search
menu

عمارت و باغ امیر سمنان

[ پنهان کردن ]
عمارت و باغ امیر سمنان
معماری عمرات و باغ امیر
چگونه به عمارت و باغ امیر سمنان برویم
هزینه و مدت بازدید از عمارت و باغ امیر سمنان
دیدنی های اطراف نزدیک به عمارت و باغ امیر سمنان
هتل های نزدیک به عمارت و باغ امیر سمنان

عمارت و باغ امیر سمنان


قدمت بسیاری از آثار تاریخی ایران در زمان قاجاریه ساخته شده است. یکی ازاین بناها عمارتی است که به دلیل نزدیکی به باغ امیر اعظم نامش به عمارت امیر تغییر کرد. این عمارت زیبا برای سکونت حاج میرزا آقا فامیلی که یکی از تجار و بزرگان سمنان بود توسط استاد معمار باشی ساخته شد. پس از اینکه حاج میرزا آقا فامیلی در سال ۱۲۹۵ به ضرب گلوله کشه شد اداره و مالکیت خانه به دست فرهادخان قاجار و بعد از آن به دست حاکم خور و سمنان به نام امیرخان سردار افتاد. و اکنون مالکیت این خانه برای شهرداری و قسمتی از آن در اختیار آقای هرمز فامیلی می‌باشد. همچنین قسمت باغ به دلیل اینکه دارای مالک خصوصی می‌باشد از خانه باغ جدا شده است.
عمارت و باغ امیر سمنان

معماری عمرات و باغ امیر


معماری این باغ و بنای زیبا از معماری دوران صفوی الگوبرداری شده است. جالب است بدانید در زمان ساخت، این بنا خارج از شهر سمنان واقع شده بود با نمای زیبا به زمین‌های کشاورزی و کارخانه ریسمان بافی.
در قسمت سردر ورودی باغ، کاشی‌کاری‌های هفت رنگ شما را خیره می‌کند. عمارت امیر دارای دو نما می‌باشد یکی به سمت ورودی باغ و دیگری به سمت باغی زیبا. وقتی به عمارت وارد شدید عمارتی را می بینید با ستون‌های گچی که دورتادور بنا قرار گرفته و عمارت را پابرجا کرده است. درواقع جنس داخلس این ستون‌ها از چوب است که روی آن‌ها را با گچ و تزئينات گچی پوشانده اند. در میان حیاط حوضی زیبا و چند ضلعی قرار گرفته و آب آن به دو جوی که در دو طرف آن قرار گرفته جاری می‌شو تا هوای باغ را دلپذیرتر ‌کند. در کنار سر در این عمارت یک خانه زیبا و اعیان نشین به چشم می‌خورد. در گذشته نیز قسمت باغ خانه توسط آب قنات آبیاری می‌شده است.
عمارت و باغ امیر سمنان
عمارت و باغ امیر شامل دو باغ و دو منزل مسکونی است. اکنون این خانه به موزه تبدیل شده است و دارای ۱۰ بخش مختلف مانند بخش‌هاي چاپ، راديو، تلفن و مخابرات، آب، اتاق نشیمن، اسناد، سینما و عکس، موسیقی، مطبخ و .. می‌‌باشد. در قسمت موزه این عمارت می‌توانید از دستگاه‌های قدیمی مانند مورس، تلفن‌های هندلی و تلفن‌های قدیمی، و حتی تلفن‌هایی که در جنگ‌جهانی دوم استفاه می‌شده است دیدن کنید.
همچنین در این موزه سند‌های مهم و ارزشمندی مانند سند و وقفنامه آب سمنان که در ۶ متر نوشته شده و تعدادی اسناد که مربوط به اواخر قاجاریه است مانند کوپن آذوقه مربوط به جنگ جهانی اول و دوم، اولین قرارداد تجاری سمنان با دولت روسیه، برگه تعرفه انتخابات مجلس سنا و شورای ملی مربوط به سال ۱۳۳۱ نگهداری می‌شود. از دیگر اشیای تاریخی که می‌توانید در این موزه ببینید دستگاه بستنی سازی است که مربوط به ۱ قرن پیش می‌باشد.
عمارت و باغ امیر سمنان

چگونه به عمارت و باغ امیر سمنان برویم


اگر با ماشین شخصی خود به شهر سمنان سفر می‌کنید بعد از وارد شدن به میدان اصلی شهر به نام( میدان امام حسین) وارد خیابان ۱۷ شهریور شوید بعد از گذراندن ۳ میدان و رسیدن به میدان سعدی وارد خیابان فردوس شوید تا سردر این عمارت زیبا را روبه روی خود ببینید.

هزینه و مدت بازدید از عمارت و باغ امیر سمنان


برای بازدید از این عمارت زیبا باید بلیط تهییه کنید. همچنین مدت زمان پیشنهادی برای بازدید از این مکان ۱ الی ۱:۳۰ پیشنهاد شده است.

دیدنی های اطراف نزدیک به عمارت و باغ امیر سمنان


قلعه پاچنار
خانه طاهری
موزه گرمابه پهنه
عمارت و باغ امیر
موزه مهر و سکه کومش
موزه تاریخ شهر سمنان

هتل های نزدیک به عمارت و باغ امیر سمنان


هتل گوتکه مال سمنان
اقامتگاه بوم گردی بابا یعقوب
هتل آپارتمان برج سفید
هتل دربند سمنان
مهمانسرای جهانگردی سمنان
هتل خانه گل سمنان
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است