search
menu

جاهای دیدنی بسطام

[ پنهان کردن ]
چرا باید از شهر بسطام بازدید کنیم؟
تاریخچه شهر بسطام
آب و هوای شهر بسطام
جاذبه های دیدنی شهر بسطام
جاذبه های طبیعت گردی بسطام
نحوه دسترسی به بسطام
جاذبه های دیدنی نزدیک به بسطام
رستوران های شهر بسطام
هتل های شهر بسطام
بسطام، شهری کوچک در استان سمنان که در شش کیلومتری شاهرود قرار دارد و یکی از عارفان بزرگ به نام بایزید بسطامی نیز در این شهر دفن شده است. بسطام شهری آرام و پر از چنارهای تنومندی است که در هر فصلی زیبایی های به خصوصی دارد، مخصوصا در فصل پاییز با برگ ریزان کوچه ها و خیابان ها را رنگی می شوند و همه این ویژگی ها این شهر را به یکی از جاذبه های سمنان تبدیل کرده است. شهر بسطام دارای بستان های زیاد و میوه های خوشمزه ایست. در شهر بسطام وجود باغ های باصفا و مسجد جامع زیبایی های چند برابری به این شهر بخشیده اند. در این مقاله می خواهیم در مورد مهمترین آثار دیدنی شهر بسطامی برایتان بنویسیم، با ما در ادامه همراه باشید تا با Bastam Attractions آشنا شوید:
جاهای دیدنی بسطام

چرا باید از شهر بسطام بازدید کنیم؟


• بسطام یکی از شهرهای تاریخی استان سمنان دارای آب و هوای مطبوعی است.
• شهر بسطام دارای آثار تاریخی بی نظیری است که برای علاقه مندان به تاریخ مقصدی مناسب است.
• شهر بسطام در چندین سال اخیر به عنوان شهر نمونه گردشگری انتخاب شده است.

تاریخچه شهر بسطام


با توجه به این که تاریخ این شهر قبل از ورود اسلام به ایران مشخص نیست، اما روایت هایی در این باره حاکم است که در زمان خسروپرویز این شهر بنا گردیده و در زمان حکومت عباسیان نیز بسطام به عنوان دومین شهر ایالت قومس و تالی دامغان محسوب می شده ولی با حمله مغول رو به افول گشته است. در هر صورت، قدمت ‌Bastam به ۸۰۰۰ سال قبل بر می گردد و آثار تاریخی زیادی در این شهر دلربایی می کنند. در زمان های گذشته، قنات‌ های زیادی با آب گوارا و شیرینی در این شهر جاری بودند، مانند قنات صادق خان که قدمت آن حدودا بیش از ۵۰۰ سال است و اکنون با گذشت سال های زیاد هنوز هم از اهمیت بسیاری برخوردار است.

آب و هوای شهر بسطام


شهر بسطام دارای آب و هوای مطبوعی در تابستان و آب و هوای سرد در زمستان است. بسطام به دلیل مجاورت با کوه های شاهوار و ابر زمستان های سرد و طولانی دارد و همچنین از طرفی نیز با کویر همجوای داشته و دارای آب و هوای کوهپایه ای است. پس بی شک یکی از خوش آب و هواترین نقاط استان سمنان همینجاست، بهتر است همین حالا به فکر خرید بلیط هواپیما ارزان و آغاز سفری به دلپذیر باشید.

