search
menu

جاهای دیدنی شیرگاه

[ پنهان کردن ]
شیرگاه کجاست؟
بهترین زمان برای سفر به شیرگاه
معرفی ۱۰ تا از بهترین جاذبه‌های گردشگری شیرگاه
نارنج بن شیرگاه
چشمه علی
آبشار گزو
روستای دهکلان
پلنگ دره
پل شاه عباسی
سد سنبل رود
روستای کلیج خیل
سد لفور
روستای بورخانی
چگونه به شیرگاه سفر کنیم؟
شمال ایران یکی از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری است و می‌توانید در فصل‌های مختلف سال به این منطقه از کشور سفر کنید. اگر تا به حال به استان مازندران سفر کرده باشید، به ‌خوبی می‌دانید شهرستان سوادکوه یکی از مناطق بسیار زیبای این استان است که با توجه به جاذبه‌های طبیعی محصورکننده‌ای که دارد با عنوان بهشت گردشگری نیز شناخته می‌شود.
در مسیر فیروزکوه به سمت مازندران و در فاصله ۲۵ کیلومتری از قائمشهر به شیرگاه می‌رسید. شیرگاه مرکز شهرستان سوادکوه شمالی است و از جاذبه‌های گردشگری منحصربه‌فرد استان مازندران محسوب می‌شود. تصور کنید در بین جنگل‌ها قدم می‌زنید و صدای آواز پرندگان از هر طرف به گوش‌تان می‌رسد. جنگل‌های سر برافراشته، آبشارهای بلند، دره‌های زیبا و... تنها بخشی از طبیعت جذاب شیرگاه است. جاذبه‌های طبیعی این شهر به‌قدری جذاب و دیدنی است که در تمام ماه‌های سال گردشگران و مسافران را از جای‌جای کشور به‌سوی خود می‌کشاند. اگر قصد دارید با خرید بلیط قطار تهران شیرگاه به این شهر کوهستانی زیبا سفر کنید، همراه ما باشید تا با ۱۰ تا از بهترین جاذبه‌های دیدنی این منطقه آشنا شوید.
جاهای دیدنی شیرگاه

شیرگاه کجاست؟


شیرگاه یکی از شهرهای استان مازندران بوده که در میان رشته کوه‌های البرز قرار گرفته است. این شهر مرکز شهرستان سوادکوه شمالی است و ۲۳۰ کیلومتر با تهران فاصله دارد. وجود کوهستان، جلگه و دره‌های کم‌عمق در این شهر شمالی هوای مطبوع و طبیعت دل‌انگیزی را به ارمغان آورده است. شیرگاه دارای خاک حاصلخیزی است، به همین خاطر بیشتر ساکنین این منطقه به کشاورزی و دامپروری مشغول هستند. مردم این منطقه از قوم طبری هستند و به گویش مازنی صحبت می‌کنند.

بهترین زمان برای سفر به شیرگاه


اغلب شهرهای شمالی به دلیل نزدیکی به دریا رطوبت زیادی دارند و در فصل‌های خاصی از سال برای سفر مناسب هستند. اما شیرگاه یکی از مقاصدی است که به دلیل آب‌وهوای کوهستانی در هر فصلی از سال می‌توانید به آن سفر کنید.
بهترین زمان برای رزرو آنلاین بلیط هواپیما ساری و سفر به شیرگاه، فصل بهار است که علاوه بر سرسبزی طبیعت، هوای خنک و مطبوعی نیز در انتظارتان است. اگر سرما را دوست دارید در اوایل پاییز هم می‌توانید به شیرگاه سفر کنید، چراکه در پاییز طبیعت این شهر هزار رنگ می‌شود و جاذبه‌های طبیعی خود را با رنگ‌های مختلف به رخ می‌‌کشد.

