارژن کازرون از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟


آبشار مصنوعی دشت ارژن: ۱.۲ کیلومتر
مزارع دشت ارژن: ۱.۷ کیلومتر
منطقه حفاظت شده ارژن: ۹.۳ کیلومتر

چه هتل هایی در نزدیکی دشت ارژن کازرون برای اقامت وجود دارد؟


هتل باغچه هوشیار: ۲۶.۱ کیلومتر
هتل باغ: ۴۱ کیلومتر
هتل سوناتا: ۵۶.۱ کیلومتر

چه رستوران‌هایی در نزدیک دشت ارژن کازرون وجود دارد؟


رستوران درویش: ۱ کیلومتر
رستوران و کافی‌شاپ پرچین: ۱ کیلومتر
رستوران باباکوهی: ۱.۱ کیلومتر
رستوران شاندیز آبشار: ۱.۲ کیلومتر
رستوران آلاچیق ارژن: ۱.۴ کیلومتر
باغ و سفره‌خانه سنتی ولی‌عصر: ۱.۶ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است