جاذبه های دیدنی شهر بسطام


مجموعه بایزید بسطامی
این مجموعه بی نظیر دارای سه در ورودی است و با وارد شدن به این محوطه گویی به زمان گذشته برگشته اید. گنبد و کاشی کاری های آبی رنگ زیبایی منحصر به فردی به این مجموعه بخشیده اند. محوطه ای با آرامش خاص مخصوصا در هنگام شب در این مجموعه وجود دارد که ستاره های آسمان با درخشش خود همگان را به سوی خود جذب می کنند. بایزید بسطامی زرتشتی بوده و بعدا به اسلام گرویده بودند؛ حکایت نیز در مورد وی بدین صورت است که بایزید یکی از شاگردان امام جعفر صادق و سقای او بوده است؛ آرامگاه مربوط به ایشان نیز فاقد هرگونه تزئین بوده و فقط یک پنجره مسقف آهنی دارد. روی قبر نیز سنگ مرمر گذاشته شده و مناجاتی از حضرت علی بر روی آن حک شده است. در فاصله اندکی از آن نیز مزاری به شکل برج با گنبد رک وجود دارد که متعلق به امامزاده محمد بوده و یکی از جاهای دیدنی مذهبی و تاریخی بسطام به شمار می رود.
مدرسه شاهرخیه
قدمت مدرسه شاهرخیه به دوران شاهرخ تیموری می رسد که از داخل مجموعه بایزید به این مدرسه راه وجود دارد و هم اینکه می توانید از کوچه پشتی وارد آن شوید. این مدرسه تاریخی در شرق مسجد بایزید قرار گرفته و یکی از بناهای با ارزش به شمار می رود. این مدرسه تا حدود ۵۵ سال پیش دایر بوده و به عنوان مرکز تحصیل علوم قدیمه فعالیت داشته است، اما اکنون به عنوان مدرسه علمیه باقرالعلوم استفاده می شود و طلبه ها در حجره های آن مشغول به تحصیل هستند. مدرسه شاهرخیه در دو طبقه و شامل ۲۸ حجره، مسجد، ایوان و زورخانه است. همچنین نام این مدرسه از نام موسس خود یعنی شاهرخ تیموری گرفته شده است.
مسجد جامع بسطام
مسجد جامع بسطام در خیابان پشتی مجموعه بایزید واقع شده است و زمان ساخت بخش شبستانی این مسجد به دوره قاجار برمی گردد ولی در حیاط پشتی محرابی یادگار مانده از دوره ایلخانی وجود دارد. در کل، مسجد جامع بسطام به سده هشت قمری بر می گردد که در سال ۱۳۸۶ به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در ساختمان این مسجد از گچبری‌ ها و آجرکاری‌ های ظریف و زیبایی استفاده شده است و یکی از شاهکارهای معماری محسوب می شود.
برج کاشانه
برج کاشانه بسطام نیز دقیقا در پشت مسجد جامع واقع شده و برجی چند ضلعی است که در طول سال توانسته گردشگران زیادی را به سوی خود جلب کند. کتیبه‌ موجود بر روی سر در ورودی این برج نشان دهنده قدمت آن است که به سال ۷۰۰ هجری قمری بر می گردد. ارتفاع برج کاشانه از درون ۲۴ متر و از بیرون نیز ۲۰ متر است. شکل ظاهری این برج به صورت چند ضلعی منتظم ۳۰ ضلعی بوده و در بالای برج نیز آجرهای بزرگی وجود دارند و بر روی ضلع جنوب غربی این برج کلمه بسم الله الرحمن الرحیم با خط ثلث بسیار زیبایی نوشته شده است. سقف این برج نیز به مرور زمان فرو ریخته که در دوره های بعد بازسازی هایی در این زمینه انجام گرفته است. در حالت کلی، معماری این بنا با جلوه و شکوه خاصی شبیه به رصدخانه‌ بوده و به صورت چند وجهی همراه با گچبری و آجركاری‌ های بسيار زیبا تزئین شده است.
جاهای دیدنی بسطام

جاذبه های طبیعت گردی بسطام


جنگل ابر: جنگل ابر شاهرود یکی از معروف‌ ترین و زیباترین جاذبه‌ های طبیعی ایران محسوب می شود و یکی از دیدنی ترین صحنه های بی نظیر این جنگل اقیانوسی از ابر در زمان‌ های مختلف سال است که شهرت بسیار زیادی به این منطقه بخشیده است.
جنگل اولنگ: جنگل اولنگ در میان دو استان سمنان و گلستان قرار دارد و این جنگل زیبا هر ساله میزبان گردشگران زیادی از سراسر کشور است و گونه‌ های گیاهی مختلفی مانند انواع درمنه، چوبک، کلاه میرحسن وسالویا و... در آن وجود دارند.

نحوه دسترسی به بسطام


همان طور که اشاره شد، شهر بسطام هفت کیلومتر بعد از شاهرود قرار دارد که می توانید با دسترسی به شهر شاهرود به وسیله تاکسی های خطی در میدان امام خمینی، ابتدای خیابان ۱۷ شهریور به بسطام دسترسی داشته باشید. همچنین می توانید از ایستگاه راه آهن شهر شاهرود به راحتی به وسیله تاکسی به بسطام بروید یا اینکه می توانید با خرید بلیط هواپیما از فرودگاه شاهرود به وسیله تاکسی یا اتوبوس به شهر بسطام دسترسی داشته باشید.
جاهای دیدنی بسطام

جاذبه های دیدنی نزدیک به بسطام


موزه شاهرود: ۸.۴ کیلومتر
بازار تاریخی شاهرود: ۹.۲ کیلومتر
خانه یغمایی ها: ۹.۵ کیلومتر
موزه آب شاهرود: ۹.۶ کیلومتر
پارک آبشار: ۱۰.۱ کیلومتر
آبشار نکارمن: ۱۸.۹ کیلومتر

رستوران های شهر بسطام


رستوران بایزید: ۷۵۰ متر
رستوران کهکشان: ۱.۴ کیلومتر
رستوران دستپخت مامان: ۶.۹ کیلومتر
رستوران کبابچی: ۷.۱ کیلومتر
رستوران دیکله: ۸.۹ کیلومتر
رستوران اورانوس: ۱۰.۴ کیلومتر

هتل های شهر بسطام


سوئيت حاج حسین سلطان بازید: ۶۰۰ متر
هتل توریست بسطام: ۸۰۰ متر
هتل قصر بسطام: ۸۰۰ متر
هتل توریست شاهرود: ۷.۶ کیلومتر
هتل آپادانا: ۸.۷ کیلومتر
هتل نادر: ۱۰.۱ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است