معرفی ۱۰ تا از بهترین جاذبه‌های گردشگری شیرگاه


شیرگاه یکی از مقاصد گردشگری فوق‌العاده در مازندران است که در نیمه اول سال توجه بسیاری گردشگران را به خود جلب می‌کند.
پیش از سفر به شیرگاه، بهتر است برای دیدن جاذبه‌های طبیعی و تاریخی آن اولویت‌بندی کنید. چراکه دیدنی‌های این شهر آن‌قدر زیاد است که در یک سفر چندروزه نمی‌توانید از تمام آن‌ها دیدن کنید. در ادامه به معرفی ۱۰ تا از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری شیرگاه پرداخته‌ایم تا بتوانید برای سفر خود را به این شهر زیبا برنامه‌ریزی کنید.
جاهای دیدنی شیرگاه

نارنج بن شیرگاه


از دیگر جاذبه‌های طبیعی شیرگاه، محله نارنج بن است. یکی از دلایلی که این منطقه از شمال کشور در بین گردشگران خواهان زیادی دارد، جنگل‌های همیشه سبز آن است. رد شدن رودخانه کسلیان از کنار این محله باعث آبادانی بیشتر نارنج بن شده است. بهترین زمان برای بازدید از این طبیعت سرسبز و بکر، فصل بهار و تابستان است. محله نارنج بن در کنار جاده اصلی تهران مازندران قرار دارد، به همین خاطر بسیاری از اهالی تهران تعطیلات آخر هفته خود را در این روستا می‌گذرانند. برای رسیدن از تهران به روستای نارنج بن باید تقریباً مسیری ۳ ساعت و نیم را طی کنید. بعد از شهر فیروزکوه، مسیر بسیار زیبایی پیش ‌روی شماست و عبور راه‌آهن از میان کوه نیز زیبایی آن را دوچندان کرده است. نارنج بن بیشتر برای علاقه‌مندان به کمپینگ مناسب است، بنابراین برای سفر به آن بهتر است وسایل موردنیاز خود را از قبل تهیه کنید چراکه امکانات رفاهی زیادی داخل روستا وجود ندارد. برای گشت و گذار در این منطقه بهتر است قبل از حرکت به صفحه اجاره سوئیت و ویلا سوادکوه مراجعه کرده و اقامتگاه مناسبی را برای خود و خانواده یا دوستان خود انتخاب کنید تا هیچ دغدغه‌ای برای یافتن محل اقامت در این منطقه نداشته باشید.

چشمه علی


در نزدیکی پل ورسک، یک دره زیبا و شگفت‌انگیز در یک مسیر نیمه جنگلی قرار گرفته است. با نزدیک شدن به این دره صدای آبشاری به گوش می‌رسد که به آبشار چشمه علی شناخته می‌شود. این آبشار از دو قسمت کوچک و بزرگ تشکیل شده و دارای ارتفاع ۲۰ متری است. با شنیدن صدای دل‌نشین برخورد آب به سنگ‌ها چنان لذت و آرامشی را تجربه می‌کنید که دل کندن از آن برایتان دشوار می‌شود.
برای رسیدن به آبشار چشمه علی از جاده فیروزکوه، باید از گردنه گدوک عبور کنید تا به پل راه‌آهن و روستای ورسک برسید. بعد از نیم ساعت پیاده‌روی در روستا، آبشار چشمه علی را مشاهده خواهید کرد. مسیر پیاده‌روی به سمت آبشار ورسک، راهی هموار و صاف است، بنابراین افراد با هر سن‌ و سالی می‌توانند به ‌راحتی خود را به آبشار برسانند و از تماشای آن نهایت لذت را ببرند. چشمه علی یک آبشار فصلی است، ازاین‌رو بهتر است در ۶ ماه اول سال به این منطقه سفر کنید، چراکه آبشار پر آب‌تر و خروشان‌تر از همیشه در جریان است.
جاهای دیدنی شیرگاه

آبشار گزو


یکی از معروف‌ترین دیدنی‌های استان مازندران است که در ۱۵ کیلومتری شیرگاه قرار دارد، آبشار گزو است. این آبشار از یک آبشار بزرگ با ارتفاع ۴۳ متر و یک آبشار کوچک با ارتفاع ۵ متر تشکیل شده است و روی هم رفته ۴۸ متر ارتفاع دارد. ویژگی مهم آبشار بلند گزو که هرساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند، این است که در دل جنگل لفور قرار دارد.
برای رسیدن به آبشار گزو به سمت امام‌زاده گزو حرکت کنید، بعد از ۴۰ کیلومتر رانندگی به منطقه‌ای می‌رسید که باید حدوداً ۳۰ دقیقه پیاده‌روی کنید. امام‌زاده گزو محلی مقدس برای اهالی آن منطقه است که به‌جز بقعه دارای ۱۵ اتاق است و می‌توانید جهت اسکان از آن‌ها استفاده کنید.

روستای دهکلان


اگر به گشت‌وگذار در روستاها و تجربه حضور در فضایی آرامش‌بخش علاقه دارید، می‌تواند قسمتی از سفر خود را به بازدید از روستای دهکلان اختصاص دهید. دهکلان یک روستای سرسبز و دنج است که مردمانی ساده و مهمان‌نواز دارد. طبیعت سرسبز، درختان جنگلی متنوع و رودخانه‌ای پرآب از جاذبه‌های دیدنی این روستا محسوب می‌شود. روستای دهکلان در دهستان لفور قرار دارد و نام آن به گفته بزرگان و ریش‌سفیدان این منطقه، در گذشته کلان‌ده به معنای ده بزرگ بوده است. این روستا پوشیده از درختانی نظیر توسکا، چنار، نمدار، افرا، ازگیل، آلوچه جنگلی و... است.

پلنگ دره


در شمال شرقی شیرگاه یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی این منطقه که آبشار و جنگل پلنگ دره نامیده می‌شود، قرار دارد. جنگل پلنگ دره در ۱۳ کیلومتری شیرگاه قرار دارد و منطقه معروفی در میان طبیعت‌گردان برای گشت‌وگذار در دل جنگل‌های شمال است. در جنگل پلنگ دره تماماً سرسبزی و طراوت دیده می‌شود و صدای دل‌نشین رودخانه‌ای که در امتداد آن واقع شده است به همراه آواز پرندگان، لذت قدم گذاشتن در این جنگل را دوچندان می‌کند.
برای رسیدن به آبشار پلنگ دره کافی است صدای رودخانه را دنبال کنید تا این آبشار ۸ متری پیش ‌روی شما نمایان شود. در مسیر با چشمه‌های فراوانی روبه‌رو می‌شوید که به این جنگل سرسبز آب‌وهوای مطبوع و دل‌نشینی بخشیده‌اند. یکی از بهترین مسیرهای جنگل‌نوردی در شمال ایران را در جنگل پلنگ دره تجربه خواهید کرد. در روزهای پایانی بهار و تابستان یکی از بهترین تفریحات آبی و خنک در جنگل پلنگ دره، رودخانه نوردی است.
مسیر خاکی این جنگل مکان بسیار مناسبی برای دوچرخه‌سواری است، چراکه فاقد شیب‌های تند و نفس‌گیر بوده و مناظر خیره‎کننده راه، گذر زمان را برای شما بی‌معنی می‌کنند. جنگل پلنگ دره فاقد حیوانات درنده و سمی است و خطری مسافران را تهدید نخواهد کرد، اما سکوت جنگل شاید کمی ترسناک باشد. جنگل پلنگ دره در تمام فصول سال چشم‌انداز زیبایی دارد، اما با توجه به اقلیم این منطقه نیمه اول سال بهترین زمان برای سفر به این منطقه است.
جاهای دیدنی شیرگاه

پل شاه عباسی


یکی دیگر از جذابیت‌های شیرگاه، پل‌های آن است. پل شاه عباسی که بیش از ۴۵۰ سال قدمت دارد، متعلق به دوران سلطنت پادشاهان صفوی است. این پل آجری که ۵۷ متر طول و ۵ متر عرض دارد، روی رودخانه کسلیان بنا شده است. یکی از تفریحات در سفر به شیرگاه ایستادن روی پل شاه عباسی و تماشای جریان آب رودخانه کسلیان و چشم‌انداز اطراف آن است.

سد سنبل رود


یکی از بزرگ‌ترین سدهای مازندران سنبل رود نام دارد که در ۸ کیلومتری شیرگاه واقع شده است. این سد خاکی حجم زیادی آب را در مخزن خود ذخیره کرده است که برای کشاورزی و پرورش ماهی از آن استفاده می‌شود. از امکانات رفاهی و گردشگری سد سنبل رود می‌توان به آلاچیق، سرویس بهداشتی، قایق موتوری و سوپرمارکت اشاره کرد.

روستای کلیج خیل


روستاها به دلیل ساختار و بافت قدیمی خانه‌هایشان، دیدنی هستند، حال اگر از آب و ‌هوای معتدل و طبیعت سرسبز زیبایی هم بهره‌مند باشند، جزء مقاصد گردشگری پرطرفدار خواهند بود. روستای کلیج خیل که در ۴ کیلومتری شیرگاه واقع شده، در نزدیکی جنگل‌های انبوه و سرسبز قرار گرفته و رودخانه گلاب دره از میان آن می‌گذرد. روستای کلیج خیل دارای امکانات رفاهی مناسبی بوده، به شکلی که علاوه بر مسجد، مرکز بهداشت و مرکز مخابرات، دارای زمین فوتبال و سالن ورزشی سرپوشیده مجهز نیز هست.

سد لفور


سد لفور که به سد البرز نیز شناخته می‌شود، بر روی محل تلاقی رودخانه‌های اسکلیم روهار، کارسنگ رود و آذر رود بنا شده است. جاذبه‌های طبیعی این سد از ابتدای جاده‌های منتهی به آن با درختان سر به فلک کشیده آغاز می‌شود. جنگل لفور با قدمت ۴۰ میلیون ساله آنچنان مسحورکننده است که هرگز متوجه سپری شدن زمان نخواهید شد. جنگل‌های اطراف این سد و دریاچه آن در تمامی روزهای سال بسیار زیبا و چشم‌نواز است، اما بهترین زمان برای بازدید از این سد، ۶ ماه اول سال است، چراکه هوایی مطبوع و خنک را تجربه خواهید کرد.
قایق‌سواری و ماهیگیری از جمله تفریحاتی هستند که می‌توانید در دریاچه سد لفور تجربه کنید. فضای آرام و دل‌نشین این منطقه، سد لفور را به یکی از بهترین مکان‌ها برای برپایی کمپ در شیرگاه تبدیل کرده است.
جاهای دیدنی شیرگاه

روستای بورخانی


آب‌وهوای خنک به همراه طبیعت چشم‌نواز همان چیزی است که هرساله گردشگران بسیاری را به‌سوی روستای بورخانی می‌کشاند. این روستای زیبا در ۳۵ کیلومتری شیرگاه قرار دارد. با ورود به روستای بورخانی خانه‌های کاهگلی و ساده را مشاهده می‌کنید که در لابه‌لای درختان بلند پراکنده شده‌اند. از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت روستای بورخانی می‌توان به طبیعت بکر و درختان کهن‌سالی که در این روستا به چشم می‌خورند، اشاره کرد.
بهترین زمان برای سفر به روستای بورخانی فصل بهار و تابستان است که مناظر طبیعی در زیباترین حالت خود قرار دارند و شرایط جوی مساعد است. وجود کلبه‌های جنگلی و روستایی و همچنین اقامتگاه‌های بوم گردی در این روستا، امکان تجربه یک سفر لذت‌بخش را فراهم می‌کند.

چگونه به شیرگاه سفر کنیم؟


برای سفر به شیرگاه می‌توانید از اتومبیل شخصی یا اتوبوس استفاده کنید، اما مسیر ریلی تهران شیرگاه به قدری زیبا است که بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی تنها با هدف دیدن جاذبه‌های مسیر، بلیط رفت و برگشت تهیه کرده و از این مسیر جذاب بازدید می‌کنند. در طول مسیر با جاذبه‌های طبیعی و مناظر حیرت‌انگیزی نظیر جلگه ورامین، مناطق کوهستانی زیبای فیروزکوه، سه خط طلا، گدوک، دوگل و پل ورسک روبه‌رو خواهید شد. اگر قصد دارید با قطار به شیرگاه سفر کنید و به دنبال خرید بلیط قطار مناسب و مقرون‌به‌صرفه هستید، سفرمارکت همراه شماست.


فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است